Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordfelsbrytare för VP?  (läst 7333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Jordfelsbrytare för VP?
« Svar #15 skrivet: 29 januari 2007, 20:44:59 »
PaxMax: Även om man inte är orolig så är det oekonomiskt att bränna bort ström i onödan rakt ner i backen
Hur menar du? trodde det måste till ngn förbrukare mellan fas och gjord ifall elmätarna skulle ticka?
Det elektriska "överslaget" till jord är själva förbrukaren. En liten strömläcka någonstans som kanske leder ström i fuktig smuts.
Naturligtvis blir det värme av förbrukningen. Kanske får vattnet och avdunsta, tills det kommer en ny fukt.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad GoranS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordfelsbrytare för VP?
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2007, 21:28:18 »
Jajjamensan, klart man skall ha jordfelsbrytare!

När jag installerade värmepumpen hade jag en jordfelsbrytare (30 mA) för hela huset. Inga som helst problem med detta. Det som kan hända, i synnerhet med en värmeanläggning, är att läckströmarna ökar med åldern och ger jordfelsbrytaren mindre marginal till brytning. Detta ger ett "nervöst" elsystem som bryter alldeles för lätt. Alla apprater har läckströmmar och dessa adderas ju till totalen...

När jag sedan c:a två år senare (våren 2003) byggde pool så bytte jag elcentralen mot en europacentral (eller DIN tror jag den kallas också), och installerade en lite mindre undercentral till poolen. Poolen och all ute-el har en 30 mA jfbr, min panna + tvättstuga har en och resten av huset en. Tre st totalt alltså. Vilket innebär att om jag råkar kapa sladden till min häcksax (vilket har hänt) så släcker jag inte hela huset. Jag installerade allt själv och lät sedan en elekriker kontrollera och godkänna installationen.

Dagens jordfelsbrytare är mycket bättre än tidigare. De tål induktiva laster betydligt bättre och klarar alltså kyl och frys utan att bryta vid normal drift. Försäkringsbolagen ersätter i regel förstörd mat om man har jordfelsbrytare, då nyttan med denna är större än risken för felaktiga frånslag. De jag köpte kommer från General Electric och inhandlades på Storel, de hade bla annat den fördelen att man kunde koppla in dom i vilken "riktning" som helst, vilket underlättade om man som jag strävade efter fasta strömskenor.
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.poolforum.se, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!