Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste fylla pÃ¥ radiatorvatten ofta.  (läst 10303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Genvägen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Måste fylla på radiatorvatten ofta.
« skrivet: 08 mars 2011, 22:36:42 »
Var tar vattnet vägen?
Luft-vattenpump installerad för ett år sedan. För ett halvår sedan började tryckmätaren vid exp.kärlet dyka ner till 0. Vi fyller på upp till 1,0 var annan dag och trycket dyker till 0 igen. Inga synöiga läckage trots jakt med Torra pappersbitar. Inget kommer från skvallerröret. Detta går till en ren och torr hink.
Installatören av pumpen kliar sig i huvudet, och vi också.
Kom gärna med tips. Hur felsöker vi vidare?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Måste fylla på radiatorvatten ofta.
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2011, 22:50:45 »
Var tar vattnet vägen?
Luft-vattenpump installerad för ett år sedan. För ett halvår sedan började tryckmätaren vid exp.kärlet dyka ner till 0. Vi fyller på upp till 1,0 var annan dag och trycket dyker till 0 igen. Inga synöiga läckage trots jakt med Torra pappersbitar. Inget kommer från skvallerröret. Detta går till en ren och torr hink.
Installatören av pumpen kliar sig i huvudet, och vi också.
Kom gärna med tips. Hur felsöker vi vidare?

Är inte expert, snarare tvärtom....

på sommarhalvåret måste jag oxå fylla på någon halvliter per månad. Aldrig på vinterhalvåret. Har felsökt och funderat....

-Hur mycket fyller du på varje gång? Om du har slutet expansionskärl med trasig/lufttom blåsa, så kanske det bara är någon liter som behövs för att få fullt tryckigen.

-Har du kollat slangarna utanför huset?

-Har du kollat i botten på pumpen?

-Kanske har du självluftande luftventiler på någon/flera radiatorer. Dom är kass.
-Har du automatluftare på systemet?
« Senast ändrad: 09 mars 2011, 11:24:09 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Måste fylla på radiatorvatten ofta.
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2011, 23:12:39 »
Har du en ventil på undersidan av kärlet.(ser ut som en vanlig bilventil)Kan hända att det sitter en svart skyddskåpa av plast så
att du inte ser den,Jag förmodar att du redan har luftat ditt system på elementen eller?
« Senast ändrad: 09 mars 2011, 08:59:15 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Måste fylla på radiatorvatten ofta.
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2011, 01:07:13 »
Felsöka med papersbitar e det bästa, aldrig med händerna
Man kan ha "osynliga" läckor, en så fin stråle så att man ej ser den
Men en sådan blötar ju ned området runt sig
Fyll på 2 bar så kanske den visar sig tydligare
Kolla genomföringar om du har sådana, det kan läcka i ett schakt eler nått

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Måste fylla på radiatorvatten ofta.
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2011, 08:39:48 »
Har du en ventil på undersidan av kärlet.(ser ut som en vanlig bilventil)Kan hända att det sitter en svart skyddskåpa av plast så
att du inte ser den,Jag förmodar att du redan har luftat ditt system eller?

Stopp för tusan....

Rör inte luftventilen på expansionskärlet!
Det är inte där du skall lufta. (Den skall användas för att kolla/fylla på mot-trycket i luftblåsan)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Måste fylla på radiatorvatten ofta.
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2011, 08:48:34 »
Riktigt som du skriver luftning menar jag elementen och inget annat.ventilen i botten ska du bara trycka till på lite snabbt för att kolla
så exp.kärlet är helt.Kommer det luft =helt.kommer det vatten=trasigt.Som sagt bara lite snabbt.
PS trycket hoppas jag du menar förtrycket.
« Senast ändrad: 09 mars 2011, 08:52:35 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Genvägen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Måste fylla på radiatorvatten ofta.
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2011, 10:56:33 »
Alla radiatorer är vanliga gammaldags radiatorer och alla är luftade manuellt. Efter att installatören försökt olika åtgärder har det behövt luftas en del, men nu är alla färdigluftade verkar det som.

Svårt att säga hur mycket som fylls på varje gång. Nån deciliter!
Inga synliga läckage eller is vid utedelen.
Snustorrt i botten på pumpen (Daikin Altherma)

Ventilen i botten på expkärlet har jag inte kollat, men installatören påstår att han har koll på den.

Nånstans måste ju vattnet som jag fyller på ta vägen.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Måste fylla på radiatorvatten ofta.
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2011, 11:18:56 »
Okej då får vi lita på att han vet att du har rätt förtryck på ditt kärl.Har ni kollat säkerhetsventilen så att den inte står och småläcker
ut tryck?Blanda lite såpa med lite vatten och smeta på för att kolla "pyspunka"på säkerhetsventilen och låt trycket öka i systemet.
Tips knyt en påse runt säkerhetsventilen så det blir tätt och se om det bildas vatten i påsen
« Senast ändrad: 09 mars 2011, 11:23:51 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Måste fylla på radiatorvatten ofta.
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2011, 13:38:12 »
Av det du skriver så skulle inte jag utan vidare utgå från att du har rätt förtryck i expansionskärlet!

Du skriver tex att trycket sjunker från 1 bar till 0 bar. Du skriver också att du tror att du fyller på ca 1 dl vatten varje gång för att få upp trycket till 1 bar igen. Det skulle jag tolka som att du inte har något förtryck alls eller väldigt lite förtryck i exp.kärlet.

Även i ett litet exp.kärl (för slutet system) går det i flera (tom "många") liter vatten mellan 0 och 1 bar. Så om du har rätt förtryck i kärlet så måste du ha påfyllningskranen öppen "ganska länge" för att fylla upp från 0 bar till 1 bar.

Mitt exp.kärl rymmer tex (ca D= 30 cm, H= 35 cm) 25 liter och jag får fylla på i kanske 10-15 sek för att öka trycket från säg 0,4 till 0,7 bar. Då har jag i och för sig inte öppnat kranen helt.

Per L
« Senast ändrad: 09 mars 2011, 13:39:54 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad sir.micke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Måste fylla på radiatorvatten ofta.
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2011, 14:55:13 »
sant som föregående säger
tar "lång" tid att fylla på ett bar från 0

Jag har ett 18 liters och det tar sin lilla tid att fylla på
Min stam är på 22 mm, 7 radiatorer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!