Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.  (läst 34476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Igår installerade min montör en FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH o tyvärr så upptäckte vi snabbt att vibrationerna från utedelen hörs väldigt kraftigt i i badrummet. Pumpen sitter under badrummets fönster o kaklet fortplantar vibrationerna väldigt kraftigt. En del vibrationer togs bort via några gummifötter som han satte på pumpen men tyvärr så låter det för mycket i badrummet för att vi ska stå ut. Man kan ju också se att den sitter på en regel som går vågrätt men är det inte också så att det går reglar horisontellt som man bör fästa i eller är jag ute o snurrar?

Tycker överhuvudtaget att utedelen låter ganska mycket trots att fläkten kör på 2:an. Kan det vara så att väggen förstärker ljudet utomhus oxå eller kan pumpen i sig vara en något högljudd variant av 6,3:an?

Nu undrar jag om det finns några fler trix man kan göra för att dämpa vibrationerna? Kan man dämpa ytterliggare med något slags gummi mellan bultarna o väggen eller vad kan göras? Kan det här med reglarna spela någon roll?

Skickar med ett foto på pumpen.


Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #1 skrivet: 08 november 2007, 10:10:32 »
Hej!

Om jag var i din situation så skulle jag kontakta installatören, ber honom komma med ett markstativ och flyttar över ytterdelen till ett sånt!

Hälsningar
Micra
« Senast ändrad: 08 november 2007, 10:19:19 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #2 skrivet: 08 november 2007, 10:11:45 »
Försök försiktigt böja till rören så att de inte ligger an mot väggen.
Kolla också om vibrationerna avtar när värmepumpen varvar upp, öka börvärdet för innetempen på fjärrkontrollen så varvar kompressorn upp.

Om vibrationerna går bort vid högre frekvens på kompressorn så kommer du inte att behöva dras med vibrationerna hela året utan bara vid låglast.
Finns vibrationerna där hela tiden, bygg ett markstativ till pumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #3 skrivet: 08 november 2007, 10:12:31 »
Du kan nog inte kräva ett markstativ av leverantören om han intre uttryckligen lovat att den inte skulle höras in.

Men fråga kan man ju alltid göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #4 skrivet: 08 november 2007, 10:28:44 »
Ok Rickard, med rören menar du väl fästena som ligger an mot väggen eller? Sen undrar jag vad du menar med "börvärdet" för innetempen? Är det temperaturen som man ställer in med fjärren?

Undrar oxå om det är normalt att det rinner kondensvatten lite nu o då? har blivit en liten pöl under pumpen. Blir det mer kondens när tempen växlar ute?
« Senast ändrad: 08 november 2007, 10:32:11 av it2ceda »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #5 skrivet: 08 november 2007, 10:43:49 »
Hej.

Väggkonsol på trävägg, en klassiker. Vibrationer från utedelen leds in i väggen och orsakar stomljud. Hela väggen fungerar som ett högtalarmembran. Det är nog inte så bra att få in vibrationer i en kaklad vägg.

Enda lösningen är nog ett markstativ. Jag ser att utedelen sitter på lämplig höjd för markstativ, så det borde inte vara alltför svårt att få till det. Liksom Rickard är jag osäker om du kan kräva det av montören, men du kan ju alltid fråga. Borde inte ta mer än högst en timme att montera markstativet. Det är bra om stativet står på någon form av plattor så inte fötterna sjunker och ger dragspänningar i rören, kan orsaka vibrationer och läckage i kopplingar.

Du kanske måste lägga till mellanskillnaden i kostnad för ett markstativ, ca 200 kr. Konsolen kan han ju skruva ner och skruva upp hos en annan kund med tegelvägg.

MVH/Gano

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #6 skrivet: 08 november 2007, 11:12:08 »
Ringde upp Canvac idag o han blev grymmt förvånad då jag talade om mina problem. Kan ju faktiskt vara så att pumpen är ett måndags-ex. Ska i alla fall prata med installatören o se vad de säger.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #7 skrivet: 08 november 2007, 11:50:10 »
Att det uppstår resonansljud är inget konstigt, det händer mellan varven.
Givetvis kan det vara ett måndags-ex men risken är nog större att det
beror på huskroppen. Som Rickard skriver - höj temperaturen på fjärren
till max (31ºC), lyssna sen när kompressorn varvar upp om ljudet ändras
och kanske även upphör helt. Om det blir tyst vet du att 'problemet'
kommer finnas alltid vid kompressorns dellast - alltså vid mildare väderlek.
Markstativ är enda lösningen enligt mitt tycke.

Kondensvatten under utomhusdelen är helt normalt, nära nollan och med
hög luftfuktighet så vill det komma riktiga mängder vatten beroende av
hur mycket värmepumpen jobbar. Vid kallare och torrare väderlek blir det
betydligt mindre kondens.


BjörnK

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #8 skrivet: 08 november 2007, 12:10:05 »
Igår när det var 0 grader o jag hade fläkten på autoläget så hördes det betydligt mer. Tom i köket som ligger bredvid badrummet hördes ett brummande.

Jag testade oxå nu att dra upp till 31 grader i auto-läge för fläkten o då blev ljudet starkare när frekvensen ökade.
Jag har lyssnat på min grannes pump o den låter väldigt lite vid 7 graders kyla. Min pump däremot har ett lågfrekvent brummande. Iofs så kan han ju ha satt ner fläkten på steg 1 men jag tycker ändå att det är lite mystiskt att det kan skilja så mycket. Jag ska testa det med så får vi se om jag kan skönja någon skillnad i brum.


Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #9 skrivet: 08 november 2007, 13:26:00 »
Nu har jag testat med lägsta fläkthastighet o 20 grader o då ger pumpen ifrån sig ett lågfrekvent brummande ljud. Grannens likadana pump har inget brum alls.

En sak till som jag undrar över. Ska det verkligen rinna vatten ifrån själva pumpen? Ska inte det komma från röret som går från fläkten? Från det röret har det inte kommit någonting men däremot från pumpens underdel.

En sak till när det gäller själva pumpen. Den står inte helt vågrätt utan lutar litegrann. Har det någon betydelse?
« Senast ändrad: 11 november 2007, 17:36:19 av it2ceda »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #10 skrivet: 08 november 2007, 13:27:50 »
Med rören menar jag de isolerade rör som ligger an mot väggen (de som går till innedelen), om det är kompressorn som vibrerar så kan de vibrationerna fortplanta sig i rören och om de i sin tur "trycker" mot väggen har du din "högtalare".
Kommer vibrationerna från fläkten är det mer troligt att konsollerna som är skruvade i väggen är boven i dramat, och det åtgärdar du med markstativ.

Tror inte jag skulle montera en värmepump på väggstativ om det inte vore på en vägg där angränsande rum används högst sporadiskt.

Däremot vet jag inte om jag skulle vara sÃ¥ brydd om det lät lite pÃ¥ toaletten, men Ã¥ andra sidan vet jag ju inte hur länge ni vistas där.  ;)

Vattnet kommer du inte ifrån, det är från fukten i luften värmepumpen utvinner en stor del av den energi som du värmer huset med.
Det kommer att rinna varje gång den avfrostat, ca en gång/timme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #11 skrivet: 08 november 2007, 13:37:46 »
ok då är jag med. Just nu ligger slangarna o vibrerar mot väggen så det kan ju vara en möjlig förklaring. Däremot så tycker jag fortfarande att den brummar för mycket. Jag jämför ju hela tiden med grannen o det är faktiskt stor skillnad.

Tillägg:

Om inte min pump är felaktigt installerad eller är ett måndagsex så heter jag Sune.
För det första så brummar den kraftigt. För det andra så vibrerar fästena längst ner. Jag skickar med en bild som beskriver det hela. Grannens stag vibrerar inget alls. Den brummar inte heller.

Om någon kan förklara varför det är så vore jag tacksam. Min egen förklaring är att det är något vajsing med pumpen.

Ytterliggare tillägg.

Ni som har installerat 6.3:an eller har den installerad borde väl kunna svara på ifall den vibrerar mycket i staget längst ner som jag visar på bilden. Min montör säger att det är kört o att jag måste ha den på ett stativ istället. Eftersom min granne inte har mina problem så måste det väl ändå kunna vara så att pumpen är något felkonstruerad eftersom jag har ett brum o vibrationer som inte han har eller vad säger ni?
« Senast ändrad: 08 november 2007, 18:34:31 av it2ceda »

Utloggad HerrKarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #12 skrivet: 09 november 2007, 13:46:08 »
Hej! Jag har haft min nu i ett par veckor och jag hör inte utedelen överhuvudtaget in.
Utomhus så hörs bara ett svagt surrande ,mest tror jag ljudet kommer från fläkten.
Några vibrationer kan jag knappt känna om jag så lägger handen direkt på utedelen, så
du har nog en jäkla otur....

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #13 skrivet: 09 november 2007, 14:52:31 »
Jo det verkar så. Jag har lyssnat på två till o de är underbart tysta. Jag kommer inte att ge mig förrän Canvac levererar en ny som är lika tyst som min grannes.

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #14 skrivet: 09 november 2007, 15:58:10 »
Nu har jag ytterliggare gjort en undersöking av min pump o kommit fram till att brummet kommer från den vänstra sidan av pumpen. Om jag jämför med grannarnas pumpar så är det där den stora skillnaden ligger. Deras pumpar har ett lågt surr som knappast hörs medans min har ett brum som sedan fortplantas in i väggen via väggkonsolen.

Är det själva kompressorn som sitter där eller vad kan det vara som brummar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!