Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Offertbegäran - nu inkommen offert!  (läst 23856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Offertbegäran - nu inkommen offert!
« skrivet: 09 januari 2009, 22:10:28 »
(Detta är en fortsättning" från http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23214.0 ..)

Har med spänning läst tråden om mamman och värmepumpen (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2591.0;all) där det stod att man aldrig skall acceptera en brunnoffert där brinet från energibrunnen (?) är under 0 ºC.

Skall begära offerter för en bergvärmeinstallation nu iom ROT-avdraget och sitter med en gammal CTC-offert i handen där det står:
"Köldbärartemp vid DUT -3  ºC"
Borrhålsdjupet (troligen inte aktiva) är 147m och lambda för berg är 3W/m K, DUT är -18 ºC

På en gammal IVT-offert står istället:
"Brinetemperatur medel -0.3 ºC" på ett 106m aktivt borrhål...? DUT är -17 ºC

Hur kan det skilja sÃ¥ mycket pÃ¥ "mitt" berg? Verkar det jag skriver pÃ¥ nÃ¥got sätt vettigt?  ???

Jag trodde jag förstÃ¥tt lite av detta nu men...  huvuddunk


Här är hela CTC-varianten:




Här är vad som står i IVT-kalkylen:

Husets data:

Ber/angiven effekt: 7.7kW
Ber/angiven energi: 21850kWh
Jmf. m. förbrukning enl. SEV-schablon: 22990kWh
Medeltemp för orten: 7.1 ºC
DUT: -17 ºC
Max tillskottseffekt: 1.1kW
Drivenergi VP: 7220 kW
Tillskott VP: 30kWh
Gratisenergi VP: 14600kWh
Drifttid: 3160h/Ã¥r
Effekttäckning: 86%
Energitäckning: 100%

Värmekälla:
Totalt aktiv borrhål: 99m
Minsta antal borrhål: 1
Tillgängligt tryckfall för transportledning mm: 33kPa
Brinetemperatur medel: -0.3 ºC
Total slanglängd: 320m
Minsta antal slijngor: 1
Tillgängligt tryckfall för transportledning mm: 26kPa
Kompaktkollektorer: 0
Min. volym värmesystem: 66liter

Värmesystemet:
Framledning: 55 ºC vid utetemp [DUT] ºC
Önskad effekttäckning: 70%
Husets egenuppvärmning: 3 ºC
Ändring av beräknad brine: 0 ºC

Beräkningen är gjord baserad på 23000kWh elvärme vid 95% verkningsgrad
Pumpen firman rekommenderar är en IVT greenline C7


Jag är bosatt i Kungälv, 2 mil norr om Göteborg. Har ett 170m2 souterränghus med vattenburen el, treglasfönster runtom och f.ö. rätt välisolerat. Spenderar nu ca 25000kWh inkl. hushållsel. Två vuxna i dag, räknar med ev utbyggnad och familjetillskott.


Vi har nyss haft köldknäppar här och dÃ¥ märkte jag att framledningstemperaturen lÃ¥g pÃ¥ ca 62 ºC. Detta är väl normalt för lite för bergvärmepumpar som ligger kring 55-60 ºC i framledningstemperatur som max? Av den anledningen överväger jag en IVT greenline HT Plus C7, eller C9, som skall ge 65 ºC istället för 60 ºC som IVT greenline C7/C9 ger. Är HT Plus värd de 4-5k kr extra den kostar i inköp och skall jag isf ta 7 eller 9kW? 

Efter råd från Carl N kommer jag be om en dimensionering av borra där brine ut från energibrunnen ligger över 0 ºC. Jag överväger också att sätta in en ackumulatortank för att spara på starter av VP och förhoppningsvis också lite ljud och energi, är det en bra idé?

Kom gärna med sÃ¥ mycket Ã¥sikter som det gÃ¥r, uppskattar alla tankar! Detta forum är verkligen guld..  Thumbsup

Edit: Ändrade trådämne
« Senast ändrad: 27 januari 2009, 18:01:52 av srick »
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2009, 19:41:17 »
DUT = dimensionerande utetemperatur. Det är den lägsta temperatur man dimensionerar en anläggning efter.

Du verkar ha lite klena radiatorer så en HT+ är väl inte bortkastat.

Sen är förutsättningarna lite luriga, räknar man på dagens förbrukning så skulle en 6 kW VP och 100 m aktiv borra räcka. Men med tanke på utbyggnad så bör duväl ta en 7-8 kW VP och 130-140 m borra.

8,5 kW VP är väl tilltagen och 99 m borra är i underkant.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2009, 21:45:22 »


Citera
DUT = dimensionerande utetemperatur. Det är den lägsta temperatur man dimensionerar en anläggning efter.
Vad innebär det? Innebär det att under -17 ºC kan inte anläggningen hålla rumstemperaturen som systemet är dimensionerat för?

Citera
Du verkar ha lite klena radiatorer så en HT+ är väl inte bortkastat.
Det är precis så jag resonerar, jag överväger förvisso att någon gång byta radiatorerna i åtminstone entré, hall och kök mot vattenburen golvvärme i stället men det ligger några år fram i tiden. Och för den delen ligger entrén direkt på den oisolerade bottenplattan så där kommer det försvinna mycket värme antar jag..? Jag får väl bygga upp golvet med lite isolering åtminstone men mer än några centimeter kan jag nog inte få in, inte utan att bila upp betongen...

Citera
Sen är förutsättningarna lite luriga, räknar man på dagens förbrukning så skulle en 6 kW VP och 100 m aktiv borra räcka. Men med tanke på utbyggnad så bör duväl ta en 7-8 kW VP och 130-140 m borra.

8,5 kW VP är väl tilltagen och 99 m borra är i underkant.
Se där, då verkar ju mina egna krav i offertbegäran på en 8-9kW VP med minimum 140m borra rätt vettiga, då borde (förhoppningsvis) brinetemperaturen ut från energibrunnen ligga över -3 ºC också kan man ju hoppas..?

Tack för de tipsen Carl N, nÃ¥gra fler?  ;)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2009, 01:51:39 »
DUT = medel på de 5 kallaste timmarna under ett år.

Det finns golvvärme inkl viss isolering som är väldigt låga på höjden! ;)

Se till att ha en arbetstank som förlänger gångtiderna på pumpen om du ska sätta in en som är överdimernsionerad för dagens behov. :)
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2009, 13:42:08 »
Citera
DUT = medel på de 5 kallaste timmarna under ett år.
Aha! Okej! Och vid DUT bör brinetemperaturen från energibrunnen vara åtminstone 0 ºC, gärna högre?

Citera
Det finns golvvärme inkl viss isolering som är väldigt låga på höjden! Wink
Perfekt! Det var det jag hoppades pÃ¥!  :D PÃ¥ markplan borde jag kunna bygga Ã¥tminstone 3-4cm innan jag lägger golv utan att det blir alltför konstigt. Fel forumdel kanske, men du verkar kunna detta :) Hur mycket bygger de golvvärmesystem du tänker pÃ¥, ungefär..?

Citera
Se till att ha en arbetstank som förlänger gångtiderna på pumpen om du ska sätta in en som är överdimernsionerad för dagens behov. Smiley
Detta forum har lärt mig mycket och det är faktiskt något jag ställt upp som krav i offerten! Här är förresten vad jag tänkt begära:

  • Expansionskärl skall bytas ut
  • Borrslam skall samlas upp
  • Bortforsling av gammal elpanna, leverans och installation av ny panna samt borrning och dragning av energiledning mellan energibrunn och värmepump skall ombesörjas av entreprenören.
  • En elmätare skall installeras vid värmepumpen.
  • En ackumulatortank skall installeras dÃ¥ den väl borde lÃ¥ta pumpen gÃ¥ mer sällan, och sÃ¥ledes spara bÃ¥de (o)ljud, energi och värmepump.
  • Detaljerad beskrivning av den ROT-avdragsgilla delen
  • Bergvärmepump pÃ¥ 8-9kW baserad pÃ¥ vÃ¥ra nuvarande 25000 kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel, fördelat pÃ¥ 190m2 i ett tvÃ¥ plans souterräng-hus, uppvärmt med vattenburen elvärme.
  • Energibrunn skall vara generöst tilltagen men upp till varje leverantör att rekommendera.

Jag är även fundersam pÃ¥ om jag skall ställa upp som krav att brinetemperatur frÃ¥n energibrunn skall vara över 0 grader celsius vid DUT(-17 ºC)  samt att framledningstemperaturen 62 grader behövs vid -5grader och nedÃ¥t eller är det konstiga/dÃ¥liga krav?

Framförallt, är det något som saknas eller är fel?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2009, 14:32:45 »
Ang. frågan om köldbärartemperatur i först inlägget är det så att det ena värdet avser årsmedeltemperaturen, inkluderar alltså sommarmånaderna när pumpen inte tar ut någon värme att tala om och borrhålet är varmt. Det värdet har man inte så stor glädje av. Det intressanta är vad man har för värde vintertid då de stora mängderna värme produceras.

Köldbärartemperatur vid DUT är lite lurigt. Pumpen går med tillsatsel då vid normal dimensionering och med höga värmebärartemperaturer. Själva värmepumpen levererar då lägre effekt vilket gör att köldbärartemperaturerna blir något högre pga lägre effektuttag än när den går kontinuerligt utan behov av tillsatsel.

Kravet på 62 grader fram vid -5 ute är nog inget bra krav. Då är huset inte lämpat för värmepump. Det skulle betyda att det strax under 70 grader när det blir riktigt kallt ute. Jag tror att många potentiella leverantörer inte vill offerera då de ser framför sig byte av radiatorer. Känner till ett fall där en levarantör som inte tänkt till eller tittat ordentligt fick byta ut radiatorerna i huset på egen bekostnad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2009, 20:53:47 »
Citera
Ang. frågan om köldbärartemperatur i först inlägget är det så att det ena värdet avser årsmedeltemperaturen, inkluderar alltså sommarmånaderna när pumpen inte tar ut någon värme att tala om och borrhålet är varmt. Det värdet har man inte så stor glädje av. Det intressanta är vad man har för värde vintertid då de stora mängderna värme produceras.
Okej, det lÃ¥ter vettigt. Medelvärden är sällan bra, lÃ¥ter väldigt dÃ¥ligt att användas vid dimensioneringar speciellt  knUp Sc:,h

Citera
Köldbärartemperatur vid DUT är lite lurigt. Pumpen går med tillsatsel då vid normal dimensionering och med höga värmebärartemperaturer. Själva värmepumpen levererar då lägre effekt vilket gör att köldbärartemperaturerna blir något högre pga lägre effektuttag än när den går kontinuerligt utan behov av tillsatsel.
Mitt system kräver (tyvärr) rätt hög framledningstemperatur så jag borde mao överdimensionera ngt för ett högre effektuttag? Det låter som en IVT HT Plus-pump med 65 ºC -gradigt vatten som resultat är bättre än den "vanliga" Greenline-pumpen med 60 ºC-gradigt.. b00k Sc:,h

Citera
Kravet på 62 grader fram vid -5 ute är nog inget bra krav. Då är huset inte lämpat för värmepump. Det skulle betyda att det strax under 70 grader när det blir riktigt kallt ute. Jag tror att många potentiella leverantörer inte vill offerera då de ser framför sig byte av radiatorer. Känner till ett fall där en levarantör som inte tänkt till eller tittat ordentligt fick byta ut radiatorerna i huset på egen bekostnad.
Okej, då ska jag inte ta med det kravet. Men jag var nog lite snabb i min uppskattning där, det var nog under -10 ºC-strecket faktiskt. Sällan det är så kallt är. Just nu är det 6.1 ºC ute och framledningstemperaturen är på 41 ºC... mer lagom för en VP så klart och det är sällan det är under -5 ºC. Ska komma ihåg att kolla vad jag har för framledningstemperatur när det är så kallt ute nästa gång.

Men om jag ska vara ärlig hade jag gärna haft det lite varmare än vad det är inne nu. Det är 17.5-18 ºC på entré-/markplan och 19.8 ºC på andra plan just nu. Någon grad till skulle inte skada. Och golvvärme vore skönt.. men det ligger ett par år fram i tiden..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2009, 18:16:11 »

Men om jag ska vara ärlig hade jag gärna haft det lite varmare än vad det är inne nu. Det är 17.5-18 ºC på entré-/markplan och 19.8 ºC på andra plan just nu. Någon grad till skulle inte skada. Och golvvärme vore skönt.. men det ligger ett par år fram i tiden..

Varje grad högre innetemperatur kräver ungefär 1,5 grader högre framledningstemperatur vid samma utetemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2009, 06:30:16 »
Intressant att veta Roland, tack!

Spelar det någon roll hur djupt man borrar för en installation? Tycker det måste vara "bättre" ju djupare man borrar, just pga framtidssäkerheten. Eller påverkar det VPn eller systemet på något annat sätt än att cirkulationspumpen får jobba lite hårdare för att dra runt brinet i slangen?

Tänkte som så att det måste ju vara bättre att ha ett djupare hål som även räcker till vid nästa VP, och nästa osv... :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2009, 18:18:14 »
Det kan vara klokt att ta till extra borrhålsdjup med tanke på framtiden. Cirkulationspumpen får arbeta lite extra men det blir lite högre temperatur på ingående köldbärare också. Totalt blir det mindre elförbrukning för samma mängd värme men man kommer till en gräns där det inte längre lönar sig att borra djupare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2009, 06:40:59 »
Ja det är lite så jag tänker. Några 200m blir det väl inte men 160 tycker jag känns som ett lagom djup, iom att firmorna föreslår mellan 100-120m. Verkar det rimligt, även med en IVT HT Plus 9kW eller borde det vara djupare då? Tar den ut extra värme ur hålet eller har den en kraftigare kompressor som kan utvinna mer värme ur samma brinetemperatur?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2009, 18:16:55 »
160 meter till en 9 kW pump som inte belastas så hårt räcker.

En större pump tar inte ut mer värme frÃ¥n borrhÃ¥let. Värmeuttaget i kWh/Ã¥r bestäms ju av husets värmebehov och ändras inte bara för att pumpens storlek ändras (jag bortser frÃ¥n att det kan bli en liten ändring pga ändrat behov av tillsatsel). 

Däremot belastar en större pump borrhÃ¥let hÃ¥rdare räknat i Watt/meter borrhÃ¥l men kommer man en liten bit in i berget utjämnas temperatursvängningarna och berget känner sÃ¥ att säga bara av medelvärdet av uttagen effekt som alltsÃ¥ bestäms av huset. Väljer man en kraftig pump i förhÃ¥llande till husets värmebehov kan man belasta borrhÃ¥let nÃ¥got hÃ¥rdare räknat i W/meter borrhÃ¥l dÃ¥ pumpen gÃ¥r mera sällan. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2009, 20:20:40 »
Betyder det att en 7kW blir nÃ¥got mer ekonomisk än en 9kW vid samma värmebehov eller gÃ¥r det pÃ¥ jämnt ut eller nära om man har en ackumulatortank?  b00k

Inga andra tankar om de krav jag satt upp i offertbegäran? Nästa vecka är det dags för ett möte och dÃ¥ kommer jag träffa minst en firma hemma och skicka listan till de jag redan haft hemma..  studs

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offertbegäran - vad är lagom aktivt djup samt pumpval?
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2009, 21:44:54 »
Betyder det att en 7kW blir nÃ¥got mer ekonomisk än en 9kW vid samma värmebehov eller gÃ¥r det pÃ¥ jämnt ut eller nära om man har en ackumulatortank?  b00k

Inga andra tankar om de krav jag satt upp i offertbegäran? Nästa vecka är det dags för ett möte och dÃ¥ kommer jag träffa minst en firma hemma och skicka listan till de jag redan haft hemma..  studs



SvÃ¥rt att säga. 7 kW kommer att behöva nÃ¥got mer tillsatsel men innan en tillbyggnad lär det inte blir mycket behov av sÃ¥dan. En 9 kW pump som arbetar ihop med en ackumulatortank för att fÃ¥ längre gÃ¥ngtider kommer att belasta borrhÃ¥let mer ojämnt än en 7 kW pump och fÃ¥r därför lite lägre genomsnittlig köldbärartemperatur. Skillnaden i driftkostnad mellan en 7 och en 9 kW pump är förmodligen inte mer än nÃ¥gra hundra kronor om Ã¥ret sÃ¥ det skall inte vara en avgörande faktor för val av pump. Den viktiga frÃ¥gan är om det blir en utbyggnad eller inte och om den blir av den arten att en större pump är berättigad. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Offertbegäran - nu skrivs den... synpunkter (snälla!)?
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2009, 18:26:11 »
Oj.. jag ber om ursäkt, jag är medveten om att det blev MYCKET text.. jag hoppas verkligen att ni orkar läsa igenom och ge lite tips.. det är GULD värt för en amatör som jag, jag försöker snygga till detta lite och lovar att försöka Ã¥tergälda andra pÃ¥ forumet..  b00k 8)  Thumbsup

1. Nu har jag haft besök av en rörläggare som installerar IVT. Något som slog mig direkt var att han var märkbart duktigare på saker runt omkring värmepumpen än försäljarna hos kyl-/värmefirmorna. Han konstaterade att jag har dåliga förutsättningar för värmepump iochmed ett enrörssystem till mina radiatorer som dessutom tydligen matas med väldigt smala rör, runt 12-13 mm i ytterdiameter. Pga detta påtalade han behovet av en ackumulatortank för att pumpen skulle få mer vattenvolym att jobba mot. Nu hade jag tänkt sätta in en sån ändå men jag höll tyst för att få reda på vad han rekommenderade.. ;) Vad tycker ni om hans resonemang?

2. Dessutom frågade jag om stålomspunna flexslangar utanför VP:n men han nämnde att de aldrig installerar sånt. Det sitter redan sådant inuti pumpen som tar upp vibrationer och stomljud från kompressor etc.. Återigen, några tankar? Snälla? :) Vi vill med alla möjliga medel undvika allt oljud som går att undvika.. Vi är ju väldigt nöjda med vattenburen el på den punkten.. :)

Vid frÃ¥gan om vilken pump han rekommenderade valde han (precis som de övriga) 7kW, men hade endast med sig broschyr pÃ¥ en HT Plus vilket jag gillar, frÃ¥gade tyvärr inte varför han valde den framförden ordinära Greenline...  ???  huvuddunk

Borrdjup rekommenderade han mellan 140-160m vilket ju är som de övriga även det, men då tänkte han nog på 9kW-pumpen som jag frågade om..

3. Något som talade emot var att endast 3m foderrör ingick mot 6-10 för de andra, ingen större kostnad i det stora hela. Men ändå.. Någon som har någon synpunkt, välja rörfirma eller värme-/kylfirma? Spelar det någon roll i slutändan och om 7 år om VP:n strular?

4. Borrentreprenören är en annan historia... en firma använder samma firma som borrade vår vattenbrunn för ett antal år sen. Det känns som ett säkert kort när det gäller borrningen, det är ju den jag är orolig för - vattenbrunnen. Men de ingav å andra sidan inte samma förtroende när det gällde själva installationen, de såg t.ex. inte att mitt radiatorsystem var klent... Det omvända gäller då för rörläggaren. Han ingav stort professionellt förtroende, men borrentreprenören vet jag inget om. Vad händer om något händer så att säga?

5. Jag slänger Ã¥terigen ut min lista pÃ¥ förutsättningar och hoppas pÃ¥ synpunkter, tankar, sÃ¥gningar eller lovord  ;D

(Jag drog bort mina förmodade 7000kW hushållsel för att slippa att olika firmor drar olika mycket i schablonvärden för hushållsel. Det borde ge en rättvisare och enklare bild av det hela när jag sedan jämför offerter och kalkyler.)

Citera
* Offerterna/kalkylerna gäller installation av en bergvärmepump på vardera 7 och 9kW baserad på våra nuvarande 18000 kWh/år för varmvatten och uppvärmning av huset(notera att detta är _exklusive_ hushållsel), fördelat på 190m2 i ett två plans souterräng-hus, uppvärmt med vattenburen elvärme.

* Det aktiva borrdjupet får ni föreslå men vi föredrar ett större aktivt djup än ett lågt pris för att klara framtiden(nya värmepumpar, eventuella ubyggnationer eller nya familjemedlemmar) utan problem. Enda kravet är att brinetemperatur från energibrunn åtminstone skall vara över 0 grader celsius vid DUT. Plats för borrning avtalas med borrentreprenör innan borrning.

* Den ROT-avdragsgilla delen(arbetskostnaden) skall specificeras så detaljerat som möjligt för att tydliggöra vad det avdragsgilla beloppet blir.

* Vi är eventuellt intresserade av att installera frikyla i sovrummet, speca gärna detta detaljerat så man enkelt kan se skillnaden i priser om detta beställs eller inte. Kanske kräver detta ett hembesök?

* En elmätare skall installeras vid värmepumpen.

* Dessutom skall en ackumulatortank installeras då den väl borde låta pumpen gå mer sällan, och således spara både (o)ljud, energi och värmepump.

* Bortforsling av gammal elpanna, leverans och installation av ny panna samt borrning och dragning av energiledning mellan energibrunn och värmepump skall ombesörjas av
entreprenören.

* Borrslam skall samlas upp

* Expansionskärl skall bytas ut

6. Nu när jag tänker efter, finns nÃ¥gon möjlighet att en "oberoende part" här pÃ¥ forumet kan göra dessa besparingskalkyler sÃ¥ jag har ett "facit" att jämföra mot? Forumet inger förtroende och mersmak.. mycket duktig folk här!  Thumbsup *vinkar*

7. Far min har en nyinstallerad IVT HT Plus 11kW och nämnde att de har en väldigt intressant och användbar semesterfunktion, vad behövs för den? Jag tror det har nämnts inomhusgivare någonstans på forumet, men krävs något mer?

Sju frÃ¥gor och ett ton text.. hoppas verkligen ni orkar...  :D
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!