Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäppningar i rören  (läst 4462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Knäppningar i rören
« skrivet: 05 december 2006, 22:21:58 »
Hej,
Jag har nu äntligen startat upp min IVT 9+ VP, har gjort installationen själv men har ett problem.
Knäppningar i rören
Huset består av äldre del och en utbyggnad, i den äldre delen har jag gjutjärn element och järn rör, i ut byggnaden är kopparrör och modärna element.
Ja vet inte hur regleringen fungerar för tillopp temperaturen till elementen men det låter som VP bara kopplar till/från cirkulationen. Vid till koppling av cirkulationen knäpper det i järnrören
Behöver jag installera en arbetstank eller går det att lösa på annat sett?

Mvh
Micke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppningar i rören
« Svar #1 skrivet: 06 december 2006, 07:26:57 »
Hej,
Jag har nu äntligen startat upp min IVT 9+ VP, har gjort installationen själv men har ett problem.
Knäppningar i rören
Huset består av äldre del och en utbyggnad, i den äldre delen har jag gjutjärn element och järn rör, i ut byggnaden är kopparrör och modärna element.
Ja vet inte hur regleringen fungerar för tillopp temperaturen till elementen men det låter som VP bara kopplar till/från cirkulationen. Vid till koppling av cirkulationen knäpper det i järnrören
Behöver jag installera en arbetstank eller går det att lösa på annat sett?

Mvh
Micke


Hur har du kopplat?
Har du 2 cirkpumpar på VB:n (en intern och en extern) eller låter du interna sköta hela VB-cirkulationen?

Har du endast 1 cirkpump på VB-sidan så ska den gå kontinuerligt (P2 i 5.10).
« Senast ändrad: 06 december 2006, 07:33:07 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäppningar i rören
« Svar #2 skrivet: 06 december 2006, 22:07:32 »
Jag har 2 cirkulationspumpar, intern & extern

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppningar i rören
« Svar #3 skrivet: 06 december 2006, 22:56:26 »
Den externa går väl hela tiden, du kan testa att öka cirkulationen på den ett snäpp och se om det minskar knäppningarna. Annars behöver du kanske en knäppningstank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäppningar i rören
« Svar #4 skrivet: 12 december 2006, 22:27:55 »
Tack för förslagen men tyvärr funkade det inte
Var köper man en billig knäpptank och vilken sort?

När jag hade oljepannan hade jag inga knäppningar trots en panntemperatur pÃ¥ 80 grader  men med en shunt.

Skulle det vara en lösning med en shunt?

Mvh
Micke

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Knäppningar i rören
« Svar #5 skrivet: 12 december 2006, 22:57:35 »
Ingen schunt det ger oekonomisk drift...

En knäpptank så liten som 100l gör oftast susen. men iofs gärna en större. Har du liten vattenvolym är det även andra fördelar med en tank.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppningar i rören
« Svar #6 skrivet: 13 december 2006, 12:46:07 »
Tack för förslagen men tyvärr funkade det inte
Var köper man en billig knäpptank och vilken sort?

Många använder en bättre beg VVB (leta reda på något ställe som säljer begagnade byggrejor). Den ska sitta på framledningen, inmatningen ska vara i toppen och utmatningen i botten för att det ska funka.
« Senast ändrad: 13 december 2006, 13:02:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Knäppningar i rören
« Svar #7 skrivet: 15 december 2006, 22:06:46 »
Du får precis vad du förtjänar med växelventiler...

Att shunta ut värmen är helt klart det bästa även fast Bertil säger vad han säger.
Att knäpptankar heter arbetstank nu är ju lustigt.

Problemet kommer inte att försvinna, om du inte kopplar in en "knäpptank" och jag är så himmla trött på detta problem.
Det står ju spaltmeter efter spaltmeter om detta, men ändå blir det inte löst.

Har du valt en värmepump som har växelventil så är chansen mycket stor att du får knäppningar i systemet.
Jag har bla. diskuterat detta med nibe ett antal ggr. men enda lösningen är en sk. knäpptank
och det kostar ....(dom skiter fullständigt i detta)

Nu kommer det bli ett himmla liv....kolla nedan...


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knäppningar i rören
« Svar #8 skrivet: 15 december 2006, 22:24:30 »
När det gäller knäppningar, eller rättare sagt bristen på knäppningar i systemet så är CTC kung, inget tvivel om det.

Problemet är bara att veta om man har ett system som är knäppningsbenäget innan man investerar.

När jag byggde mitt system gjorde jag det knäppningssäkert utan att ens veta att det fanns den typen av problem med värmepumpar - min erfarenhet från livet självt säker mig att man inte lägger radiatorrör mot träskivor eller löst mot någon yta där friktion kan förorsaka ljud i stommen/byggnaden.

Så pass noga är jag, tyvärr är nog inte alla riktiga installatörer det.
« Senast ändrad: 15 december 2006, 22:30:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Knäppningar i rören
« Svar #9 skrivet: 15 december 2006, 22:32:13 »
Vad glad jag blir att du säger så. Problemet är så pass stort att man undrar varför nibe inte påtalar problemet, utan säljer massvis av "knäpptankar"

Exempel.
Nibe och en rör fungerar inte, det vet både du och jag. Nibe är en mycket bra pump men detta problem kanske inte säljare säger..

Den funkar bara om du har grova och goa rör, då är det perfekt med mycket vattenvolym.
Säljare lurar på folk nibe och andra märken där det inte passar.
Som sagt man måste veta att det kan fungera, men säljare vill bara sälja pumpar (många av dem)


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knäppningar i rören
« Svar #10 skrivet: 15 december 2006, 22:37:21 »
Den enda pump som skiljer ur sig i detta avseende är som jag ser det CTC, alla andra har samma problem med knäppningar som Nibe vid tappvarmvattentillverkning.

Om CTC hade haft växelventil för att värma övre delen av tanken istället för elpatron hade de nog varit ett mycket bra val oavsett problem med knäppningar eller ej, men som nu är tror jag att många medelsvensson får lite sämre ekonomi med en CTC än med ett annat fabrikat.
D.v.s om man inte är medveten om att man bör dra ned elpatronen i övre delen ordentligt för att undvika onödigt eltillskott.

I dagsläget finns ingen solklart "bästa pump" helt enkelt, alla har sina fördelar och brister.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad värmepump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäppningar i rören
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2007, 18:11:36 »
Nog kan väl en arbetstank vara ett alternativ mot knäppningar i rören, men ett betydligt billigare alternativ är en riktigt utförd bypass, med rätt avstånd från vp och t-stycken samt cirkulationspump. studs

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppningar i rören
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2007, 18:20:03 »
Jag tycker det är skönt med knäppningar och att det brummar lite från källaren, då vet man att grejorna går Thumbsup
Nu kommer säkert jag att bli idiot förklarad (om jag inte redan är det) men det tar jag *vinkar*
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Knäppningar i rören
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2007, 18:23:42 »
Antag:
VP livslängd 20 år
Extra cirkpump 0,05 kW
Elpris 1,30 Kr/kWh

20 * 8760h * 0,05kW * 1,30 Kr/kWh => 11388 Kr
Ser ut att vara billigare med knäpptank än bypassdrift.  ;D

(Kalkylen bortser från "nuvärdesjustering" av löpande kostnader, att en del avgiven värme kan tillgodoräknas, ändrade elpriser etc)


Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Knäppningar i rören
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2007, 22:34:56 »
En knäpptank funkar ju inte till 100% i alla lägen mot knäppningar .frågan är ju om en bypas pump gjör det?
Det kan nog vara en kombination av dessa som är receptet för vissa.
Bypas pump behöver ju också bara gå under varmvatten produktionen dvs nån timme per dygn.
Mvh /mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!