Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska man välja IVT eller Nibe  (läst 13363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IVT eller Nibe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad ska man välja IVT eller Nibe
« skrivet: 22 september 2005, 12:41:00 »
Jag har ett dilemma. Har fått två konkurrerande erbjudanden från IVT och Nibe. IVT erbjuder en 490 inklusive ventilationsrengöring och injustering för 45.000:- Nibe erbjuder en Fighter 360P med ventilationsrengöring och injustering för 51.000:-. Vad ska man välja? Är det Äpplen och Äpplen som jämförs? Jag ska byta ut en befintlig ES380
Hoppas att någon har bättre koll och kan hjälpa mig med detta dilemma!!! Tacksam för snabba svar då jag står i begrepp att slå till när som helst. Har hört att IVT490 låter mycket stämmer det?

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #1 skrivet: 22 september 2005, 14:04:19 »
Priset från IVT verkar vara rätt. Jag fick samma offert för ett år sedan från levrantören här. De trodde att jag hade en FLVP från tidigare och det skulle bara bytas ut. Men när jag nämde att jag hade en vanlig elpanna som skulle bytas mot FLVP, då steg priset med ytterligare 10000Kronor. Levarantören av min Autoterm 190F sa att IVT och autoterm har tystare FLVP jämfört med Nibe. Jag tycker själv att styr programme i Autoterm /IVT är mkt. bra. Levrerar jämn värme i huset. Desutom IVT/Autoterm har en annan sorts kylmedia. Nibe har propan som är känd för kompressor haveri. Jag tror att de har löst problem med propan nu mera. Din gammal ES380 var kanske en föregångare till IVT 490, dvs, lätt att byta.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad IVT eller Nibe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #2 skrivet: 22 september 2005, 15:29:16 »
Tack för ett snabbt och bra svar  :) Känner till det där med kylmedlet men jag tror faktiskt att de verkar ha löst propan problematiken nu. Vad tror du om att jämföra de bÃ¥da? Är de likvärdiga för dÃ¥ är det ju inget snack om vilken man väljer? En kollega till mig bytte ut en FLVP IVT490 mot en Nibe Fighter 310P pga att de inte stod ut med oljudet frÃ¥n IVT:n. Detta gör mig lite nervös inför köpet....

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #3 skrivet: 22 september 2005, 17:37:12 »
Jag kollade Nibe 310 FLVP i Göteborg hos en vän och jag tyckte att den var bullrig. Jag tycker att bland de tre FLVP som jag har kollat  tidigare (Autoterm, Nibe och Comfortzone), det är Autoterm /IVT som är minst bullrig. Andra kanske har andra erfarenheter. Om du bor i Blekinge är du välkommen att titta pÃ¥ min FLVP/autoterm190F.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Jakoby

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jakobys logdata
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #4 skrivet: 22 september 2005, 17:41:10 »
Har själv haft en 490 och tycker inte att den var speciellt bullrig  8)
Ägare till en Autoterm 409C Max. ca 50m borra (gammal brunn) + 420 meter slang på tomten. Värmer en 2 plans kåk på 220m2 från 1973 i Töreboda (Skaraborg)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #5 skrivet: 22 september 2005, 17:56:34 »
samma problem hade jag, men sen kom jag på att rostfri beredare ville jag ha, har nämligen haft ett antal emaljerade som sprungit läck. Ett vattentest kan hjälpa dig med valet, kopparmantlad är inte alltid lämplig. Beträffande ljudnivå i min IVT 490 låter den som en stor frysbox, fl-fläkten är ställd i läge 2, hörs inte mer än den ursprungliga ventilatonen. Har inte haft den så länge än, men den verkar lovande. Tänker för övrigt komplettera med rumstermostat men montera denna i frånluftskanalen innan vp. Någon som har synpunkter på det?   
« Senast ändrad: 04 oktober 2005, 22:36:43 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad IVT eller Nibe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #6 skrivet: 22 september 2005, 19:10:03 »
OK verkar som fler personer inte har nÃ¥got problem med ljudet av en IVT 490  ;D Kan nÃ¥gon berätta vad som skijer en Nibe 360P mot en IVT 490? Nibe Ã¥terförsäljare säger att det inte är samma maskin med hänvisning till att deras grejor är mycket bättre. Är det nÃ¥gon som reagerar pÃ¥ priset 45.000:- där det ocksÃ¥ ingÃ¥r ventilationsrengöring och injustering?

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #7 skrivet: 22 september 2005, 22:31:11 »
samma problem hade jag, men sen kom jag på att rostfri beredare ville jag, har nämligen haft ett antal emalerade som spungit läck. Ett vattentest kan hjälpa dig med valet, kopparmantlad är inte alltid lämplig. Beträffande ljudnivå i min IVT 490 låter den som en stor frysbox, fl-fläkten är ställd i läge 2, hörs inte mer än den ursprungliga ventilatonen. Har inte haft den så länge än, men den verkar lovande. Tänker för övrigt komplettera med rumstermostat men montera denna i frånluftskanalen innan vp. Någon som har synpunkter på det?   

Om du har FLVP i samma rum som torkskåp/torktummlare, då är det inte bra med rumsgivare monterad i frånluftskanal. Den kommer att stänga värme i huset efter att den känner varmluft direkt från tvättstugan när torktumlare är i gång. Vi hade detta problem med en annan FLVP och fick flytta rumsgivare från frånluftskanal till väggen i hallen. Vi var missnöjda med den första FLVP pga ljud störning och fick byta till en annan tillverkare, men det är en annan historia!. Nu har vi både inne givare (på väggen i hallen) och ute givare tillsammans med Autoterm och är mkt. nöjda.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #8 skrivet: 22 september 2005, 23:32:16 »
Tack för tipset "RAJ", ingen givare i frånluftskanalen, "Tänkte inte på det".
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ankhati

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #9 skrivet: 23 september 2005, 09:56:28 »
Det går att montera ljuddämpare i 490, skulle man ha en 490 som tjutar.
Propan som köldmedie känns fortfarende inte helt bra. Nibe kör med samma kompressor som 480 med propan.
Jag menar at båda kör med Mitsubishi KH 419/122 numera i VFLP utförande (tjock olja)
Visserligen har de monterat vevhusvärmare, men det har vi också testat på firman och det var enddå inte helt bra.
Tittar man på ett flödes diagram på 490 och 360P vill man se at de är nästintil identiska.
Regleren i 490 ger möjlighet att styra alternativ värmekälla. Solfångare, olja, vedkamin, fjärrvärme, gaspanna, eller även bättre komplettera med en Luft/vatten pump.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #10 skrivet: 23 september 2005, 18:40:44 »
Jag har för en månad sen bytt ut min havererade ES380 mot en IVT490 och är hitills helnöjd med den, låg ljudnivå lättfattlig meny mm. Jag fick betala knappt 33000:- men då skötte jag installationen själv, ganska enkelt 2 man 5 timmar. Jag tittade även på Nibes 360P men Ivt vann för att dom har en vettig försäljare, och service på orten.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #11 skrivet: 23 september 2005, 19:46:32 »
Jag är mkt nöjd med min Autoterm 190F (det samma som IVT 490). MEN det finns en liten sak som gör mig lite orolig för framtiden. När jag frågade en person på Folksam (minns inte vad han hette) han berättade för mig att IVT har inte varit mkt hjälpsam mot sina kunder vid FLVP haveri. Därmot Nibe hade lätt bytt kompressor och v-pump vid pump haveri. Hans råd var att köpa Nibe. Jag hoppas han pratade om ngt som var gammal och gäller inte IVT i nu läget.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #12 skrivet: 23 september 2005, 21:13:01 »
Pontiac.
Jaa... det blev billigare när man gjorde mycket själv fast för mig blev det en Nibe i stället. Tiden får visa vilken
v-pump som har minst problem i framtiden.

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #13 skrivet: 23 september 2005, 23:57:12 »
Ni som tycker att IVT eller Nibe dånar för mycket så har jag ett litet tips.
Snickra ihop en låda som passar över pumpen (Obs 3 lösa sidor) Skruva fast en ram uppe mot taket och två bitar mot väggen, skruva fast vänster och höger sida mot ramen uppe och mot väggen, fyll med isolering, skruva fast framsidan och spika eller skruva fast taklist runt om uppe och måla eller tapetsera sidorna.
Lämna 4-5 millimeter mellan värmepumpen och lådan där du tar en o-list av silicon i springan så att det blir snyggt.
Jag har gjort så här och alla tycker att flv- pumpen är tyst.

« Senast ändrad: 24 september 2005, 00:01:23 av gustav »

Utloggad Mcenroe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska man välja IVT eller Nibe
« Svar #14 skrivet: 28 oktober 2005, 13:35:17 »
Hur kan en frånluftsvp kosta uppemot 50 papp och ge 1-2 kW(sparar10-20%)??? Är det inte vettigare köra luft/vatten och spara rejält och ha lite friskluftsventiler? Priserna verkar enorma på frånluftsvp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 342
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!