Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FD-25VABH resonansljud inomhus  (läst 22614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spurs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
FD-25VABH resonansljud inomhus
« skrivet: 10 mars 2011, 11:09:50 »
Har nu köpt och fÃ¥tt den monterad funkar jättebra , det är bara en sak det har uppstÃ¥tt konstigt ljud inne i huset, det lÃ¥ter som nÃ¥got resonansljud , man kan tro att det stÃ¥r en bil utanför huset med motorn igÃ¥ng. kan det komma frÃ¥n monteringen pÃ¥ ytterväggen sitter pÃ¥ en tegelvägg?????   själva utedelen gÃ¥r med helt ok ljudnivÃ¥. Vad är att göra nÃ¥gon som har haft samma problem??

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2011, 13:45:00 »
Är utedelen monterad med gummifötter?

Min utedel monterades först utan gummifötter (montören hade slut för tillfället), resultatet blev väldiga resonansljud som sedan försvann då dom monterades.

Utloggad Pilimausaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2011, 19:55:38 »
Välkommen i gänget!
Jag har min monterad på marken utan direkt kontakt med huset men när det är kallt ute och den får jobba lite så kan man ändå tro att det står en stor dragbil på tomgång utanför huset. Så om du är känslig för "infraljud", dvs ett lågfrekvent brummande, då skall man titta efter en annan maskin. Just den frekvensen som min pump genererar går rakt igenom allting och jag kan ibland höra den i sängen i andra änden av huset. Vid något tillfälle när det var kallt skramlade tom glasen i köksskåpet innanför pumpen.Vi fick "möblera om i skåpet.
Återigen, min pump är INTE ens väggmonterad! Nu har jag vant mig vid ljudet så jag lägger sällan märke till det längre. Men det är å andra sidan lite varmare nu.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #3 skrivet: 10 september 2011, 23:24:54 »
Vi gjöt en liten 100*60*20 platta och monterade dit specialtillverkade ben av stål mellan plattan och utedelen, har inte hört nån resonans efter det, tror det kommer att fungera bra i vinter också.

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #4 skrivet: 12 september 2011, 08:08:10 »
Välkommen i gänget!
Jag har min monterad på marken utan direkt kontakt med huset men när det är kallt ute och den får jobba lite så kan man ändå tro att det står en stor dragbil på tomgång utanför huset. Så om du är känslig för "infraljud", dvs ett lågfrekvent brummande, då skall man titta efter en annan maskin. Just den frekvensen som min pump genererar går rakt igenom allting och jag kan ibland höra den i sängen i andra änden av huset. Vid något tillfälle när det var kallt skramlade tom glasen i köksskåpet innanför pumpen.Vi fick "möblera om i skåpet.
Återigen, min pump är INTE ens väggmonterad! Nu har jag vant mig vid ljudet så jag lägger sällan märke till det längre. Men det är å andra sidan lite varmare nu.

Trist! Tack för att du delade med dig av den kommentaren, jag är uber överkänslig för dessa ljud! :( Jag var just på G och köpa en fd25, nåja... vi får se.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #5 skrivet: 12 september 2011, 08:20:29 »
Jag gissar att dina rör ligger mer eller mindre "nakna" mot väggen någonstans för att det ska bli detta fenomen för dig pilimausaren
Om glasen skallrar på insidan av huset trots att du har den på ett fristående gjutet fundament ett par decimeter från huset låter också märkligt !!
Det jag kan gissa att du råkar ut för med dom båda ljuden är att vintertid så rinner vatten mellan din gjutna platta och grunden och då blir det stumt därimellan av all is som bildas mellan dom och fortplantar ljudet.

Är inte säker på att det är förklaringen men kan ni inte ställa ett skivmaterial/takpannor lutandes mot fasaden och den gjutna plattan så vattnet rinner ut mer framåt och inte bildar is.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bstard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #6 skrivet: 16 september 2011, 08:40:56 »
Jag har en FD-25 som stÃ¥r pÃ¥ markstativ pÃ¥ betongplattor (inga kommentarer om att man egentligen skall gjuta nu TS ;-) ) utanför en inte alltför bra isolerad trävägg, men jag hör bara pumpen om jag stÃ¥r och lyssnar vid väggen när det är helt tyst i huset. Inga problem med vibrationer. Jag är grymt nöjd med den!  :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #7 skrivet: 16 september 2011, 09:00:40 »
Inga kommentarer  ;)

Kolla med ett vattenpass ibland så det inte har rört på sig, gäller egentligen alla instalaltioner oavsett mark eller vägghängd.

Blev en kommentar ändÃ¥  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #8 skrivet: 16 september 2011, 09:36:56 »
Har också en fd-25 monterad på vägg, fast jag har en regelvägg.
Jag upplevde ocksÃ¥ störande resonansljud vid vissa kompressorvarvtal men efter att jag bytt till mjukare typ av vibrationsdämpare sÃ¥ har resonansljudet minskat dramatiskt, till och med frugan är nöjd och det vill inte säga lite  ::)
De nya gummidämparna är faktiskt så mjuka att det känns nästan lite ostadigt, men än har inte utedelen ramlat ner ;D

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #9 skrivet: 16 september 2011, 18:34:34 »
Har också en fd-25 monterad på vägg, fast jag har en regelvägg.
Jag upplevde ocksÃ¥ störande resonansljud vid vissa kompressorvarvtal men efter att jag bytt till mjukare typ av vibrationsdämpare sÃ¥ har resonansljudet minskat dramatiskt, till och med frugan är nöjd och det vill inte säga lite  ::)
De nya gummidämparna är faktiskt så mjuka att det känns nästan lite ostadigt, men än har inte utedelen ramlat ner ;D

//snuppesno


vart köpte du dessa? :)
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #10 skrivet: 16 september 2011, 20:21:04 »
I Rickards webshop :-)

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #13 skrivet: 17 september 2011, 23:37:17 »
Just Mitsubishi Electric är de värmepumpar jag säljer flest vibrationsdämpare till.
Värmepumparna som sådana tillhör nog de bästa, men vibrationerna är så vitt jag kan förstå lite mer påtagliga än vad de är på andra fabrikat.

Med extra mjuka vibrationsdämpare kan man med lite tur helt slippa oljuden, men vill man vara helt säker skall man montera dem på markstativ.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FD-25VABH resonansljud inomhus
« Svar #14 skrivet: 17 september 2011, 23:55:01 »
Tänk på att om ni byter till mjukare dämpare så kan dom tryckas ihop på kompressor sidan och avfrostningsvattnet kan då rinna in under kompressorn och frysa till is.
Kolla med vattenpass om det kanske behöver kompletteras med någon bricka/distans för rätt lutning under dämparen.

Nu vet jag inte hur mycket dessa trycks ihop och det kanske går att byta rakt av mot vad ni i dagsläget har
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!