Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver akut (konc) Brineol idag i Stockholm  (läst 11045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Behöver akut (konc) Brineol idag i Stockholm
« skrivet: 31 december 2010, 09:10:14 »
Min värmepump, Thermia diplomat 8 från 2003 har stannat pga för låg nivå i brinekretsen. Vilken timing....
Om någon i Stockholmsområdet, gärna norrort har en skvätt, gärna koncentrerad, så finns det här en frusen spekulant som kommer att använda den i röret och ej i glaset i kväll. :)

PS är det konc eller utspädd man skall fylla på med. Jag utgår ifrån att om det minskar så är det den mer lättfyktiga spriten som avgår om även om vattenhalten inte stiger så mycket så skulle den trots allt stiga om man fyller på med utspädd i stället för konc brineol.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver akut (konc) Brineol idag i Stockholm
« Svar #1 skrivet: 31 december 2010, 09:49:49 »
Du kan lungt fylla med vanligt vatten, är det inte mer än en liter eller två gör det ingen nämnvärd skillnad på blandningen.
Måste du fylla löpande så har du läckage och då måste du åtgärda.
Det vanligaste stället för läckage är någon av muttrarna på KB-ledningen efter värmeväxlaren, där det blir minusgrader.
De brukar spricka när kondensen fryser till is.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Behöver akut (konc) Brineol idag i Stockholm
« Svar #2 skrivet: 31 december 2010, 10:30:07 »
Normalt används etanol som frysskydd i köldbäraren. FrÃ¥gan är om det inte borde gÃ¥ att använda t-sprit istället. T-Sprit är ju ocksÃ¥ gjord av etanol (utom den som är till för spritkök som innehÃ¥ller etanol och metanol). Även  spolarvätska borde fungera om det är etanol baserat (fast det finns ocksÃ¥ isopropanol varianter).

Har vi någon kemist som kan reda ut frågan?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver akut (konc) Brineol idag i Stockholm
« Svar #3 skrivet: 31 december 2010, 14:13:23 »
Det är dumt att blanda olika vätskor... Har man inte tillgång till exakt den vätskan man redan har så är det, som sagt var, inga problem att fylla på några enstaka liter vatten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Behöver akut (konc) Brineol idag i Stockholm
« Svar #4 skrivet: 31 december 2010, 15:54:09 »
Du kan lungt fylla med vanligt vatten, är det inte mer än en liter eller två gör det ingen nämnvärd skillnad på blandningen.
Måste du fylla löpande så har du läckage och då måste du åtgärda.
Det vanligaste stället för läckage är någon av muttrarna på KB-ledningen efter värmeväxlaren, där det blir minusgrader.
De brukar spricka när kondensen fryser till is.
Ja det blir till att fylla på med lite vatten till dess jag når upp till underdelen av behållaren och så fyller jag på med koncentrat när jag finner det.

NÃ¥n mutter ner till vänster har frusit sönder för nÃ¥t Ã¥r sedan och jag fyllde pÃ¥ när jag letade efter läckan och efter det att jag bytt ut den men efter det har vätskenivÃ¥n varit rättsÃ¥ konstant. 

Rörfirman där jag och min familj köpt 5 anläggningar de senaste 25 åren har nu bytt innehavare och den förra ringde alltid tillbaka även på helger när man lämnat meddelande men det gör inte den nya...

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Behöver akut (konc) Brineol idag i Stockholm
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2011, 12:56:41 »
Det är dumt att blanda olika vätskor...

Kan du utveckla varför det skulle vara dumt att blanda teknisk sprit (etanol) i köldbäraren?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Behöver akut (konc) Brineol idag i Stockholm
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2011, 13:24:10 »
Det är dumt att blanda olika vätskor...

Kan du utveckla varför det skulle vara dumt att blanda teknisk sprit (etanol) i köldbäraren?
Om man ska blanda bör det väl vara olika vätskor... ;)
Annars blandar man väl inte...
Tsprit som är ju etanol.... okay sk denaturerad... sprit men det är väl den andra också antar jag...?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver akut (konc) Brineol idag i Stockholm
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2011, 13:29:27 »
Det är dumt att blanda olika vätskor...

Kan du utveckla varför det skulle vara dumt att blanda teknisk sprit (etanol) i köldbäraren?

Ja, vet man att det är sprit i dag så är det väl inget problem. Brinol är ju till större delen etanol, så är man säker på att är Brinol idag så funkar det...
Rent hypotetiskt kan det ju vara glykol, pottaska, eller nån annan saltlösning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Behöver akut (konc) Brineol idag i Stockholm
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2011, 23:28:03 »
Ja, vet man att det är sprit i dag så är det väl inget problem. Brinol är ju till större delen etanol, så är man säker på att är Brinol idag så funkar det...
Rent hypotetiskt kan det ju vara glykol, pottaska, eller nån annan saltlösning...

Ok, då vet jag hur du tänkte och du har ju helt rätt i att man inte ska blanda utan vetskap.

TS efterfrågade sprit till sin köldbärare och då tycker jag att det borde gå lika bra med teknisk sprit så länge som det är etanolbaserat. Denaturaliseringen har i det här fallet ingen betydelse eftersom även den vanliga KB spriten ska vara denaturaliserad.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rafael Ospino

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Strockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • SÃ¥ kan det bli när man plÃ¥tar sig själv!
    • Waren International AB
SV: Behöver akut (konc) Brineol idag i Stockholm
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2011, 11:04:59 »
Lyssna på Purjo! Man skall vara ytterst försiktig med vad man blandar i. Alla medel innehåller tillsatser för att stabilisera, pH-justera, algdöda m m, m m, allt beroende på vad det skall användas till. Använder man fel medel kommer skadorna som ett brev på posten, alltså efter ett par år! Bertil har INTE frågat efter etanol specifikt, utan Brineol.
Brineol är ett handelsnamn som finns i tre varianter, Bioetanol, MEG (monoetylenglykol), MPG (monopropylenglykol) och dessutom säljs i olika koncentrationer. Dessa samtliga har helt olika egenskaper och användningsområden och får under inga omständigheter blandas med varandra.
Det enda de har gemensamt är att ingen av dem är Brine, Brine är saltlösningar och inget annat!

Jag kan inte för mitt liv begripa det vildsinta experimenterandet med olika vätskor.
Behövs påfyllning skall man använda samma som redan finns i, annars finns risk för bildande av syror som korroderar systemet, kristallbildning, utfällningar, upplösta packningar, frysning m m elände.
I brist på detta, använd destillerat vatten. Att värmepumpstillverkarna inte vet bättre är en dålig ursäkt och klen tröst när vattenskadan är ett faktum!

Jag arbetar dagligen med konsekvenserna av denna begreppsförvirring, dock ej i privatbostäder utan endast i kommersiella fastigheter. Begreppsförvirringen är tyvärr stor även där!
Läs gärna i bilagorna men kontakta mig inte annat än genom detta forum såvida Ni ej har ett kontorshus Ni behöver hjälp med!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!