|
Ämnessammanfattning
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 januari 2025, 17:46:33 »
Såg en test av värmen i en tesla, skulle simulera att bli stående i en snöstorn typ. -28 grader ute och bilen tog ca 3-4% av batteriet/timme. En ID buzz kanske har lite större ytor mot omvärlden, så kanske 5%/timme, å andra sidan verkar de flesta elbilarna vara uppe i temp inom 5-15 minuter, så det är nog rätt marginellt.
Då jag bara har en hytt som värms upp så har den nog mindre volym luft att värma beroende på hur tät den är mot skåpet men tesla har antagligen värmepump och det har inte jag vad det nu gör för skillnad vid uppvärmning
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 januari 2025, 14:34:01 »
Tror de flesta har 2 eller 3 separata timmar eller 15-minutersintervaller som man mäter och så ett snitt av dem som jag tolkat det?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 19 januari 2025, 14:30:29 »
Lite som förundrar mig, är att det som ska kallas snittet ( medelvärde ) beräknas på en total timmes uttag. Då blir det inget snitt över månaden, utan bara just den timman ska hela uttaget vara avgift för. Ska det vara riktigt så ska det vara ett streck över alla uttag en månad och det som överskrider i en topp då. ska det vara avgift för. Inte som dom beräknar nu, att en enskild timma ska utlösa avgift för all det uttag som görs. Det kan då bli att normalt uttag för varje dag är ca 5 kW/h och sen blir det en topp på en timma med 10 kW och det ska utgå avgift för hela den timman. Då blir det dyrt för en del. Specieltt blir dyrt fär dom som ska klyva ved en hel dag med hydralisk klyv, eller laga mat tvätta på normala tider. Osökt kan man fundera på om hela svenska folket med hus, ska förändra sina normala vanor och bli nattmäniskor, inte ens då går det att undvika effekttaxa hos en del närbolag. Finner det otroligt med ett sådant system i beräkning av effekttaxa.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 januari 2025, 14:20:01 »
Med låglast på kvällar och nätter så kan jag ösa på med laddning och förbrukning så för min del är jag inte beroende av 5kW men knepigt om behovet finns.
Inte en aning ännu vad kommande buzz förbrukar i uppvärmning på morgonen och körning under dagarna med hoppas slippa fylla upp så mycket.
Kommer jag 20 mil på en laddning under en dag inkl uppvärmning på morgonen så behöver jag inte ladda på bortaplan.
Såg en test av värmen i en tesla, skulle simulera att bli stående i en snöstorn typ. -28 grader ute och bilen tog ca 3-4% av batteriet/timme. En ID buzz kanske har lite större ytor mot omvärlden, så kanske 5%/timme, å andra sidan verkar de flesta elbilarna vara uppe i temp inom 5-15 minuter, så det är nog rätt marginellt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 januari 2025, 14:15:19 »
Det är ju en halvsanning att det inte finns någon överföringsavgift i Piteå. I t.ex. 16A ab så har de överföringsavgift och de kraftigare säkringsstorlekarna har ju otroligt mycket högre fasta avgifter men antar ingen överföringsavgift.
Så det är ju inte alls svårt att utforma en effekttariff även för Piteå. Ok stället för att nu ta:
16A 3,000 + 20 öre/kWh 20A 8,000 25A 10,000 (grovt avrundade siffror)
Så tar de 3,000 för alla 16-25A ab, 1 öre (eller noll öre) i överföringsavgift och resten av intäkterna på effektavgift så att det blir kostnadsneutralt.
Utifran de avgifter som andra verkar ha så ser det ut som att vi kommer att få över 1000 kr/månad i effektavgift om man inget kan eller vill göra för att kapa topparna, vi ser ut att ligga på just under 10 kW i toppeffekt minst några dagar varje månad, så om effektavgiften är över 100 kr så blir det en rejäl höjning för oss i alla fall, nu kanske vi är lite extrema som har två bilar i motorvärmare varje morgon, bara där blir det ju 4 kW, + värmepumpen som gör varmvatten efter morgonduschen, och så vattenkokare och spis om det ladas frukost. Skulle dock tro att de flest av våra 10 kW toppar kommer i samband med bastu, och det kan jag ju kontra genom att ladda batterierna innan, men då måste man strypa laddeffekten på dem, annars drar bara det 7 kW. Känns som att det är svårt att parera, och jag har väl en känsla av att det kanske är bäst för den mentala hälsan att skita i det och bara betala vad det kostar, det är ju ändå det dom vill att man ska göra. Planekonomiska maffian i EU.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 19 januari 2025, 12:13:25 »
Göteborgs Energi verkar ha tänkt till för att inte straffa elbilar, det vore ju dumt☺️, och ser ju vettigt ut! ☺️ Det är ju bättre att använda det 20% el överskottet inom landet än att importera arabolja. 👍
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 19 januari 2025, 10:55:31 »
Gbg verkar ju ha sneglat mycket på Telges upplägg. Glömde att Gbg höglast bara gäller på helgfria vardagar, precis som Telge (fast Telge uttryckligen bjuder på jul och nyårsafton vilket Gbg inte har någon skrivning om så tveksamt hur det räknas).
Då kanske jag klarar mig med 2,7 kWh/timme i december också. Det är just julmatlagmingen som drar upp dec-räkningen till 4 kWh/timme.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 januari 2025, 10:23:16 »
Ok, lite billigare än Telge men med skyhög säkring vilket kan vara bra för dom som levererar mycket solel.
Märkligt hur nätavgifter skiljer sig åt i upplägg med säsong/tider/priser . Nu kan man inte byta ut dom så bara gilla läget och hoppas på att man har en nätägare som har ett upplägg som man tycker är ok för hur man vill styra förbrukningen.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 19 januari 2025, 09:50:09 »
Hög och låg ser ut som Telge Nät med priser och tider/säsong. Ser inga säkringsavgifter och är det ”bara” 160:- för 14kW så är det bättre än Telge
Det är en månadskostnad på ca 180:- för säkringar upp till 63A/6kW. Det är den som ökar med 160:- till ca 340:- för 63A/14kW. Skrev inte ut den i mitt tidigare inlägg då d n var ungefär samma oavsett standard eller tidstariff.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 januari 2025, 08:47:16 »
Hög och låg ser ut som Telge Nät med priser och tider/säsong. Ser inga säkringsavgifter och är det ”bara” 160:- för 14kW så är det bättre än Telge
Laddhybrid och el Buzz samt ladda batterier bör funka under låglast på vintern med 14kW då bergvärmen inte är någon storförbrukare.
Vi har idag ca 13500kWh per år och laddhybridens del av det är ca 4500kWh Sjukt dålig koll dessvärre vad en ID Buzz kommer förbruka på ca 2000 mil per år . Vintertid med kupévärmare som kommer gå via bilens eget batteri kanske förbrukar mer än jag tror.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 19 januari 2025, 08:06:02 »
Ja, då det inte gick att få några priser ur dem eller procentuella skillnader vid hög/låglast så blev det ganska diffust. Ändå skall de vara igång i februari för dem som vill ha det säger de.
Nu har jag lyckats hitta de nya tidsdifferentierade tarifferna för Göteborg Energi som kommer bli valbara Q1 i år men de gamla kommer finnas kvar (till 1/1 2027?). I korthet tar de borteffekttariffen helt april-oktober och har kvar den enbart kl 7-20 nov-mars. Höglasttid Nov-Mars kl 7-20 Låglasttid Resten, dvs April-Okt samt 20-7 på vintern Effektavgift höglast: 131.50 isf 45 Effektavgift låglast: 0 Överföringsavgift: 7.5 öre isf 25 öre Om jag då tittar på min egen förbrukning ca 6000 kWh/år ok ch effektavgift ca 2,7 kWh/timme förutom december 4 kWh/timme och juli 1 kWh/timme. Standard tariff: 6000*0.25+(10*2.7+4+1)*45 = 2,940 Tidstariff: 6000*0.075+(4*2.7+4)*131.5 = 2,396 Tidstariffen kommer alltså bli 544:- billigare samt ge mycket bättre effekt (6kW) på vinternätter och dygnet runt april-oktober. Då jag laddar elbil kommer det göra att jag kan utnyttja billiga timmar bättre så kommer tjäna en del där också. För de som vill ha ännu högre effekt än 6kW så kan man betala 160:- extra/månad för 14kW. Idealiskt för TS Comfort för att ladda bilen med 11kW på natten året runt. Själv kommer jag välja 6kW tidstariff, men kommer inte byta förrän 1 April i år  Den extra sparsamme kommer låta partnern stå för elab på vintern och själv på sommarn. Partnern väljer standardab och själv väljer man tidsab. Kommer dock inte ta russinen i kakan på detta sätt, ser bara kryphålen...  . Tar för givet att man inte kan hoppa mellan olika ab-former för ofta, så krävs nog ny avtalspart.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 januari 2025, 21:29:13 »
Beror nog på hur hög effektavgift man åker på och vad elpriset samt nätavgiften är. Man vill inte kasta iväg pengarna om man slipper, därav min laddning kväll/natt
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 18 januari 2025, 21:21:56 »
Räcker inte de 9,5kr/kwh som nämns i annan tråd för att täcka effektavgift om man laddar företagsbil hemma?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 januari 2025, 21:18:49 »
Med låglast på kvällar och nätter så kan jag ösa på med laddning och förbrukning så för min del är jag inte beroende av 5kW men knepigt om behovet finns.
Inte en aning ännu vad kommande buzz förbrukar i uppvärmning på morgonen och körning under dagarna med hoppas slippa fylla upp så mycket.
Kommer jag 20 mil på en laddning under en dag inkl uppvärmning på morgonen så behöver jag inte ladda på bortaplan.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 18 januari 2025, 21:04:55 »
Brukar finnas alla möjliga varianter att styra laddningen men gäller att den hinner få i sig tillräckligt så man klarar resorna också.
Jag förstår problemet om du måste fylla 70kWh varje natt Du får DC ladda när du äter lunch, Circle K korv mc Donald eller chopchop 😄, du kan ju dra av allt utom maten till en företagsbil 👍
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 januari 2025, 20:06:16 »
Brukar finnas alla möjliga varianter att styra laddningen men gäller att den hinner få i sig tillräckligt så man klarar resorna också.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 18 januari 2025, 19:52:30 »
Liiite för höga abbonemangsavgifter för 16,20 och 25A är väl nackdelen och svårt att klara sig med 16A om man ska ha elbil som laddar nattetid ihop med värme och annat som förbrukar en del.
Jag ser att man kan ställa max A för connection group, då borde lastbalanseringen åtminstone begränsa elbilsladdningen. Ställer man tex 8A så laddas bilen med upp till 5kW när det finns utrymme för detta. Någon som testat?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 januari 2025, 19:21:00 »
Funkar säkert för en del men för luddigt tycker jag. Tycker Telge Nät hittills av dom varianter jag sett har vettigast upplägg med ”bara” 5 månader med höglast och då bara vardagar mellan 07.00 och 20.00 så man kan med lite planering köra större laster sen kväll och natt. Inte många ören för eltransporten. Liiite för höga abbonemangsavgifter för 16,20 och 25A är väl nackdelen och svårt att klara sig med 16A om man ska ha elbil som laddar nattetid ihop med värme och annat som förbrukar en del.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 18 januari 2025, 19:00:05 »
Lät lite väl krångligt med någon form av varningssystem. Borde väl gå att utnyttja med antalet varningar för dom gäller väl bara den månaden och sen får man tillbaka sitt gamla rabatterade pris och kör 3 varningar igen i värsta fall. Gäller att kunden då ser dessa varningar snabbt och enkelt .
Låter som en icke genomtänkt variant !
Ja, då det inte gick att få några priser ur dem eller procentuella skillnader vid hög/låglast så blev det ganska diffust. Ändå skall de vara igång i februari för dem som vill ha det säger de. De har ju varningssystem (Sms/Email) för strömavbrott så antar att de kan använda samma. Som du nämner så tror jag det var 3 strikes/månad det var frågan om och då det ,är såpass högt satt (för min del) så oroar jag mig inte alls för några varningar.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 januari 2025, 18:54:22 »
Lät lite väl krångligt med någon form av varningssystem. Borde väl gå att utnyttja med antalet varningar för dom gäller väl bara den månaden och sen får man tillbaka sitt gamla rabatterade pris och kör 3 varningar igen i värsta fall. Gäller att kunden då ser dessa varningar snabbt och enkelt .
Låter som en icke genomtänkt variant !
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 18 januari 2025, 18:40:06 »
Ok, missuppfattade upplägget i så fall. Vad händer om man har förbrukning över dom valda 6kW?
Exakt den frågan ställde jag faktiskt och det var en av de få sakerna de kunde svara på... Man får en varning och efter 3 varningar så läggs man tillbaka på "standardab" där man unte får någon rabatt för att man begränsar max uttag.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 18 januari 2025, 18:33:02 »
Det är lite svårt för mig att greppa det där då vi inte har någon överföringsavgift alls, svårt för Piteå Energi att sänka den... Från 0 till vad då?
Det är ju en halvsanning att det inte finns någon överföringsavgift i Piteå. I t.ex. 16A ab så har de överföringsavgift och de kraftigare säkringsstorlekarna har ju otroligt mycket högre fasta avgifter men antar ingen överföringsavgift. Så det är ju inte alls svårt att utforma en effekttariff även för Piteå. Ok stället för att nu ta: 16A 3,000 + 20 öre/kWh 20A 8,000 25A 10,000 (grovt avrundade siffror) Så tar de 3,000 för alla 16-25A ab, 1 öre (eller noll öre) i överföringsavgift och resten av intäkterna på effektavgift så att det blir kostnadsneutralt.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 januari 2025, 18:22:40 »
Jag lägger mig runt 2.5kWh/timme. Men jag uppfattade det inte som att effektavgiften skulle bli 6kW utan att man hade ett ab där högsta tillåtna effekt var 6kW men man sedan betalade för den effekt som man uppmätt. Ungefär som huvudsäkringarna ligger på ex 20A, men man betalar för det som går igenom säkringarna ändå.
Ok, missuppfattade upplägget i så fall. Vad händer om man har förbrukning över dom valda 6kW?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 18 januari 2025, 18:18:20 »
Vem kommer att klara sig från en effekttaxa. Oavsett så kommer det att bli en peak hur du än gör. Stängs allt av i ett hus och det är noll uttagen kW och det sätts på och dra 3 kW/h , så blir det en peak på 3kw/h. Så ingen kan få en så jämn belastning som är konstant uttag under en månad varje dygn. Det blir en överraskning för alla att effekttaxan går in.
Vem har sagt att någon kommer slippa effekttaxan? Men eftersom tariffen med effekttaxa även sänker kWh-priset, så blir de förmånligt att ha ett jämnare uttag eller uttag under låglast.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 18 januari 2025, 18:10:56 »
För oss med batteri känns inte det fel att det inte finns lägre minsta effekt än vad Göteborg Energi har då många troligen kan komma långt under det när det är höglast med att kapa effekttoppar via batteriet. Om jag tex grejar att ha 1,5-2kW borde man inte straffas med att få minst 6kW i effekttariff.
Jag lägger mig runt 2.5kWh/timme. Men jag uppfattade det inte som att effektavgiften skulle bli 6kW utan att man hade ett ab där högsta tillåtna effekt var 6kW men man sedan betalade för den effekt som man uppmätt. Ungefär som huvudsäkringarna ligger på ex 20A, men man betalar för det som går igenom säkringarna ändå.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 18 januari 2025, 18:06:30 »
Hur som haver känns det inte användarvänligt! Speciellt inte om man tillhör den bittra kategorin som jag tillhör. Dvs hjärndött vad det gäller data osv………..  Samtidigt känns det lite som om. När de (staten/de som styr) släpper något nytt påfund så går det ett tag då kommer något nytt som ställer allt på ända. Så vem vet kanske bättre o sitta still i båten o börja med gengas osv… Dvs back to basic! 
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 18 januari 2025, 17:34:47 »
Det blir väl avräkning var 15 minut snart så då kanske du får jobba lite mer på att styra storförbrukare. Elbilen/batteri funkar tyvär inte att ladda via solel ca 4-5 månader om året. Har dock inte sett något om effekttariffen också ska utgå ifrån 15 minuter eller om det kommer vara 60 minuter även efter det införs. Sen om det blir sämre/bättre med 15 minuters avräkning har jag ingen aning om.
Jag har bestämt mej för att inte jobba någonting med detta, tänker bara läsa och låna goda ideer från ofta yngre med bättre intelligens och kunnande. Bara samla och prova allteftersom ☺️
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 januari 2025, 17:02:39 »
Det blir väl avräkning var 15 minut snart så då kanske du får jobba lite mer på att styra storförbrukare. Elbilen/batteri funkar tyvär inte att ladda via solel ca 4-5 månader om året. Har dock inte sett något om effekttariffen också ska utgå ifrån 15 minuter eller om det kommer vara 60 minuter även efter det införs. Sen om det blir sämre/bättre med 15 minuters avräkning har jag ingen aning om.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 18 januari 2025, 16:32:51 »
Vem kommer att klara sig från en effekttaxa. Oavsett så kommer det att bli en peak hur du än gör. Stängs allt av i ett hus och det är noll uttagen kW och det sätts på och dra 3 kW/h , så blir det en peak på 3kw/h. Så ingen kan få en så jämn belastning som är konstant uttag under en månad varje dygn. Det blir en överraskning för alla att effekttaxan går in.
Några saker kan man nog prova redan nu som är gratis, tex: Pausa vpn innan matlagning och och åter starta den efter halva timman Ladda elbil när solen lyser och halva timmar Ladda varmvatten vid lågtaxa .....?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 januari 2025, 13:17:51 »
På vilket sätt menar du att de tjänar mer pengar på att gå över till effektfakturering? Genom att sänka elöverföringsavgiften från 30 öre till 6,25?
Tycker ärligt talat att du gnäller lite väl mycket utan att sätta dig in i eller läsa deras tariffer.
Med bra planering och bättre styrning av sitt eluttag kan man få ner kostnaden från elnätet medan de som inte vill anpassa sig alls får ökade kostnader.
Tycker det är en vettig onläggning som eu gör att mer fakturera för effekt snarare än kWh. Ellevio är bland de som går längst i denna riktning och det känns skönt att varje enskild kWh blir billigare. Så länge man inte ökar effekttoppen, så kostar det bara 6,25/kWh + energiskatt.
Göteborg Energi har ju haft effekttariff under lång tid, men inte enligt eu direktivet. Unser feb skall de komma med sin variant där jag tror effekt under vintern kl 7-20 blir högtaxa och resten lågtaxa. Sedan skall man få välja maxeffekt också för att minska avgiften, där minsta effekt är 6kWh/timme, vilket inte borde bli några problem för mig att hålla. Lite luddig info än så länge från dem, men hoppas det blir ett rejält steg mot effektfakturering.
Vem kommer att klara sig från en effekttaxa. Oavsett så kommer det att bli en peak hur du än gör. Stängs allt av i ett hus och det är noll uttagen kW och det sätts på och dra 3 kW/h , så blir det en peak på 3kw/h. Så ingen kan få en så jämn belastning som är konstant uttag under en månad varje dygn. Det blir en överraskning för alla att effekttaxan går in.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 januari 2025, 12:57:26 »
Bifogar bild på det jag kör med och det är 2 såna staplar. Och är inte i närheten av kostnaden som står där  Växelriktare är Ferroamp på 21kW Jag lånar ut i intervallet 30-80% Så stödtjänster kan plocka ut från 30% och nedåt och fylla på från 80% och uppåt. Stödtjänsterna sker md sjukt korta intervaller när dom tar eller ger så batteriet jobbar mellan 25% och upp till ca 90% som max. Hade lite fina tider med ersättning men nu är det uselt så skulle jag bara räkna med ”inkomst” för bara stödtjänster nu så tar det nog en fruktansvärt många år och dom hinner nog behöva bytas innan dess. Använder dom för att lagra med solel när det finns och använder när mörkret kommer och nu med att kapa toppar till 2kW då vi har effekttariffen men hur mycket jag eventuellt ”tjänar/sparar” har jag inte en aning om. Köpte grejerna inkl solpaneler mest för att jag var nyfiken/skeptisk till hela konceptet , kom dock in i rätt tid så fick sjukt bra för såld el ett tag och bra betalt för stödtjänsterna så har onekligen varit bättre än beräknat . Har totalt 53 paneler på 410-420W ( REC Alpha Pure Black ) i 3 väderstreck så får sol från tidig soluppgång till solnedgång när den nu behagar visa sig .
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 januari 2025, 11:30:51 »
kWhalp Ja ersättningen för stödtjänster har störtdykt så helt uruselt betalt nuförtiden. Har du på papper att du är lovad en viss summa per dag så är det bara buss på dom och kräv stålarna  Men misstänker att det inte finns någon utlovad ersättning. 10:- per dag är bra betalt jämfört med vad jag fick för december ! Får hoppas min elleverantör Varberg Energi hittar lite fler varianter på stödtjänster/nätnytta som dom verkar tro under första kvartalet . Annars är det nog vettigare för mig att hitta billigast elleverantör och istället utnyttja mitt batteri på ca 35kWh till 100% istället för som nu låna ut 50% till stödtjänster med usel ersättning.
Telge Nät som är min nätleverantör har inte satt någon minimigräns som tur är än så länge så försöker hålla 1,5-2kW som Max för import under höglast med hjälp av batteriet. Har haft peakar på ca 13kW i förbrukning och troligen högre och kan jag istället klara målet så blir det ca en tusing i mindre effekttariff per månad.
Hur ofta töms batteriet? Jag har ju räknat ut att livslängden på batterierna är så pass begränsad att kostnaden/laddcykel ligger på ca 60 öre/kWh, och då har jag nog mycket billigare batterier än vad du har. Får du en ersättning som ens motsvarar batterikostnaden?
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 18 januari 2025, 11:22:44 »
kWhalp Ja ersättningen för stödtjänster har störtdykt så helt uruselt betalt nuförtiden. Har du på papper att du är lovad en viss summa per dag så är det bara buss på dom och kräv stålarna  Men misstänker att det inte finns någon utlovad ersättning. 10:- per dag är bra betalt jämfört med vad jag fick för december ! Får hoppas min elleverantör Varberg Energi hittar lite fler varianter på stödtjänster/nätnytta som dom verkar tro under första kvartalet . Annars är det nog vettigare för mig att hitta billigast elleverantör och istället utnyttja mitt batteri på ca 35kWh till 100% istället för som nu låna ut 50% till stödtjänster med usel ersättning.
Telge Nät som är min nätleverantör har inte satt någon minimigräns som tur är än så länge så försöker hålla 1,5-2kW som Max för import under höglast med hjälp av batteriet. Har haft peakar på ca 13kW i förbrukning och troligen högre och kan jag istället klara målet så blir det ca en tusing i mindre effekttariff per månad.
"TRETTIOFEM TUSEN!?!?" (watttimmar) https://m.youtube.com/watch?v=Z_3Pvkcc6ws&pp=ygUVc3VuZXMgc29tbWFyIDM1IHR1c2VuVad har du för batterimonster egentligen?  Hur stor solcellsanläggning har du? 
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 januari 2025, 11:18:33 »
kWhalp Ja ersättningen för stödtjänster har störtdykt så helt uruselt betalt nuförtiden. Har du på papper att du är lovad en viss summa per dag så är det bara buss på dom och kräv stålarna  Men misstänker att det inte finns någon utlovad ersättning. 10:- per dag är bra betalt jämfört med vad jag fick för december ! Får hoppas min elleverantör Varberg Energi hittar lite fler varianter på stödtjänster/nätnytta som dom verkar tro under första kvartalet . Annars är det nog vettigare för mig att hitta billigast elleverantör och istället utnyttja mitt batteri på ca 35kWh till 100% istället för som nu låna ut 50% till stödtjänster med usel ersättning. Telge Nät som är min nätleverantör har inte satt någon minimigräns som tur är än så länge så försöker hålla 1,5-2kW som Max för import under höglast med hjälp av batteriet. Har haft peakar på ca 13kW i förbrukning och troligen högre och kan jag istället klara målet så blir det ca en tusing i mindre effekttariff per månad.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 januari 2025, 11:06:38 »
På vilket sätt menar du att de tjänar mer pengar på att gå över till effektfakturering? Genom att sänka elöverföringsavgiften från 30 öre till 6,25?
Tycker ärligt talat att du gnäller lite väl mycket utan att sätta dig in i eller läsa deras tariffer.
Med bra planering och bättre styrning av sitt eluttag kan man få ner kostnaden från elnätet medan de som inte vill anpassa sig alls får ökade kostnader.
Tycker det är en vettig onläggning som eu gör att mer fakturera för effekt snarare än kWh. Ellevio är bland de som går längst i denna riktning och det känns skönt att varje enskild kWh blir billigare. Så länge man inte ökar effekttoppen, så kostar det bara 6,25/kWh + energiskatt.
Göteborg Energi har ju haft effekttariff under lång tid, men inte enligt eu direktivet. Unser feb skall de komma med sin variant där jag tror effekt under vintern kl 7-20 blir högtaxa och resten lågtaxa. Sedan skall man få välja maxeffekt också för att minska avgiften, där minsta effekt är 6kWh/timme, vilket inte borde bli några problem för mig att hålla. Lite luddig info än så länge från dem, men hoppas det blir ett rejält steg mot effektfakturering.
Det är lite svårt för mig att greppa det där då vi inte har någon överföringsavgift alls, svårt för Piteå Energi att sänka den... Från 0 till vad då? Jag kan inte se det på annat sätt än att de som bor i lägenhet och helt naturligt inte förbrukar någon större effekt kommer att få det billigare, och villaägarna kommer att få det dyrare. Är det bra att öka kostnaderna för villaägarna? Är det en frihetsreform? Eller är det ett sätt att tvinga in folk som bor fritt, in i lägenheter i städerna, som drömmen för globalisterna är med "15-minutersstaden". https://www.iqs.se/natverk-och-moten/future-solutions/15-minutersstaden-i-utveckling-forutsattningar-och-utmaningar-i-ett-svenskt-sammanhang/Planekonomi och kommunism i sin renaste form. Du tycker att företagen också ska ha effektfakturering? Ingen tanke på hur det kommer drabba Europeisk industri? Men de kanske ska skaffa batterier och/eller SMR-reaktorer? Och som sagt, det finns säkert hur många nätbolag som helst som aldrig har effektbrist, men ändå tvingas införa dessa avgifter. Alltså, är inte fel I PRINCIP, om man delar narrativet att vi ska leva med effektbrist - men det är fel att tänka på det sättet, att vi SKA HA effektbrist, vi borde INTE ha effektbrist, och då behövs inga effektavgifter. Det är ett fattigdomstecken, och dålig planering att tvingas införa effektavgifter. Ett resultat av idiotisk energipolitik, och kriget i Ukraina. Visst, man kan motverka effekterna av idiotin genom att införa effektavgifter eller kanske motbok  (Utsläppsrätter), men det är ju inte smart, bra för konkurrenskraften, eller långsiktigt hållbart att ställa in sig på att leva med effektbrist i systemet. Sen förstår även jag att det finns de som kan få det billigare, möjligen även jag (för att jag har råd att anpassa mig till vansinnet) men många kommer att drabbas, inte minst industrin, de som blir av med jobbet, och resten som ska betala allt med skattehöjningarna som kommer som ett brev på posten. Värst av allt är att politiken blandar sig i allt mer, och det blir bara en enda röra av allt de rör vid, se bara på bilarna, först var bensin bra, sedan etanol, sedan diesel, sedan bensin, nu är det el som gäller - man kan fråga sig vad som kommer härnäst när stora delar av befolkningen anpassat sig till el? Man kan ju hoppas att det stannar där, men facit indikerar ju något annat om man säger så. Med detta sagt så tycker jag att: om politiken ska blanda sig i något så är det att säkerställa riklig tillgång till billig energi för både privatpersoner och företag - det bidrar till innovation, utveckling och tillväxt. Motsatsen resulterar i stagnation, tillbakagång och en krympande ekonomi. Mest upprörd blir jag när jag tänker på att vi hade världens bästa och renaste energisystem i Sverige, och nu är det förstört, och vi lever nu med resultatet av miljöpartistisk politik för årtionden framöver. Man kan ju fråga sig hur många hundra miljarder vi betalar i ökade elpriser och överföringsavgifter som ett resultat av detta, och hur mycket mer fossil energi som tvingas stötta när det saknas effekt i vårt system. Dyrare, mer miljö och klimatutsläpp är resultatet av vad de åstadkommit, och "vi" är så indoktrinerade av public service och media att vi inte längre har förmåga att tänka själva att inse hur dumt det varit, och är.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 18 januari 2025, 10:38:31 »
För oss med batteri känns inte det fel att det inte finns lägre minsta effekt än vad Göteborg Energi har då många troligen kan komma långt under det när det är höglast med att kapa effekttoppar via batteriet. Om jag tex grejar att ha 1,5-2kW borde man inte straffas med att få minst 6kW i effekttariff.
TBAW - The Bank Always WinsJag blev "lovad", och räknade även i rejält god tro efter mycket research (jag brukar inte vara naiv, godtrogen eller så men-men...så kan det gå) på ca 100kr/dag intäkter från lastbalansering för mitt hembatteri. Nu sitter det och tickar in 10kr, en BRA dag. Dvs +-0, än om jag haft batteriinvesteringspengarna på sparkonto, typ... och då har jag inte energimängden motsvarande en mindre kinesisk kärnladdning centralt i huset. #explosivepagers? Sen även det du nämner, jag kan nog klara 3.6 kW maxpeak med batteriet på vintern, men lär ju få som dig, typ 6 kW, eller var nu som är minimum enligt konglomeratet... FML - FU** MY LIFE
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 januari 2025, 09:26:35 »
För oss med batteri känns inte det fel att det inte finns lägre minsta effekt än vad Göteborg Energi har då många troligen kan komma långt under det när det är höglast med att kapa effekttoppar via batteriet. Om jag tex grejar att ha 1,5-2kW borde man inte straffas med att få minst 6kW i effekttariff.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 18 januari 2025, 01:59:34 »
Har ärligt talat bara skummat igenom artikeln, men det ser ju verkligen ut som en partsinlaga - de vill tjäna mer pengar på nätavgiften, och skiter väl i princip i elpriserna? Samma sak kommer att genomsyra vår nästa regering, höga skatter på energi och energiförbrukning - och inga skattelättnader för andra. Surt om man röstat på dem för att man tror att det gynnar de som satsat på förnyelsebart.
På vilket sätt menar du att de tjänar mer pengar på att gå över till effektfakturering? Genom att sänka elöverföringsavgiften från 30 öre till 6,25? Tycker ärligt talat att du gnäller lite väl mycket utan att sätta dig in i eller läsa deras tariffer. Med bra planering och bättre styrning av sitt eluttag kan man få ner kostnaden från elnätet medan de som inte vill anpassa sig alls får ökade kostnader. Tycker det är en vettig onläggning som eu gör att mer fakturera för effekt snarare än kWh. Ellevio är bland de som går längst i denna riktning och det känns skönt att varje enskild kWh blir billigare. Så länge man inte ökar effekttoppen, så kostar det bara 6,25/kWh + energiskatt. Göteborg Energi har ju haft effekttariff under lång tid, men inte enligt eu direktivet. Unser feb skall de komma med sin variant där jag tror effekt under vintern kl 7-20 blir högtaxa och resten lågtaxa. Sedan skall man få välja maxeffekt också för att minska avgiften, där minsta effekt är 6kWh/timme, vilket inte borde bli några problem för mig att hålla. Lite luddig info än så länge från dem, men hoppas det blir ett rejält steg mot effektfakturering.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 januari 2025, 22:12:05 »
Du verkar väldigt negativ till effektavgifter. Men är det inte lite så som ellevio säger i artikeln nedan och att det är rimligt att ta betalt för effekt snarare än kWh?
https://www.elinstallatoren.se/2024/12/glom-elrakning-baserad-pa-huvudsakring-nu-kommer-effekttariffer/
Har ärligt talat bara skummat igenom artikeln, men det ser ju verkligen ut som en partsinlaga - de vill tjäna mer pengar på nätavgiften, och skiter väl i princip i elpriserna? Samma sak kommer att genomsyra vår nästa regering, höga skatter på energi och energiförbrukning - och inga skattelättnader för andra. Surt om man röstat på dem för att man tror att det gynnar de som satsat på förnyelsebart.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 17 januari 2025, 16:14:21 »
Funkar så för mig med effektavgift så är nog ingen skillnad när man säljer om nu inte nätägaren har olika varianter. Kanske skiljer sig åt om man har spotpris, rörligt eller fast och andra varianter. Nätnyttan är bara några ören här i mina trakter.
Bäst svar får du nog om du frågar din nätleverantör om vad som gäller . Är väl på gång med 15 minuters avläsning misstänker jag då vi fick nya mätare för detta.
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 17 januari 2025, 16:12:30 »
Om man inte har peak shaving i sin styrning kanske det är enklare att trigga sälj av el från batteri när man ser en 2h kw peak, då har man 1h på sig att minska snittet, det var så jag tänkte, men de räknar säkert inte minus kw om man säljer, utan bara "noll"
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 17 januari 2025, 16:04:51 »
Tack. Jag har koll på hur det funkar utan effektavgift... Nätnyttan man får ersättning för är kanske att likställa med negativ effektavgift, dock är den styrd av kwh o inte kw
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 17 januari 2025, 15:13:07 »
Säljer man el så får man spotpris av det elbolag vad har, nätbolaget ger lite för nätnytta och staten ger 60öre i avdrag per kWh i deklationen.
Har man som vi batteri så laddas det först vilket går rätt fort då det sällan är tomt då det är låg förbrukning om det är mycket produktion från solen.
Men först av allt så tar huset det som behövs.
Finns nog olika varianter av ersättning för solel beroende på vilket elbolag man har och batterier/styrning har lite olika varianter att leka med.
Osäker på om det är svar på din fråga !
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 17 januari 2025, 15:02:59 »
Funderar, Om man säljer el, får man då negativ effektavgift, på sommaren säljer man kanske 8kw över 3-4h o det borde trumfa 3-4kw annan tid på dygnet? Om det räknas snitt på 3h, kanske man kan använda batteri o sälja kw för att jämna ut perioden, om man nu intr kan styra förbrukningen direkt till batteri?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 17 januari 2025, 12:22:18 »
Efter att ha sett lite olika effekttariffer så tycker jag nog Telge Nät som jag har verkar vara rätt vettiga. Säsongsbetonat då det är höga effektuttag när det är kallt ute och möjlighet att styra över till ”billig” låglast kväll/natt då det är mindre effekttoppar då många fabriker/butiker/arbetsplatser är stängda. Låglast avgift på helger då många fabriker/arbetsplatser är stängda och därmed mer yttymme i befintliga kablar. Lägre årsavgift för klenare säkring borde ge lite morot för att inte ha höga toppeffekter längre perioder , jag skulle nog däremot gynnas av att 25A kostar lika mycket som 16A . Har tänkt kolla med Telge Energi om det finns någon variant med att jag har 16A på köpt el och kraftigare säkring för den som mina solpaneler skickar ut på nätet men har inte blivit av.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 17 januari 2025, 09:51:15 »
VI har som tur är inte fått effekttariffer införda här i Piteå än, men när det sker så kommer jag troligen bli en av de stora förlorarna. Måste kolla om jag kan kapa topparna med mina batterier också, annars kanske man måste byta ut dem också...
Du verkar väldigt negativ till effektavgifter. Men är det inte lite så som ellevio säger i artikeln nedan och att det är rimligt att ta betalt för effekt snarare än kWh? https://www.elinstallatoren.se/2024/12/glom-elrakning-baserad-pa-huvudsakring-nu-kommer-effekttariffer/
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 januari 2025, 11:15:08 »
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 16 januari 2025, 09:48:33 »
Jag tror att många ofta lite äldre har för mycket pengar, och därför vill spendera lite mer. Då kan det lätt bli diverse halvonödiga prylar som används 2-3 ggr per år. Solanläggningar är då nog en av de bättre inköpen av dessa prylar, jag är dessutom lite "hoppfull" att elpriset nog stiger pga både mer skatt och högre säljpriser så jag tror det är betalt inom 15 år, ☺️ och detta är viktigt för mitt ego. 😄
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 januari 2025, 09:27:06 »
Om inte annat så lär det komma horder av skattehöjningar om det blir regeringsskifte nästa gång, som det ser ut att bli. Bara att hålla i hatten. Pratade med en kund igår, och vi kom väl tillsammans fram till att det troligen hade varit bättre att inte göra något alls i form av solceller, batterier och elbil, bara kört vidare med värmepumpen och dieselbilarna och skrattat hela vägen till banken. Att tjäna in det man satsat är ju helt omöjligt förstås, om man inte sätter det på nöjeskontot, eller om det blir enorma skatter på el och diesel, och dieselbilar framöver, vilket det i och för sig troligen blir.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 15 januari 2025, 21:40:43 »
Jo det är nog bara en tidsfråga innan man åker på något extra för att man har solpaneler och batterier, först ska dom bara locka in tillräckligt många med bidrag in i fällan  60 öringen försvinner om knappt ett år och den hade nog många räknat med att få för att få ihop kalkylen med solpaneler inom rimlig pay off tid. Dom inser snart att det är ont om skatteintäkter på alla elbilar så då kommer det något riktigt smaskigt att betala där också.
|
|
|