Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Duo problem med "Högtryck utlöst"  (läst 10876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Duo problem med "Högtryck utlöst"
« Svar #15 skrivet: 24 maj 2013, 16:08:26 »
Det skulle vara intressant att se VV-temp i fallet då den växlar mellan värme och VV-laddning.
Men det är nått knas med styrningen, ibland styr den farten på CP som den ska vid VV-laddning, ibland inte.
Sen ska den inte heller växla mellan VV-laddning och husvärmnng på detta sättet.
Min gissning är att styrkorten inte är OK.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kylteknikern123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Duo problem med "Högtryck utlöst"
« Svar #16 skrivet: 01 juni 2013, 13:02:48 »
Prova att ställ cirkpumpen på konstantflöde i menyn, alltså inte köra på differens.. Har varit ute för det 1 gång att kund fått oregelbundna högtryckslarm..

Peter K.

  • Gäst
Peter K.
SV: Thermia Duo problem med "Högtryck utlöst"
« Svar #17 skrivet: 11 april 2016, 13:42:49 »
Hej,

Jag fick till sist hjälp från Thermia och svar från styr/lab-gruppen hos dom, glömde dock lägga ut lösningen ifall någon annan upplever samma problem:
"När ett varmvattendriftfall påbörjas så varvar cirkulationspumpen ner till minflöde, 30% av fullvarv. Sen när man har når 50 grader framledning så börjar reglerdatorn varvtalsstyra cirkulationspumpen för att hålla en temperaturdifferens på 8 grader. När framledningstemperaturen når 55 grader så går cirkulationspumpen upp på maxhastighet och går så tills reglerpressostaten stoppar varmvattenproduktionen. För att lätta på den tryckökning som uppstår (alltid) i samband med att cirkulationspumpen varvar ner när varmvattenproduktionen startar så tycker jag att följande ändringar ska göras på inställningarna. I servicemenyn och undermenyn Optimum så ändra:
Minflöde cirk. till 5V
Full ladd. VV till 45       
Min ladd. VV till 35


Denna lösning fungerade, pumpen har gått utan larm i två säsonger nu. Dock motsäger dessa inställningar vad manualen anger så det är inte så konstigt att det inte testats. Har dock ändrat tillbaka min. flöde cirk till 3V utan problem. Kurverna ser fina och jämna ut som i exemplet tidigare, inga tryck/temperaturstegringar i slutet av cyklerna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!