Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia ATEC HP 6. Rörmokaren sliter sitt hÃ¥r.  (läst 1048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Msystad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia ATEC HP 6. Rörmokaren sliter sitt hår.
« skrivet: 01 februari 2024, 18:58:47 »
Värmepumpen hade problem att generera värme under 2 dagar. Se bild. Efter 2 dagar löser jordfelsbrytare. Slår av utedelen då kan jag återställa jordfelsbrytaren. 2 veckor har gått. Rörmokaren har kollat allt. Bytt kretskort. Kopplat från värmekablarna. När han kopplar in 3:e fasen på kompressorn så löser jordfelsbrytare ut. Vid mätning så får han inget fel på kompressorn. Några idéer.
« Senast ändrad: 01 februari 2024, 19:00:44 av Msystad »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia ATEC HP 6. Rörmokaren sliter sitt hår.
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2024, 19:54:33 »
Han måste nog använda en megger för att kunna felsöka kompressorn.
Bättre ta dit en elektriker för det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia ATEC HP 6. Rörmokaren sliter sitt hår.
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2024, 10:10:56 »
Varför ha jordfelbrytare inkopplad alls till värmekällan/värmepumpen?
Om man ändå vill koppla in jordfelsbrytare till värmepumpen rekommenderas en separat sådan för värmepumpen.
Jordfelsbrytaren ska vara avsedd för brand, d.v.s. 300mA

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia ATEC HP 6. Rörmokaren sliter sitt hår.
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2024, 15:25:12 »
Håller väl inte helt med om det.
Värmepumpen är ju något som är byggt av stål och som människor enkelt kan komma i kontakt med.
300 mA skydd skyddar inte mot död om någon skulle komma åt höljet och vara bra jordad, som man är utomhus.
Kanske inte är olagligt att göra som du säger, men jag skulle nog inte rekommendera det publikt. (Säger en som inte har jordfelsbrytare på värmepumpen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Msystad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia ATEC HP 6. Rörmokaren sliter sitt hår.
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2024, 10:24:03 »
Tack för svaren. Här händer det saker. Rörmokaren fick in 400 volt på fel ställe i VP. Det small rejält. Cirkulationspumpen och kretskort rök. Dom har har han nu bytt. Så nu är vi tillbaka på ruta noll. En megger äger ej denna firma. Vågar ej byta kompressorn. Detta pgr att försäkringsbolaget kanske inte hittar något fel på den gamla kompressorn. Nu inne på tredje veckan.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Thermia ATEC HP 6. Rörmokaren sliter sitt hår.
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2024, 14:44:13 »
Är det inte dags att få dit en elektriker? Fråga ordentligt så det är en som kommer prestera i värmepumpsmiljö.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Msystad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia ATEC HP 6. Rörmokaren sliter sitt hår.
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2024, 18:45:53 »
Elektriker anlände. Konstaterade på ett par minuter att kompressorn var kass. Jag trodde att rörmokaren hade kompetens som gällde hela maskinen. Snart 3 veckor med stopp plus 3 långa besök av rörmokare och utbränd innerdel. Ett liten instrument som skickade in 500 volt gav svaret.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!