Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 + Golvvärme. Schemaläggning vs Smart Price Adaptation  (läst 490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vincigurra

  • Gäst
Vincigurra
Nibe F730 + Golvvärme. Schemaläggning vs Smart Price Adaptation
« skrivet: 02 oktober 2022, 12:45:55 »
Halloj!

Bor i ett radhus med Nibe F730, så frånluft kombinerat med golvvärme genomgående i huset.

Vi har Tibber och timdebitering, men om vi inte justerar vår förbrukning i förhållande till spotpris blir det ju förlust. Just nu har vi dock inte uplink, då vi inte har någon nätverkskabel lättillgängligt. Går att fixa men kommer vara meck. Så mina alternativ:

1. Fixa till uplink och smart price adaptation. Har fått lite blandade intryck om det faktiskt gör skillnad på räkningen i slutet av månaden.
2. Schemaläggning manuellt på uppvärmning + varmvatten mellan 07-10 och 17-22. Jag tänker att om jag bara stänger av uppvärmning av vatten, samt kompressor+tillsats under de timmar som generellt är de dyraste, så borde jag få hyfsat bra effekt.

Men osäker på om pannan är smart nog att trycka på extra mellan dessa fönster för att kunna bibehålla värme när det blir kallare. Den styrs som jag förstått det enbart från utegivare (då golvvärme är så trögrörligt).

Tankar? Är jag helt ute och cyklar med mitt "hack"?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Du kan schemalägga pumpen på 3 ställen, då kan du välja från eltillsats, kompressor, mellan vilka tider du vill ha en viss temp i huset och varmvattnet kan du också styra, så den gör lyxvatten på billig tid och kanske ekonomi, eller inget vv på den dyraste tiden.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Har själv beställt ett 4 kanaligt appstyrt reläkort med potentialfria relän/utgångar, så kan jag bara gå in i appen och blockera kompressor och elpatron, de dyraste timmarna, finns även så man kan styra via timer, då kan man programmera 1 dag i förväg.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!