Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AngÃ¥ende tempen pÃ¥ hetgasen....  (läst 5231 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Angående tempen på hetgasen....
« skrivet: 07 februari 2007, 19:56:37 »
Hur förhåller sig tempen på hetgasen i förhållande till ute-tempen? Fallar den relativt ute-tempen, eller med uteffekten på pumpen, eller händer inget alls, utan det är flödet som minskar? Jag har en Airwell L/V-pump, där hetgastempen in till vvx alltid (på ett ungefär) är samma. Ska den alltid hålla samma temp, inom det område den är avsedd för? Om inte, skulle jag vilja veta hur den fallar.... Ang varför jag frågar, beror på att jag inte märker nån skillnad på hetgastempen mellan 0 å - -15 grader..., mer än kanske nån grad då.

mvh humlan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2007, 22:03:55 »
1.hetgastempen stiger i takt med att den tillförda kompressoreffekten ökar.
2.hetgastempen stiger om kompressorn inte "får hem" gas så det räcker (suggas-kyld) dvs. kompressortempen rusar p.g.a bristande kylning och hetgasen följer med. fenomenet kommer bara vid brist eller täppt krets(torkfilter,exp-ventil mm)

on/off =konstant tillförd effekt och konstant hetgastemp.
inverter =varierande hetgastemp(stigande vid ökad tillförd effekt)
hoppas du blev nöjd med svaret.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2007, 22:17:39 »
1.hetgastempen stiger i takt med att den tillförda kompressoreffekten ökar.
2.hetgastempen stiger om kompressorn inte "får hem" gas så det räcker (suggas-kyld) dvs. kompressortempen rusar p.g.a bristande kylning och hetgasen följer med. fenomenet kommer bara vid brist eller täppt krets(torkfilter,exp-ventil mm)

on/off =konstant tillförd effekt och konstant hetgastemp.
inverter =varierande hetgastemp(stigande vid ökad tillförd effekt)
hoppas du blev nöjd med svaret.
mvh.ACE

Nja, jag skulle vilja veta lite mer  ;D Anta att effekten minskar med utetemp, var ser jag isf effektminskningen om inte pÃ¥ hetgasen,? För när flödet är det samma över vvx, Ã¥ in-temp är samma till vvx, Ã¥ framledningstemp ligger stilla till radiatorkretsen, borde effektuttaget Ã¥xÃ¥ vara konstant frÃ¥n pumpen...., eller? Rent praktiskt kan inte det stämma, sÃ¥ jag mÃ¥ste ha missat nÃ¥t i mitt tänkande, men var hamnar jag fel  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2007, 22:35:24 »
Hej humlan 57 !
det blev fel i:upptagen effekt förångare !
avgiven effekt kondensor (vvx i ditt fall)= upptagen effekt förångare(utedel)+ tillförd effekt kompressor.
t.e.x (upptagen effekt förångare 5kw)+(kompressor 2kw)= avgiven effekt 7kw =COP 3,5

kallare ute:(uppt effekt förångare 3kw)+ (kompressor 2kw)=avgiven effekt 5kw=COP 2,5.

samma tillförda effekt kompressor,on/off,samma hetgastemp, lägre avgiven effekt,lägre COP,
hoppas det klarnade.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2007, 23:00:48 »
Ja sÃ¥ lÃ¥ngt är jag med... Men om pumpen lämnar mindre effekt Ã¥ hetgas-tempen är densamma, dÃ¥ mÃ¥ste ju flödet av hetgas genom vvx minskas. I annat fall skulle inte hetgastempen kunna hÃ¥llas konstant. För nÃ¥nstans mÃ¥ste ju minskningen ske, vilket borde stÃ¥ i förhÃ¥llande i tid, som pumpen behöver för att "tillverka" hetgasen, eller har jag hamnat helt fel nu  ;D Sc:,h Om jag nu skulle tänka rätt, sÃ¥ borde det faktiskt sitta en varvtalsstyrd cirk-pump som minskade flödet över vvx, i takt med minskad produktion av hetgas. Det skulle kunna hÃ¥lla tempen ut frÃ¥n vvx konstant. NÃ¥t som jag tycker mÃ¥ste vara en fördel när det toppladdas till en tank.

mvh humlan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2007, 06:50:22 »
Hej igen Humlan 57!
det som ställer till det för dig heter:
specifik värmekapacitet / entalpi / energiinnehåll.

allt glasklart ??
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2007, 07:05:50 »
Hej igen Humlan 57!
det som ställer till det för dig heter:
specifik värmekapacitet / entalpi / energiinnehåll.

allt glasklart ??
mvh.ACE
HI..HI....

den specifika värmekapaciteten varierar med trycket på köldmedie. det beter sig alltså inte som luft (1,0). och vatten (4,2) . till ex.

Din värmepump:
vid sänkt utetempratur så sjunker förångnings samt kondenseringstrycket.
specifika värmekapaciteten/energiinnehållet sjunker.
dina hetgaser sjunker fortare till kondenseringstempraturen eftersom energiinnehållet är lägre= lägre avgiven effekt.

alla köldmedie-leverantörer har diagram för varje köldmedie de säljer, där man kan gå in och titta på specifika värmekapaciteten vid valt tryck.
Hoppas det klarnade lite till !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2007, 07:35:28 »
Ace du borde bli lärare inom kyl,hädanefter tycker jag att du håller en lektion om dagen här på forumet så kommer alla här att bli betydligt klokare ,även jag *vinkar*

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2007, 10:39:34 »
Hej igen Humlan 57!
det som ställer till det för dig heter:
specifik värmekapacitet / entalpi / energiinnehåll.

allt glasklart ??
mvh.ACE

Det är mycket jag inte begriper, som ställer till det  ;D Fast dÃ¥ lÃ¥tsas jag bara att det inte finns, sÃ¥ funkar det ändÃ¥  >:D ;D ;)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2007, 10:50:47 »
Hej igen Humlan 57!
det som ställer till det för dig heter:
specifik värmekapacitet / entalpi / energiinnehåll.

allt glasklart ??
mvh.ACE
HI..HI....

den specifika värmekapaciteten varierar med trycket på köldmedie. det beter sig alltså inte som luft (1,0). och vatten (4,2) . till ex.

Din värmepump:
vid sänkt utetempratur så sjunker förångnings samt kondenseringstrycket.
specifika värmekapaciteten/energiinnehållet sjunker.
dina hetgaser sjunker fortare till kondenseringstempraturen eftersom energiinnehållet är lägre= lägre avgiven effekt.

alla köldmedie-leverantörer har diagram för varje köldmedie de säljer, där man kan gå in och titta på specifika värmekapaciteten vid valt tryck.
Hoppas det klarnade lite till !
mvh.ACE


Ok, dÃ¥ förstÃ¥r jag.., tror jag  ;D PÃ¥ svenska, sÃ¥ skulle man alltsÃ¥ kunna säga att tempen är densamma pÃ¥ hetgasen, men det finns inte lika mycket av den. Ã… dÃ¥ borde mitt resonemang med lägre flöde över vvx hjälpa till att hÃ¥lla en konstant temp, ut frÃ¥n vvx Ã¥ in till tank? I mitt fall kan det vara av stort värde, dÃ¥ solfÃ¥ngarna under kalla dagar ändÃ¥ värmer ordentligt, men längre ner i tanken. Som Ni förstÃ¥r är jag/acktanken/pannan knappast betjänt av att ladda med 40 grader i topp frÃ¥n L/V-pumpen, när solfÃ¥ngarna laddar med tex 45 grader, 1/3 frÃ¥n toppen, eller möjligen ännu längre ner. Visst fungerar det, men jag antar det skulle bli bättre skiktat med samma temp in bÃ¥de frÃ¥n L/V-pump Ã¥ solfÃ¥ngare. Över 48 sÃ¥ stänger ju L/V-pumpen ner, sÃ¥ efter det finns inte problemet kvar.

mvh humlan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2007, 18:27:49 »
Ace du borde bli lärare inom kyl,hädanefter tycker jag att du håller en lektion om dagen här på forumet så kommer alla här att bli betydligt klokare ,även jag *vinkar*
En får Tacka !
bugar o bockar.
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2007, 18:45:53 »
Humlan 57.
ja jag tror du greppar det nu.
ett sätt till att utrycka det.
du har en viss framledningstemp i ditt radiatorsystem vid en viss utetemp, innomhus har du 21 ºC.

nu blandar du in 50% glykol i ditt radiatorsystem, samma förutsättningar,samma tempratur på framledningen, ändå fryser du ! ! (19 ºC inne)
vad har hänt ? ? knUp
just det :du har sänkt specifika värmekapaciteten / entalpin / energiinnehållet.
glasklart ? ?
när det gäller varvtalsstyrd pump så har du helt rätt!
enligt mig så finns det bara en anledning att bygga en inverterstyrd L/V, och det är för att hålla ner effekten på sommaren när det enbart är tappvatten som laddas och pumpen ger rysligt med effekt p.g.a den höga utetempen.
på vintern skulle en varvtalsstyrd cirk-pump ge samma fördelar för en lägre tillverkningskostnad/ konsumentpris.
mvh. ACE
« Senast ändrad: 08 februari 2007, 18:47:41 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2007, 19:17:36 »
Hmm  Sc:,h fÃ¥r fundera hur det skulle gÃ¥ att göra med varvtalsstyrningen av cirk-pumpen. Borde kunna lösas "hur lätt som helst", om man inte är alltför kräsen med precisionen pÃ¥ styrningen. PÃ¥ sommaren tar solfÃ¥ngarna hand om nästan all tillverkning av vv, sÃ¥ det bekymmret har inte jag.

mvh humlan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2007, 21:31:48 »
Ace du borde bli lärare inom kyl,hädanefter tycker jag att du håller en lektion om dagen här på forumet så kommer alla här att bli betydligt klokare ,även jag *vinkar*
Är du säker på att han inte är det då? ;D
Ok, han kan vara en duktig kyltekniker också som funnit detta otroliga forum att delge sina kunskaper i. Vi tackar (jag tror jag talar för de flesta). Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Angående tempen på hetgasen....
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2007, 22:48:32 »
Vid konstant överhetning över förångaren som den bör vara ca 7 grader så år diffen mellan
kondenseringstemp och förågningstemp avgörande för hetgastempen.
Ligger förångningen på säg 0 grader eller -15 grader och kondenseringen är samma vid
båda förångningstemperaturerna kommer hetgastempen att vara högre vid -15 graders
förågning.
En komfrort kylagg som jobbar vid ca 0 graders förågning kan hetgastempen ligga på ca
70 grader och kondenseringen på 38 grader, vid en frys som ligger på närmare -30 grader på
förågningen kan ligga på runt 100 grader på hetgasen och 38 grader i kondensering.
Så visst kommer hetgasen att bli högre ju kallare de blir ute om expansionsventilen jobbar
rätt och kondenseringen är lika hela tiden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!