Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Efterfyllning FH25  (läst 3333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efterfyllning FH25
« skrivet: 16 november 2013, 10:06:12 »
Fick en FH25 installerad i onsdags.
Jag ser nu efteråt när jag letade och hittade servicemanualen på nätet att installatören nog borde ha efterfyllt systemet (sid 9, bifogad). Jag tror inte att detta gjordes, jag stod inte och såg på hela tiden, men jag är tämligen säker på att han bara vakuumsög och öppnade ventilen till den för-fyllda utedelen.

Det är ca 9-10 m från innedel till utedel. Enligt servicemanualens installationkapitel ska man efterfylla med 30 gram R410a per meter rör som överstiger 7 m. Utedelen skall vara förfylld med 1.15 kg , borde ha fyllts på med ca 90 g, så det är nu ca 7 % för lite köldmedel i pumpen.

Vad är konsekvensen av för lite kylmedel?
Får man sämre effekt, COP och/eller påverkar det livslängden?
Är detta något som jag borde reklamera?

Hur gör man rent praktiskt vid efterfyllning. Måste man öppna systemet, vakuumsuga på nytt eller det en väldigt snabb operation?


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Efterfyllning FH25
« Svar #1 skrivet: 16 november 2013, 11:15:19 »
Det går ganska fort att fylla så du kan ha missat det.
Om du såg en våg och en flaska så är det förmodligen påfyllt.
Man ska även skriva på märkskylten på höger sida om utedelen att det är fyllt och med hur många gram.

Är den inte fylld så kommer han/hon köra den i kylläge och väga in så det blir rätt mängd påfyllt.
Tar inte lång stund.

Du bör prata med återförsäljaren/montören om detta är gjort då dom annars måste ut och efterfylla.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Efterfyllning FH25
« Svar #2 skrivet: 16 november 2013, 15:34:19 »
Det går också fylla den efter vakuumsugningen innan man öppnar kranarna. Då slipper man köra kyla för fylla på extra gas.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Efterfyllning FH25
« Svar #3 skrivet: 17 november 2013, 16:32:23 »
Tack.
Har kollat och det finns en rad för fabriksfylld mängd och en rad för efterfylld mängd. Ingen av dessa var ifylld så antingen struntade han i att fylla i eller så fyllde han inte i märklappen på pumpen. Jag lutar åt att han inte efterfyllde.

Jag har kontrollmätt rörlängden och det är totalt 10.7 meter från innedel till utedel medräknat två betongväggar på 50 cm respektive 30 cm med totalt 5 st 90 graders böjar.

Fråga: Vad är problemet med att inte efterfylla - är det prestanda eller slitage? Blir kompressorn ledsen när den har för lite köldmedel att jobba med?

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Efterfyllning FH25
« Svar #4 skrivet: 06 december 2013, 19:30:02 »
Vad finns dessa rader med fabriksfylld och efterfylld ?
Jag har precis fått samma pump monterad men känner inte igen pappret med dessa rader.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Efterfyllning FH25
« Svar #5 skrivet: 06 december 2013, 20:19:49 »
Det är en liten skylt pÃ¥ utedelen som talar om befintlig mängd köldmedia,  bredvid finns det en skylt som man ska fylla i med den mängd köldmedia som montören har fyllt pÃ¥ med vid rördragning som överstiger  dom meter rör som den är förfylld för och det skiljer mellan märken och modeller.

Gissar på att montörerna inte alltid kommer ihåg att skriva i om det är efterfyllt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!