Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpsberedare och luf-luft värmepump  (läst 950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jaafar

  • Gäst
Jaafar
Värmepumpsberedare och luf-luft värmepump
« skrivet: 03 augusti 2023, 20:55:38 »
Hej
Jag bor i tvåplans radhus på 168 kvm. Har direktverkande el och även en gammal luftvärmepump vid ingången.

Nu har vår vattenbredare börjat läcka och jag hade tänkt byta ut den mot värmepumpsberedare och komplettera med luftvärmepump med split två innerdelar. (Som ska ersätta den gamla luftvärmepumpen.) Eller två separata luftvärmepumpar en för vardera våning.
Har funderat på Nibe F110 som värmepumpsberedare.
Nån som kan ge ett bra offert eller rekommendation vart man kan köpa allt för bra peng.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsberedare och luf-luft värmepump
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2023, 21:02:54 »
Finns det redan ventilationskanaler som F110 kan kopplas till i huset? Annars skulle jag funderat mer på luftvattenvärmepump och konvertera till vattenburet värmesystem. Värmepumpsberedare respektive luftluftvärmepumpar brukar säljas på olika ställen. Ni är i alla fall berättigade till det nya bidraget för energieffektivisering: https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Jaafar

  • Gäst
Jaafar
SV: Värmepumpsberedare och luf-luft värmepump
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2023, 21:13:11 »
Det finns inga kanaler men där jag hade tänkt ha finns frånluft utgång så tänkte koppla den till den eller har jag tänkt fel?

Bor förresten norra delen av Stockholm

Konvertera till vattenburet är för mycket huvudverk och kostar en del också.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsberedare och luf-luft värmepump
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2023, 22:05:39 »
Avluftskanalen från en frånluftsvärmepump och ut måste vara tät och kondensisolerad i hela dess längd. Kanal i murad skorsten får inte användas för avluft.

Tror mÃ¥nga i norra Stockholm vänder sig till https://varmahuset.se/ när det gäller luftluftvärmepumpar. Om ni ska ha en duo-split sÃ¥ välj en som ger tillräckligt med värme när det är kallt sÃ¥som Mitsubishi Electric duo-split med HyperHeating. Den ger upp till 7 kW värme vid -15 °C. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Värmepumpsberedare och luf-luft värmepump
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2023, 20:38:53 »
Finns det redan ventilationskanaler som F110 kan kopplas till i huset? Annars skulle jag funderat mer på luftvattenvärmepump och konvertera till vattenburet värmesystem. Värmepumpsberedare respektive luftluftvärmepumpar brukar säljas på olika ställen. Ni är i alla fall berättigade till det nya bidraget för energieffektivisering: https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/

Supertack för denna!
Det är ju halva kostnaden för F110, så den blir inte dyrare än motsvarande elberedare. Vi behöver ändå byta vår elberedare och det är enkelt att koppla om så utsuget blir tilluft till värmepumpen och så drar jag bara en kondensisolerad kanal 1,5 m ut genom väggen så är vi hemma.

1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!