Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra F750 via Nibe Uplink för att nyttja lÃ¥ga timspotpriser  (läst 6863 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gottfrid Vieweg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan!

Jag har solceller på taket och en Nibe F750 som värmer huset byggt på platta på mark. Jag köper el i huvudsak på vintern och på natten och mitt inköpspris för el är baserat på Nordpools timspotspriser. Eftersom jag har ett produktionsöverskott (jag producerar mer el på årsbasis än vad jag köper tillbaka) så kostar mig den elen jag köper in när elen är billig på natten nästan ingenting. Om timspotpriset på Nordpool ligger under 18 öre vilket det gör ibland så blir mitt inköpspris negativt dvs jag får betalt för att använda el. (Det bygger på att jag exporterat för mycket el som jag inte får skattereduktion för om jag inte köper in motsvarande mängd el).

Förutom att se till att F750:an producerar rejält med tappvarmvatten åt mig på natten när elen är billig/gratis så tänker jag mig att jag vill ackumulera en del värmeenergi i husets bottenplatta. Jag tänker mig att det ska fungera ungefär som en ackumulatortank. Hela vardagsrummet och hela köket som saknar termostat kommer då att bli några grader varmare men även badrummet där termostaten står helt öppen. Jag tycker om värme så varför inte. Så istället för en "nattsänkning" av inomhustemperaturen så blir det en "natthöjning". Förhoppningsvis leder det till att husets uppvärmningsbehov dagtid minskar eftersom golvvärmen i husplattan är trög och det kan ta 24 timmar innan en ändring av framledningstemperaturen märks.

Jag har börjat experimentera en del med detta och har styr F750:an via några script som jag skrivit för min hemautomation. Alltsammans kommunicerar med F750:an med hjälp av Nibe Uplink Premium men jag har även ett antal reläer jag kopplat in på AUX-ingångarna som kan styra en del funktioner om jag vill det.

Jo jag vet att Nibe har något som heter "Smart Price Adaption" men efter att ha provat det så blev jag fundersam då jag märkte att F750:an ofta stod och producerade värme när den var som dyrast. Det kändes inte som tillräckligt smart för mig och jag vill ha mer kontroll på systemet.

Ibland sÃ¥ kan jag alltsÃ¥ tjäna pÃ¥ att göra av med energi. Natthöjningen Ã¥stadkommer jag genom att aktivera en tillfällig höjning av hela värmekurvan. (Antal grader är fast inställt pÃ¥ 4). Att aktivera via Nibe Uplink gÃ¥r fint men sen tar det ett tag beroende pÃ¥ vad värmepumpens gradminutervärde är för tillfället. Värmepumpen är inställd pÃ¥ att starta vid -200 DM och eltillsatsen tar vid vid -1000 DM. Jag vill ju att elförbrukningen skall starta omedelbart sÃ¥ jag har provat med att skicka en begäran till Nibe Uplink om att uppdatera gradminuterna till -1000. Det värdet visas pÃ¥ Nibe Uplinks webbsida men oftast sÃ¥ verkar F750:an skriva över det värdet med sin egna uträkning, det kan exempelvis direkt hoppa frÃ¥n -1000 till -100 eller nÃ¥got liknande. SÃ¥ inställning av aktuella gradminuterna verkar inte "bita" Ã¥tminstone inte alltid. Det är samma sak sen när jag vill stänga av natthöjningen för dÃ¥ försöker jag Ã¥terställa gradminuterna till ett värde av 100 för att bÃ¥de värmepump och eltillsats skall sluta jobba och övergÃ¥ till normalvärden. Att hÃ¥lla pÃ¥ och trixa med extern justering av värmekurvan kombinerat med att skicka gradminutervärden till F750:an är den väg jag försöker pÃ¥ just nu men det kanske finns enklare sätt? Allt jag vill är att tala om för F750 att "nu är elen gratis, gör nÃ¥got bra med den men gör det nu!"  och sen när elen blir dyrare pÃ¥ morgonkvisten vill jag fÃ¥ F750:an att förstÃ¥ att "nu är det normaldrift som gäller igen. Sluta använd energi ifall det inte är nödvändigt för att klara av att hÃ¥lla normalvärmen men gör det nu!". Ja ungefär sÃ¥... Det är mina erfarenheter sÃ¥ här lÃ¥ngt.
« Senast ändrad: 20 oktober 2020, 16:07:23 av Gottfrid Vieweg »

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur har det gått med dina experiment? Jag har sedan ett par år tillbaka styrt min värmepump bland annat efter energipriset och eftersom jag har tidstariff på nätavgifterna också så leder till vintertid (då högtarifftid är 06–22 vardagar) till ungefär det beteende som du pratar om: under morgontimmarna lagras en del överskottsvärme i huset (bland annat i de värmetröga rummen på nedervåningen med betongväggar, i badrummets golv mm), dvs "natthöjning". På kvällen timmarna innan 22 så sker det motsatta, och de "sämsta" rummen, såsom exempelvis entrén och hallen på nedervåningen (frimärksstora element från oljepannetiden kombinerat med dåligt isolerad gammal ytterdörr) får en viss undertemperatur.

Bifogar en graf över hur mitt värmesystem har kört sedan igår vid midnatt. Timmarna är i UTC för att förvirra lite, och man kan se att börvärdet justerades upp en del timmarna innan 05 idag på morgonen, och justerades ner under en stor del av eftermiddagen igår eftersom elpriset var högt under "middagstid". Idag hade vi en liten topp timmen 08, och då justerades börvärdet ner där. Den streckade linjen visar börvärdet minus justeringen, alltså vad börvärdet skulle ha varit utan att justera efter timpris.

Jag har två sätt att kontrollera att detta inte påverkar komforten:
  • klagar jag pÃ¥ att det är varmt sÃ¥ har vi övertemperaturer;
  • klagar frun pÃ¥ att det är kallt sÃ¥ har vi undertemperaturer.

Vi har bestämt oss för en inomhustemperatur som kanske inte passar oss båda perfekt, men som vi har vant oss vid och kan acceptera :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Halper: Hur ser elpatronanvändningen ut när systemet hamnar i återhämtningsfas, går du få logg på det?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I mitt fall inte alls. Att köra elpatron äter ju förstås upp allt, och mer därtill, av det man kan tjäna in på att variera med elpriset. Jag har stängt av elpatronen, för jag har noterat att värmepumpen nästan klarar av att hålla värmen i huset under de kallaste (hittills observerade) förhållandena. Om det är svinkallt ett par dagar och pumpen går precis dygnet runt så kommer temperaturen på nedervåningen att gå ner något. Det är beklagligt, men jag står ut med det 0–4 dagar om året.

Värt att nämna är att detta är en IVT-pump där regleringen, om jag förstår det rätt, förenklat fungerar som så att elpatronen bara går in om kompressorn inte orkar med att höja temperaturen. Så länge temperaturen närmar sig börvärdet, även om det är långsamt, så går den inte in. Jag tror alltså inte den hade gått in ändå. Har man en annan pump kan man ju enkelt låta styrningen reglera upp börvärdet långsamt för att inte få för stort underskott på gradminuter eller vad det nu är man styr mot.
« Senast ändrad: 05 november 2020, 10:10:33 av halper »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Det är bra gjort i mjukvaran!
Lite utmanande med elprisoptimeringar. Känns som man behöver en linjär gräns för hur mycket den får lov att spara när det blir kallare ute.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min styrning har två komponenter: den kortsiktiga baserat elpris och den långsamma integralen. Om det är svinkallt och integralen ackumulerat ett stort fel så kör den över elpriskomponenten. Min hemmasnickrade styrning har testats i alla årstider, så det fungerar bra. När det är som allra kallast (när vi här har under -10 redan på kvällen) kan man känna av det; då kan det kännas lite ruggigt fram mot 21/22 när elementen kallnat. Jag är okej med det, och det skulle ju gå att begränsa om man vill. Tycker dock det lätt är värt det, inte för pengarna, men för att det är så tillfredsställande att se att pumpen går igång igen precis 22:00 när priset dyker från 2 spänn till 70 öre.

Lättast är det förstås när det är sådär svalt som nu. I morgon timme 17 när priset är ca 350 öre mot omgivande timmars 215/220, och utetemperaturen är typ 5 grader, så är det ju bara att stoppa pumpen den timmen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!