Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 301, dÃ¥ligt med kylmedia?  (läst 1296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rabsplace

  • Gäst
Rabsplace
Nibe 301, dåligt med kylmedia?
« skrivet: 26 februari 2010, 20:23:31 »
Hejsan.

Jag är ny på forumet och ställer förmodligen en massa frågor som redan är besvarade hundra gånger, men då jag inte hittar något matnyttigt så ställs frågorna igen.

Första frågan, hur i alla glödheta ser man om man har köldmedia kvar eller inte? Mitt tittglas är kristallklart, ser snustorrt ut med ett gulgrönt centrum omgivet av en blå ring, som om ett rör, som täcker hela vägen in till mässingen. Inga blåsor eller virvlar. Det ser helt enkelt tomt och torrt ut. Dessutom är röret ljummet, nästan varmt. Tilläggas bör att jag förbrukar extremt mycket el, goda 800:- månaden mer än någon av dom grannar jag frågat...

Andra frågan. Termostater? Lägenheten är utrustad med strypkranar från MMA. Temperaturen i lägenheten är på Liseberg mest hela vintern tycker jag. Berg-och-dalbana verkar vara melodien som gäller. Tempen pendlar hysteriskt mellan 18-25 grader, speciellt vid omslag från runt nollan till minus åtta grader eller så.
Så... Termostater, skall man eller skall man inte ha sådana, och vilken sort rekommenderas i så fall?

Tredje frÃ¥gan. Kondensvatten som flödar över pga nÃ¥n geleaktig (tänk tjockt snor) gegga som täpper till röret flera gÃ¥nger om Ã¥ret...  nÃ¥n som känner igen sig och har en lösning?


Tja det fÃ¥r räcka för tillfället...  

/Rune.

...Glömde... Pumpen går mest hela tiden, all vaken tid jag kan minnas sen i jul har den förbaskade pumpen surrat och gått med undantag för EN avfrostning.
« Senast ändrad: 26 februari 2010, 20:40:27 av Rabsplace »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!