Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?  (läst 10237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fireball

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpsintresserad
Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« skrivet: 31 oktober 2005, 13:09:09 »
Hej!

Hade idag en diskussion med en säljare som säljer Panasonic superscroll med COP 5,2. Vi diskuterade bland annat priset, han ville ha 23000, men han hade även en "exclusive" som inte hade ngn värmeslinga i utedelen. Man skulle alltså tjäna in 80 watt utan denna värmeslinga, det skulle inte vara ngn fara för frysning trots att vi bor i Boden! I exclusive så var det lite modifikationer gjorda så han ville ha 25000 för den. Självklart frågade jag honom då hur det kunde vara motiverat att lägga till 2000 för att slippa dessa 80 watt.

Enligt mina kalkyler så skulle det ta cirka 7 år innan dessa 2000 är kvittade mot det högre priset. Men säljaren hade en annan åsikt, i och med att man tillförde mindre effekt men fick ut samma effekt så ökade verkningsgraden för pumpen. COP värdet skulle alltså ligga 300 watt högre på att inte ha värmeslinga. Det är nu jag inte förstår riktigt, kan tillägga att jag är ganska novis inom detta. Hur kan en värmepumps verkningsgrad räknat i COP förändras för att jag monterar i eller ur en värmeslinga på botten av utedelen? Enligt mig så borde dennna värmeslinga kontinuerligt dra 80 watt i timmen, så självklart ligger det en extra el kostnad för den, men kan man verkligen börja blanda in verkningsgraden för pumpen in i detta.. Hoppas att ngn förstår hur jag menar, rätta mig gärna så att jag fattar.

Mvh H
En-plans villa i Boden på 150 kvm+ vidbyggt garage 30kvm. Panasonic E-12DKE fulpump samt direktel. Förra årsförbrukningen innan VP köpet= 36000 kwh. Finns planer på ytterliggare en l/l.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2005, 13:50:31 »
Hej.
Förr i tiden kallade man dessa för hästhandlare, deras uppgift är att snacka på folk saker med alla möjliga trix.
COP är ett förhållande mellan den effekt man matar in och den effekt man får ut så om man sänker ineffekten med 80W men får samma uteffekt så ökar COP men man spar fortfarande bara dom 80W man sänkt med.
Jag skulle nog se mig om efter en som inte är så mycket hästhandlare.
Jag tycker priset verkar högt.
M.V.H
messer

Utloggad Fireball

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpsintresserad
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2005, 14:06:02 »
Då är det precis som jag trodde. Säljaren blev röd i ansiktet och sur när jag försökte förklara för honom, han visade beräkningar från ngn mässa och slog med miniräknare. Är det ett dyrt pris 23000 installerat och klart för en Panasonic Superscroll (HE9DKE)? Han berättade att vi skulle få ett energilån på 36 månader räntefritt, hur funkar sådana lån?
En-plans villa i Boden på 150 kvm+ vidbyggt garage 30kvm. Panasonic E-12DKE fulpump samt direktel. Förra årsförbrukningen innan VP köpet= 36000 kwh. Finns planer på ytterliggare en l/l.

Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2005, 14:43:44 »
Inte ens här pÃ¥ forumet där det finns en massa klokhet blir man klar över vad som är bäst i mÃ¥nga fall. Hur ska dÃ¥ säljarna kunna veta... Om du hittar en ödmjuk värmepumpssäljare som erkänner att han inte vet allt sÃ¥ kanske du kan lita pÃ¥ honom. FrÃ¥gan är om han vÃ¥gar erkänna att han har för stora pÃ¥lägg ;D 

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2005, 15:06:49 »
först....som sagt, försäljare ( som enbart säljer) kan ingen lita på. Kommer man in som novis så lurar de på dig vad som helst. Jag tycker inte att 23000kr är för mycket. Vad får du för det? Garantier? produktgaranti 2 år och kompressorgaranti i ytterligare 3 år? En seriös installatör tar dessa siffror. Räntefritt? De tar väl ut en avikostnad istället + en uppläggningsavgift? Hur som helst det är ju en kalkyl med din ekonomi som styr.
Ett tips till. kolla är på Forumet och efterlys någon som bor på dina breddgrader och hör vad de anser om denna maskin i drift.
LJ

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2005, 15:25:02 »
Hästhandel är ett milt uttryck i det här fallet....Men du fick snabbt klara besked om verkningsgraden. Här kommer två funderingar till:

-Jag satt en strömbrytare på värmekabeln till min E9DKE (i stockholmsområdet). Och har haft den avslagen i två månader. Men för en vecka sedan var det -6 grader, kollade  utedelen, konstaterade att utloppshålet höll på att frysa igen och satte snabbt på stömbrytaren igen. Så jag tror inte att du kan köra utan värmekabel.

-Priset.! Om du inte har en öppen planlösning typ "gymnastiksal", så kan du inte spara mer än högst 5000kr /år med pumpen. Och med en livslängd på 5-10år. I min kalkyl satt jag livslängden till 6år, vilket ochså var garanti/försäkringstiden. Och betalade 15.000Kr (minus 1500 i ROT) för min E9DKE monterad och klar. Så jag räknar med att kunna börja tjäna pengar år 4. Betalar du 25.000kr så blir det säljaren som tar hela besparingen.
« Senast ändrad: 31 oktober 2005, 17:44:35 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2005, 16:35:47 »
Hej "Fireball", jag tror mig kunna ana var du varit någonstans, även jag kollade runt i Boden innan mitt köp men kom snart på att de försäljare jag pratade med påminde om forna tiders hästhandlare så jag löste det på annat sätt, det blev en Toshiba som jag är nöjd med, håller hela huset varmt ner till ca -20 med avslagna element

Att inte ha någon värmeslinga i botten på utedelen är bara att glömma, hela utedelen skulle bli ett enda stort isberg efter ett tag

Jag ligger i dag på ca 4500-5000kwh mindre i total förbrukning än tidigare år och har ytterligare 3 månader att "tjäna" innan pumpen körts 1 år
/runte
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad hlj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2005, 16:42:22 »
Hej Fireball.. Har beställt en HE9 SPK och ska betala 23000:- precis som du med installation och de vanliga garantierna. Har köpt på ELON så det kanske är samma på alla ELON butiker?! Där har man det vanliga ELON upplägget med avbetalning oxå som jag tycker fungerar bra..

Fick höra i fredags då de skulle komma med pumpen att det var leveransproblem så jag skulle få en HE12:a istället för samma pris så man blev väl nöjd med dé ;-)

Tror att det är ganska marginellt om man har en spe eller spk..skulle nog inte betala mer för att få en spe i alla fall.

Angående livslängd är det svårt att räkna på. Har hört med olika leverantörer och de beräknar livslängden till 10-15 år och ett argument för HE9 var att den nya kompressorn skulle vara längre livslängd på eftersom det var färre rörliga delar i den (ett argument jag faktiskt köper). Har en morbror som köpte en luftvärmepump 1980 som höll till 1998 och den räknade han ihop fort.. Man hoppas ju att tekniken blivit bättre sen 1980 så man kanske kan räkna på 10 år i alla fall på livslängden (även om garantin bara är 5 år).

Mvh
hlj
HE12DKE-SPK inst nov -05. Souterängvilla på tot yta 230 kvadrat. Tidigare förbrukning ca 30 000 kwh/år.

Utloggad Fireball

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpsintresserad
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2005, 18:57:52 »
Tack för alla svar.. jo det känns som att 25000 är liiite dyrt.. tror oxå att pumpen har pajat eller behöver service innan den ens är intjänad..

>Runte
Var har du köpt din Toshiba? och pris?

>Hlj

Jag kan ingenting om dessa modeller. Vad betyder DKE, SPK, SPE i slutet av modellbeteckningen?

Säljaren sa att pumpen är så ny att den hann inte vara med i r och r:s test? Stämmer det?
En-plans villa i Boden på 150 kvm+ vidbyggt garage 30kvm. Panasonic E-12DKE fulpump samt direktel. Förra årsförbrukningen innan VP köpet= 36000 kwh. Finns planer på ytterliggare en l/l.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2005, 19:06:13 »
det stämmer faktiskt
LJ

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2005, 19:18:55 »

Säljaren sa att pumpen är så ny att den hann inte vara med i r och r:s test? Stämmer det?

Den borde ha hunnit vara med i testet så pinfärsk var den inte, om bara viljan funnits.
Om du "gästen" haft denna information varför har du inte skrivit det tidigare --/, dÃ¥ det har spÃ¥nats och ältats pÃ¥ ett 20 tal trÃ¥dar om varför inte HE 9an testats?       
                     
                                                                                                       Mvh  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2005, 19:23:58 »
>Runte
Var har du köpt din Toshiba? och pris?


Hej, jag köpte den via YORK Luleå som handlade av gen.ag. Den blev lite dyrare än vad gen.ag. (Ventilationsutveckling) begärde ca 19500 Jag gjorde installationen själv förutom rördragning o vaacumsugning
/runte


Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2005, 19:32:53 »
Enligt källa med viss tyngd ska HE9 vara testad i England men resultatet släpps inte. Vad jag fick ut var att den inte stack ut.
« Senast ändrad: 31 oktober 2005, 20:03:54 av Sparare »

Utloggad Fireball

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpsintresserad
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2005, 20:24:20 »
Ja den verkar ju vara helt underbar :) Enligt säljaren så har den en COP på 3,8 vid -20.. låter ju väldigt bra. Dock ritade han grafen på ett befintligt diagram från E9DKE och "plussade" på lite.. Tydligen hade han inte hunnit få ngt blad från kinnan än. Eftersom det är en djungel för mig med värmepumpar så får man väl hoppas och nöja sig med rubricerad pump.
En-plans villa i Boden på 150 kvm+ vidbyggt garage 30kvm. Panasonic E-12DKE fulpump samt direktel. Förra årsförbrukningen innan VP köpet= 36000 kwh. Finns planer på ytterliggare en l/l.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Vverkningsgrad HE9DKE med/utan värmeslinga?
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2005, 21:21:06 »
COP 3,8 vid -20. Alltså det är ju bara så j.vla grymt bra. Det finns ju ingen annan pump som ens kommer i närheten. Synd att den inte är testad. Och vad tråkigt att säljaren inte hade hunnit få något blad från Kinnan.

DU HAR BLIVIT LURAD!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!