Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pelletspanna eller luft/vatten?  (läst 44174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Pelletspanna eller luft/vatten?
« skrivet: 27 juni 2008, 16:32:35 »
Hej,

Jag har ett tegelhus på 145 kvm i två plan och ca 85 i halvkällare som är uppvärmd och till viss del inredd. Vi har även en pool som jag kan värma upp med befintlig elpatron. Det hade därför varit bra om man kunde använda den nya lösningen till detta också men det är inte ett krav. Idag har vi olja/el och det kostar ca 45k om året i uppvärming så det är dags att byta. Frågan är, ska man satsa på pellets eller luft/vatten? Har tittat på en komplett pelletslösning från Janfire och priset är ca 100k vilket är ungefär som för en komplett luft/vatten lösning. Vilken är den bästa lösningen ekonomiskt och funktionellt?
Det är bra med eldning då man värmer källaren naturligt och att murstocken värms upp. Man frångår inte då från husets grundfunktion för uppvärming. Det är det positiva. Det negativa är att pellets har blivit dyrare och man sitter i knät på tillverkarna. Hur ser framtiden ut? Kan det tänkas bli samma vansinniga priser på pellets i framtiden som det är på villaolja nu? Olja var ju faktiskt också billigt en gång i tiden.

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2008, 22:32:54 »
Det är säkert mest ekonomiskt att värma huset med luft/vatten. Jag var själv länge inne på den lösningen men då jag har ett högtempererat värmesystem valde jag istället pellets (Ariterm Biomatic 20+) då jag blev osäker om luft/vatten pump skulle klara av att värma huset till 100%. Det kanske inte är den mest ekonomiska lösningen men det kändes ändå säkrast då vi även förbrukar mycket varmvatten (2 vuxna + 3 (snart 4) barn). Om du har frågor kring pellets kolla in pellets.info!! Lycka till med ditt val av system:)
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2008, 00:30:03 »
Du har så hög förbrukning att bergvärme är ett bra alternativ. Det brukar också funka bra att värma en pool med.

Har du självdragsventilation så bör du se över hur du ska ventilera huset med en VP. Murstocken kallnar vilket gör att självdraget minskar. Du bör även sätta dit ett regnskydd på skorsten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2008, 21:20:27 »
Det negativa är att pellets har blivit dyrare och man sitter i knät på tillverkarna. Hur ser framtiden ut? Kan det tänkas bli samma vansinniga priser på pellets i framtiden som det är på villaolja nu? Olja var ju faktiskt också billigt en gång i tiden.

Du sitter ju lika mycket "om inte mer" i knät på ett stort el bolag om du väljer el värme.


Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2008, 11:31:24 »
Tack för svaren. Då huset ligger i s.skåne så blir bergvärme svårt. Just nu lutar jag mot pellets av dom anledingarna jag skrev men även pga att det är ett okomplicerat system som inte kan strula som tex luft/vatten.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #5 skrivet: 02 juli 2008, 15:01:21 »
Varför fungerar inte bergvärme i södra skåne?!?
Hade jag varit i dina skor så hade starkt övervägt pellets och bergvärme som mycket stark tvåa. Pellets har ju fördelen med spillvärme i källare och varm och torr murstock, plus att självdragsventilationen förhoppningsvis fortsätter fungera...

Här i Luleå har då inte pelletspriserna stigit nämnvärt på flera år, vi ger 2000:-/ton hemkört (3mil) och då är det inte billig pressad spån från närmaste sågverk.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #6 skrivet: 02 juli 2008, 16:07:15 »
Tack för svaren. Då huset ligger i s.skåne så blir bergvärme svårt. Just nu lutar jag mot pellets av dom anledingarna jag skrev men även pga att det är ett okomplicerat system som inte kan strula som tex luft/vatten.
Om jag ser till strulstatistiken hos bekanta med pellets eller vp så har de med pellets haft mest krångel hittills.
Men det är i och för sig ingen av dem som har en nyare "helautomatisk" pelletspanna.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #7 skrivet: 02 juli 2008, 17:13:02 »
Om jag ser till strulstatistiken hos bekanta med pellets eller vp så har de med pellets haft mest krångel hittills.
Men det är i och för sig ingen av dem som har en nyare "helautomatisk" pelletspanna.
Det är lite synd att det är just dom struliga installationerna som man pratar om.
Ofta i en uråldrig panna avsedd för olja.Inställningar av pellets brännaren hoftar man till med hög förbrukning och mycket sot som följd.

Det finns ju faktiskt riktigt fina pellets pannor som fungerar  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #8 skrivet: 02 juli 2008, 18:49:52 »
Tack för svaren. Då huset ligger i s.skåne så blir bergvärme svårt. Just nu lutar jag mot pellets av dom anledingarna jag skrev men även pga att det är ett okomplicerat system som inte kan strula som tex luft/vatten.

Vad är det som är komplicerat och kan strula med luft/vatten?

Häromkring finns flera luft/vatten-pumpar och även några som har pellets. Vad jag vet har ingen som har luft/vatten gjort någonting med sina pumpar eller haft några problem. Däremot är det några som får hem ett par pallar med pellets några gånger om året. Sedan bär dom in någon säck i veckan och askar väl ur anläggningen då och då.

Nog tycker jag att det verkar mer komplicerat med en pelletspanna än med en värmepump. Jag skulle tippa att du klarar värme och varmvatten under 10 000:- med en luft/vatten-pump.

Jag skulle inte valt pellets om jag fick en luft/vatten för samma pris.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #9 skrivet: 02 juli 2008, 19:00:36 »
Tack för svaren. Då huset ligger i s.skåne så blir bergvärme svårt. Just nu lutar jag mot pellets av dom anledingarna jag skrev men även pga att det är ett okomplicerat system som inte kan strula som tex luft/vatten.
Vad är det som är komplicerat och kan strula med luft/vatten?
Häromkring finns flera luft/vatten-pumpar och även några som har pellets. Vad jag vet har ingen som har luft/vatten gjort någonting med sina pumpar eller haft några problem. Däremot är det några som får hem ett par pallar med pellets några gånger om året. Sedan bär dom in någon säck i veckan och askar väl ur anläggningen då och då.
Nog tycker jag att det verkar mer komplicerat med en pelletspanna än med en värmepump. Jag skulle tippa att du klarar värme och varmvatten under 10 000:- med en luft/vatten-pump.
Jag skulle inte valt pellets om jag fick en luft/vatten för samma pris.
//Ronnie

Hej Ronnie!  Ja jag hÃ¥ller helt med dig om detta, om inte Jimmy vill installera bergvärme sÃ¥ är ju luft/vatten ett klart mkt bättre och bekvämare uppvärmningssätt än pellets, förresten vem vill hÃ¥lla pÃ¥ och släpa in säckar, sota, aska ur och stöka med allt sÃ¥dant, nej pellets är ju faktiskt redan helt omodernt ju.

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #10 skrivet: 02 juli 2008, 19:46:10 »
Fast som jag just sa så späder ni ju nu på skitsnacket om pellets.
På dom moderna pannorna behöver man inte hålla på och släpa in säckar, sota, aska ur och stöka med allt sådant,
Det enda som kan tyckas vara ansträngande är väl att ringa och beställa pellets.
Sotar gör pannan själv.Sotaren tar med sig askan...

Att säga att pellets är omodernt bevisar ju bara hur omodern den som sa det är.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #11 skrivet: 02 juli 2008, 19:54:32 »
Fast som jag just sa så späder ni ju nu på skitsnacket om pellets.
På dom moderna pannorna behöver man inte hålla på och släpa in säckar, sota, aska ur och stöka med allt sådant,
Det enda som kan tyckas vara ansträngande är väl att ringa och beställa pellets.
Sotar gör pannan själv.Sotaren tar med sig askan...

Att säga att pellets är omodernt bevisar ju bara hur omodern den som sa det är.

Jag var pÃ¥ vippen att installera en ny pelletspanna för nÃ¥gra Ã¥r sedan (innan jag stötte pÃ¥ detta forum som ledde in mig pÃ¥ den sanna vägen  ;) ) och kikade dÃ¥ pÃ¥ de helautomatiska varianterna.
Känner du nån som har en sån (typ Janfire NH)? Fungerar de bra?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #12 skrivet: 02 juli 2008, 20:08:35 »
Fast som jag just sa så späder ni ju nu på skitsnacket om pellets.
På dom moderna pannorna behöver man inte hålla på och släpa in säckar, sota, aska ur och stöka med allt sådant,
Det enda som kan tyckas vara ansträngande är väl att ringa och beställa pellets.
Sotar gör pannan själv.Sotaren tar med sig askan...

Att säga att pellets är omodernt bevisar ju bara hur omodern den som sa det är.

Jag var pÃ¥ vippen att installera en ny pelletspanna för nÃ¥gra Ã¥r sedan (innan jag stötte pÃ¥ detta forum som ledde in mig pÃ¥ den sanna vägen  ;) ) och kikade dÃ¥ pÃ¥ de helautomatiska varianterna.
Känner du nån som har en sån (typ Janfire NH)? Fungerar de bra?


Nej jag känner inte någon som har någon sådan.
Fast jag vet att endel har haft problem med just den modellen  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #13 skrivet: 02 juli 2008, 20:12:43 »
Fast som jag just sa så späder ni ju nu på skitsnacket om pellets.
På dom moderna pannorna behöver man inte hålla på och släpa in säckar, sota, aska ur och stöka med allt sådant,
Det enda som kan tyckas vara ansträngande är väl att ringa och beställa pellets.
Sotar gör pannan själv.Sotaren tar med sig askan...

Att säga att pellets är omodernt bevisar ju bara hur omodern den som sa det är.

Tjenare Hansson!  Jo du har väl rätt i att jag glömde även den olägenheten att se till att ringa och beställa pellets ocksÃ¥. SÃ¥ du menar alltsÃ¥ att en pall pellets som beställts och ställs av pÃ¥ gÃ¥rdsplanen hamnar i pelletsanläggningen av sig självt?? De pelletseldare som jag har sett fÃ¥r hem en pall med säckar som ställs utanför huset, och jag har svÃ¥rt att se att de av egen kraft hamnar i pannan eller i pelletsanläggningen.
Sen det här med att elda med olika saker Hansson, det må vara olja, ved, pellets eller någonting annat, det är ju faktiskt helt omodernt idag Hansson, även om det kan vara bra att möjligheten finns som ett alternativ givetsvis, och då tänker jag just på den nya tekniken som finns idag i t.ex värmepumpar såsom bergvärme, luft-vatten, luft-luft mm som ju i det här sammanhanget väl ändå får betraktas som klart mkt modernare, energieffektiva ifh till driftskostnaden, och dessutom rent och fint, miljövänligt och inte minst oerhört bekvämt för användaren.

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
SV: Pelletspanna eller luft/vatten?
« Svar #14 skrivet: 02 juli 2008, 20:18:34 »
Den här tråden tog ju en oväntad vändning:)
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!