Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 06 februari 2012, 19:52:43 »

Skulle ett fläktelement göra nått positivt? För att få ut mer värme med lägre framledningstemp eller är det feltänkt?

Vid oljedrift man kör man på högre temp i systemet som ger mer effekt per yta.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 06 februari 2012, 18:56:54 »

Mina ideer grundar sig på erfarenheter från otaliga "renoveringar" och nyproduktion av hus. Samt erfarenheter av arbeten utförda med olika metoder. Man ser rätt fort vad som inte fungerar och som inte fungerar.
Men jag är inte ens nära en doktorshatt  :'(
Skrivet av: petera9999
« skrivet: 06 februari 2012, 18:51:07 »

Rätt intressant hur olika tillverkare rekommenderar olika saker.
Sedan finns det en trevlig rapport från SP där man har testat eco-fiber/cellulosa och det finns inga vetenskapliga oberoende tester som visar att cellulosa isolering suger upp fukt.
Sedan finns det ju många olika typer av transport av fukt, så man gör som man själv vill.
Men efter mer eller mindre doktorerat i fuktproblem i byggnader så anser jag oavsett vilken typ av isolering så skall man ha ett så högt diffmotstånd mot kallvind som möjligt efter som värme/fukt stiger uppåt.
Däremot så har jag en ånggenomsläpplig duk på taket under tegelpannorna för att kunna minimera ventilationen på kallvinden och på så sätt bibehålla en så hög temperatur ovanför isoleringen som möjligt.
Detta för att RH% skall bli så låg som bara är tekniskt möjligt, men som sagt var alla gör sin lösning men innan man blåser på med isolering så bör man läsa denna rapport.
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla%20vindar.pdf

Lycka till med projekten.
Peter
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 06 februari 2012, 18:33:06 »

Använder man cellulosabaserad isolering behöver man inte någon plast (tillverkarna/leverantörerna rekommenderar vindduk). Den g:a isoleringen bör man byta ut OM det inte är sågspån, då kan man spruta på "toppen" om det finns plats. Blir det för trångt suger man lämpligen bort spånet. Det är ytterst liten skillnad mellan den cellulosabasserade isoleringen och lösull när det gäller isolationsförmåga så 40 cm motsvarar inga 50 cm utan närmare 41 cm.
Och när VI utför den typen av arbete kostar 90 m2 med 40 cm ca 30 000:- ska vi suga ur spån kostar det ca 10 000 till
Skrivet av: petera9999
« skrivet: 06 februari 2012, 18:13:16 »

Vet precis vad jag betalade i oktober när jag tilläggisolerade och gjorde detta driekt efter jag hade satt in värmepumpen för jag insåg att det skulle bli j....v kallt på ovanvåning med panelradiatorer och en pump.

Men jag gjorde extra mycket arbete, gjorde inte som de flesta gör och blåser på isolering på befintligt och här har vi olika synsätt men jag är lite petig.
Så jag gjorde enligt följande.
1. Grävde ut allt det gamla spånet och dammsög hela kallvinden.
2. Satte ny plast imellan bjälklagen med speciell butan tätning från rockwool, detta för att minska kondens risk och funkt från undervåningen till min kallvind som kan orsaka mögel. 70% av alla tilläggsisolerade villor har problem med mögelpåväxt på kallvinden eftersom de har tilläggsisolerat.
3. Fixade till alla rör till min FTX eftersom nu gick det att vistas däruppe utan att dö.
4. Byggde langångar att krypa på samt byggde skiljeväggar där mina ventilationsrör går.
5. Lade brandskyddsmatta runt hela murstocken så att inte eco-fiber eller i mitt fall cellulosa fiber kommer i kontakt med något varmt eftersom det måste särskiljas enligt lag.
6. Blåste in min 40 cm cellulosa för det motsvarar cirka 50 cm lösull samt i kanaler där min rör går slängde jag i 80 cm så de var täckta med minimum 40 cm från toppen.
Kostnad:
Material 15.000:-, container kostnad blev cirka 5.000:-
Isolering 40 cm 80m2 samt 80cm isolering 20m2 blidde 21.500:-
Priset om jag hade kört 40 rakt över var cirka 17.000:- för allt.
Sedan blidde det en hel del arbetstid, ungefär 200 timmar.
Så kostnad cirka 51.000:- men då är det petigt urfört..

Peter
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 06 februari 2012, 16:52:53 »

I mina trakter kostar ca 40 cm cellulosafiber  på ca 90 m2 ca 30 000:- vid nyproduktion.
Skrivet av: JockeB
« skrivet: 06 februari 2012, 16:13:43 »

Jag blåste också på ecofiber på kutterspånet sparade ca 5000kwh på det.
Minns inte att det var så dyrt.
Skrivet av: Abuquir
« skrivet: 06 februari 2012, 16:03:58 »

Du kan blåsa ecofiber isolering direkt på sågspånen uppe på vinden. Tror detta är det mest lönsamma i dagsläget för dig. 70% av värmen stiger ju uppåt och ecofibrerna gjorde en väldig skillnad i en gammal sommarstuga jag hade. Kommer dock inte ihåg vad det kostade.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 februari 2012, 16:01:02 »

Har jag förstått det rätt så skulle inte en 25kW pump vara lösningen på lång sikt
så länge isoleringen inte är som den borde vara.
Läcker det ut värme någonstans då får vi nog ta och lösa detta först. Vinden verkar vara isolerad med sågspån
iaf en del av den. Ska kolla på den andra delen under plankorna.
Är det sågspån hela vägen då kanske man kan börja med att fixa till där och låta denna pump jag har köra på lite tillskott.
Och bara hoppas på fint väder  ;)
När vinden är isolerad borde man ju då ser skillnad när det blir lite kallare.
Fönsterbytet var också planerad dem närmaste åren.

Tackar för alla svar och ber om ursäkt för dumma frågor och felskrivningar kW/kWh  :)
Hej Cabraja!
Jag ett 2-våningshus med hel källare från 1938, Värmer 160m2 och håller källaren frostfri. Till det planerades 160m borra, det stannade vid 140m (tyvärr) och en 8kW VP det motsvarar knappt 50W/m2. Jag körde igång vintern 2008. Behövde spets redan vid -2 ºC vilket jag visste men jag räknade med att isolera hela huset för att få mindre energiförluster (och färre tillskottstimmar). DUT är -18 ºC
Därefter har jag isolerat vinden med 4dm och väggarna 95mm invändigt. Jag klara nu nästan -10 ºC utan tillskott. Håller nu på att komplettera fönstren med en tredje glasruta.
Jag tycker att jag har valt en bra strategi för att minimera mina energikostnader.
Största enskilda värmeförlustkällan är vinden, så isolering är viktig, du på rätt väg, men för att komma ner till 50W/m2 behövs mycket isolering!.
Skrivet av: wendtan
« skrivet: 06 februari 2012, 15:50:07 »

Att räkna med 50w/kvadratmeter låter fullkomligt galet på ett hus från 30-talet.

Idag är gränsvärdet 55w/kvadratmeter på ett nybygge, märk väl på ett helt nybyggt, välisolerat hus.
Dvs den uppvärmda effekten/kvadratmeter får inte överstiga detta enligt energiberäkningen.
Skrivet av: cabraja
« skrivet: 06 februari 2012, 14:59:53 »

Nej alltså jag gillar att ha en fulleffekt maskin. I ditt hus vill jag ha en 25 kw maskin typ,  men detta blir ju dyrt att införskaffa förstås :D.   Men så skulle jag gjort hos mig.

Kan du få ngt av installatören så är det ju såklart bra, men det är inte säkert att du kan ha mer effekt i systemet än du redan har. Det kan jag inte sia om tyvärr.

Men skulle jag föreslagit ngt åt dig så skulle det blivit 25kw med tank och hela kittet, sen blir det ingen extra spets. Men det skulle kostat dig en lite slant såklart.

Men det finns så många varibler som spelar in. Flöde, ström, plats,plånbok mmmmmmmm  *vinkar*

Har jag förstått det rätt så skulle inte en 25kW pump vara lösningen på lång sikt
så länge isoleringen inte är som den borde vara.
Läcker det ut värme någonstans då får vi nog ta och lösa detta först. Vinden verkar vara isolerad med sågspån
iaf en del av den. Ska kolla på den andra delen under plankorna.
Är det sågspån hela vägen då kanske man kan börja med att fixa till där och låta denna pump jag har köra på lite tillskott.
Och bara hoppas på fint väder  ;)
När vinden är isolerad borde man ju då ser skillnad när det blir lite kallare.
Fönsterbytet var också planerad dem närmaste åren.

Tackar för alla svar och ber om ursäkt för dumma frågor och felskrivningar kW/kWh  :)

Skrivet av: petera9999
« skrivet: 06 februari 2012, 12:36:44 »

Det låter som den bästa idé.
Även om man har en större pump eller hur man nu löser energifrågan.
Tittar man på vad som är miljövänligt bäst så är det ju givetvis att tilläggsisolera, samt byta fönster.
Men det är klart dyra projekt.
Tilläggsisolera vind kostar väl cirka runt 20-25´
Installera nya fönster brukar väl ligga på runt 100´ med arbete och fönster.
Samtidigt så måste du tänka på ventilation när du börjar med mer isolering.

Peter
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 06 februari 2012, 12:27:32 »

Nej alltså jag gillar att ha en fulleffekt maskin. I ditt hus vill jag ha en 25 kw maskin typ,  men detta blir ju dyrt att införskaffa förstås :D.   Men så skulle jag gjort hos mig.

Kan du få ngt av installatören så är det ju såklart bra, men det är inte säkert att du kan ha mer effekt i systemet än du redan har. Det kan jag inte sia om tyvärr.

Men skulle jag föreslagit ngt åt dig så skulle det blivit 25kw med tank och hela kittet, sen blir det ingen extra spets. Men det skulle kostat dig en lite slant såklart.

Men det finns så många varibler som spelar in. Flöde, ström, plats,plånbok mmmmmmmm  *vinkar*
Skrivet av: cabraja
« skrivet: 06 februari 2012, 12:21:29 »

Jag menar att du köpt en helt vanlig VP installation inget annat. -2 säger du, det blir typ 95-96% energitakningsgrad. Helt normalt. Tyvärr.

De flesta här har inte denna typ av dimensionering, de har runt 100% effekt  annars kan den inte klara huset vid -20-30 grader som många har här.

Jag tycker också du har en klen maskin, men du har helt enkelt en vanlig installation inget annat. jag har det samma som du, vid -3 hoppar elen in. Inte kul, men heller inte fel.

Vill du ha mer kompressoreffekt så uppkommer helt andra problem som gör det dyrare, tankar djupare hål osv osv.

Det kan då vara som du säger. Och är huset lite dåligt isolerat kan det ju vara boven.
Men såna saker är ju svåra att veta för en som aldrig tidigare ägt eller bott i ett hus.
Jag pratade med han nyss och då sa han att det förmodligen läcker ut värme någonstans
så det skulle dem komma och kolla samtidigt som dem kopplar om tillskottet.
I den gamla energideklarationen står det som tips att jag ska tilläggsisolera taket
och att detta skulle ge en besparing på ca 4500kW/år och även fönsterbyte
till mer energieffektiva fönster skulle ge någonstans runt 4000kW/år.

Som jag förstått dig nu så är det bättre att ha den pumpen jag har nu
och istället isolera lite bättre framöver så kommer pumpen till sitt rätta.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 februari 2012, 12:18:49 »

Då måste dom andra ha räknat väldigt mycket fel om dom tyckte 8kW var lagom  Sc:,h
Skrivet av: cabraja
« skrivet: 06 februari 2012, 12:16:12 »

Nej, inte jacka, men mer eltillskott... Hur många dagar per år är det kallare än 10 minusgrader? Hade alla som lämnade offert räknat på samma ingångsparametrar?

Alla hade fått samma info.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 06 februari 2012, 11:23:28 »

Jag menar att du köpt en helt vanlig VP installation inget annat. -2 säger du, det blir typ 95-96% energitakningsgrad. Helt normalt. Tyvärr.

De flesta här har inte denna typ av dimensionering, de har runt 100% effekt  annars kan den inte klara huset vid -20-30 grader som många har här.

Jag tycker också du har en klen maskin, men du har helt enkelt en vanlig installation inget annat. jag har det samma som du, vid -3 hoppar elen in. Inte kul, men heller inte fel.

Vill du ha mer kompressoreffekt så uppkommer helt andra problem som gör det dyrare, tankar djupare hål osv osv.   
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 februari 2012, 11:16:31 »

Nej, inte jacka, men mer eltillskott... Hur många dagar per år är det kallare än 10 minusgrader? Hade alla som lämnade offert räknat på samma ingångsparametrar?
Skrivet av: cabraja
« skrivet: 06 februari 2012, 11:02:30 »

Du säger att du har 190 kvm boyta och sen 250  vilket är det eller vet du inte?  När var BV inst färdig?  Du flyttar in för 4 månader sen och jag antar att det tog 2 månader till allt var klart. Nu har det varit kallt och då får du köpa spets, inget konstigt med det. Eller ville du ha en fulleffekt anläggning?  Beställde du det?  Vad har du i tillgängligt flöde, finns det verkligen 0,5-0,6l/sek att tillgå?
Hur många offerter tog du in?

Som sagt 190m2 boyta. Ej inredd källare. Dock har jag radiatorer även där och vill värma även där i framtiden
därav 250m2. Jag flyttade in 1 okt 2011, BV installerades klart vecka 48.
Att jag får köra med spets vid -2 ute är ok? Tycker det låter som om det är underdimensionerat enligt dem flesta här.
Som jag sa i början av tråden så kan jag inget om värme och pumpar och därför
skriver jag här och ber om hjälp. Att pumpen inte orkar värma huset vid -10 grader tycker jag
låter konstigt då vissa jag pratat med säger att dem inte har några bekymmer vid -20
då spetsen hoppar in och hjälper till.
Menar du då att vid -10 så får jag helt enkelt ta på mig jacka inomhus?

3 offerter fick jag in av 5 sökta. Dem andra ville installera 8kW pump och 160m enkel borra.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 06 februari 2012, 10:49:01 »

Du säger att du har 190 kvm boyta och sen 250  vilket är det eller vet du inte?  När var BV inst färdig?  Du flyttar in för 4 månader sen och jag antar att det tog 2 månader till allt var klart. Nu har det varit kallt och då får du köpa spets, inget konstigt med det. Eller ville du ha en fulleffekt anläggning?  Beställde du det?  Vad har du i tillgängligt flöde, finns det verkligen 0,5-0,6l/sek att tillgå?
Hur många offerter tog du in?
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 06 februari 2012, 10:36:25 »

"Under de 2 timmarna jag kollade elen så förbrukade huset totalt 12kw".
Jag kan bara tolka detta som att effektuttaget var 6kw/h. ;)
Purjo har tagit på sig fysikhatten :) och vill bara vara noga med enheterna (för då blir det lättare att förstå):

Effekt mäter man i kW, kilowatt. Här blandar man inte in tid alls.

Men kWh är ett mått på energiförbrukning. Dvs effekt under en viss tid. T ex timme. Då blir det alltså kWh. Men det är inte PER timme, "/h", utan GÅNGER timme.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 februari 2012, 10:23:04 »

Jag tycker du ska ta upp detta med dimensioneringen, att om han räknat med 50W/m2 på detta gamla hus så är hela dimensioneringen fel.
Börja med att kräva ny större värmepump och utökad kollektor och se vad det leder till.
Har han bra drulleförsäkring så ska väl denna täcka upp?
Skrivet av: petera9999
« skrivet: 06 februari 2012, 09:49:31 »

Hej
Som du såg i min uträkning, om han hade räknat med 75w/m2 och 75% och sedan tillskott för det övriga.
Detta är normalt för alla värmepumpsnissar brukar vilja sälja lite underdimensionerat så att du får långa gångtider även när det inte är superkallt ute för att inte få mycket start/stopp.
Då skulle han offererat en 14Kw med ett tillskott på 3,51 och blir det riktigt kallt kanske du får räkna med ett tillskott på 6 Kw.
För det är ju inte omöjligt att du vid -20 kommer upp i en förbrukning på 80w/m2.
Vilket då gör att du har en max effekt vid 20Kw.
Vilket låter rimligt med en 14Kw och 6 Kw tillskott, vilket din maskin inte orkar idag om du inte har ett tillskott på 9Kw i din befintliga, men det brukar man ha.
Har en Termia på 10Kw och den har 3 stegs tillskott 3,6,9 så det bör din också ha.
Så har du 11Kw och behöver 20 så kommer du att skjuta till 9Kw via eltillskott, underdimensionerad anläggning.
Men i ditt fall så hade jag nog pratat med honom förklarat att han skulle egentligen ha offererat dig en 14Kw men du är villig att stoppa lite pengar i mellan och få en 16Kw och ett till borrhål.
Det är nog vad jag skulle göra, se om det går att deala med honom, eller alternativt har du planer på att göra massa energiåtgärder då är det dumt att stoppa in en för stor maskin som kommer skapa massa problem med mycket start/stopp senare.
Så då kanske det är bättre att begära typ 30 tusen i kompensation och tilläggsisolera vinden.
Det beror ju på hur du har planerat framåt, jag köpte liten maskin när jag köpte för att jag har massa planer på energioptimering och då vill man inte ha för stor, mitt mål är att komma ner till 25w/m2 vilket gör att min nästa pump kommer att bli en 6Kw när min är slut.

Peter

Skrivet av: cabraja
« skrivet: 06 februari 2012, 09:07:29 »

Kolla om installatören är ansluten till SVEP.
http://www.svepinfo.se/medlemmar/
Där kan man reklamera en installatör som är medlem (om man inte kan komma överense på annat sätt).
http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/

Är han däremot inte med där så är det inte så mycket att göra.

Dem är anslutna där japp.
Frågan är bara hur jag skall gå till väga då han vill
koppla om tillskottet så det skjuter till med 6kW istället för 3kW.
Kommer detta att räcka vid -15 grader och vad gör jag isåfall när det blir -18 eller kallare.
Eftersom han räknade från början med 50w/m2 och egentligen så skulle han räknat
på kanske 75w/m2. Hur skulle offerten se ut då undrar man ju.
Skulle han fortfarande ha med samma pump eller kanske en på 14kW.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 februari 2012, 07:11:27 »

Kolla om installatören är ansluten till SVEP.
http://www.svepinfo.se/medlemmar/
Där kan man reklamera en installatör som är medlem (om man inte kan komma överense på annat sätt).
http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/

Är han däremot inte med där så är det inte så mycket att göra.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 februari 2012, 00:28:03 »

Jag tolkade 12kW som just 12kW. Men jag borde så klart ha förstått att jag skulle tolka det som 12kWh... Det blir lätt förvirrat när man blandar ihop olika enheter.
Skrivet av: Bölemannen
« skrivet: 06 februari 2012, 00:10:52 »

"Under de 2 timmarna jag kollade elen så förbrukade huset totalt 12kw".
Jag kan bara tolka detta som att effektuttaget var 6kw/h. ;)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 februari 2012, 23:40:36 »

Fortfarande lika otydligt... 12kW i två timmar blir 24kWh. 3kW i två timmar blir 6kWh.
Skrivet av: cabraja
« skrivet: 05 februari 2012, 23:31:31 »

Det blir lite otydlig om man inte skiljer på kW och kWh  huvuddunk. 12kW i två timmar blir 24kWh... Drog huset 12kW, eller gick det 12kWh på två timmar?

Huset förbrukade 12kW under 2 timmar. Alltså 6kWh.
Ber om ursäkt om jag är otydlig.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 februari 2012, 23:18:27 »

Stämmer ju bra med 6kw/h. Förbrukningen var 12 kw under 2 timmar.

Det blir lite otydlig om man inte skiljer på kW och kWh  huvuddunk. 12kW i två timmar blir 24kWh... Drog huset 12kW, eller gick det 12kWh på två timmar?
Skrivet av: cabraja
« skrivet: 05 februari 2012, 23:14:34 »

Hej
Det låter som något är fel i hans kalkyl.
En del räknar på 65-75 procent men inte ens den regel går att applicera här med tanke på att han borde ha utgått från ditt hus förbrukar nog 75w/m2.
Så om man applicerar 75w/m2x0,75x250m2 eftersom du sade att du ville värma 250, står det i offerten ?
Då borde det bli en 14 kW med ett tillskott på 3,51 kW
Så det är helt rätt.
Han borde veta att ett sådant gammalt hus inte når ner till 50w/m2.
Så jag tycker att du har stor chans om du drar det genom ARN.
Du tog inte in någon ytterligare offert, isåfall vad var deras förslag ?

Peter

Hittade offerten här.
Det står 250m2.
Energianvändning per år: 35220kWh från pump + 240kWh tillskott ( 240 passerat redan med råge)
Alltså skulle 35460kWh producerad energi räcka fint till mitt hus.

Drivenergi till VP 10670kWh + 240 tillskott
Totalt inköp energi 10910kWh

Total årskostnad har dem räknat ut landar på 15274kr
Låter väldigt lite med tanke på hur det börjat.

Annan info:
Framledning 60 grader vid utetemp DUT grader.
Medelvärde av 5 kallaste timmar tydligen mätta under sommartid :)
Skrivet av: Bölemannen
« skrivet: 05 februari 2012, 22:59:27 »

Kompressorn drar ca 3kW. Med tillskottet på 3kW borde du landa på ca 6-7kW totalt med dina andra förbrukare. Är du säker på att elpatronen är begränsad till 3kW?
Stämmer ju bra med 6kw/h. Förbrukningen var 12 kw under 2 timmar.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 05 februari 2012, 22:57:38 »

Stänga av radiatorer är mycket effektivt om man ej får upp tempen på radiatorvattnet.

Jag ogillar ju eltillskott och skulle se hur mycket vp klarar att värma med enbart kompressor eller med enbart 3 kW som tillskott.

Idé/förslag:
Gilla läget, stäng av radiatorer som ej behöver användas, isolera stugan samt begär ekonomisk kompensation; ex 30-40.000 SEK av säljaren/installatören.

ARN befattar sej ej med vp.

IVT 11 kW är leveranskopplad med 6 kW patron.

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 februari 2012, 22:53:56 »

Under dem 2 timmarna jag kollade elen så förbrukade huset totalt 12kw och det enda som var igång
var frys/kyl i köket och en dator som drar 70 watt i drift.
Alltså gick pumpen i princip på max.

Kompressorn drar ca 3kW. Med tillskottet på 3kW borde du landa på ca 6-7kW totalt med dina andra förbrukare. Är du säker på att elpatronen är begränsad till 3kW?
Skrivet av: cabraja
« skrivet: 05 februari 2012, 22:36:04 »

Nått som har stor effekt på värmeförbrukningen brukar vara lite mer isolering på vinden. Nu vet jag inte hur mycket du har där, men om det är lite tunt så kan det vara en rätt billig investering om du har möjligheten att öka på den. Den bör vara minst 35 cm.

Detta står som tips i senaste energideklarationen. Blir nog lite isolering framöver.
Skrivet av: petera9999
« skrivet: 05 februari 2012, 22:28:34 »

Hej
Det låter som något är fel i hans kalkyl.
En del räknar på 65-75 procent men inte ens den regel går att applicera här med tanke på att han borde ha utgått från ditt hus förbrukar nog 75w/m2.
Så om man applicerar 75w/m2x0,75x250m2 eftersom du sade att du ville värma 250, står det i offerten ?
Då borde det bli en 14 kW med ett tillskott på 3,51 kW
Så det är helt rätt.
Han borde veta att ett sådant gammalt hus inte når ner till 50w/m2.
Så jag tycker att du har stor chans om du drar det genom ARN.
Du tog inte in någon ytterligare offert, isåfall vad var deras förslag ?

Peter
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 februari 2012, 22:16:03 »

Nått som har stor effekt på värmeförbrukningen brukar vara lite mer isolering på vinden. Nu vet jag inte hur mycket du har där, men om det är lite tunt så kan det vara en rätt billig investering om du har möjligheten att öka på den. Den bör vara minst 35 cm.
Skrivet av: cabraja
« skrivet: 05 februari 2012, 22:08:48 »

Nu knappt 1 timme efter att jag stängt av en del radiatorer är framledningstempen högre än börvärdet och
tillskottet är inte på längre.
Låter helt klart som underdimensionerad anläggning.
Alltså klarar den att värma ca 140kvm istället för dem 250kvm som var planerade.
Skrivet av: cabraja
« skrivet: 05 februari 2012, 21:54:33 »

Ska försöka svara korrekt.

Att reklamera kan jag tänka mig kommer bli svårt då jag är helt grön på detta
men just därför lämnade jag värmefrågan helt i deras händer då jag flyttade in.

När vi ansökte om offert så fick säljaren föregående årets förbrukning och
även information om att huset varit helt tomt hela året. Därför kunde dem inte gå efter energideklarationen utan
kom till oss och kollade igenom huset från källare till tak och frågade var och hur mycket vi ville värma.
Han räknade med att vi ville värma 250kvm. Alltså källare med båda plan.

Han räknade ett behov på 50w/2m detta har han sagt till mig senast imorse.
Vi har inte tilläggsisolerat eller bytt fönster. 2-glas träfönster har vi nu.

I källaren har vi 5 radiatorer i 5 olika rum.
Endast 2st har varit på hela tiden. Dem andra har varit avstängda helt då vi saknar dörrar från dessa rum till garaget vilket ur helt ouppvärmt och står vid sidan om huset alltså inte i källaren.

Nu har jag varit borta hela dagen och inte kunnat testa något men när jag kom hem för ca 30 min sedan stängde jag
dem 2 radiatorer i källaren som var på och även några på övervåningen.
Då såg jag att tempen på framledningen steg från 50 till 54 på bara några minuter.

Är det då rätt lösning från deras sida att installera en 10kW pump och 6kW elpatron?
Tycker det låter som om en 14kW pump med 3kW patron skulle vara mer optimalt om jag förstått detta rätt.

Kan jag utifrån värden på pumpen läsa ut att anläggningen är underdimensionerad?

Mycket tacksam för alla svar

Edit: Tillägger att jag har golvvärme i köket som är på ca 22 kvm och golvet håller 22-25 grader på ytan.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 februari 2012, 20:09:41 »

Frågan är hur du värmer källaren och vad du sa till installatören om denna?
Gammal källare suger otroligt med värme, ska den vara fullvärmd krävs säkert uppåt 25 kW som mest.
Halvljummen källare (ca 15 ºC) + 20 ºC i boytan kräver kanske 20 kW.
Kall källare (ca 10 ºC) och 20 ºC i boytan, bör klara sig med 15 kW.
Skrivet av: petera9999
« skrivet: 05 februari 2012, 19:47:10 »

Låter inte som han har räknat med 75w/m2 vilket man nog bör göra i ett hus som är från 36 om det inte är några speciella åtgärder.
Mitt hus räknade jag med Max 50w/m2 när jag dimensionerade.
Men jag har bytt fönster, tilläggsisolerat vinden samt installerat fix.

Peter
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 februari 2012, 18:37:30 »

Finns det en innegivare eller är det enbart utegivare?

Räknat fel på husets värmebehov är lite oklart. Fick installatören riktiga uppgifter men räknade fel vid bearbetningen av dem eller är det indata som var tveksamma och installatören räknade rätt utifrån dem? Har det eldats med olja tidigare är det lätt att det går fel vid dimensioneringen. Har tidigare ägaren inte värmt upp hela huset (olja eller el är dyr värme) kan det också bli fel.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 februari 2012, 16:53:47 »

edit: Efter ett samtal med installatören kom han fram till att han hade beräknat fel på
husets värmebehov. Tydligen är det mer än dem 14kW vid kallaste dagarna.
Så nu sa han att dem kommer på måndag och kopplar om tillskottet så att den
levererar 6kW istället för dem 3kW som den är inställd på nu.
Är det då inte bättre med en större pump på 14kW + 3kW tillskott?
Och hur kommer elförbrukningen se ut sen då.
Om jag hade 200kW på 31 timme så kan det mycket väl hamna
på 300kW vid samma förhållanden med 6kW tillskott.

Det där var ingen rolig information, som du skriver så har installatören dimensionerat hela anläggningen fel.
Låter som att du ska reklamera och kräva en större värmepump och utökning av kollektor (en borra till eller en jordvärmeslinga).
Skrivet av: cabraja
« skrivet: 05 februari 2012, 10:35:17 »

Tjena värmenördar :)

Jag är helt grön på detta med värmepumpar så ni får ursäkta mig direkt för bristande info
vid frågor men med lite tålamod ska det nog bli bättre.

Jag flyttade in i min villa för ca 4 mån sen och då det var olje/el panna bestämde vi för att
fixa in bergvärme.
Villan ligger i mitten av småland och är från 1936. Boytan är ca 190kvm. 2-plan med källare.
Vattenburet värmesystem med en IVT Greenline HE E11 med 3kW elpatron.

Då jag kan minimalt om detta så har jag klart förlitat mig på leverantören.
210m borra med ca 9m till berg är vad jag fick fram utav borrarna när dem var här.

Jag har hållit lite koll på elförbrukningen hemma och tycker den är ovanligt hög.
Under sista 31 timmar jag kollade så hade jag förbrukat 200kW tillsammans med hushållsel.
Vi är 2 personer som bor hemma och den största eltjuven skulle jag tänka
är mina datorer (förutom pumpen) som är igång helt tiden och drar ca 400watt enligt mätaren i väggen.
Dock imorse vaknade jag av att det var lite kyligt.
Ute var det då -16 enligt pumpens givare.
På första plan hade jag 19 och andra plan (som är helt tom) hade jag 16 grader.
Går ner till pumpen och noterar att framledningstempen ligger på 48 grader
och börvärdet ligger på 58. Tillskottet är på och hjälper till och under 2 timmar steg framledningstempen
till 49 grader. Samtidigt gick tempen ute till -15.
Under dem 2 timmarna jag kollade elen så förbrukade huset totalt 12kw och det enda som var igång
var frys/kyl i köket och en dator som drar 70 watt i drift.
Alltså gick pumpen i princip på max.

Jag är lite skeptisk mot vad som skulle hända om utetempen gick ner till -20.
Ringde IVT supporten och det enda jag fick som svar var att det var rätt kallt inatt och
att jag skulle ringa på måndag då dem prioriterar folk utan värme alls.
Självklart förstår jag detta men tyckte det var lite för lite info där.

Nån här med liknande förhållanden som kan ge mig lite tips på hur man felsöker detta?
Alla radiatorer är på max och luftade.

mvh Antonio

edit: Efter ett samtal med installatören kom han fram till att han hade beräknat fel på
husets värmebehov. Tydligen är det mer än dem 14kW vid kallaste dagarna.
Så nu sa han att dem kommer på måndag och kopplar om tillskottet så att den
levererar 6kW istället för dem 3kW som den är inställd på nu.
Är det då inte bättre med en större pump på 14kW + 3kW tillskott?
Och hur kommer elförbrukningen se ut sen då.
Om jag hade 200kW på 31 timme så kan det mycket väl hamna
på 300kW vid samma förhållanden med 6kW tillskott.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!