Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad bör man välja med tanke på framtida behov  (läst 2800 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turku900

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« skrivet: 29 oktober 2020, 22:16:07 »
Hej och hälsningar från Finland!
Läst på en massa i forumet och blivit väldigt mycket smarare men dock inte fått klarhet hur jag skall gå tillväga.
Energibehovet är för tillfället 100m2 i mellan våning. total m2 250 med 100m2 källare och 50 övre vind med sluttande tak. Oljevärme med en förbrukning på ungefär 2.5-3m3, dubbelpanna från 1980 utan elpatron. Radiatorer med troligen 80/60 dimensionering. ungefär 40c vid 0c, dock med termostater i radiatorerna inställda på 20c. Har ej provat med fullt öppna.Flesta radiatorer med dubbla blad men inga konvektorplåtar, gamla plåt radiatorer ivarjefall. Källarvåningen uppvärmd av värmeförlust från pannan. Huset 300mm siporex med orginal 1963 dubbla fönster, gravitations frilöpande ventilering. Huset i Pargas, nära Åbo.
Pga saneringsobjekt så framtida behov 5+ år så är dessa ändringar gjorda:
-Källarvåning 60m2 vattenburen golvvärme. 40m2 garage med nya radiatorer. Temperaturen lägre än resten utrymmena
-Mellanvåningen gamla eller delvis nya radiatorer, golvvärme vid entreen, köket och toaletten
-Vindsvåning radiatorer
-Kylning via golvvärme slingorna eller konvektorer?

Frågade offert av lokala Thermia försäljaren och han rekommendera en Calibra 12kw med 100liters bufferttank, 230meters borrhål
Detta lät bra för öron som inte visste tidigare något om bergvärme. Djupet på hålet verkar okej men funderar på resten av helheten.
De räknade med 250m2 golvvärme hus som gav väldigt goda SCOP värden men då beaktas ju inte radiatorerna som kräver väldigt höga temperaturer.

- När skall jag byta om till bergvärme. Är det ekonomiskt att göra det direkt eller vänta tills huset har delvis den andra kretsen låg temp färdig? Istället skaffa nu en luft/luft pump som kan användas för kylning senare? Är luft/vatten et alteternativ som enda värmekällan i dagensläge?
- Calibra som pump verkar ju okej men har nu även hittat diplomat G3 on/off och om man skulle koppla ihop denna med en bufferttank på 200liter. HGW är ju ett plus om de gamla radiatorerna förblir aktiva men får man ännu modellen utan HGW och vad heter den isåfall?
- Förnyar även elen så tänkte uppdatera huvudtavlan samtidigt. Sätter in en Kwh mätare för BV men skall även en strömkännare läggas in? något annat bör beaktas?
- Bad dem lägga ventil för kylning in med vad annat borde beaktas, hur skall jag styra de två olika kretsarna, låg och hög värme och skall jag välja maskin enligt det?
- Bör bufferttanken vara speciell om jag i framtiden vill koppla in solvärme, ofererat var thermias WT-V 100?

Väldigt mycket frågor men kan inte förstå hur någon kan göra beslut baserat på försäljarens information. Har även kollat andra tillverkare men ännu har jag inte fått några offerter
Är väldigt tacksam för goda råd och om detta är fel plats för sådan thread kan moderatorerna flytta den.




Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2020, 22:37:05 »
Första frågan, kan du söka om energibidraget på 4000€ då du byter från olja?

Hgw är jag inte imponerad av, jo man får lite ”gratis” vv men bekostas av att pumpen orkar mindre vid kallt väder.

Solfångare så ska det nog vara stor tank. 100l räcker nog ingenstans. Kom ihåg att det ska finnas solslinga i tanken också!

Bufferttank menar du arbetstank. 300-500l skulle jag valt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad turku900

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2020, 23:19:45 »
Torde kunna söka om energibidraget. Har ännu inte gjort ansökan men anser baserat på villkorena att det borde vara ok.
HGW skulle kunna vara en bonus men inte en egenskap jag är färdig att betala mera för.
Okej, frågade gällande solslingan men han så väldigt förbluufad ut och menad att de kan jag se på när det blir aktuellt. Med andra ord tilläggskostnader av att byta ut den lilla arbetstanken mot en större. Ber om ursäkt gällande terminologin, lite ut och cyklar ännu!

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2020, 05:54:50 »
Med arbetstank värmer alltså värmepumpen till tanken och värmen från huset går via tanken. Men är så fallet är kanske en inverter onödig, beroende på pris (är inte imponerad av nibes 1255-16 men de mindre invertrarna verkar vara bättre av nibe. Thermias vet jag inte aldrig sett. Finns ju också inhemska gebwell)

Det kan hända de menar en knäpptank så det inte knäpper i elementen då volymen är så liten.

Finns det inte solslinga eller möjlighet att montera in en i en tank ska det vara mera tankar. Kanske solceller bättre?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2020, 09:24:53 »
I ditt fall skulle jag nog rekommendera en on/off-värmepump på 12 kW med rekommenderat borrdjup, med arbetstank på 300 liter, eventuellt med inbyggd solslinga.
Jag avråder dock från solfångare då det bara komplicerar saken utan att du sparar just något.
Enda skälet är i så fall om du får så stora bidrag att det betalar för hela kalaset.
Vill du få ut nåt av solen så håller jag med om att solceller nog är ett långsiktigt bättre alternativ.

Anledningen till arbetstank är att du har ett hus i flera våningar, med både radiatorer och golvvärme, och där du kanske vill köra underhållsvärme på vissa ytor även när du inte kör värme i resten av huset, det mer eller mindre kräver en arbetstank för att du inte skall få väldigt många start och stopp.
Då du även kommer att ha olika behov av temperaturer i dina olika system, och termostater i drift då de olika våningarna kommer att ha olika behov beroende på utetemp och årstid.

När det gäller strömspolar så skulle jag bara förbereda inkommande matning till elcentralen så de kablarna är dragna på ett sådant sätt i centralen att du rymmer strömspolarna (som brukar följa med maskinen).

Tänk på att din kurvlutning kommer att styras av det "kallaste" rummet i huset, så försök dimensionera radiatorerna så att du får ungefär samma uteffekt/m2 i alla rum med radiatorer, det finns effekttabeller på "liknande" radiatorer som dina gamla som du kan använda för att räkna på hur mycket effekt du kan förvänta dig från dina gamla radiatorer.
Det kan vara lönsamt att byta ut enstaka av dina gamla radiatorer för att långsiktigt få en anläggning med bra funktion och hög SCOP.

I markplan kan du nog behöva ca 70W/m2 vid DUT och 55 graders framledning.
« Senast ändrad: 30 oktober 2020, 09:27:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2020, 19:48:13 »
Den billigare thermia pumpen heter "Thermia Diplomat Optimum", men tveksamt om den ännu kan fås. Annars skulle jag valt den + arbetstank
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2020, 20:41:47 »
Med så många temperaturzoner du kommer att ha, skulle jag sikta på den inhemska gebwell , som har tre av varandra oberoende styrningar för värme , samt även kylstyrning. I och med att det är så många zoner så kommer värmebehovet att variera rätt kraftigt mellan dom och med en central styrning blir i praktiken omöjlig att få till på ett bra sätt ( som dom flesta VP har ) Sätt in en tank mellan 750 -1000 Liter som pumpen jobbar mot och ta ut värmen från ( egna rör ) den till respektive tempzon, detta för att det kan bli en kortslutning i systemet när olika zoner vill ha olika flöde. Kan garantera att du inte blir besviken, har själv  ett system som fungerar utmärkt. Även så har jag inga ställdon på fördelarna till GV ( bara kostar en massa pengar och går sönder ofta ) Efter installation så stryps varje slinga in ( GV ) till en diff ut/in till ca 4 C  ( Delta T ) . Det går då att ha en värme på tex. ett klinkergolv på sommaren.

Utloggad BergAdde

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2020, 21:12:43 »
Den billigare thermia pumpen heter "Thermia Diplomat Optimum", men tveksamt om den ännu kan fås. Annars skulle jag valt den + arbetstank

Japp 3/10 trådar på detta forum handlar om just problem med diplomat.
Välj en bättre.
Bosch kompress fick bäst i test av Folksam.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2020, 01:12:01 »
Japp 3/10 trådar på detta forum handlar om just problem med diplomat.
Välj en bättre.
Bosch kompress fick bäst i test av Folksam.
Också Daikin Altherma 3 GEO  tummenupp
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad turku900

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #9 skrivet: 01 november 2020, 11:04:46 »
Tack för väldigt uttömmande svar. Bad även om en effekt kalkyl på de finska forumet som jag kommer att använda som baseline gällande val av pump och borrhåls djup.
Thermia var första valet pga av ett lokalt företag men har nu forskat i de andra märkena och deras möjligheter. Ännu är det lite oklart om man sku köra med on/off eller exempelvis Bosch inverter med 6års garanti/10år kompressor. Intressant dock att Thermia var ej med i Folksams test.
Har även bett ett annat företag om råd, de säljer Bosch, IVT och Gebwell. IVT är väl dock mycket nära besläktad med Bosch.
Nibe S och F 1255 är också alternativ.
Har det mest varit diskussion gällande diplomat och dess växelproblem som torde vara fixat?
Solfångare tänkte jag skulle kunna möjliggöra inbesparingar men solceller låter nog som ett bättre alternativ, mångsidigare energialternativ som kan uttnyttjas enligt behov. Dock just lagat om taket och tror att frugan inte är hemskt nöjd med att täcka in det med solceller.
En knäppartank skall det ivarjefall bli men måste se vilken storlek k och hur de olika kretsarna kommer att styras. Definitivt är målet i slutrakan att köra låg temp i alla kretsar men har inte ekonomiska möjligheter att grundrenovera allt på en gång. Radiatorer vill jag helst inte ha utan föredrar GV och därför strävar jag att inte förnya så många radiatorer. Måst dock räkna ut tillbaka betalningstiden.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #10 skrivet: 01 november 2020, 11:26:04 »
När jag började med solvärme var solceller för el  nått som bara NASA hade råd med på satelliter. Jag såg framför mig en snabb ökning av elpriset- just nu blir solvärme bara lönsamma med pool, då de avger värme  mitt i sommaren . jag sparar kanske 2000-4000 SEK. Jag skulle möjligen satsa på hybridceller DVS värme+ el . Något stort elbidrag senhöst -vinter -tidig vår kommer du inte att få dock.

En 1000 liter tekniktank framtidssäkrar ditt värmesystem och gör det lättare att ha  GV+ gamla radiatorer
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #11 skrivet: 01 november 2020, 11:31:05 »
Ivt och bosch så gott som samma, samt thermia och danfoss så gott som samma.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad turku900

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #12 skrivet: 04 november 2020, 21:21:15 »
Man spinner vidare. Har lite lagt mindre vikt på solenergi för att det inte är aktuellt på länge så vill inte krångla till det föe mycket. Men tog kontakt med återförsäljare av bosch och gebwell. Fäll lite för 7001i eller 5000. Båda alternativen skulle ha en arbetstank. Han kommer hit nästa vecka så får man se vad han tycker, verkade välsigt kunnig på tekniken ivarjefall. Funderar gällande arbetstank, såg att alla märken har sina egna alternativ men finns det någon större skillnad mellan dessa, ett kvalitativt alternativ? Även möjligheten för pre-uppvärmning av bruksvattnet såg jag. Är detta att föredra? Sparar energi eller möjlighet till mera varmvatten?
Folksams test verkade ju okej men skulle vara kul att kunna ändra på tyngdvärdet av de olika kriterierna. Ljud, storlek och miljövärden är inte för mig så betyngande.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #13 skrivet: 05 november 2020, 07:45:47 »
Förvärmning av tappvarmvatten kan vara bra under vinterhalvåret när huset har värmebehov, på sommaren har det ingen effekt (om du inte sätter upp lite solfångare).
Du får väl räkna på det, räkna med ca 200 kWh totalt till tappvarmvattnet/månad brutto, ca 66 kWh "värmepumpsenergi", och så att du kanske över året kan spara in 25% av det, ca 17 kWh/månad så ser du vad förvärmningen får kosta med t.ex. 15 års payoff-tid.
17 kWH/månad blir 204 kWh/år
På 15 år sparar du kanske 3060 kWh.
Kanske lite mer om du sätter upp ett par vacuumsolfångare. (Om inte cirkpumpen till dem förbrukar lika mycket som du sparar)

Värmer man med värmepump är det riktigt svårt att räkna hem några kompletterande "förnyelsebara" energislag som blir lönsamma.
Sätter du upp solceller så kan du möjligen dumpa eventuellt överskott via en elpatron i tanken om du har förvärmning av tappvarmvatten.
Du slipper då också en cirkpump som drar energi.
« Senast ändrad: 05 november 2020, 07:48:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #14 skrivet: 14 augusti 2022, 21:32:14 »
Vet att det var längesedan det skrevs i den här tråden men försöker ändå.
Citera
Förvärmning av tappvarmvatten kan vara bra under vinterhalvåret när huset har värmebehov
Vill du förklara (eller hänvisa till tråd där det förklaras) det här lite Rickard.
Tänker du att fördelen är att man automatiskt kan använda tanken för att förstora VVB:n när behovet uppstår? För systemverkningsgraden kan väl inte förbättras genom att först låta värmepumpen värma ack:en och sen använda tacken för att (för)värma tappvarmvatten jämfört med att låta värmepumpen sköta det direkt i VVB:n?
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!