Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g inomhustemp  (läst 3014 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beowulf Agat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
LÃ¥g inomhustemp
« skrivet: 04 februari 2012, 14:02:36 »
Kylan slog till nu med -17grader ute. I samband med det har innetemperaturen blivit låg, som att vp'n inte hinner med att värma upp kåken.
Huset är från -74, tegel, tvåplans (98kvm vardera). Det står en thermia villa 105 i källaren.
Imorse var det 15 grader i källaren och 17 på markplan, det känns dessutom lite dragit i huset.
Följande värden togs tidigare idag när vp ej var i drift:

Rum bör: 20
Rum är: 17,5

Ute: -12
Kurva: 40

Integral: -712

Framl: 49(50)
Retur: 47(48)
VV: 51(40)

Kb till: 3
Kb från: 3

Är det något som inte stämmer med mina värden? Kan jag ändra på något?

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g inomhustemp
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 15:42:19 »
Om eltillskott är tillslaget och fungerar(ser ut så mht framledningstemp) är det kanske Kurvans lutning du ska ändra, då gasar värmepumpen mer vid ökande kyla.
Testa att öka kurvan några snäpp(kom ihåg/skriv upp vad du har innan).
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g inomhustemp
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2012, 16:20:32 »
Jag ser ju anledningen till att din VP stannar, för hög retur.
Om elpatron är avstängd så kommer den inte värma huset alls när returen går över 48 ºC.
Högre kurva gör bara eländet värre.
Tricket är att få VP:n att jobba utan att returen når 48 ºC.
Man gör detta genom att sänka värmebärarpumpen till min och samtidigt försöka trimma in alla radiatorer så att ingen radiator kortsluter flödet utan alla måste vara lite svalare nertill än upptill, annars får du inte in värmen i huset innan returen blir för hög.

Sen kan man öka värdet på Max retur några grader om det behövs, men ju högre temp, ju mer sliter det på din värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LÃ¥g inomhustemp
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2012, 17:34:03 »
Går det inte höja värdet för max vb-r som det gör på Nibe?
Där kan man dessutom, på min i alla fall, välja ett maxvärde eller ställa den på A (automatik) och då är det driftspressostaten som styr kompressorstoppen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g inomhustemp
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2012, 18:07:42 »
Gick pÃ¥ niten att inte se den höga returtempen... men det är det vi har dignitärerna till här pÃ¥ forumet  :)

Väldigt lågt delta. Är väl bara lyda Carl N, så reder det sig :-)
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LÃ¥g inomhustemp
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2012, 18:11:13 »
Värdena skrevs upp när kompressorn inte var i drift.
Kompressorn skall helst ha gått i minst 10 minuter innan man skriver av värden och för in dem i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g inomhustemp
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2012, 19:24:12 »
Går det inte höja värdet för max vb-r som det gör på Nibe?
Där kan man dessutom, på min i alla fall, välja ett maxvärde eller ställa den på A (automatik) och då är det driftspressostaten som styr kompressorstoppen.

I servicemenyn => värmepump så kan man ställa in max retur.
Enligt manualen sÃ¥ kan man bara ställa in en temperatur, jag vet inte vad som händer om driftpressostaten löser vid värmedrift?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g inomhustemp
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2012, 19:53:31 »
Kolla så att växelventilen öppnar sitter garanterat fast i VV läge
« Senast ändrad: 04 februari 2012, 19:55:17 av Frank a »

Utloggad Beowulf Agat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g inomhustemp
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2012, 20:23:11 »
Jag ser ju anledningen till att din VP stannar, för hög retur.
Om elpatron är avstängd så kommer den inte värma huset alls när returen går över 48 ºC.
Högre kurva gör bara eländet värre.
Tricket är att få VP:n att jobba utan att returen når 48 ºC.
Man gör detta genom att sänka värmebärarpumpen till min och samtidigt försöka trimma in alla radiatorer så att ingen radiator kortsluter flödet utan alla måste vara lite svalare nertill än upptill, annars får du inte in värmen i huset innan returen blir för hög.

Sen kan man öka värdet på Max retur några grader om det behövs, men ju högre temp, ju mer sliter det på din värmepump.

Tack för svaret. Ursäkta en total novis dumma frågor men hur går jag tillväga för att göra detta? Lusläsa manualen?
Och radiatorerna, skall jag lufta dem och hur ska de stå? Nu är vissa på Max och andra sänkta, vissa är jättevarma, andra svala.

Tips mottages tacksamt :)

gäsp

  • Gäst
gäsp
SV: LÃ¥g inomhustemp
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2012, 21:12:02 »
Hej klassiker Växelventilen fastnat fortfarande värmebehov integ -700 insattsventilen läcker så returen påverkas.kompressor stannar på hög retur och tillsatsen går in.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g inomhustemp
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2012, 23:21:15 »
Kolla så att växelventilen öppnar sitter garanterat fast i VV läge
Hej klassiker Växelventilen fastnat fortfarande värmebehov integ -700 insattsventilen läcker så returen påverkas.kompressor stannar på hög retur och tillsatsen går in.

Tackar, självklart är det växelventilen, kurva 40, rum=20 och -12 ºC ute ger ca 50 ºC i börvärde på framledningen så då borde inte VP:n stanna på max retur.

Tack för svaret. Ursäkta en total novis dumma frågor men hur går jag tillväga för att göra detta? Lusläsa manualen?
Och radiatorerna, skall jag lufta dem och hur ska de stå? Nu är vissa på Max och andra sänkta, vissa är jättevarma, andra svala.

Tips mottages tacksamt :)

Du har lite att göra, du.
Det akuta är som sagt växelventilen, kolla i manualen var den sitter.
Lossa på motordelen (tror den sitter med bajonettfattning) och motionera (växla mellan ändlägena) på spaken tills den verkar gå lättare och sätt sen tillbaka motordelen, hoppas sen på att det funkar ett tag till.

Alla radiatorer ska självklart vara luftade och fyll på trycket mellan luftningarna.
Det är bra om så många radiatorer som möjligt är på max, du ska i första hand reglera värmen inne med kurvan.
Sänk endast på termostater i de rum som du vill ha lite svalare.
« Senast ändrad: 04 februari 2012, 23:23:03 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

gäsp

  • Gäst
gäsp
SV: LÃ¥g inomhustemp
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2012, 06:15:20 »
Hej Du får nog glömma det där med beräknad framledningstemperatur när insattsventilen släpper igenom.Om du tittar på integ -700 så ser du att vxv står öppen mot vvb så hur än du försöker höja så varmare blir returen.På sidan av växelventilen sitter en arm som är fjäderbelastad och på motsatta sidan sitter det en liten knapp som du trycker in och samtidigt vrider du den motsols så lossnar ställdonet och nu ser du själva insattsventilen så ta lite olja och tryck ovanpå några gånger.Du kan även köpa en ny insattventil (ca 250 kr) och byta den själv. Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!