Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket parti hoppas ni kommer få flest röster till riksdagen 2014.

Moderaterna
13 (27.1%)
Folkpartiet
0 (0%)
Centern
0 (0%)
Kristdemokraterna
0 (0%)
Sverigedemokraterna
18 (37.5%)
Miljöpartiet
2 (4.2%)
Socialdemokraterna
10 (20.8%)
Vänsterpartiet
4 (8.3%)
Annat...parti
1 (2.1%)

Antal personer som röstat: 48

 

Författare Ämne: Valresultat 2014  (läst 15336 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Valresultat 2014
« skrivet: 31 augusti 2012, 23:20:27 »
Hej
Vore kul å få utmana de etablerade undersökande opinionsinstituten å se vad resultatet skulle bli på detta forum som består av en trevlig blandning av medlemmar. :)
Som ni ser har jag skrivit vilket parti ni hoppas får flest röster inte det parti som ni nödvändigtvis röstar på......!
M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Valresultat 2014
« Svar #1 skrivet: 01 september 2012, 12:52:54 »
Vad tråkigt, gör om den här och fråga vilket parti vi kommer rösta på i valet..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Valresultat 2014
« Svar #2 skrivet: 01 september 2012, 15:32:11 »
Värmepumpspartiet borde varit ett av alternativen.
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i Småland. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhål är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Valresultat 2014
« Svar #3 skrivet: 02 september 2012, 06:32:07 »
Jag hoppas så klart att det parti jag stödjer får flest röster. Dock tror jag inte att det blir så.
Är det inte bättre att fråga vilket parti vi tror får flest röster?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Valresultat 2014
« Svar #4 skrivet: 02 september 2012, 09:51:47 »
Hej
Jag hoppas så klart att det parti jag stödjer får flest röster. Dock tror jag inte att det blir så.
Är det inte bättre att fråga vilket parti vi tror får flest röster?
Min tanke med frågeställningen var att få en bild av vilket parti som skulle vara populärast här bland forummedlemmarna .Utan att behöva räkna in parametrar om eventuellt "stödröstande/taktikröstande" till partier som riskerar åka ur riksdagen, å därmed förstöra för endera blocken beroende nu på vilket parti som hänger löst.

Även fast underlaget inte är lika stort som tex tummenupp SIFO . Så är det intressant att följa röstningen...

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Valresultat 2014
« Svar #5 skrivet: 02 september 2012, 11:18:53 »
Vill du veta hur resultatet bli i nästa val?
Då skall du titta här
 http://www.skolval2010.se:80/slutspurt.php

Det har stämt ganska bra de sista tre valen vad jag vet.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Valresultat 2014
« Svar #6 skrivet: 02 september 2012, 18:53:58 »
Hej
Vill du veta hur resultatet bli i nästa val?
Då skall du titta här
 http://www.skolval2010.se:80/slutspurt.php

Det har stämt ganska bra de sista tre valen vad jag vet.
Tack för tipset !
IOM det begränsade underlaget 20 röstande för tillfället så är det kanske inte så förvånande att alliansens partier inte fått några röster förutom moderaterna.
Det som däremot sticker ut är att Sd tycks utmärka sig med en kraftig överrepresentation mot tidigare resultat, i riksdagsvalen.

M v h tyke  :D

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valresultat 2014
« Svar #7 skrivet: 02 september 2012, 20:27:58 »
@ tyke

Är du politikinteresserad finns det kanske en möjlighet att börja hos Frank Stronach. Han är en affärsman som blev rik i Kanada och han vill starta ett politiskt parti nu. Tror han är emot Euron osv. ... han letar i alla fall folk till sitt parti ...





Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Valresultat 2014
« Svar #8 skrivet: 02 september 2012, 21:19:07 »
Hej Ewald.
Skoltyskan räcker tyvärr inte för att kunna förstå allt, vad han säger. Men om han är emot EUron som du skriver så har han iaf några hjärnceller kvar.   tummenupp

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Valresultat 2014
« Svar #9 skrivet: 02 september 2012, 21:20:37 »
Noterar att miljöpartiet i denna omröstning ligger precis ovanför spärren
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Valresultat 2014
« Svar #10 skrivet: 02 september 2012, 22:01:54 »
Hej
Noterar att miljöpartiet i denna omröstning ligger precis ovanför spärren
Sant. Samtidigt vid denna tid (21.50) med endast 25 röstande står det 36 % till alliansen. " moderaterna"  Även vänsterblocket har 36 % om man nu räknar in Mp 4 %.
Undrar hur en sådan situation skulle bli vid det riktiga valet 2014' med tanke på att S d skulle vara vågmästare med sina 28 % ??....
Detta är bara en reflektion helt utan några vetenskapliga belägg eller fakta.
Men undrar hur de andra partierna skulle ställa sig ?

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valresultat 2014
« Svar #11 skrivet: 02 september 2012, 22:34:06 »
@ tyke

Vad tycks om Stronach?

Stronach "skulle gläda sig" om Arnold Schwarzenegger skulle hjälpa honom. Han sade dessutom att han själv skulle rösta på Romney i USA ...

... kanske kan även du hoppa in hos honom och praktisera lite :D? ... bli rågivare

Han verkar välkomna vem som helst och behöver ett "välblandat team".

http://news.orf.at/#/stories/2138729/

Han vill lämna Euron och skapa en gemensam valuta tillsammans med Tyskland, Nederländerna och de nordiska länderna ...

STRONACH: Das stimmt so nicht. Meine Präferenz ist, wenn sich die Länder, die besser aufgestellt sind - wie die Nordländer, etwa Deutschland, Österreich, die Niederlande - zusammentun und eine eigene Währungsunion bilden.

http://www.kleinezeitung.at/nachrichten/politik/3106699/bin-ein-normaler-steirischer-bauernbua.story

.... han betalar huvudsakligen skatt i Kanada, har ett företag i Schweiz, har delvis lättare att prata engelska än tyska, går aldrig i kyrkan ... och har en massa idéer ...

Men var bor han egentligen ville reportern veta:

Wo sind Sie zu Hause? Österreich? Kanada?

STRONACH: Im Flugzeug.


Stronach är någon som politiken hittills inte hade ... en helt ny figur ... om han kommer in i riksdagen  dontknow

Kanske behövs sådana politiker i Europa för att väcka interesset för politiken igen  dontknow  dontknow



« Senast ändrad: 02 september 2012, 23:05:54 av Ewald »

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Valresultat 2014
« Svar #12 skrivet: 02 september 2012, 23:21:15 »
Hej Ewald
@ tyke

Vad tycks om Stronach?

Stronach "skulle gläda sig" om Arnold Schwarzenegger skulle hjälpa honom. Han sade dessutom att han själv skulle rösta på Romney i USA ...

... kanske kan även du hoppa in hos honom och praktisera lite :D? ... bli rågivare

Han verkar välkomna vem som helst och behöver ett "välblandat team".

http://news.orf.at/#/stories/2138729/

Han vill lämna Euron och skapa en gemensam valuta tillsammans med Tyskland, Nederländerna och de nordiska länderna ...

STRONACH: Das stimmt so nicht. Meine Präferenz ist, wenn sich die Länder, die besser aufgestellt sind - wie die Nordländer, etwa Deutschland, Österreich, die Niederlande - zusammentun und eine eigene Währungsunion bilden.

http://www.kleinezeitung.at/nachrichten/politik/3106699/bin-ein-normaler-steirischer-bauernbua.story

.... han betalar huvudsakligen skatt i Kanada, har ett företag i Schweiz, har delvis lättare att prata engelska än tyska, går aldrig i kyrkan ... och har en massa idéer ...

Men var bor han egentligen ville reportern veta:

Wo sind Sie zu Hause? Österreich? Kanada?

STRONACH: Im Flugzeug.


Stronach är någon som politiken hittills inte hade ... en helt ny figur ... om han kommer in i riksdagen  dontknow

Kanske behövs sådana politiker i Europa för att väcka interesset för politiken igen  dontknow  dontknow




Mkt text....Arnold har varit med några sjusta rullar helt ok kropp (om man har den dragningen vill säga  :o)
Personligen tror jag inte på valutasamarbete överhuvudtaget över nationsgränser....
Tycker man inte behöver skåda långt över horisonten för att inse idiotin med en gemensam valuta.
Antar att ni i Österrike söker en ny fadersfigur efter Haiders mystiska frånfälle.
Vet inte om den rätta är den du skriver om. Fast han onekligen ser Europa von Oben. Med sitt boende bland molnen.

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valresultat 2014
« Svar #13 skrivet: 03 september 2012, 09:25:33 »
@ tyke

Ja du, just nu är frågan om Euron överhuvudtaget överlever.

Ett valutasamarbete kan vara bra, speciellt om man har ett tätare samarbete (handel, tjänster) med vissa länder.

Om ett företag även säljer sina varor och tjänster utomlands och valutan rör sig för mycket påverkas det.

Problemet som vi nu har fått i Europa är att vissa länder inte sköter sig. Ett exempel är Grekland.

Det är ju så att Grekland i princip lurade sig till Euro-samarbetet. Dom har ju fifflat med siffrorna osv. ... nu har man fått problem.

Själv tror jag inte på extrema partier (och deras fadersfigurer). I Österrike visade det sig att dom orsaker en del problem (korruption t.ex.) .... sen visade det sig att de inte klarade "ledarrollen" när dom kom in i regeringen. Dom förstörde partiet.

Tänk bara på hur ofta att dom splittrade sig eller bytte namn under de senaste 10 åren.

Och läser man de aktuella nyheterna blev det inte bättre utan sämre med tiden:

http://www.oe24.at/oesterreich/politik/Doerfler-unter-Korruptionsverdacht/76878515

I Sverige har man ju haft en annan utvecklign och hittills klarade man sig utan extrema partier. Beror ju på vad folket förväntar sig .... mycket kommer väl inte att förändra sig, oavsett vilket parti som regerar ...  Sc:,h

« Senast ändrad: 03 september 2012, 09:34:49 av Ewald »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Valresultat 2014
« Svar #14 skrivet: 03 september 2012, 09:44:06 »
Vi har ju länge haft vänsterpartiet som borde kunna anses ett extremparti, mindre så på senare tid. Under en kortare session hade vi ju även ny demokrati som gick väldigt bra i valet men som inte klarade av att leverera. Mest intressant inför kommande 2-3 val tror jag är utvecklingen för små-partier som inte har en extremt tydlig profil.

I grunden är man ju lite mer vänster och lite mer höger och söker representanter för detta (S och M). Sen finns några mindre typ miljöparti (litet men väldigt fokuserat och i grunden inte bundet till en höger- vänsterskala), SD (missnöjespartier kommer och går) och vänsterparti (liknande C, FP och KD genom att vara litet och bundet till en politisk skala och därmed i riskzonen på sikt).

Den här grejen med VP, KD, FP och C tror jag blir ytterst problematisk i längden. Jag ser det snarare som olika falanger inom ett och samma parti.
Om jag röstar på KD så är det en röst på moderaterna men med ett något mer socialt och konservativt fokus. FP mer liberalt. C mer (av något som ingen riktigt vet). Och en röst på VP är en röst på sossarna fast med mer vänsterinriktning. 

Trenden lär går mot större partier där personval och partistämmor lokalt och landstäckande avgör vilken faktiskt inriktning politiken får.

Vågmästarna blir de som är små men som driver frågor och politik som inte är bunden till höger eller vänster. Alltså SD (i den mån dom finns kvar i framtiden) och MP (som så klart kan bli större men bara i ett kortare perspektiv).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!