Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anticimex slÃ¥r pÃ¥ stora trumman.....  (läst 5948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dodge_This!!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Anticimex slår på stora trumman.....
« skrivet: 13 januari 2007, 10:13:47 »
Jag har en torpargrund på totalt 35 kvadratmeter(halv källare),lite påväxt men absolut ingen fara..anticimex har varit här och nu funderar jag på att sätta in en avfuktare,dem hade 2 maskiner men han rekomenderade den näst största för 32 000:-,ham menade på att en homedry knappt funkade i en vanlig tvättstuga.
Han menade att man kan köra paris dakar i en gammal fiat,du kommer runt men det går jävligt knackigt =)....
Jag tycker ju att homedry huvuddunk borde göra jobbet då min torpargrund är relativt liten,vad tycker ni?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anticimex slår på stora trumman.....
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2007, 10:28:50 »
Självklart klarar homedry av din grund.
Anticimexkillen snackar goja, vill sälja så dyrt som möjligt åt dig - har förmodligen provision på det han säljer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Anticimex slår på stora trumman.....
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2007, 11:45:14 »
Jag har en torpargrund på totalt 35 kvadratmeter(halv källare),lite påväxt men absolut ingen fara..anticimex har varit här och nu funderar jag på att sätta in en avfuktare,dem hade 2 maskiner men han rekomenderade den näst största för 32 000:-,ham menade på att en homedry knappt funkade i en vanlig tvättstuga.
Han menade att man kan köra paris dakar i en gammal fiat,du kommer runt men det går jävligt knackigt =)....
Jag tycker ju att homedry huvuddunk borde göra jobbet då min torpargrund är relativt liten,vad tycker ni?

Låter nästan som om du hade samma snubbe som mig hemma. Skillnaden är väl att jag har 110 kvadrat.
"Visst. du kan köpa en munters och de kommer att göra jobbet men en så liten maskin får jobba så hårt och kommer att dra förbaskat mycket el så du tjänar igen att köpa våran på 40 000 kr på ett par år" sa de till mig.

Vänta lite nu, Jag har idag en årsförbrukning på 14000 enl föra ägaren. Med värmepumpen räknar jag på att komma ner en bit under 10 000 (han var en ensamstående man. jag antar att min fam lagar mat hemma mer, tvättar oftare, duschar oftare osv så därför hoppas jag på ca 10 000. Tendensen visar nog mer på en bit under 7000 men vi har haft extremt mild vinter iår. )

SÃ¥ en munters krypgrundsavfuktare skulle alltsÃ¥ mer än fördubbla min el-förbrukning( Tjäna igen 30 000 pÃ¥ tvÃ¥ Ã¥r. skillnad mellan munters och den anticimex rekomenderade) . Ehhhh  Trodde dessutom att en större maskin skulle dra mer. Framförallt om man vill köra fläktarna konstant.

Själv kommer jag nog att köpa en actec eftersom den är kraftfullare än munters HD, den har inget rotationshjul så den ska dra mindre el. Kostar ca 13 000 inkl frakt och rör. Dessutom har den två rör för utblås (så jag kan dra ett i varje avdelning av min krypgrund. Den kör dessutom fläktarna konstant. (Gör munters det nån som vet?)

Fast hade jag 35 kvadrat så skulle jag funderat mer på munters.

Utloggad Dodge_This!!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Anticimex slår på stora trumman.....
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2007, 13:20:05 »
Om jag tar munters kan man få den installerad av dem då om man betalar extra?
Har sökt på google men hittar ingen firma som gör det,bor i Örebro trakten.

En fråga till skapar en homedry ett undertryck oxå?Tror inte så mycket på det iofs pga mina gammla trägolv är ju inte direkt täta.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Anticimex slår på stora trumman.....
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2007, 15:01:12 »
Om jag tar munters kan man få den installerad av dem då om man betalar extra?
Har sökt på google men hittar ingen firma som gör det,bor i Örebro trakten.

En fråga till skapar en homedry ett undertryck oxå?Tror inte så mycket på det iofs pga mina gammla trägolv är ju inte direkt täta.

Om du kontaktar munters så kan de ge dig förslag på firma som kan göra installation. Det ska dock vara väldigt enkelt om jag förstått det rätt.
(Byggplast på marken, täta muren med fogskum, sen några rör)

Jag fick förslag på installatör i sthlm när jag mailade och frågade dem.



Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Anticimex slår på stora trumman.....
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2007, 15:14:42 »
Tror att jag i mitt sökande var i kontakt med något bolag i närheten av örebro (kumla)

byggnadskontroll.se

Jag minns inte om det var munters eller om det var actec de använde sig av. (båda kostar väl ungefär lika mycket för själva avfuktaren)

Har dock för mig att det skulle bli rätt dyrt om de skulle stå för installation.
Men ta detta med en nypa salt. Jag kunde tyvärr inte hitta mailet med prisuppgifter (bara det jag skickade själv till dem)  sÃ¥ jag kan ha blandat ihop dem med nÃ¥gon annan. Men alla som gör installationen tar väl en del för det. Ska man göra installationen själv och behöver fÃ¥ el framdraget sÃ¥ kostar väl det nÃ¥got med.

byggnadskontroll.se ligger iaf i kumla så det går väl alltid att prata med dem iaf.

/M

Utloggad abbe_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Anticimex slår på stora trumman.....
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2007, 19:12:14 »

En fråga till skapar en homedry ett undertryck oxå?Tror inte så mycket på det iofs pga mina gammla trägolv är ju inte direkt täta.

PÅ Homedry:en kan du välja om fläkten ska gå konstant eller bara när avfuktaren behöver gå.

/Abbe_
IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anticimex slår på stora trumman.....
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2007, 19:57:31 »
Alla Munters som jag sett har detta valbart, kontinerlig fläkt eller bara vid avfuktning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Anticimex slår på stora trumman.....
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2007, 20:17:35 »
Om jag tar munters kan man få den installerad av dem då om man betalar extra?
Har sökt på google men hittar ingen firma som gör det,bor i Örebro trakten.

En fråga till skapar en homedry ett undertryck oxå?Tror inte så mycket på det iofs pga mina gammla trägolv är ju inte direkt täta.
Kan inte se varför dina golv skulle hindra den från att skapa ett undertryck....

Utloggad Dodge_This!!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Anticimex slår på stora trumman.....
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2007, 02:02:11 »
Är dålig på undertryck och div...men det känns rent logiskt att det kan bli svårt att få ett undertryck när både golv och möjligtvis yttermuren läcker,kanske bara ett tankefel hos mig?
Huset är för övrigt från 1929,gorde som jag tror är rätt vanligt rustade för 120 000:- när man igentligen skulle fixa grunden först av allt,men men..man lär sig!

En rolig historia kan jag bjuda på ett gott skratt förlänger livet säger man ju....

En mor stod i köket och kunde höra hur hennes son lekte med sin tågbana inne i vardagsrummet. Hon hörde honom säga:
-Så har vi kommit till Malmö Central. Alla ni lata rövhål som ska av, se till att det går jävligt snabbt SÅ VI KAN KOMMA VIDARE!!!
Mamman blev chockad över vad hon hörde, och skyndade sig in till sonen. Vi använder verkligen inte sådant språk i detta hus! Gå upp på ditt rum och bli där i två timmar. Om du kan prata ordentligt när de två timmarna gått, kan du komma ner och leka med din tågbana igen. Efter två timmar kommer pojken ner igen, och sätter sig för att åter leka med tåget. Från köket hör mamman honom säga:
-Till alla passagerare som nu stiger av vill jag säga tack för denna resa. Vänligen se till så att ni har alla era tillhörigheter med er. Jag vill samtidigt önska våra nya resenärer välkomna ombord. Vi kommer att göra vårt yttersta för att göra denna resa så behaglig som möjligt.
Mamman ler stolt, och sonen fortsätter ...
-OCH OM NÅGON AV ER IDIOTER ÄR SURA ÖVER ATT VI ÄR TVÅ TIMMAR FÖRSENADE, KAN NI GÅ UT OCH PRATA MED DEN FETA KÄRRINGEN I KÖKET!


Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Anticimex slår på stora trumman.....
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2007, 21:49:17 »
Och jag föreslÃ¥r som vanligt en liten hederlig kondensavfuktare. Det räcker för min grund pÃ¥ 100m2 sÃ¥ den skall räcka för 35m2 utan problem. Och du sparar ett antal 1000 kronor i investering och ytterligare ett antal kronor per Ã¥r i drift. 

Utloggad Dodge_This!!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Anticimex slår på stora trumman.....
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2007, 20:59:34 »
Och jag föreslÃ¥r som vanligt en liten hederlig kondensavfuktare. Det räcker för min grund pÃ¥ 100m2 sÃ¥ den skall räcka för 35m2 utan problem. Och du sparar ett antal 1000 kronor i investering och ytterligare ett antal kronor per Ã¥r i drift. 

Om jag vill ha en fläkt som skapar ett undertryck plus en kondensavfuktare,hur gör jag med fläkten,sätter jag den i kattgluggen eller?Vilken typ av fläkt ska jag köpa?
Tacksam för hjälp!!

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Anticimex slår på stora trumman.....
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2007, 21:14:24 »
Och jag föreslÃ¥r som vanligt en liten hederlig kondensavfuktare. Det räcker för min grund pÃ¥ 100m2 sÃ¥ den skall räcka för 35m2 utan problem. Och du sparar ett antal 1000 kronor i investering och ytterligare ett antal kronor per Ã¥r i drift. 

Om jag vill ha en fläkt som skapar ett undertryck plus en kondensavfuktare,hur gör jag med fläkten,sätter jag den i kattgluggen eller?Vilken typ av fläkt ska jag köpa?
Tacksam för hjälp!!


Isf sätter du igen samtliga gluggar utom en där du monterar en kanalfläkt tror jag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!