Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När är det dags att byta  (läst 1454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad look2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
När är det dags att byta
« skrivet: 04 oktober 2019, 09:07:21 »
Hej !

Har precis gått och blivit med hus, där det idag sitter en CTC ECOEL 1550/1800
Både jag och den förre ägaren har inte så mycket koll på detta, så jag tänkte kolla med experterna här:

Är det bra grejor?
Kan man avgöra hur gammalt det är?
Är det dags att byta?
Vad skall man byta till?
Vad är de bästa inställningarna för den?

Det sitter även något som ser ut som någon frånluftsfläkt och är från 1980 eller liknande. Bifogar lite bilder och hoppas på att någon kan komma med lite input.

I huset som vi bor i idag, så sitter det en nibe f730 frånluftsvärmepump som jag tycker fungerat bra, men det är ju nyproduktion så jag antar att det inte går att jämföra.

 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: När är det dags att byta
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2019, 10:05:01 »
Hej! Du har alltså ett äldre FTX ventilationsaggregat CBA-125. För att diskutera med ventilationskunnigt folk om FTX är det oftast bäst att skapa en tråd om detta under "Ventilationsforum - Bostadsventilation" här på sajten. När det gäller värmepumpen och el-pannan så finns "Värmepumpar luftvatten - CTC" under "Värmepumpar och installationsfrågor". Störst chans att hitta en expert på CTC där tror jag. Värmepumpar byter man oftast när kompressorn har havererat generellt sett.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!