Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Läs första inlägget innan ni lägger er röst.

Anläggningen övertogs med fastigheten, jag har inte gjort något åt den.
Anläggningen övetogs med fastigheten, jag har gjort viktiga förändringar efter det.
Jag har själv beslutat hur min anläggning skall se ut.
Jag gick helt efter säljarens råd.
Annat, skriv gärna vad.

Författare Ämne: Varför ser din anläggning ut som den gör?  (läst 5508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Varför ser din anläggning ut som den gör?
« skrivet: 20 december 2011, 17:37:49 »
Det är intressant att följa ämnen där installatörsråd, säljarkunskaper, egenkunnande mm mm avhandlas, men hur ser det egentligen ut?

Varför har du den anläggningen du har idag?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2011, 17:44:55 »
Det har ju hänt en hel del med tillgänglig information sedan jag skaffade min anläggning. Idag skulle jag med största sannolikhet göra en sökning, hamna här och läsa på för att sedan hitta någon som kan hjälpa mig med vad jag själv kommit fram till passar mig.

När jag skaffade min anläggning så var det typ någon jobbarkompis som kände någon som hade jordvärme och tyckte det var bra, så jag frågade pris från en firma och slog till eftersom jag skulle spara pengar. Avancerat värre ;D

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2011, 18:31:11 »
Övertagen anläggning: Kombipanna olja,ved o el. för VV och vattenburen värme på bottenvåning och två rum på övervåning. Lösa elelement i 4 rum övervåning. Köpte huset från 1937 som feriehus 2003 och flyttade in permanent 2007
Ny anläggning: Köpte Bergvärmepump + nya raddar i 4 rum 2008-2009. Dimensionerade för tilläggsisolering invändigt 95mm i alla rum och 400mm påvinden, som jag gjorde efter BVPinstallationen, som dimensionerades för det isolerade klimatskalet. Gjordes med hjälp av rörmokaren som stod för totalentreprenad av borrning och installatin av pump o raddar.
Återstår: 3:e glasruta i alla fönster.

Fann varmepumpsforum efter BVP-köpet. Lite sent, jag avstod från borrning till160m, stannade på 140 för att spara lite pengar. Dumt inser jag efter att ha hängt här sen drygt ett år!
God jul allihop tomte::
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2011, 18:39:41 »
Vi hyrde våra kontorslokaler av en som mycket tidigt var med och gjorde "provanläggningar" och experimenterade nån gång på tidigt 80tal.
SÃ¥ vi hade mÃ¥nga och lÃ¥nga samtal om VP och hur det borde fungera. Eftersom han var Ã¥terförsäljare av Thermia och hade mycket bra kompetens köpte jag min av honom ( till mycket bra kompispris studs).   
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2011, 19:38:59 »
Jag gjorde som man skall - Kollade pÃ¥ nätet först och handlade sen  Thumbsup

Vi delade en uttjänt flispanna med grannen och bestämde att jag ville ha ett nytt uppvärmningssystem som inte kräver en halvtidstjänst för att fungera. Jag bestämde mig tidigt för att själv installera en billig luft/vattenpump som 'tillfällig' lösning tills jag har råd att bygga om värmesystemet och kanske borra bergvärme. Efter att ha hängt här ett tag så föll valet på Bosch eftersom det var den helhetslösning byggd för nordiska förhållanden som verkade ge mest för pengarna. Än så länge är jag nöjd...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #5 skrivet: 21 december 2011, 09:04:41 »
Hej

Jag har själv beslutat över mitt värmesystem och det är en salig blandning. Solfångare på varmvattnet, 2 st luft/luft värmepumpar och en braskamin mitt i huset. Jag har även jobbat från andra hållet genom att isolera som en idiot, 70 cm glasull på vinden och 60 cm i sidovindarna, gavlarna tilläggsisolerade med 50 mm heltäckande styv fasadskiva utan köldbryggor. Bytte inre 2-glaskassetterna till argonfyllda lågenergiglas. Antar att det blir så när man har slutat mecka med bilar....då måste man mecka med huset istället?

Vet inte hur jag hade gjort idag, orkar inte tänka tanken ens.  ;D

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #6 skrivet: 21 december 2011, 20:31:54 »
Jag tror informationstillgängligheten gjort massor för hur folks ageranden i viktiga frågor ser ut. Nu har alla lätt för att själva kunna ta reda på saker och ting, när jag skaffade min anläggning så var det personliga kontakter och hörsägen som styrde mig in i den linje jag köpte med hull och hår.

Jag är förvisso väldigt nöjd, men chansen att vara nöjd med ett beslut är så väldigt mycket högre idag. Internet är fantastiskt :)

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #7 skrivet: 22 december 2011, 20:13:00 »
Efter att ha lyssnat till luft-vp:ns brus i ett år började vi fundera på konvertering till vattenburet.
Fick tips om att pellets var billigt & bra så jag sökte på lämpligt system för detta (pelletsförråd, skruv, kulvert från garage, panna, skorsten osv :P)
En av sökningarna ledde till detta forum där en stackare försökte försvara pelletsens förträfflighet och därefter bestämde vi oss för berg-vp. a:gl
Följde Rickards eminenta guide för dimensionering av radiatorer och stammar, fick tips på forumet om lämplig storlek på vp och därefter beställdes grejerna hos bynor, rinkaby och vvs-gds.
Tog i lite extra på borrdjupet då det utslaget på hålets livslängd kostar så lite och marginal finns för kommande effektivare vp.
135 papp för vp + vattenburet efter bidrag för konvertering av hus med direktverkande el.
Var fundersam pÃ¥ hur det skulle fungera utan termostater men det har givetvis funkat helt klockrent.  Thumbsup

 
« Senast ändrad: 22 december 2011, 23:51:53 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #8 skrivet: 30 december 2011, 13:20:26 »
Fanns en gammal oljepanna i huset när vi köpte det. Årsmodell 1957

Slängde ut allt och installerade en ny vedpanna och tankar  Thumbsup

När jag blir gammal blir det nog en värmepump fast jag har långt till berget
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2012, 21:08:50 »
Köpte hus med elpanna i som vi slängde ut och lejde en lokal firma som installerade vedpanna och acktankar -98. Tröttnade mer och mer på eldning så i fjol installerade jag själv en vp efter att ha läst mycket på nätet om olika installations alternativ. Funderade bla mycket på arbetstank eller knäpptank att det skulle vara en tank det var helt klart från början. Är mycket nöjd och tror nog jag skulle installerat vp lika om jag skulle gjort om det i dag dock skulle vedpannan installeras annorlunda men den finns naturligtvis fortfarande kvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2012, 00:07:17 »
Har beslutat själv hur det ska se ut. Var en oduglig kombipanna som gick med elpatroner när vi flyttade in. Eldade ved några år i den innan jag fixa en acktank, odugligt egentligen. -95 hade vi pengar till en ll/vp jag var sugen på, men jag valde med "hjärtat", blev en keramisk vedpanna och en ack till, 2x800l. Ville sova lite svalare i sovrummet efter nattskift under den värsta sommarvärmen, så jag slapp bädda i källaren, så det blev en ll/vp för kylans skull. Upptäckte att den värmde huset ned till -13/15gr. så den funkade som basvärmekälla i flera år, har den kvar numera enbart som komfortkyla. Eldade bara upp ackarna för värme i garaget och varmvatten. Ramlade över en braskamin också som installerades. Med tillbyggnaden och tilläggsisoleringen så monterades ett FTX agg. Sen blev det 90 Sfinx vacumrör. 2010 på hösten borrades det ett 200m energihål och en begagnad Nibe 1210-7 för 3000kr monterades. Det jag lejt bort är energihålet, annars har jag gjort allt själv, och så är ackarna material från skroten som jag svetsat ihop själv, kostnad ca 40 kr st... En mycket lönande och intressant hobby!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2012, 15:29:51 »
Byggd efter eget huvud  ;D

Mest för att passa för solfÃ¥ngare men sÃ¥ blev det en LVVP ocksÃ¥ sÃ¥ nu vilar solfÃ¥ngarprojektet  ::)
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 23:50:11 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #12 skrivet: 22 september 2012, 10:04:02 »
Har nyligen pysslat med min anläggning  tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #13 skrivet: 22 september 2012, 12:15:00 »
Vi hade direktverkande el, både för värme, varmvatten och poolvärme!
Ni fattar att det kostade kulor, över 40 000 kWh/år gjorde vi av med.

I början tittade jag på en lösning med luft/vatten-värmepump (Från Energi-miser) för att värma poolen, och jag tänkte komplettera detta med 2-3 fläktkonvektorer som skulle få komplettera den direktverkande elen när det var varmare än typ -10 grader ute.
Då vi hade för dåligt med plats för att rymma fläktraddarna på ett vettigt sätt så började jag istället fundera på helkonvertering, fick bra hjälp av Bertil som på den tiden var kung i forumet hos SVEP.
Det hela slutade med att jag köpte alla prylar lokalt, till rätt pris, och gjorde allt jobb själv, körde med presskopplingar, och fick låna pressverktyget där jag handlade rör/rördelar, värmepump och radiatorer.
Då det trots allt var jobbigt att få tag i riktig information för att som novis kunna göra jobbet själv valde jag de närmaste månaderna efter driftsättningen att starta upp värmepumpsforum, för att på så sätt kunna hjälpa andra som stod i samma situation som jag själv gjort ett år tidigare.

Forumet har vuxit enormt bra, och jag tror nog att vi tillsammans hjälpt tiotusentals människor att göra att bättre val av anläggning än de annars skulle gjort.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Varför ser din anläggning ut som den gör?
« Svar #14 skrivet: 22 september 2012, 12:35:44 »
Har monterat en gammal radiator som jag hade hemma i trapphuset.
Fick lite mögel i fjol och fick därför måla om hela trapphuset efter vintern.

Eldar med gratis ved.

Annars skulle det kanske inte löna sig att installera en radiator för ändamålet att undvika kondens på taket i trapphuset.

Radiator: 55 EUR
Kopparrör: 40 EUR
Material för lödningen, bågar, etc.: ca. 10 EUR
Ventiler, termostat: 20 EUR
Isolering, rör: 5 EUR

Totalkostande (exkl. arbete som jag ju gjorde själv): 130 EUR

OBS: Det är bara en radiator till som installerades i värmesystemet

Alternativ: El ventilator

8 EUR (Bauhaus)

Skillnad: 122 EUR

Nu skulle man ha 122 EUR för att köpa el till el radiatorn.

Att fundera på: Hur länge kan jag värma trapphuset med 120 EUR så att jag undvikar kondens.

120 EUR =~ 1000 SEK

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!