Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera laddbox eller ej?  (läst 3040 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Installera laddbox eller ej?
« skrivet: 13 juni 2022, 06:55:42 »
Ska snart godkänna en offert/installation av solceller.
Installatören försöker att övertyga mig att installera en laddbox med för att få grön rabatt...

Saken är att vi inte har någon elbil! Och det är osäkert om vi skaffar en närmaste året!

Våran bilflotta (:))) består av 2 bensinbilar från 2011.
En MB C 180 kombi med dragkrok (9500 mil på mätaren) och en MB E 200 Coupe (2011 med och 4600 mil på mätaren). En släpvagn obromsat på 750 kg och husvagn 1400 kg totvikt. Och det är bara jag som har körkort.

Jag tänker högt nu... För att skaffa en elbil som kan dra minst 750kg obromsat krävs minst 400' (begbil).
Med våran körsträcka (ca 900 mil om året) ser jag ingen lönsamhet i att byta.

Varför satsa på en elbox då? Visst jan jag tänka mig att installera 3fas 16A uttag...

Hur bör jag tänka?

400'? Då satsar jag hellre på en jordvärmepump...

Eller?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2022, 09:30:32 »
Tanken hos installatören är inte helt fel, det som talar för ditt synsätt är att du har bensinbilar, hade du haft diesel så skulle du vara tungen att köpa laddbil inom max 3 år.

Är det någon som vill lämna ekorrhjulet och satsa på en ny karriär så kan jag tipsa om att börja köpa upp billiga dieselbilar och exportera dem till mindre PK länder de närmaste åren.
Just nu är det konstlat höga priser på begbilarna, men med stigande inflation, högre räntor, höga elpriser och drivmedelspriser så kommer efterfrågan snart dyka på begagnade dieselbilar, de kommer att bli riktigt heta potatisar att sitta med om något år.
Speciellt om man tittar på framtida reduktionsplikt, och de höga priser som biobränslet har så kan man lätt räkna ut vad som kommer att hända.
Redan 2025 skall vi ha 50% förnyelsebart i Dieseln, det kommer ju inte gå köra diesel under de förutsättningarna.
Om vi inte får en annan regering förstås, men det verkar ju inte så troligt.
https://www.circlek.se/drivmedel/miljoinfo
« Senast ändrad: 13 juni 2022, 09:35:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2022, 13:05:08 »
Nästa bil du köper är kanske en elbil eller en laddhybrid då har du redan bra laddmöjlighet.
Ja köpte en Easee laddbox och deras lastbalanserare och en hållare för kabeln, 9585kr landade fakturan på.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2022, 13:20:33 »
Om man köper en laddbox nu och planerar att köpa en elbil om t ex 10 år, kommer då den laddboxen att passa ihop med den framtida elbilen?

Speciellt om man tittar på framtida reduktionsplikt, och de höga priser som biobränslet har så kan man lätt räkna ut vad som kommer att hända.
Redan 2025 skall vi ha 50% förnyelsebart i Dieseln, det kommer ju inte gå köra diesel under de förutsättningarna.

Redan idag är ju HVO praktiskt taget 100 % förnyelsebart. Om inte annat så får man väl börja konvertera dieselbilarna till dieselgasdrift, använda flytande diesel via spridarna bara som tändbränsle och ta huvuddelen av energin från gengas.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2022, 13:35:15 »
Installera boxen och öppna laddmack.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2022, 14:03:03 »
Tanken hos installatören är inte helt fel, det som talar för ditt synsätt är att du har bensinbilar, hade du haft diesel så skulle du vara tungen att köpa laddbil inom max 3 år.

Är det någon som vill lämna ekorrhjulet och satsa på en ny karriär så kan jag tipsa om att börja köpa upp billiga dieselbilar och exportera dem till mindre PK länder de närmaste åren.
Just nu är det konstlat höga priser på begbilarna, men med stigande inflation, högre räntor, höga elpriser och drivmedelspriser så kommer efterfrågan snart dyka på begagnade dieselbilar, de kommer att bli riktigt heta potatisar att sitta med om något år.
Speciellt om man tittar på framtida reduktionsplikt, och de höga priser som biobränslet har så kan man lätt räkna ut vad som kommer att hända.
Redan 2025 skall vi ha 50% förnyelsebart i Dieseln, det kommer ju inte gå köra diesel under de förutsättningarna.
Om vi inte får en annan regering förstås, men det verkar ju inte så troligt.
https://www.circlek.se/drivmedel/miljoinfo
Diesel används till ganska mycket annat än bilar och med rekordhöga priser som du förutspår på diesel kommer dom få stora problem och där finns i dag inget annat Alternativ så jag kör lugnt vidare med diesel nått år till sen ska bilen bytas och då kanske det blir hybrid för ren elbil är det nog för tidigt att satsa på även om nått år gissar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2022, 15:07:14 »
Tja, allt beror väl på vilken regering vi sitter med efter höstens val, Sossarna verkar ju inte ha några som helst planer på att dra ned reduceringsplikten i alla fall, jag ser inte några sådana tecken.
Och då spelar det ingen roll att Svenskt Jordbruk och Svenska åkerier går i konkurs, eller avvecklar på löpande band.
Även efter valet kommer de vara beroende av Vänstern och MP om de skall kunna bilda regering, och inte heller där ser jag annat än ännu större press på att snabba på reduceringen av fossil olja i Dieseln.
Men vi har själva två dieselbilar, och jag drömmer förstås samma dröm som du gör, att allt skall lösa sig, oavsett regering.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #7 skrivet: 13 juni 2022, 20:37:31 »
På sikt är det inga åkerier som drabbas av höga dieselpriser det tas ut av konsumenten. Självklart kommer det inte bli billigt med fossil driven bil men tror knappast det blir ohållbart dyrt heller och i dag finns ju inga alternativ och jag bränner nog mera slantar på bränsle till skoter båt och mc än till bilen skulle jag tro.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #8 skrivet: 14 juni 2022, 08:35:01 »
Ursäkta mig, men nu är du verkligen ute och cyklar, har du inte noterat att det snart bara är utländska lastbilar på våra vägar, vet du inte att öststatarna kör in egen ryssdiesel som är obeskattad och har mobila tankstationer, FÖR att det är för dyrt för Svenska åkerier att tanka den Diesel som regeringen beslutat om, och beskattar.
Vi har en politikerkår som inte bryr sig, en Polis som inte har tid, och en tull som är avvecklad för länge sedan.
Allt sammantaget så gör det att allt fler åkerier slås ut, och riktiga Svenska jobb, med anställda som betalar skatt ersätts av olika typer av mer eller mindre maffialiknande organisationer.
Inte sällan lastas dessutom dessa utländska lastbilar med stöldgods när de lämnar landet.

Inom Jordbruket går det ofta mer omärkligt förbi, lantbruk läggs ned efter generationer för att det inte finns lönsamhet, ingen i familjen vill ta över, och det enda som är värt nåt är eventuella skogsinnehav, maten köper vi istället från länder med lägre skatt på el och drivmedel, med lägre krav på djurhållning, lägre krav på "antibiotikafritt", och lägre krav på mer eller mindre allt.
Hur är det ens möjligt att kött från Brasilien kan vara billigare än lokalproducerat, efter 6 veckor på en båt som drivs av skitig diesel runt halva jordklotet, då är det nåt som är allvarligt fel.

Det som behövs är en riktig genomlysning av var vi befinner oss, och vart vi vill röra oss när det gäller kostnadsskillnader, och miljö/klimatkrav som sticker ut.
Vi måste räkna på om våra stringenta regler och krav verkligen gör någon skillnad globalt, sett till hur mycket vi förlorar i form av jobb, skatteintäkter, möjlighet att påverka miljö/klimat (Har vi inga företag kvar inom åkeri eller matproduktion så spelar det ju ingen roll hur miljövänligt det är).

Klart är att självförsörjningsgraden av livsmedel minskar ju mer vi sticker ut, vi får allt mer lågpriskonkurrens från våra grannländer, som slår ut stora delar av vår matproduktion och logistik, och det i sin tur ökar dessutom mängden varor som lagligt, och olagligt transporteras över våra gränser.

Det här är inget som löser sig av sig självt, utan det kommer att krävas rejäla krafttag för att både ändra reglerna, övervaka transporter, bygga ut tullens förmåga och befogenheter, och jämka våra krav på drivmedel och skatter på drivmedel för att ge våra Svenska företag en chans att överleva.

Har man den politiska åskådningen att det inte spelar någon roll att Svenska jobb byts ut mot Östeuropeisk maffia för att hålla nere kostnaderna så är det en annan femma, då kanske nuvarande väg att gå är den rätta, och maten är ju ändå billigare om vi importerar den, varför skall vi då hålla på med den typen av uråldriga arbetsuppgifter?

Så när det gäller frågan om laddbox eller ej så vill jag svara, JA, installera den.
Du kommer att få behov av den inom 3-4 år om nuvarande politik ligger fast.

Eller, nej, avvakta till efter valet, det finns en chans att en ny regering lägger om energipolitiken, reduceringsplikten och skatterna så att det blir möjligt att köra fossilt tills elbilar och infrastruktur utvecklats så att det är ekonomiskt försvarbart/klimatvänligt för de allra flesta att köpa en elbil.
Och detta utan att vi tvingas betala 10 kr/kWh för elen.


Att lägga en halv miljon på en pluginhybrid som kräver att bensinmotorn går om det är kallt ute sparar inga stora slantar på ett år, de behöver servas oftare, de har ofta dyrare däck p.g.a. tyngden, och de är dyra att försäkra, man skall köra rätt långt innan man kan räkna hem en kalkyl på det rent ekonomiskt.
Elbilarna är nog bättre, om man kan ladda hemma och bor i en del av landet där elpriset inte skenat (ännu), men då är kostnaderna ännu högre för att uppgradera, och samma resonemang gäller då - du behöver köra rätt långt varje år för att det skall löna sig.
Måste du ladda i snabbladdare så är det inte billigare alls.
 
« Senast ändrad: 14 juni 2022, 09:00:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2022, 11:55:04 »
Åker en hel del efter vägarna och visst finns det utländska bilar som går här men merparten har i alla fall Svenska reg plåtar sen om det är utländs arbetskraft som kör den har jag ingen koll på. Att lantbruk läggs ner är väl inte så konstigt finns tex bygg firmor läggs också ner på grund av dålig lönsamhet medans vissa lönar sig bra och dom som kan lantbruk verkar kunna hålla på man blir inte en duktig företagare bara för att ens föräldrar drivit gården tidigare sen tror jag knappast det är nått man blir rik på men den som arrenderar mark av mig påstår i alla fall att det rullar på bra. Även om det läggs ner en del ofta mindre lantbruk så finns det i alla fall inte härikring mark som inte brukas så nån står i alla fall redo att ta över. Är det så konstigt att kött från Brasilien är billigare hur många av de produkter du säljer i webbshopen är tillverkade i Sverige ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #10 skrivet: 14 juni 2022, 13:15:36 »
Inom Jordbruket går det ofta mer omärkligt förbi, lantbruk läggs ned efter generationer för att det inte finns lönsamhet, ingen i familjen vill ta över,

Om det inte finns någon lönsamhet i lantbruk är det konstigt att medelpriset på åkermark 2020 var ca 100 000 kr/ha. Priset varierade från 280 000 i Västra Götaland till ca 20 000 kr/ha i övre Norrland. Obefintlig lönsamhet bör ge låga priser.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #11 skrivet: 14 juni 2022, 15:42:00 »
Ja, har de råd med dubbla bränslepriser, dubbla foderpriser, tredubbla elpriser så måste det vara en strålande affär att driva jordbruk.
Nu vet jag inte var du Smurfen bor, men här i Piteå kan jag hålla med om den bild du beskriver så länge man håller sig från E4 - lokalt är det mest Svenska skyltar, men ligger man på E4 även här i norr så är det stor andel utländska ekipage som rullar på vägarna.
Och söderut påstås det ju vara mycket värre, vilket jag också såg redan för flera år sedan när jag flyttade våra barn mellan olika andrahandsboenden i Stockholm och Katrineholm under skoltiden - där var det knappat några Svenska lastbilar alls på vägarna.
Men det kan ju ha ändrats pÃ¥ de 3-5 Ã¥r som gÃ¥tt sedan dess.  dontknow

Ni tycker alltså att det är bra som det är, och kommer att bli bättre framöver om jag tolkar er rätt.
Intressant.  ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #12 skrivet: 14 juni 2022, 15:54:52 »
Roade mig med att kolla på lite resultat genom att söka efter aktiebolag med ordet lantbruk i namnet på allabolag.se
Och tro det eller ej, men det verkar gå rätt bra för bönderna, oavsett om de håller på med fågel, bär, mjölk/kött.
Tycker mig se någon form av gräns på runt 35 miljoner eller mer i omsättning för de som finns (kvar) vilket väl styrker att det blir fler och fler små gårdar som lägger ned, och de stora blir större, rätt många som omsatte över 100 miljoner också.

Bättre vinstmarginaler än åkerierna verkar de ha också.
Man kanske skulle bli bonde.  :)

Här i byn blir det i alla fall allt fler åkerlappar som slutar odlas, men hålls öppna med bidrag från EU, och det beror nog mest på att många små gårdar lägger ned, och de större arrenderar bara de riktigt bra åkrarna.
Rätt många gamla åkrar klipps som gräsmattor också, även om det rör sig om 1 hektar eller mer på sina ställen.
« Senast ändrad: 14 juni 2022, 16:01:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #13 skrivet: 14 juni 2022, 16:07:13 »
För att återanknyta till huvudfrågan så kanske det inte är så dumt att köpa laddstation redan nu ändå, även om ni inte behöver den, än så länge får du ju 50% rabatt om jag fattat det rätt, så väljer du bara rätt laddare så blir det ju inga stora kostnader.
Mest hänger det det väl på er ålder, börjar det vara mindre än 10 år kvar som man tror sig kunna köra bil så kanske det är troligt att man aldrig skaffar elbil alls, så länge man är körbar så att säga.
Det knepiga med en tankeleken är väl alla alla oavsett Ã¥lder som inte har nÃ¥gra problem att köra bil, inte heller tror att det nÃ¥gonsin kommer att vara dags att ställa undan bilen för gott.  ;)

Mest hänger det väl på om man tycker sig ha råd, jag skulle nog knappast låna till en laddare jag inte behöver i alla fall.
Då är det bättre att det kommande elbilsköpet får fördyras med en laddare också, med lite tur finns ju bidragen kvar, även om jag håller det för otroligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installera laddbox eller ej?
« Svar #14 skrivet: 14 juni 2022, 18:43:28 »
Ja, har de råd med dubbla bränslepriser, dubbla foderpriser, tredubbla elpriser så måste det vara en strålande affär att driva jordbruk.
Nu vet jag inte var du Smurfen bor, men här i Piteå kan jag hålla med om den bild du beskriver så länge man håller sig från E4 - lokalt är det mest Svenska skyltar, men ligger man på E4 även här i norr så är det stor andel utländska ekipage som rullar på vägarna.
Och söderut påstås det ju vara mycket värre, vilket jag också såg redan för flera år sedan när jag flyttade våra barn mellan olika andrahandsboenden i Stockholm och Katrineholm under skoltiden - där var det knappat några Svenska lastbilar alls på vägarna.
Men det kan ju ha ändrats pÃ¥ de 3-5 Ã¥r som gÃ¥tt sedan dess.  dontknow

Ni tycker alltså att det är bra som det är, och kommer att bli bättre framöver om jag tolkar er rätt.
Intressant.  ???
Vet inte hur du fick till att jag tycker det är bra som det är och hur det kommer bli i framtiden är väldigt svårt att veta men jag tycker i alla fall inte allt är nattsvart och även du har ju ändrat dig i frågan angående lönsamhet på jordbruk. Bor nära E4 södra norrland och här går flera Svenska lastbilar än utlandsreggade och en stor del av de utlandsreggade gissar jag går här på grund av att dom hämtat varor utomland tar man tex timmerbilar som endast kör lokalt är det enbart Svenska bilar dock nån chaufför som är Polak men har kanske Svensk lön.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!