Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning CTC Ecozenith 350L, sommarkörning  (läst 1687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Big jake

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Försöker ställa om min värmepanna så att den inte ska värma radiatorkretsen när temperaturen ute är över 10 grader. Trots det så fortsätter pannan att skicka ut värme i system och dessutom med en temperatur på ca 70 grader. Inställningarna för värmesystemet är satt på max framledning 30 grader och min framledning från, värmemode Auto. Bifogar bilder från inställningarna.

På displayen står det "Värme från, värme sys 1" och "Värme från, värme sys 2". Detta meddelande kommer upp så fort temperaturen ute är över 10 grader. Så långt verkar det som att allt är som det ska. Men går man in i menyn Driftinformation värmesystem så ser man att så fort temperaturen går över 10 grader så sticker framledningstemperaturen upp till ca 70 grader. Men när utetemperaturen går under 10 grader så verkar system skicka ut ca 40 gradig temperatur.

Under menyn Värmesystem ser man att framledningen står på 72 grader.

Bifogar en bild på driftinformation och inställningarna för värmesystemet så kanske någon har ett klokt svar på vad det är för inställning som är fel.

Uppgiven värmepumpsägare.







 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställning CTC Ecozenith 350L, sommarkörning
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2022, 11:27:59 »
Hej! Är det inte bara vid varmvattenkörning som framledningstemperaturen blir så hög? I läge "Värme från" så stänger den säkert också av värmebärarpumpen och varmt vatten i systemet och beredaren kan orsaka att givaren för framledningstemperaturen visar hög temperatur beroende på var den exakt är placerad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Big jake

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning CTC Ecozenith 350L, sommarkörning
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2022, 12:15:11 »
Hej

Tack för ditt svar. Jag tänkte precis likadant att det endast är varmvattenledningen som är varm men när jag känner på rören så är det bara framledningsröret till radiatorkretsen som är varma. Dessutom så är även radiatorerna en våning upp också varma.

Det som gör mig förbryllande är dels att det fortsätter leda fram värme av hög temperatur samt att den temperaturen som leds fram är mycket högre än inställningen som är satt i värmesystemsmenyn.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställning CTC Ecozenith 350L, sommarkörning
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2022, 12:35:57 »
Skulle kunna vara fel på växelventilen så styrsystemet kopplar om till varmvattenkörning men ventilen ligger kvar i läge värme eller i ett mellanläge. På andra modeller är detta ett inte ovanligt problem med kärvande växelventil.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning CTC Ecozenith 350L, sommarkörning
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2022, 15:11:36 »
Jag tror helt enkelt att kontaktorn till elpatron bränt fast så den är på hela tiden.
När man ser kurvan så sjunker framledningen när utetemp är lägre vilket tyder på att den går ner när cirkpumpen går igång.
Utan cirkpump så blir det typ självcirkulation med elpatron.

Det skumma är dock att den håller framledningen runt 40 C när cirkpumpen går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Big jake

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning CTC Ecozenith 350L, sommarkörning
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2022, 15:41:45 »
Hej

@Josth Vad gör man åt en kärvande växelventil?

Något som kan styrka denna tes är att på displayen under Driftinformation så är statusen VS (Värme produceras till Värmesystemet). Den borde stå på VV se bild.

Jag har även provat att sätta systemet på Från i inställningsmenyn men ändå står ventilen på VS och det fortsätter komma värme i radiatorerna.

@Carl N Om man utgår från att kontaktorn till elpatronen har bränt fast, vad gör man åt den? Ventil och kontaktor är det dyra delar att byta?




Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställning CTC Ecozenith 350L, sommarkörning
« Svar #6 skrivet: 08 maj 2022, 15:54:01 »
Vet inte exakt vilken typ av växelventil som sitter i i350L men om det är typen "Honeywell" kan man lyfta av motordelen (vit liten spak man trycker ner) och försöka få styrstiftet att fjädra obehindrat upp och ner med lite motion.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning CTC Ecozenith 350L, sommarkörning
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2022, 11:43:22 »
Vänt lite, funderar på om nån råkat vrida på frostskyddstermostaten/reservlägestermostaten?
Den sitter numera i elskåpen bakom fronten och skall vara inställd på snöflingan och inget annat? Kolla den

Men om den är korrekt så är det akuta att lossa kablarna på elpatron, stäng av spänningen till värmepumpen på arbetsbrytaren innan du pillar med detta?
DÃ¥ ser du om det hela lugnar ner sig?
Är det detta så har du hela sommaren på dig att få hem en elektriker att byta kontaktor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Big jake

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning CTC Ecozenith 350L, sommarkörning
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2022, 13:49:05 »
Just nu har jag stängt av pannan då jag tycker det känns olustigt med dessa höga temperaturer som kommer ut i radiatorkretsen. Jag har öppnat fronten och även lokaliserat kontaktorn bifogar bild. Rent visuellt så kan jag inte se att det är några kablar som har smält eller ser brända ut som är kopplade till den. Jag har beställt en ny kontaktor och får sen se om grannen som är elektriker kan koppla in den nya när den väl har kommit.

@Carl N, gällande frostskyddstermostaten så var den inte inställd på snöflingan utan uppvriden till max. Vad kan det ha haft för inverkan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning CTC Ecozenith 350L, sommarkörning
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2022, 15:58:08 »
@Carl N, gällande frostskyddstermostaten så var den inte inställd på snöflingan utan uppvriden till max. Vad kan det ha haft för inverkan?

Då har du hittat felet, denna ska bara användas om värmepumpen går sönder.
Uppvriden till max så värmer den med elpatron hela tiden, och stängs cirkpumpen av (sommarläge) så ligger den och värmer till ca 70 C eftersom flödet då stannar.

Inställd på snöflingan hindrar den grejerna att frysa sönder om värmepumpen skulle haverera mitt i vintern, men normalt påverkar den annars inte framledningen då.
« Senast ändrad: 11 maj 2022, 15:59:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Big jake

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning CTC Ecozenith 350L, sommarkörning
« Svar #10 skrivet: 20 maj 2022, 11:53:12 »
Hej Igen,

Här kommer lite statusuppdatering gällande denna fråga.

Efter att jag vred ner maxtermostaten till snöflingan som Carl N skrev att jag skulle göra så fungerar systemet och framledningstemperaturen håller sig på rätt nivå.

När jag ställer om värmesystemet till Auto, max framledningstemperatur till 30 grader och min framledningstemperatur till från samt börvärde för utetemperatur till 10 grader så skenar temperaturen igen.

Idag hade jag en CTC elektriker här för att titta på detta samt att han även samtidigt hade kontakt med CTC support per telefon under arbetet. Följande delar har han funktionstestat:

1. Kontaktorn.
2. Samtliga temperaturgivare inklusive placeringar på kretskortet både det invändiga kortet och det som sitter uppepå maskinen.
3. Maxtermostat
4. Växelventil samt framledning av ström till denna.

Varken supporten eller elektrikern hittar eller vet vad det är för fel.

Nu är jag hänvisad till att ta hit en servicefirma igen för att kolla system. Jag frågade CTC-supporten om vad servicefirman ska titta på som vi redan inte har tittat på men kunde inte få ett bra svar.

Vad ska jag göra när jag inte ens supporten vet vad jag ska göra? Pannan är installerad 2019.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning CTC Ecozenith 350L, sommarkörning
« Svar #11 skrivet: 20 maj 2022, 17:16:58 »

När jag ställer om värmesystemet till Auto, max framledningstemperatur till 30 grader och min framledningstemperatur till från samt börvärde för utetemperatur till 10 grader så skenar temperaturen igen.


Jag antar att du menar att den slår ifrån vid 10 C utetemp?
Detta gör att cirkpumpen stoppas, men hur högt går temperaturen då?
Tänk på att givaren kan värmas av VVB så om cirkvattnet står still så kan framledningen dra iväg till VVB-temp, utan att det för den skull är nått knas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!