Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank  (läst 23155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« skrivet: 02 november 2007, 22:09:07 »


Jag hade tankar och fick även rekommenderat att ha en mycket större volymtank än vad jag valde. Det blev till slut 100 l volymtank och totalt cirka 220 liter i radiatorsystemet.

Det känns som om med större volymtank så skulle pumpen aldrig hinna värma upp hela radiatorvolymen innan pumpen slår av igen. Med ett deltaT på 8 grader så går pumpen i cirka 20 minuter och då hinner inte min pump värma upp en volymtank å 300 eller 500 liter.

Den enda tillverkaren som rekommenderar volymtank aktivt (som jag har träffat iaf) är IVT, och då de styr på returtemperaturen så förstår jag det bättre. Med styrning på returtemp så får pumpen gå tills returtemperaturen har höjts. På en pump med gradminuterstyrning så är slutar pumpen att gå när den har gått tills att gradminuterna är upparbetade. Om jag skulle ha, säg 400 liter i radiatorkretsen, så skulle bara delar av volymtanken hinna bli uppvärmd innan pumpen slår av, jag skulle hellre se att hela volymen blev uppvärmd när pumpen går.

Tänker jag fel?

Om inte jag missminner mig så går det i en IVT pump att flytta ut framledningsgivaren till en volymtank. Kanske även går i Nibe.
Hur är det med Thermia? Jag har en givare som går att sänka ner i volymtanken och om jag kopplar in den iställer för den interna framledningsgivaren på pumpen, så skulle pumpen gå tills hela volymtankens temperatur hade höjts.

Skulle det vara en möjlighet att flytta ut tempgivaren till volymtanken för att få längre gångtider?

Varmvattenproduktionen borde bli som innan då den inte styrs av framledningsgivaren?
hur bir det vid legionellahöjning? Jag har inte förstått hur den styrs i pumpen.

Tips synpunkter idéer?


Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #1 skrivet: 02 november 2007, 22:15:53 »
Jag har en 210 l volymtank i serie före radiatorslingan och det fungerar utmärkt.  Även om värmen inte skulle hinna ut till radiatorslingan innan kompressorn stannat sÃ¥ spelar det inte sÃ¥ stor roll, eftersom den förr eller senare kommer ut där, eftersom VB-cirkulationspumpen gÃ¥r hela tiden, inte bara när kompressorn gÃ¥r.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #2 skrivet: 03 november 2007, 20:59:11 »
 Sc:,h

I detta forumet så pratas det mycket om att det ska vara en stor vattenvolym för att undvika många start/stopp.
Men även du, Ridax, verkar se samma som jag att inte hela vattenvolymen hinner värmas upp innan pumpen stannar. Vad är då vitsen med att ha en större vattenvolym? Jag kan inte se att det ger längre drifttider då pumpen stannar innan all vattenvolym har blivit uppvärmd.

Är det något som jag har missförstått?

Visst är det så att energin som har producerats till tanken kommer huset tillgodo även om bara halva tanken är värmd.
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #3 skrivet: 03 november 2007, 21:17:12 »
Pumpen styrs inte av vilken temperatur du har ut pÃ¥ elementet utan den räknar ut hur mycket värme du behöver, och att den mäter före "tanken" spelar ingen roll. För hos Ã¥tminstone hos nibe och thermia är det temperaturen ut ur pumpen som ger styrdatorn information om hur mycket värme som den har producerat.  När den har producerat tillräckligt stannar den, sedan har det precis som Ridax skriver ingen betydelse om värmen stannar en stund i volymförstoraren för cirkulationspumpen gÃ¥r ju hela tiden och efter en stund nÃ¥r värmen ut till elementet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #4 skrivet: 03 november 2007, 22:14:39 »
Men även du, Ridax, verkar se samma som jag att inte hela vattenvolymen hinner värmas upp innan pumpen stannar. Vad är då vitsen med att ha en större vattenvolym? Jag kan inte se att det ger längre drifttider då pumpen stannar innan all vattenvolym har blivit uppvärmd.
Jag skrev väl inte att jag upplevde detta fenomen, jag skrev att OM det skulle vara så, så skulle det inte spela så stor roll, då värmen kommer ut förr eller senare i vilket fall som helst.

Hur lÃ¥nga körningar du fÃ¥r beror ju pÃ¥ hur stor effekt du har pÃ¥ pumpen, vattenvolym och gradminuterinställningen.  Jag har min pump inställd pÃ¥ -250 gradminutrar och visst hinner värmen ut innan kompressorn stannar, som du kan se pÃ¥ loggen nedan.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #5 skrivet: 04 november 2007, 02:15:12 »
Jag har min pump inställd på -250 gradminutrar och visst hinner värmen ut innan kompressorn stannar, som du kan se på loggen nedan.

Tyvärr har Thermia sänkt inställningen av gradminuter till ett maximalt värde av -99 på de nyare modellerna.

HÃ¥ller med dig pafr och skulle själv gärna se längre gÃ¥ngtider pÃ¥ min anläggning med 300l extra volymkärl. Den startar nu ca 20 ggr per dygn och gÃ¥r i 20-30 min. Har funderat pÃ¥ att skaffa en extra givare och montera den efter acktanken och koppla in istället för nuvarande framledningsgivare. Eller finns det nÃ¥gon som kan programmera om styrdatorn att acceptera högre integral än 99...  a:gl  -250 vore rena drömmen  :o

Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #6 skrivet: 04 november 2007, 09:40:08 »
Jag tror inte att du ska bekymmra dig över 20 starter/dygn nu på hösten eller på våren, det är inte så mycket och dessutom sitter det en mjukstart i din pump så det "sliter" inte speciellt mycket med starterna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #7 skrivet: 04 november 2007, 11:33:26 »
Det där med mjukstarten var bra att veta.

Speciellt oroad över 20 starter/dygn är jag inte, men gÃ¥ngtiden som ibland är mindre än 20 min skulle jag vilja ha upp en del. Därför är det lite frustrerande att Thermia begränsat integralen till -99 pÃ¥ Diplomat modellen, hade jag kunnat ställa in den pÃ¥ t.ex -150 skulle allt vara frid och fröjd. 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #8 skrivet: 04 november 2007, 22:35:40 »
Jag lyckades ställa in min integral på 150, även om min pump är relativt ny. Jag har en Duo istället för en Diplomat, men det är i princip samma pump. Att nå 250 i integralvärde, det fungerar inte.



HÃ¥ller med dig pafr och skulle själv gärna se längre gÃ¥ngtider pÃ¥ min anläggning med 300l extra volymkärl. Den startar nu ca 20 ggr per dygn och gÃ¥r i 20-30 min. Har funderat pÃ¥ att skaffa en extra givare och montera den efter acktanken och koppla in istället för nuvarande framledningsgivare. Eller finns det nÃ¥gon som kan programmera om styrdatorn att acceptera högre integral än 99...  a:gl  -250 vore rena drömmen  :o


Om jag tolkar dig rätt Maijckel så får du inte ut det du önskade av din stora volymtank, då pumpen bara går 20 minuter per gång. På den korta tiden så hinner inte hela tanken värmas upp.

Jag funderar också på att montera en givare i volymtanken istället för pumpens interna givare, för att få längre gångtider. Påverkar det annat? Typ legionella höjning?
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #9 skrivet: 05 november 2007, 00:21:29 »
Intressant att du luckades få upp din integral till 150, då skiljer sig alltså reglerdatorn på Duo mot Diplomat. Pumpen i övrigt är väl samma, förutom att din VV-beredare är av extern modell.

Min acktank fungerar utmärkt till att hÃ¥lla tempen pÃ¥ radiatorvattnet pÃ¥ en jämn nivÃ¥, jag slipper de svängningar man fÃ¥r med liten volym och därmed behöver kompressorn inte jobba med onödigt högt tryck. Däremot skulle jag gärna se nÃ¥got längre gÃ¥ngtid. Hade jag kunnat ställa min integral pÃ¥ 150 hade jag varit helnöjd. 

Nackdelen med att montera framledningsgivaren efter acktanken är att man inte kan se deltat över kompressorn. Legionellakörningen styrs av VV-beredarens interna givare (tror jag).
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #10 skrivet: 05 november 2007, 12:22:16 »
Jag har funderat mer över detta med stor volymtank och jag för står inte vitsen med för stor tank.
Så länge som inte vattnet hinner värmas upp innan gradminuterna är nollade så finns det inget skäl att ha större volym, eller?

Min nuvarande volym (120+100) känns lagom för min 12 kWs pump, kanske det bir annorlunda längre fram i vinter?

Då jag fick många råd och tips om att ha en större volymtank typ 300-500 liter, så förstår jag inte varför den ska vara så stor.

Då jag knappt ens i nuläget med 100 liters tank lyckas värma upp hela volymen innan integralen är upparbetad, hur skulle jag kunna få längre gångtider med en större volym?


Skulle någon initierad kunna skingra dimman åt mig.

Intressant att du luckades få upp din integral till 150, då skiljer sig alltså reglerdatorn på Duo mot Diplomat. Pumpen i övrigt är väl samma, förutom att din VV-beredare är av extern modell.

Min tillverkades 0702, kan de ha förändrat styren under året?
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #11 skrivet: 05 november 2007, 15:43:24 »
Fördelarna med volymtank är två.

1. Längre gångtider (gäller särskilt Nibe vars integral går till 250)

2. Lägre och mer jämn temperatur på radiatorvattnet. Utan volymtanken går tempen på vattnet uppåt ganska snabbt vilket leder till att kompressorn får jobba med högre tryck som sliter mer. Ju högre temperatur på vattnet desto högre tryck i kompressorn.

Kanske har Thermia ändrat styren på de allra nyaste pumparna, eller också skiljer sig Duo mot Diplomat när det gäller max integralvärde.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #12 skrivet: 05 november 2007, 18:11:40 »
När man flyytar famlwningstempgivaren till efter tanken så får man längre gångtider.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #13 skrivet: 05 november 2007, 23:27:40 »
Fördelarna med volymtank är två.

1. Längre gångtider (gäller särskilt Nibe vars integral går till 250)

2. Lägre och mer jämn temperatur på radiatorvattnet. Utan volymtanken går tempen på vattnet uppåt ganska snabbt vilket leder till att kompressorn får jobba med högre tryck som sliter mer. Ju högre temperatur på vattnet desto högre tryck i kompressorn.

Tack Maijckel

1. Håller med om att det blir längre gångtider om integralen ökas, fast det är väl oberoende av volymtanken, eller tänker jag fel.

2. Med rätt storlek på radiatorvolymen instämmer jag med dig. Känns som om min volym nu är rätt så väl avvägd. Men om jag hade dubblat volymen (som jag har fått rekommenderat) så tror jag inte att det skulle bli bättre, då inte hela volymen skulle hinnas värmas upp innan integralen är 0 igen. Så är inte slutsatsen att det ska vara rätt volym på systemet, som beror på effekt, flöde igenom radiatorsystemet och inställd integral?

När man flyytar famlwningstempgivaren till efter tanken så får man längre gångtider.

///AndersA

Låter klokt, frågan är om det på en Thermia påverkar något annat? Eller kan jag bara koppla ur nuvarande givare och sätta in en ny. Känns lockande då det borde ge längre gångtider och jämnare temperatur ut till radiatorerna om jag tänker rätt.

NÃ¥gon som har erfarenhet??
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #14 skrivet: 05 november 2007, 23:44:25 »
1. Håller med om att det blir längre gångtider om integralen ökas, fast det är väl oberoende av volymtanken, eller tänker jag fel.
Utan volymtank stiger VB mycket snabbare och VPn stannar pÃ¥ grund av hög VB (i alla fall Nibe och oavsett sÃ¥ vill man inte köra för hög VB).  Med en volymtank sÃ¥ kan du höja gradminutrarna utan att VB stiger kraftigt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sveinmer

  • sveinmer
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: halden/norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter vs returtempstyrning och stor volymtank
« Svar #15 skrivet: 25 januari 2010, 13:47:14 »
"Maijckel" hadde en litt annen løsning: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30138.0

MVh,

Sveinmer
Thermia diplomat 6 2004c modell, ett plan 160 m2 flate, 670 m 20mm cc300 vannbåren varme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!