Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fläkten går bara på Max eller Min nivå  (läst 911 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Graphite

  • Gäst
Graphite
Fläkten går bara på Max eller Min nivå
« skrivet: 01 januari 2022, 23:13:53 »
Hej,

Jag har köpt en Fujitsu Slim Exellence 09,
Men den går bara på Max fläkt eller Min fläkt.
Även om jag väljer något fläktläge mellan Max eller Min så stannar fläkten kvar på Maxläget. Inomhusenheten är inställd på värmeläget.
Är det någon inställning som är fel eller fel på enheten?
Jag trodde man alltid skulle kunna välja fläkthastighet manuellt.

MVH / Linus

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Fläkten går bara på Max eller Min nivå
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2022, 21:51:06 »
Ska gå att välja hastighet.  Ställ upp maskinen på 30 grader Max fläkt , när den går upp på Max prova att ställa ner den 1 steg och vänta lite sen ett steg ner till.

Om den ej går att stega ner prova att göra maskinen strömlös 5-7min och prova igen. Går det ej att stega ner hastigheten så är det någon skumt med den. (Troligen kretskort inne om det är något)


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläkten går bara på Max eller Min nivå
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2022, 10:22:53 »
om det finns ett värmebehov i det här fallet och det avviker mycket mellan bör och ärvärde så kan den nog blåsa på rätt rejält. ev har du aktiverat powerfunktionen.

för övrigt är det inga absoluta fläktlägen utan relativa till pummpens föreslagna

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fläkten går bara på Max eller Min nivå
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2022, 10:44:23 »
Vilken tidsrymd talar vi om här.
Var det 20 minuter sedan du startade maskinen, eller har den fått tid på sig att reglera in temperaturen på önskat värde?

Indikerar "fläktlägesindikatorn" på fjärren bara min eller max, eller visar den mellanlägen också, men du upplever att den bara ändrar fart när du går till min eller max läge?
På de flesta maskinerna så kvitteras en ändring via fjärren med ett pip från innedelen, om du inte riktar fjärren mot innedelen så kan det visa en sak på fjärren, men värmepumpen vet inte att du "bytt fläktläge".

Din beskrivning är lite diffus, så därför tror jag att vi behöver få lite mer info.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Graphite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläkten går bara på Max eller Min nivå
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2022, 22:55:02 »
Tack för svaren.
Jag är ny med luft/luft så får korrigera lite av vad jag skrev. Har inte flyttat in i huset än och har bara kört på 16grader hittills.
Har nu förstått att när temp inställningen är 16 eller 18grader så går fläkten bara på näst lägsta eller lägsta hastighet (i tidigare inlägg trodde jag näst lägsta hastighet var Max fläkthastighet). Jag har haft tempen inställd på 18grader i flera timmar men kan ändå inte ändra fläkten till någon annan nivå än lägsta eller näst lägsta. Fastän rummet är 16grader enligt separata termometern jag har.
Nu dock när jag ökar tempinställningen till 25grader och väntar en stund så kan jag helt plötsligt ändra till vilken fläkthastighet jag vill.
Läste i instruktionsmanualen för Slim excellense 09 att det finns en ”Förebyggande av kallluft” inställning. Denna skall gå att aktivera eller inaktivera. Denna är aktiverad som standard. Kanske det är denna som stoppar mig från att kunna höja fläkten mer än till näst högsta hastigheten vid tempinställning på 16-18grader. För att det skulle kunna upplevas att kallluft blåser på en, vid en så låg temperatur?

En fråga till: Sedan tycker jag att lägsta fläkt hastighet är väldigt låg och att näst lägsta är för hög. Skulle vilja ha ett steg där emellan. Är det någon som upplever samma sak? Huset är ju dock väldigt tyst nu när ingen bor där och inga vitvaror eller möbler är installerade. Antar att det inte finns någon möjlighet att justera vilken hastighet fläkten skall snurra på vid näst lägsta fläkthastighetsinställning?

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Fläkten går bara på Max eller Min nivå
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2022, 08:54:24 »
Ändra inte inställningen för kallrasskydd då går fläkten konstant på inställd hastighet oavsett om den gör värme eller inte samt om den avfrostar. Du kommer sttbuppleva att den blåser kallt så fort den inte gör värme. Rumstempererad luft som blåser upplevs som kall.

Maskinen mäter luften vid ovansidan av innerdelen så vad du har för temperatur längre bort i rummet har delningen aning om.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!