Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!  (läst 1758 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hmansson89

  • Gäst
Hmansson89
Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« skrivet: 01 oktober 2022, 22:45:46 »
Hej allihopa!
Har precis dragit igång värmen(trodde jag) efter avstängt hela sommaren.
Till min förvåning värmer pumpen inte upp vattnet högre än till 20 grader?!
Cirkulationspumpen verkar gå som den ska, rören till utedelen med köldmedium i blir varma som sjutton. Men ändå händer inget med vattnet i systemet?

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt?

Trevlig helg från en frusen jäkel!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2022, 08:46:33 »
Vad är det för värmepump? Står något på någon display eller lyser någon fellampa?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2022, 09:05:43 »
Kan du dessutom läsa av på nån display alla temperaturer, typ utetemp, framledning osv?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hmansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2022, 11:01:11 »
Hej!

Lyckades logga in nu så jag kan posta en bild.
Det är en ES nordic, som tidigare ägare tyvärr satt in 2015 något år innan vi flyttade in. Den har som sagt fungerat ”felfritt” fram tills sommaren då vi stängde värmen. Bortsett från att den inte klarar att värma systemet vid 0 gradigt ute. Men den kanske bara e kass?

Displayen visar inget mer än att pumpen inte riktigt går på full fart, men när jag skruvar ut skruven i mitten av pumpen så kommer det vatten. (Går ej att skriva ut skruven helt tyvärr, bara 5 varv sen går det inte hur mycket man än skruvar på den)
Grejen är att jag har en större cirkulationspump en bit bort i systemet som också går, vilket jag tänker bör göra att det är tillräckligt strömning genom systemet? Men kanske måste skriva isär pumpen helt och försöka kika?

Tack för hjälpen!


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2022, 14:20:43 »
Det kan vara fel på någon tempgivare, t ex att den inte mäter korrekt utetemp eller rumstemp, vad visar den för temperaturer?
Läs av allihopa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hmansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2022, 16:18:46 »
Det kan vara fel på någon tempgivare, t ex att den inte mäter korrekt utetemp eller rumstemp, vad visar den för temperaturer?
Läs av allihopa.

Den har ingen av de funktionerna. Utan det är enbart en SET temp på vattnet den jobbar mot. I bildens fall 50 grader, men arbetar till 20 sen inte mer.
Kanske någon givare till vattnet i så fall?

Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2022, 17:19:44 »
Det ser ut att vara en 11kW V5 maskin. Dom där HALM pumparna var av riktigt usel kvalite, det var mycket strul med dem och vi bytte ut cp på flera anläggningar. Dessutom drog dom stundvis riktigt stora startströmmar vilket var förvånande för en cp av den här typen och dessa spikar fick reläerna på styrkortet att svetsa fast.

Är det versionen med snabbkopplingar (ser ut som hydrauliska skruvkopplingar) eller med vanlig konkoppling?

Om kompressorn går och cp står stilla så borde den lösa ut på högtryck. Den har ingen flödesgivare så den vet inte om vattnet cirkulerar eller inte. Givaren i sig verkar ok men vätskan runt den ska då enligt mätningen bara vara 20C. Laddar den en tank eller kör den rakt ut i systemet?

Är köldmedelrören varma ända fram till inre inheten? Hur långa rör är där?

Bilden var inte så skarp när man zoomade så för säkerhets skull frågan gällande vilken mode pumpen är i? Ser lite ut som en frostflinga i displayen men kan ju vara en sol också. På bilden ser kompressorn inte ut att "ta varv", det finns en effektdisplay med tre segment där som borde visa nåt. Men är ju inget larm heller.

Är länge sen vi jobbade med dessa och informationen är ju ganska knapphändig. Men skulle i första hand kolla att pumpen är i rätt mode "heating" och om så är fallet så lutar det väl diagnosen lite mot köldmedelsbrist. Men är givetvis bara en distansgissning.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Hmansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2022, 18:20:28 »
Det ser ut att vara en 11kW V5 maskin. Dom där HALM pumparna var av riktigt usel kvalite, det var mycket strul med dem och vi bytte ut cp på flera anläggningar. Dessutom drog dom stundvis riktigt stora startströmmar vilket var förvånande för en cp av den här typen och dessa spikar fick reläerna på styrkortet att svetsa fast.

Är det versionen med snabbkopplingar (ser ut som hydrauliska skruvkopplingar) eller med vanlig konkoppling?

Om kompressorn går och cp står stilla så borde den lösa ut på högtryck. Den har ingen flödesgivare så den vet inte om vattnet cirkulerar eller inte. Givaren i sig verkar ok men vätskan runt den ska då enligt mätningen bara vara 20C. Laddar den en tank eller kör den rakt ut i systemet?

Är köldmedelrören varma ända fram till inre inheten? Hur långa rör är där?

Bilden var inte så skarp när man zoomade så för säkerhets skull frågan gällande vilken mode pumpen är i? Ser lite ut som en frostflinga i displayen men kan ju vara en sol också. På bilden ser kompressorn inte ut att "ta varv", det finns en effektdisplay med tre segment där som borde visa nåt. Men är ju inget larm heller.

Är länge sen vi jobbade med dessa och informationen är ju ganska knapphändig. Men skulle i första hand kolla att pumpen är i rätt mode "heating" och om så är fallet så lutar det väl diagnosen lite mot köldmedelsbrist. Men är givetvis bara en distansgissning.

Vad härligt med någon som har koll på just min pump!

Har spenderat eftermiddagen i källaren och ska försöka svara på frågorna.

Vet ej vad det är för koppling. Jag insåg att cp läckde vatten då det droppade ner genom ”strömgrejerna” inuti cp.

Köldmedelrören är varma ända in mot innedelen. Eller iallafall ett av rören. Det andra kallt.
Rören är ca 3-4 meter långa från utedel.

Den står i ”sol” mode och heating, så det ska vara rätt mode.

Kompressor och effekt är det som ser ut som 3 streck?


Men uppdatering är att jag insåg att cp läckte genom sitt innanmäte med kablar och grejer efter att jag försökt skruva ut skruven i mitten för att se om jag kan in och skruva igång manuellt.
Skruvat isär hela cp och torkat och luftat och verkligen försökt få torrt.

Skruvade ihop allt igen och startade, allt verkade fungera som det skulle. Pumpen gick och ”strecken” för kompressorn visade fullt och värmen steg långsamt till 20grader igen, sen small det tyvärr.

Displayen fungerar inte och pumpen funkar inte…

Blir så less, när man för några minuter verkar tro att man fixat allt.  :'(

Utloggad Hmansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2022, 18:26:35 »
Vad härligt med någon som har koll på just min pump!

Har spenderat eftermiddagen i källaren och ska försöka svara på frågorna.

Vet ej vad det är för koppling. Jag insåg att cp läckde vatten då det droppade ner genom ”strömgrejerna” inuti cp.

Köldmedelrören är varma ända in mot innedelen. Eller iallafall ett av rören. Det andra kallt.
Rören är ca 3-4 meter långa från utedel.

Den står i ”sol” mode och heating, så det ska vara rätt mode.

Kompressor och effekt är det som ser ut som 3 streck?


Men uppdatering är att jag insåg att cp läckte genom sitt innanmäte med kablar och grejer efter att jag försökt skruva ut skruven i mitten för att se om jag kan in och skruva igång manuellt.
Skruvat isär hela cp och torkat och luftat och verkligen försökt få torrt.

Skruvade ihop allt igen och startade, allt verkade fungera som det skulle. Pumpen gick och ”strecken” för kompressorn visade fullt och värmen steg långsamt till 20grader igen, sen small det tyvärr.

Displayen fungerar inte och pumpen funkar inte…

Blir så less, när man för några minuter verkar tro att man fixat allt.  :'(

Här är en bild minuten innan det small och säkringen gick i skåpet. Nu funkar varken display eller pump…
Vem kan fixa detta? En service av hela sliten och nya delar?


Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2022, 20:46:20 »
Var det matningssäkringen till pumpen/styret som gick? Jag försökte se om jag haft några bilder kvar av inre styrkortet men hittade inga trots att jag vet att jag har tagit ett antal. Men vill minnas att det inte fanns några glassäkringar på inre styrkortet.

Cp är lätt att byta, det går md vilken 130mm lång och DN25 pump som helst som har en lyfthöjd på 6 meter eller mer. Wilo har flera modeller som passar.

Problemet ifall styrkortet tagit rejält med stryk (vilket jag inte tror) är att det börjar vara dåligt om reservdelar till V5:orna. En estnisk kollega formulerade det som att man får inga delar till dem mer men riktigt så illa är det nog inte.

Displayen får matningen från inre styret så om den inte fått vatten så tror jag knappast den fått stryk. Och på styrkortet är det närmast relät som brukar klibba fast vid höga strömmar men knappast nåt mer.

Jag hade faktiskt ett inre styrkort på hyllan ännu i våras men sålde det åt en lokal kund.

Testa med att koppla loss cp och se om styret och displayen startar upp.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Hmansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2022, 21:22:10 »
Var det matningssäkringen till pumpen/styret som gick? Jag försökte se om jag haft några bilder kvar av inre styrkortet men hittade inga trots att jag vet att jag har tagit ett antal. Men vill minnas att det inte fanns några glassäkringar på inre styrkortet.

Cp är lätt att byta, det går md vilken 130mm lång och DN25 pump som helst som har en lyfthöjd på 6 meter eller mer. Wilo har flera modeller som passar.

Problemet ifall styrkortet tagit rejält med stryk (vilket jag inte tror) är att det börjar vara dåligt om reservdelar till V5:orna. En estnisk kollega formulerade det som att man får inga delar till dem mer men riktigt så illa är det nog inte.

Displayen får matningen från inre styret så om den inte fått vatten så tror jag knappast den fått stryk. Och på styrkortet är det närmast relät som brukar klibba fast vid höga strömmar men knappast nåt mer.

Jag hade faktiskt ett inre styrkort på hyllan ännu i våras men sålde det åt en lokal kund.

Testa med att koppla loss cp och se om styret och displayen startar upp.

Alla kablar urkopplad från cp. Sätter till strömmen och hör att innedelen börjar ”låta” och knacka lite. Men inte några tecken på displayen eller något annat som tyder på att den lever. Kan den ha tagit så mycket stryk?

Har ritat en cirkel på bilden, vart jag tyckte det såg ut som en ”gnista” eller liknande när systemet la av och säkringen gick.

Vad tror du om hela skiten? Kommer man behöva byta rubb o stubb?(om det går att få tag på?)
Eller blir det till att byta hela värmesystemet?
Sjukt om så är fallet pga en läckande CP…


Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2022, 17:07:05 »
Om du inte fick vatten på styrkortet eller displayen så känns det väl osannolikt att dom skulle ha tagit större stryk. Matningen till cp går ju via relä. Och dom här reläerna brukade kunna klibba fast spetsarna vid hlögre strömmar.

Antagligen är det nån komponent på inkommande ström som brunnit av strömspiken. Dom här går att ersätta med standardkomponenter om du hittar nån som är duktig med elektronik. Givetvis kan du fråga ES i Alingsås om dom har syrkort kvar i lager till dessa. Men enligt hörsägen så är tillgången på reservdelar dålig till V5:orna.

Men cp kan du som sagt ersätta med valfri standardpump, dom här är ju inte externt varvtalsstyrda eller så. Men lönar sig givetvis att få livstecken från styret innan du investerar i ny cp.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Hmansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #12 skrivet: 04 oktober 2022, 14:15:48 »
Om du inte fick vatten på styrkortet eller displayen så känns det väl osannolikt att dom skulle ha tagit större stryk. Matningen till cp går ju via relä. Och dom här reläerna brukade kunna klibba fast spetsarna vid hlögre strömmar.

Antagligen är det nån komponent på inkommande ström som brunnit av strömspiken. Dom här går att ersätta med standardkomponenter om du hittar nån som är duktig med elektronik. Givetvis kan du fråga ES i Alingsås om dom har syrkort kvar i lager till dessa. Men enligt hörsägen så är tillgången på reservdelar dålig till V5:orna.

Men cp kan du som sagt ersätta med valfri standardpump, dom här är ju inte externt varvtalsstyrda eller så. Men lönar sig givetvis att få livstecken från styret innan du investerar i ny cp.

Tusen tack för hjälpen!

Har en tekniker som kommer strax för en felsökning, så får berätta vad som hänt. Och hoppas på det bästa. Så får vi se om det är någon kompetent person som kommer eller om jag får angripa det själv med din hjälp sen haha!


Utloggad Hmansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #13 skrivet: 04 oktober 2022, 22:08:20 »
Om du inte fick vatten på styrkortet eller displayen så känns det väl osannolikt att dom skulle ha tagit större stryk. Matningen till cp går ju via relä. Och dom här reläerna brukade kunna klibba fast spetsarna vid hlögre strömmar.

Antagligen är det nån komponent på inkommande ström som brunnit av strömspiken. Dom här går att ersätta med standardkomponenter om du hittar nån som är duktig med elektronik. Givetvis kan du fråga ES i Alingsås om dom har syrkort kvar i lager till dessa. Men enligt hörsägen så är tillgången på reservdelar dålig till V5:orna.

Men cp kan du som sagt ersätta med valfri standardpump, dom här är ju inte externt varvtalsstyrda eller så. Men lönar sig givetvis att få livstecken från styret innan du investerar i ny cp.

Hade tekniker på plats som bytte säkring på styrkortet och fick liv i den. Bytte även pump till en wilo och verkade få fart på systemet.

Men tro fan en stund efter han gått så gav pumpen mig felkod. F6 som betyder enligt guide att ”kolla vattentillförsel”(se bild)
 
Vad sjutton kan det vara nu om det är en ny pump och en tekniker ser inget annat fel med skiten?!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Värmer inte mer än till 20grader. Hjälp!
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2022, 15:39:48 »
Killgissning: behöver man avlufta kanske, så det inte står luft någonstans nu efter pumpbytet?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!