Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kinnans garantier  (läst 5036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snajdarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Kinnans garantier
« skrivet: 12 december 2006, 20:09:36 »
Om jag ber en lokal rörfirma köpa en Panasonic L/L pump av Kinnan, och sen ber en auktoriserad kylfirma montera, går det att säga vad man får för garantier då om den rasar?

Är det ett garantimässigt sämre sätt än att köpa pump + montering direkt av kylfirman?

Den lokala rörfirman (de monterar inte L/L själva) jag nämnde först låter mig få deras inköpspris, så det var ju lite poängen. Samtidigt vill jag ha så mycket garantier som går att få...

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Kinnans garantier
« Svar #1 skrivet: 12 december 2006, 20:45:33 »
då ska du få full garanti.....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kinnans garantier
« Svar #2 skrivet: 12 december 2006, 22:23:42 »
Du får nog be väldigt snällt för att få en ackrediterad kylfirma att installera en pump de inte fått sälja till dig.

Löser du det problemet ser jag inte att det skulle bli problem med garantin, men jag är tveksam till att någon kylfirma ställer upp - skulle nåt hända blir det ju de som får ta smällen ekonomiskt, inte rörfirman som köpt ut pumpen åt dig. :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Kinnans garantier
« Svar #3 skrivet: 12 december 2006, 23:54:00 »
Nej då, det är ganska många som gör. Och rörisen känner säkert någon...

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kinnans garantier
« Svar #4 skrivet: 13 december 2006, 07:05:21 »
Rörfirman får troligen inte köpa av Kinnan dom brukar kräva att firman är Akriditerad eller att man kan uppvisa ett sammarbetsavtal med en kylfirma,detta för att säkerställa att deras pumpar monteras korrekt det är en del av Sverigepumpens garanti *vinkar*

Utloggad Snajdarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kinnans garantier
« Svar #5 skrivet: 13 december 2006, 21:14:51 »
Rörfirman har köpt av Kinnan förut, så det är lugnt. Sen tror jag inte det borde vara så svårt
att få en ackrediterad firma att göra jobbet?? Dom får ju ta vad dom vill i betalning egentligen, sen är det väl Kinnan som får skicka reservdelar till dom ifall nåt strular?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kinnans garantier
« Svar #6 skrivet: 13 december 2006, 21:19:07 »
Rörfirman har köpt av Kinnan förut, så det är lugnt. Sen tror jag inte det borde vara så svårt
att få en ackrediterad firma att göra jobbet?? Dom får ju ta vad dom vill i betalning egentligen, sen är det väl Kinnan som får skicka reservdelar till dom ifall nåt strular?

Jag vet inte hur kinnan gör, men de flesta leverantörer av luftvärmepumpar står bara för materialet, det kan kosta rätt mycket i arbetskostnader om den som installerar din värmepump t.ex. måste byta kompressor.
Det är just därför de flesta ackrediterade installatörer inte tar på sig att installera värmepumpar de inte fått sälja. (Förutom att de tjänar mindre förstås)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kinnans garantier
« Svar #7 skrivet: 13 december 2006, 23:37:04 »
Det finns tre viktiga saker att änka på när det gäller köp av värmepumpar vid sidan av de gängse vägarna.

1. Gäller garantin
2. Kan du få en installatör som gör jobbet
3. Om garantin inte gäller eller inte är fulltäckande, är det värt mellanskillnaden i pris.

Man kan mycket väl göra ett klipp genom att köpa billigt och få en ackrediterad istallaör att göra jobbet, jag ville bara påpeka vikten av att ha gjort upp om det innan man beställer värmepumpen.

När det gäller redigeringarna tog jag bort dem då det bara blev löjligt.

Som jag tidigare sagt, kända medlemmar som jag eller annan moderator inte tror skriver ut namn i akt och mening att marknadsföra företagen ifråga modererar inte jag i alla fall.
I vart fall inte regelmässigt.

Men jag ser att ni har en point, jag kommer inte att nämna fler företagsnamn.
Jag kommer dock att tillåta andra att göra det om jag anser att de gör det utan att med vett och vilja marknadsföra tillverkare/installatörer eller företag medvetet.

Allt annat vore löjligt och jag kunde lika gärna lägga ned.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Kinnans garantier
« Svar #8 skrivet: 13 december 2006, 23:55:19 »
Helt rätt Rickard!

Och Kinnan är ju lite av ett varumärke men när det handlar om tillgägliga försäljningsställen så drar alla slutatsen att här är det bara att elda på.
Redigerar man dom men släpper igenom kända forumsdeltagare i samma trÃ¥d sÃ¥ faller iden!   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Kinnans garantier
« Svar #9 skrivet: 14 december 2006, 00:01:07 »
Då upprepar jag igen. Utöver de firmor som bara säljer till firmor finns i vart fall en, i Varberg och med annons på detta forum, som säljer till privatpersoner mad det konsumentskydd som lagen ger och 5 års kompressorgaranti. Jag har köpt av dem två ggr och det verkar OK. BVet inte hur länge de finns kvar, men om du köper av E9DKE av dem och anlitar någon för el och vakuum och gör resten själv, kan du landa på ca 12000 kr. Under 10000 om du gör allt själv. Något sämre garanti men nästan halva priset...

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Kinnans garantier
« Svar #10 skrivet: 14 december 2006, 00:17:48 »
Det är ju rätt vanligt att man vill köpa igenom en (normal leverantör som ändå fakturerar en massa annat) av skilda anledningar.
Och då kan det ju finnas en poäng att köpa på de viset.

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Kinnans garantier
« Svar #11 skrivet: 14 december 2006, 00:23:50 »
Självklart, om jag fattade vad du menade.

Antingen köper man rubbet och hittar en pålitlig leverantör med hyfsat men kanske inte lägsta pris.

Eller också tar man risk och gör det mesta själv. Då blir lägsta pris viktigast. Många ger pall-rabatt. Om flera kompisar delar en pall och endast en person får garantiproblem är det nog enklare att få hjälp, svaga fiskar simmar i stim...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kinnans garantier
« Svar #12 skrivet: 14 december 2006, 00:26:53 »
Du har helt rätt harken, det finns ett antal firmor som lämnar garantier även till de som INTE köpt "hela paketet" av dem, lusläser man garantierna så gäller de dock så vitt jag vet bara materialet. Jag antar att det är det du menar med något sämre garantier?

I vart fall så finns det pengar att spara, bara man vet att man riskerar lite strul om det går åt pipan, med strul menar jag t.ex om en fläkt får lagerfel i innedelen.
De du köpt den av lär inte komma och byta den
Den som drog elen lär inte göra det
Den som vakuumsög lär inte göra det

Du får förmodligen en ny fläkt och får själv byta den, vilket inte alla kan eller vill ge sig in på.

Jag tar inte ställning till vad som är rätt eller fel, men jag vill att de som köper värmepump på det sättet skall vara mevetna om detta.

Förmodligen skulle jag själv köpa av paralellimportör och montera själv, jag är den typen av människa, gjorde ju det med jordvärmepumpen och är beredd på att det KAN bli strul med garantierna om nåt skulle gå snett.

En liten artikel som beskriver lite av vad jag ville påpeka. http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=47750&arkiv=False
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Kinnans garantier
« Svar #13 skrivet: 14 december 2006, 00:32:01 »
Jag eller någon jag känner har inte behövt garanti, erfarenhet av båda i K-backa och den i V-berg. Felexpedieringar har de hanterat bra.

I villkoren anges från en av dem att de betalar en viss max taxa per timme och ett visst antal timmar till en lokal kyltekniker. Köparen får sedan stå för frakt. Ganska OK om det är sant.

Jag tror vi är överens. Det gäller att veta vad man gör.

Har sett installatörer som inte dragit huvarna, sedan läck efter ett år. Många hempulare är faktiskt noggrannare.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Kinnans garantier
« Svar #14 skrivet: 14 december 2006, 01:04:24 »
Självklart, om jag fattade vad du menade.

Antingen köper man rubbet och hittar en pålitlig leverantör med hyfsat men kanske inte lägsta pris.

Eller också tar man risk och gör det mesta själv. Då blir lägsta pris viktigast. Många ger pall-rabatt. Om flera kompisar delar en pall och endast en person får garantiproblem är det nog enklare att få hjälp, svaga fiskar simmar i stim...

Nej jag menar något annat onämnbart!! om du förstår.
Det blir ju jävligt billigt för dig och lite dyrare för någon annan, arbetsgivare,skattemydighet,förening etc.
Jag säger nu inte att detta är fallet här men vanligt är det att kunder köper pumpar som skall faktueras ett annat företag, rörläggare etc vad nu det skall vara bra för!   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!