Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1255 fighter tvÃ¥ st 130 meter djupa.  (läst 996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Airoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1255 fighter två st 130 meter djupa.
« skrivet: 23 september 2020, 00:44:35 »
Hej!

Ha köpt hus och jag se att de är en nibe 1255 fighter som stå där. Dem bytte kompressor 2013. Men jag undra om de gå sätt in en moderna pump? För det är 2 hål på 130 meter vardera. Blire nå tjong i kalljongen för en ny pump eftersom dem helt vill ha djupa hål om jag fatta det rätt. Är helt överlycklig att komma ifrån fjärrvärme från detta hus men jag tro pumpen som sitt där dra onödigt mycke ström.

Huset är 147 kvm men dÃ¥ är garaget pÃ¥ 100 kvm. (Gammalt tvätteri förut)  SÃ¥ jag tro gamm niben jobba för glatta livet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1255 fighter två st 130 meter djupa.
« Svar #1 skrivet: 23 september 2020, 06:39:41 »
Är du säker på att det är en 1255? Färgskärm? Jämfört med F1255 så är Nibes senaste pump är inte effektivare, bara mer appfylld. Den har även ett kompressoreffektsnummer som: F1255-6, F1255-12 osv. Men det finns kanske uppepå, innanför någon lucka eller i menyn beroende på pump.

Hur ser historiska förbrukningar ut?
Kan du skicka alla temperaturer samtidigt som kompressorn går så forumet kan se om den går som den ska?

Kika gärna optimeringstrådar på forumet, där kan man hämta bättre funktion utan att köpa något.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1255 fighter två st 130 meter djupa.
« Svar #2 skrivet: 23 september 2020, 07:46:18 »
Normalt sett finns det ingen ekonomisk vinst i att byta en fungerande pump såvida den inte är gravt underdimensionerad. Moderna pumpar har inte någon väsentligt bättre verkningsgrad än äldre, utan det som skiljer är i första hand användargränssnitt och inställningsmöjligheter. Troligen berör hög elförbrukning på något som är relativt enkelt att åtgärda.
Kolla, som sagt var, exakt vilken modell det är och hur bra den jobbar. Det går väl att logga till USB-minne på dom där? I så fall kan du lägga upp ett dygns logg här så är det säkert nån som kan dra en massa kloka slutsatser.
« Senast ändrad: 23 september 2020, 07:48:53 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1255 fighter två st 130 meter djupa.
« Svar #3 skrivet: 23 september 2020, 13:41:11 »
Nibe 1255 lanserades i slutet av 2013 så det skulle kunna vara en 1250 som fick ny kompressor då?
Det brukar kunna finnas en del i att hämta genom att man optimerar driften, det är inte plug and play (även om tillverkaren försöker hävda det) utan man kan tjäna en del på att justera in grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Airoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 fighter två st 130 meter djupa.
« Svar #4 skrivet: 25 september 2020, 02:07:30 »
Ja nu känn jag mig inte smart samt taskig samtidigt.  Ã…rsmodellen är frÃ¥n 2008 och det är inte en stor värmepump  pÃ¥ sin höjd. Tyckte de sto 1255 fighter pÃ¥ den men kan ha vare nu när ja titta pÃ¥ Internet 1210.

De ja ha läst att äldre pumpar vilket jag anse den är funkar mer som en elpatron, nu kan jag förstås ha fel såklart. Men att den använder inte energin från berget lila mycket som nuvarande pumpar gör. Därför tänkte jag kanske den dra mer ström. Kompressorn i den byttes 2013 och ha tänkt om de gå sätta in en nyare pump eller bli de fel med att jag "bara" har 130 meter fast det är dock 2 stycken.

Ska flytta in vid årsskiftet så jag kan kolla bättre då. Men garaget är 90 kvm som dom ha haft bageri i förut. Tyckte att 21 grader där inne kändes onödigt. Äre de bara justera på elementen eller äre nått jag justera med nån shunt eller så?

Kan egentligen nada om dehär men intresset börja bli högre och det känns spännande för fjärrvärme som jag ha nu kom jag aldrig sikta på ha igen.

Mina föräldrar la ne jordvärme och deras elräkning blev 258 kr dyrare i januari och dom bo i Västerbottens fjällvärld. Lite de jag sikta på också men har andra förutsättningar.

Men som sagt jag tänker framtidsmässigt när de är dags att byta om man kan ställa dit en ny pump med dom hål man ha eller om man ska borra djupare?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1255 fighter två st 130 meter djupa.
« Svar #5 skrivet: 25 september 2020, 06:37:55 »
Vad är det för effekt på värmepumpen? Det borde stå en siffra efter modellbeteckningen nånstans, typ 1210-8 om den är på 8 kW.

Som sagt var så tar inte moderna pumpar någon dramatiskt större mängd energi från berget. Det handlar mer om hur systemet är dimensionerat och injusterat. Man kan komma ganska långt med en gammal anläggning med relativt enkla åtgärder.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1255 fighter två st 130 meter djupa.
« Svar #6 skrivet: 25 september 2020, 12:33:55 »
Det finns summaverk för kompressor och elpatrondrift, dessa ger en vägledning i hur den går?
Har man 2 st borror så måste man hålla koll på att det är cirkulation i båda, bäst är om det är 4 slangar in i huset, då kan man mäta returtemp på båda med anliggningsgivare så att man ser att de blir ugngefär lika.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!