Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med för lÃ¥g temp GT11 köldbärare ut  (läst 773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E_R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med för låg temp GT11 köldbärare ut
« skrivet: 07 januari 2022, 10:11:15 »
Hej, ber om ursäkt om jag inte hittat rätt svar på forumet tidigare genom sökning, provar att fråga istället.

Vi äger ett hur med en VP (IVT Greenline HT PLus  c) som antagligen sjunger pÃ¥ sista versen. Vi vet inget om Ã¥lder pÃ¥ pumpen och det vet inte tidigare ägare heller som bodde här i fem Ã¥r.

Vi har ett borrhål med okänt djup som det stiger grundvatten i. Tidgare så rann det ur borrhålet då det satt ett lock som inte var tätt (låg bara som en hatt ovanpå fastsatt med muttrar runt om) och vattnet dränerades ner i en orange drän-slang som anslöt till en PEM som gick in i husets avloppsledning. Då PEM-slangen satte igen i somras fick vi problem med vatten på tomten.

Problemet löstes genom att borrhålet tätades med två lock som expanderar inifrån och sedan grävde jag igen för ledningarna.

Efter detta så får vi problem med att pumpen stänger av och på för att köldbärare ut är för låg och jag är rädd att borrhålet har frusit, tittar jag ner i brunnen som ligger över borrhål och brine-ledningar så är det rejält isigt. Kan det vara så att det tidigare fritt flödande grundvattnet (det var mycket vatten som kom ut, vi hade en bäck på tomten) hindrade frysning tidigare men att det nu står still i hålet så att det fryser? En annan fundering är om jag borde lagt någon isolering mellan ledningarna innan jag grävde ner dem?

Pumpen går just nu i ca 30 min och larmar sedan för att starta om och med den temp vi har nu i Hudiksvall har jag tvingats ställa in så pumpen enbart går på tillskott för att vi ska kunna var inne. Är det "farligt" för pumpen?

Det är även problem med givare till köldbärare in som visar för hög temp så vi ska byta givare till både ut/in men där har vår vvs-are problem med leveransen tydligen. Jag har tänkt att jag borde kunna köra cirkulationen och på så sätt mäta in/ut för att se om det verkligen har frusit eller inte men så länge jag har problem med givare ut går det ju inte.

Det vi står inför är att vi såklart kommer att behöva köpa en ny pump, den vi har är ju ändå rätt gammal men frågan är om samma problem bara fortsätter och om vi då behöver borra på nytt. Vi lär väl då få samma problem med vattenflödet och då är vi där igen. Vi har ingen möjlighet att leda bort vattnet ut från tomten, ner i ett dike, gräva stenkistor eller motsvarande.

Vad föreslår ni att jag ska göra på kort sikt och på lång sikt?

MVH//erik

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med för låg temp GT11 köldbärare ut
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2022, 10:22:25 »
Det är väl inget här som talar för fel på VP utan ditt problem är att borrhålet fryser. Fixa "läckan" igen så rullar det nog igång igen. Givaren kan du ju också byta så du har lite koll på läget. Troligen ska du inte informera kommunen och grannarna etc om att du låter det rinna ut lite vatten i avloppet....

Det behövs inte något större flöde för att hindra att hålet fryser, det går åt mycket energi för att frysa vatten.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad E_R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med för låg temp GT11 köldbärare ut
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2022, 10:39:24 »
Hej och tack för svar!

Problemet är ju så att säga att läckan redan är fixad genom att vi tätade borrhålet genom de nya locken, menar du att vi ska öppna upp det igen? Vill helst undvika att ta in vattnet i huset igen eftersom det är ett flöde som är svårt att kontrollera vid eventuella stopp i avloppet etc.

Vi har nu två ovanpå varandra lock med tre hål vardera varav två är öppna för brine-ledningar men det tredje är stängt. Tänker du att man borde öppna upp det tredje hålet och leda av vattnet den vägen?

Det kanske går att leda ner vattnet i dränbrunnen för takavvattningen med lite handgrävjobb men det är väl mycket möjligt att kommunen inte blir så glad över att jag leder vattnet dit och förlängningen ut i dagvattnet.

MVH//Erik


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med för låg temp GT11 köldbärare ut
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2022, 10:55:34 »
Du har ett hÃ¥l med massor av vatten i och svämmar över, det sämsta som gjorts är att täppa till flödet, alltid varmvatten i hÃ¥let och kan inte frysa ihop. NEJ Tillbaka med slangar och annat som leder bort överflödet, som förgÃ¥ende säger,  sÃ¥ fÃ¥r du bättre verkningsgrad pÃ¥ VP. Inte alla som har turen med att fÃ¥ ett hÃ¥l som kallas vulkan med konstant temp i.

Utloggad E_R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med för låg temp GT11 köldbärare ut
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2022, 11:06:00 »
Hej!

Börjar inse att det blir till att öppna igen, om man kopplar på ett extra rör i toppen (PEM), leder in det i huset och sedan sätter man en kulventil på PEM:en för att kunna stänga av vid behov. Problemet med den tidigare avledningen var att man samlade upp vattnet utanför borrhålet och ledde det genom en dränledning lindad i markduk vilket ledde till att smuts satte igen PEM-röret in i huset.

Bör man sätta en värmeledning i PEM:en, kommer ha svårt att komma ner på frostfritt djup vid förläggningen.

mvh//Erik

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med för låg temp GT11 köldbärare ut
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2022, 17:56:51 »
Kan du undvika att ta in den i huset så är det väl bra just för att slippa risken med översvämning.
Men att ha en avtappningsmöjlighet utomhus borde väl vara kanon för att kunna vattna på tomten under sommaren. Ett nedgrävt T-kors med plugg som man byter till vattenslang på sommaren.

Jag skulle dra slangen utomhus och gräva ner den lite ytligt bara för att slippa se den. Är det tillräckligt flöde kommer det inte frysa. Är du tveksam så lägg slangen i lite rörisolering. Det borde inte behövas någon grov grej eller isolering, billigast möjliga bara.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!