Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plast under trägolv=problem i grunden?  (läst 32500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad canonball

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Plast under trägolv=problem i grunden?
« skrivet: 19 oktober 2010, 22:49:04 »
Hej.

Jag har lagt nytt fint trägolv i hela huset,hantverkaren som är erkänt duktig lade byggplast under golvet eftersom jag har torpargrund med dålig isolering så det inte skulle komma upp fukt och svälla golvet.
Kan detta verkligen vara rätt? Min torparegrund e byggd sent 50 tal med gamla metoder som murstock ner i grunden och dålig isolering i trossbotten. Jag har inga problem med grunden i dag Men vad händer med värmespillet från min kamin? Kommer den ner i grunden med plast? Och framförallt vad händer med fuktvandringen?

NÃ¥gon som kan detta med plast under golv?

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2010, 05:53:37 »
Det är helt rätt. Värmeläckaget minskar inte med plast. Dålig isolering däremot minskar risken för fukt i krypgrunden fast det kan vara en dyr metod att undvika fukt. Försiktighet och eftertanke när man fixar krypgrunder.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2010, 07:08:55 »
Nej...jag skulle inte lägga plast under golvet pÃ¥ insidan bjälklaget om det var det du menade  Sc:,h
plasten ska ligga på backen alternativt undersidan bjälklaget.
om du flyttar upp den till inner-golvet som ni gjort får du ånglasten genom hela bjälklaget och ev isolering innan den stannar mot plasten/diff-spärren.
resultatet blir att Ã¥ngtrycket fastnar i bjälklaget  huvuddunk
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad canonball

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2010, 16:11:25 »
 Om man gÃ¥r frÃ¥n insidan av huset ligger det: trägolv-plast-masoniteskiva-isolering-vindpapp-trossbotten. Stannar fukthalten i masoniteskivan dÃ¥? Sc:,h  Och om den gör det kommer värmen frÃ¥n huset igenom plasten och tar bort fukten? Sc:,h

Den här jävla plasten! Ska kanske montera in en Trygghetsvakten bara för det säkra?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2010, 16:31:07 »
Diffusionsspärren skall väl vara så nära den varma sidan som möjligt? Jag ser inget problem med plast direkt under golvbeläggningen. Så ser ju dessutom de flesta golv med laminat/parkett ut om man har stegdämpning i form av skumplast...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2010, 18:43:36 »
klippt från en Firma som enbart sysslar med fuktproblem i krypgrunder..
Observera att man kommenterat vanliga svar från "gör det själv firmor"

Svar:
"Gör Det Själv" tipsar om att man noga skall lägga ångspärr i form av byggplast mot den varma sidan om krypgrunden, d.v.s. under innergolvet i golvbjälklaget. De menar att man genom denna åtgärd ska kunna hindra fukt att tränga ner i isolering och krypgrund från bostadsdelen.

Denna lösning kommer med stor sannolikhet inte att fungera utan avfuktare i krypgrunden. Då med tanke på många redan utförda renoveringar av innergolv där man lagt ett tätare golv än det som tidigare fanns. Fukten har då inte kunnat vandra uppåt samtidigt som isolervärdet gällande det nya golvet blivit högre när man lagt innergolv på innergolv. Denna ändring av förhållandena räcker för att avsevärt öka risken att lukt och/eller mögel uppkommer i krypgrunden, isoleringen, innergolvet och vidare upp i huset. Fukten i bostaden följer med den varma luften uppåt och sannolik- heten för att fukt ska kunna vandra nedåt är i ett uppvärmt hus utan övertrycks- ventilation mycket liten för att inte säga nästan omöjlig. Ångspärr i golvbjälklag anser vi vara förkastligt och tillhörde den äldre skolan gällande experimenterandet av lösningar för att råda bot på en allt vanligare krypgrunds-problematik. Det är förunderligt att en sådan lösning nu åter kommer på tal. Möjligtvis tänker man på att kunna hindra lukt och mögel som bildas i krypgrunden att dras upp i bostaden. Dock ska man då veta att mögellukten inte alls hindras av byggplast utan går igenom plasten. Risk finns också att mögelgift tar sig igenom porerna i byggplasten.


Sammanfattningsvis är det rent nonsens att fukt vandrar nedåt i ett uppvärmt utrymme, såvida det inte är satt under övertryck.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2010, 18:54:57 »
Luriga saker det här... när vi tittar på väggar och tak så skall eventuell
fuktspärr sitta närmast den varma sidan för att hindra luft med hög fuktighet
att vandra ut genom väggen mot den låga luftfuktighet som finns på utsidan.
Fuktspärr för långt ut kan leda till utfällning av kondens på spärrens insida
om daggpunkten passerats.

Mot grunden gäller omvända världen. Där är det alltid fuktigare än inne.
Utan fuktspärr sker då en ständig fuktvandring in mot huset (om det inte är
undertryck i grunden). Om det är 85% i luften under huset och vi mäter på
olika höjd upp genom ett diffusionsöppet bjälklag, så får vi en gradvis sänkning
av fuktigheten ner till den nivå som råder inne. t.ex. 50%. Om vi nu lägger in
en fuktspärr precis under golvbeläggningen kommer vi istället att mäta 85% direkt
under fuktspärren.

Jag håller med ace om att detta är en riskkonstruktion, se'n om det någonsin
kommer att ställa till med något problem i ditt fall kan man inte säga säkert.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2010, 19:43:03 »
Ja jag håller med både Ace och Sobris här att detta kan betraktas som en riskkonstruktion, sen hur stor risken är för att det skall hända något är givetvis mkt svårt att säga.
Jag hade nog föredragit att ha plasten allra längst ned mot trossbotten isf, eller rättare sagt nedanför/ute på vindpappen som ett sista lager ned mot krypgrunden. Sen har det säkert experimenterats en hel del genom åren med det här med plast och var den skall befinna sig i de olika konstruktionerna, och när det gäller tak och väggar så är det ju ganska givet att den skall sitta närmast innervägg och tak eller rättare sagt direkt innanför närmaste tak eller väggbeklädnad vilket de också har lyckats väl med får man väl säga. Däremot när det gäller golv, golvbjälklag, gjutna plattor mm så har det säkert förekommit allehanda olika ideér. Jag var för några månader sedan och tittade på några hus med min son, ett hus som vi kollade på och som f.ö var i ett mkt fint, välskött och bra skick, enda problemet (och ett stort sådant) med detta hus (f.ö ett källarlöst med hel platta) var att det det bestod av den välkända riskkonstruktionen att man hade gjutit ned tryckimpregnerade syllar i plattan vilket skapar en viss obehaglig lukt i husen. Golven i hela huset (förutom våtutrymmena) var f.ö av konstruktionen flytande golv .
Där hade man då från innergolvet räknat: innergolv av trä, plast, frigolitisolering, sand (för avjämning) och bottenplattan. Sc:,h Jag kan absolut inte förstå varför man hade lagt plasten direkt under innergolvet där alltså, det hade isf varit klart mkt bättre att först lägga plasten direkt på plattan isf anser jag, och därefter sanden för avjämningen, isoleringen och sist trägolvet. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2010, 20:15:09 »
Jag förstÃ¥r resonemanget. Det betyder alltsÃ¥ att alla som har en plastmatta (eller stegljudsdämpning i plast) pÃ¥  ett golv över krypgrund har en riskkonstruktion. Är inte det ganska vanligt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2010, 20:57:54 »
Jag förstÃ¥r resonemanget. Det betyder alltsÃ¥ att alla som har en plastmatta (eller stegljudsdämpning i plast) pÃ¥  ett golv över krypgrund har en riskkonstruktion. Är inte det ganska vanligt?
Jo..håller helt med!
Våra moderna täta lösningar kan ställa till det för gamla konstruktioner som kan vara beroende av luftning.

Däremot tycker jag inte Canonball ska bryta upp golvet i panik nu, utan försöka begränsa fukttillskottet i grunden genom att ångspärra marken och ha kontrollerad ventilation i grunden.

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2010, 22:11:43 »
Om det är 85% i luften under huset och vi mäter på
olika höjd upp genom ett diffusionsöppet bjälklag, så får vi en gradvis sänkning
av fuktigheten ner till den nivå som råder inne. t.ex. 50%. Om vi nu lägger in
en fuktspärr precis under golvbeläggningen kommer vi istället att mäta 85% direkt
under fuktspärren.

Jag köper inte det resonemanget. Det kan inte bli högre partialtryck på vattenångan alldeles under fuktspärren än vad partialtrycket i luften under huset. I och med att temperaturen under fuktspärren är högre än lufttemperaturen under golvet måste det bli lägre relativ fuktighet under fuktspärren. Det är skillnad på relativ fuktighet och partialtryck.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad canonball

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2010, 22:41:36 »
Vill tacka för sÃ¥ mÃ¥nga har svarat pÃ¥ min oro ;D När jag köpte mitt hus läste jag pÃ¥  om torp och krypgrunder. Min grund e en sk riktig torparegrund med mur runt om som är byggd pÃ¥ stenar i botten och stenblock ovanför o sen puts pÃ¥ utsidan,Vidare som sagt med murstock ner i grunden och dÃ¥lig isolering vilket gör att värmen frÃ¥n kaminen kommer ner och torkar ut grunden. Det jag blev orolig för angÃ¥ende plasten var att värmen inte skulle nÃ¥ ner,men det gör den dÃ¥ tydligen,nÃ¥got som jag inte förstÃ¥r riktigt Sc:,h hur den tränger genom plasten Sc:,h
Vidare i min undran är på sommaren då man inte eldar,om det då billdas någon slags "fuktmoln" som inte kan vandra uppåt och vidare försvinna utan brädorna i trossen då blir för fuktiga och börjar mögla.Har läst om trygghetsvakten som man monterar på trossen och sedan värmer bort fukten.Kanse en bra ide att installera något sådant? Det kan väll inte bli sämre ?

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2010, 23:54:10 »
Påminner mig om ett av de mer spektakulära angrepp av hussvamp jag sett.
Detta i ett gammalt torp, som alltså stått i sekler utan problem.
Svampen hade attackerat hela grunden så det stack ut mycel som ett täcke flera decimeter utanför huset. Fanns bilder på nätet från detta, men jag kan inte hitta dom nu.
Det enda man hade gjort var att lägga in nya golv, som jag är rätt säker på inte ens var plast utan linoleum. Detta räckte för att ändra fuktbalansen så pass att svampen började trivas.

Förekommer sÃ¥ mycket dumheter idag när hus ändÃ¥ ska rivas efter femti Ã¥r. Eller varför inte tretti, om lÃ¥nen ändÃ¥ är betalda.  ???
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad canonball

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2010, 14:22:37 »
Ok det räcker för mig! Kan fan inte sova om nätterna huvuddunk Jag ska kolla på avfuktare!


Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Plast under trägolv=problem i grunden?
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2010, 19:12:34 »
Några hundralappar på en fuktmätare kanske? husvamparna kommer nog inte bara för att det är över 80% fukt några dagar. Mät alltid först. Även om man köper avfuktare måste man mäta därefter så att man vet att dxet fungerar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!