Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elbil  (läst 42986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Elbil
« Svar #15 skrivet: 19 juni 2011, 12:49:06 »
Jag tycker det är synd och kombinera taskig elbil på en normal bil. Vore mkt bättre tvärtom. 100% elbil med effektivt nödkraftsaggregat på kanske 10-30kW. Nödkraftsaggregatet kan även stå för extrakupéuppvärming vintertid.
Att släpa på vikten av normal motor och drivlina med extravikt och rullmotstånd är ju rena döden för en elbil just för hela bilen måste dimensioneras för väldigt hög totalvikt.

Elbilen drar ingen husvagn direkt men det är inte "tanken" med dylikt fordon. Elbilen är ju en vardagsbil för jobbärenden/shopping/folktransport närområde A/B.

Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #16 skrivet: 19 juni 2011, 12:50:47 »
elstolpar...........ska bli kul o se hur dom
- löser debiteringen
- förhindrar stöld
- lägger prisnivån... 2-3kr/kwh kanske knUp

finns redan lösningar på det
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article259863.ece

Intressant.

Grejen med kostnad o finansiering finns dock kvar.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #17 skrivet: 19 juni 2011, 13:03:05 »
elstolpar...........ska bli kul o se hur dom
- löser debiteringen
- förhindrar stöld
- lägger prisnivån... 2-3kr/kwh kanske knUp

finns redan lösningar på det
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article259863.ece

Intressant.

Grejen med kostnad o finansiering finns dock kvar.

Det är också redan klart.. vilken sten sover du under?
Det finns redan ett stort antal elstolpar igång. Finansering löst på olika sätt tex av elbolag. Läste du inte länken jag bifogade? Det är ett exempel.
Kostnaden varierar från gratis av olika anledningar till motsvarande elkostnaden i nätet plus lite tillägg. Ofta bakas parkeringsavgiften in i laddningspriset och kan då betalas på olika sätt. Via kreditkort, via gsm telefon osv.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #18 skrivet: 19 juni 2011, 13:54:34 »
Men va bra, då vet vi att det inte finns någon storskalig lösning ännu då du som vanligt bygger din världsbild på småskaliga lokala experiment.

Hoppas att den kommer fram snart innan vi får allt för olika lösningar runt om i Europa.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #19 skrivet: 19 juni 2011, 14:10:48 »
Ett annat exempel:

http://www.uppladdning.nu/
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #20 skrivet: 19 juni 2011, 14:13:45 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #21 skrivet: 19 juni 2011, 14:16:49 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #22 skrivet: 19 juni 2011, 15:31:15 »
Jag tycker det är synd och kombinera taskig elbil på en normal bil. Vore mkt bättre tvärtom. 100% elbil med effektivt nödkraftsaggregat på kanske 10-30kW. Nödkraftsaggregatet kan även stå för extrakupéuppvärming vintertid.
Att släpa på vikten av normal motor och drivlina med extravikt och rullmotstånd är ju rena döden för en elbil just för hela bilen måste dimensioneras för väldigt hög totalvikt.

Elbilen drar ingen husvagn direkt men det är inte "tanken" med dylikt fordon. Elbilen är ju en vardagsbil för jobbärenden/shopping/folktransport närområde A/B.


Chevrolet Volt och Opel Ampera funkar just så, snart i en butik nära dig dessutom.

MÃ¥nga här som inte verkar ha hängt med senaste Ã¥ret, det gÃ¥r fort nu!  studs

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #23 skrivet: 19 juni 2011, 15:41:37 »
Jag tycker det är synd och kombinera taskig elbil på en normal bil. Vore mkt bättre tvärtom. 100% elbil med effektivt nödkraftsaggregat på kanske 10-30kW. Nödkraftsaggregatet kan även stå för extrakupéuppvärming vintertid.
Att släpa på vikten av normal motor och drivlina med extravikt och rullmotstånd är ju rena döden för en elbil just för hela bilen måste dimensioneras för väldigt hög totalvikt.

Elbilen drar ingen husvagn direkt men det är inte "tanken" med dylikt fordon. Elbilen är ju en vardagsbil för jobbärenden/shopping/folktransport närområde A/B.


Chevrolet Volt och Opel Ampera funkar just så, snart i en butik nära dig dessutom.

MÃ¥nga här som inte verkar ha hängt med senaste Ã¥ret, det gÃ¥r fort nu!  studs


Instämmer, det har på detta teknikområde gått fort ett tag nu. Fortare än många kunnat tagit in..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #24 skrivet: 19 juni 2011, 15:42:28 »
Jag tycker det är synd och kombinera taskig elbil på en normal bil. Vore mkt bättre tvärtom. 100% elbil med effektivt nödkraftsaggregat på kanske 10-30kW. Nödkraftsaggregatet kan även stå för extrakupéuppvärming vintertid.
Att släpa på vikten av normal motor och drivlina med extravikt och rullmotstånd är ju rena döden för en elbil just för hela bilen måste dimensioneras för väldigt hög totalvikt.

Elbilen drar ingen husvagn direkt men det är inte "tanken" med dylikt fordon. Elbilen är ju en vardagsbil för jobbärenden/shopping/folktransport närområde A/B.


Chevrolet Volt och Opel Ampera funkar just så, snart i en butik nära dig dessutom.

MÃ¥nga här som inte verkar ha hängt med senaste Ã¥ret, det gÃ¥r fort nu!  studs


Visst går det undan så om du har problem att hänga med så fanns det bla en tråd i ämnet här på forumet för någon månad sedan. ;)

Just att det går undan gör ju vikten av att sätta en EU-standard för hur bla laddning skall ske. Som det är nu så är det lite anarki runt om i Europa och även i Sverige. (Vilket Zibro spammar om hela tiden men kanske inte fattat vad det är han försöker säga)

Hybriden Volt/Ampera är trevliga försök som jag hoppas kommer att följas av mycket billigare varianter. Rena elbilar utan förbränningsmotor kommer ha svårt att slå igenom innan det finns ett riktigt laddstationsnät tillgängligt.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Elbil
« Svar #25 skrivet: 19 juni 2011, 15:56:40 »
Här är ett fordon som skulle kunnat bli en utmärkt pendlarbil, om inte företaget hade varit lite för pretantiösa och därmed när finanskrisen slog till gått i konkurs:
http://en.wikipedia.org/wiki/Carver_(automobile)

Oftast kör man ensam eller med en passagerare och inget bagage, så varför släpa omkring på en bil med 5-7 platser och utrymme för en liten häst i bagaget?
En smal och kort bil är lätt att ta sig fram med, så den skulle slå som stadsbil.
Lätt, på mindre än halva vikten mot en normal personbil drar den lite soppa om den ges förutsättningarna.
Lågt luftmotstånd tack vare den smala aerodynamiska utformningen och lågt rullmotstånd tack vare att den bara har tre hjul varav ett är ett motorcykelhjul bidrar också till låg bränsleförbrukning.
Nåt som framförallt gör att den skulle slå, nåt som dagens snåla pendlarbilar saknar, är att den är hysteriskt rolig att köra. Jag menar, vem vill inte ha en bil som lutar i kurvorna?

Denna bil med eldrift eller med en snål/effektiv förbränningsmotor kombinerat med lågt pris och stora volymer är jag övertygad om skulle kunna revolutionera bilmarknaden och utsläppsproblematiken.

Edit: Jag kom precis pÃ¥ hur man ska fÃ¥ folk att köpa den: Apple kan tillverka den!  *roflmao* Thumbsup
« Senast ändrad: 19 juni 2011, 16:01:50 av cheetah1 »
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #26 skrivet: 19 juni 2011, 16:07:53 »
EU går i denna standardiseringsfråga efter faktiskt händelseförlopp, standard är redan överenskommen mellan biltillverkare och eldistrubetörer. Volvo/Vattenfall projektet är ett exempel på sådant samarbete där parterna redan kommit överens om hur standarderna skall se ut. Liknande samarbeten finns ute i hela europa och alla har redan riktningen klar. EU kommer så småningom formellt och under stort buller och bång i efterhand fastslå vad dessa överenskommelser redan fastslagit. Den första riktiga elbilen Opel Ampera, är redan konstruerad
efter denna standard förstås.

Här är EU just nu, lite efter..
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2011:081E:0084:0089:SV:PDF
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Elbil
« Svar #27 skrivet: 19 juni 2011, 16:09:55 »
Volt/Ampera är ett logiskt steg på vägen till rena el-bilar. Men shi-! dom vill ha 430000 för en... och ett tveksamt andrahandsvärde. På en bil så är ju kamremsbytet och katalysatorn det fruktade sakerna som kostar ca 5000-10000kr och fixa. Batteriet i en elbil är en monsterkostnad! Synd att det kostar påpass för en early adopter.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #28 skrivet: 19 juni 2011, 16:17:21 »
Javisst, ekonomiskt är det rena hazarden eller värre att köpa en sådan. Ett batteribyte, vad kostar det? tex

Maud Olofsson talade vitt och brett om ett "superstöd" eller liknande i bidrag till de som köpte elbilar och som skulle vara klart till sommaren men det är väldigt tyst om den premien nu..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #29 skrivet: 19 juni 2011, 16:21:54 »
Den första riktiga elbilen Opel Ampera, är redan konstruerad
efter denna standard förstås.

Här är EU just nu, lite efter..
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2011:081E:0084:0089:SV:PDF

Exakt som du skriver, EU ska ligga i framkant o inte i bakkant i denna fråga. Att det finns en massa lokala tester runt om i Europa och dom blir fler vecka per vecka så är det bråttom annars så investerar vi oss fast i hundratals olika system.

Sedan är det väl lite magstarkt att påstå att Opel Ampera är den första riktiga elbilen.
1. Det är en bil med batteri o förbränningsmotor
2. Volten som är i stort sätt samma bil har funnits ute något år nu.

Men det finns ju faktiskt några riktiga elbilar på marknaden som saknar förbränningsmotorer och enbart har batteri som energikälla. Personligen är jag dock skeptisk till dessa pga räckvidden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!