Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kamin + Nibe Split Hur fÃ¥r jag bäst effekt?  (läst 2279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad linder81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kamin + Nibe Split Hur får jag bäst effekt?
« skrivet: 30 januari 2014, 21:52:23 »
Hejsan

Jag har en fråga jag inte kan hitta något direkt svar på här i forumet.

Vi har precis installerat en NIBE Split som vi är väldigt nöjda med sen två månader tillbaka. Och nyligen så har vi även satt in en braskamin i vårt vardagsrum som ligger mitt i huset. Denna är mest för myseldning, men kan vi få någon energivinning på det hela så är ju detta givetvis ett stort plus.

Då kommer min fråga på detta. Hur kan jag göra för att få bästa möjliga effekt med min luft/vattenpump och min braskamin. Jag blev väldgt osäker då vi hade vår installatör av Nibe:n här häromdagen. Då nämnde jag att vi skulle sätta in en braskamin och då undrade jag om jag behövde sätta in en innegivare som kunde reglera systemet på bästa möjliga sätt. Men han sa att de flesta som har satt in innegivare och har braskamin har inte varit helt tillfredsställda med resultatet. Utan att elementen fungerar som "termostater" i och med att vattnet i elementen blir varmt av värmen i rummet. Och på detta sättet så känner systemet av hur varmt det är i huset och reglerar ner värmen utefter detta. Jag tyckte det lät lite konstigt och nästan lite väl enkelt för att det ska stämma. Och nu när vi har eldat så står ändå elementen och "brinner" för fullt.

Finns det några enkla "regler" och genvägar som ni kan tipsa om?

Eftersom jag vet att det är många här som verkar ha riktigt bra koll på grejerna så öppnar jag upp för frågan här istället. Jag kan tillägga att jag kan ingenting om de tekniska termerna om ni börjar fråga en massa, så jag hoppas ni har förståelse för detta :) Jättetack på förhand till alla som svarar!

Villan är byggd 1950. 90 kvm yta + 50 biyta.

MVH
Daniel

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kamin + Nibe Split Hur får jag bäst effekt?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2014, 22:10:24 »
Hur bra sprider sig värmen från kamin i huset?
Jag tycker en rumsgivare är helrätt men risken finns att den drar ner värmen så pass mycket att det blir kallt i de delar av huset som inte värms av kamin.
En kompromiss är att ha rumsgivaren nått rum bort från kamin och tillåta lite variation i huset när man eldar.
Sen är kompressorn frekvensstyrd vilket gör att den anpassar sig bättre om några termostater stänger så det är inte helt katastrof att ha aktiva termostater i vardagsrummet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad linder81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kamin + Nibe Split Hur får jag bäst effekt?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2014, 22:20:53 »
Vi har upplevt att värmen sprider sig bra. Vi har ett 1 1/2-plans hus och en stor del av värmen verkar sprida sig ut över ovanvåningen. Vad menar du med aktiva termostater?

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Kamin + Nibe Split Hur får jag bäst effekt?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2014, 22:27:19 »
Antingen kör du utan och kan få översvängar tidvis.
Eller så har du innegivare men får ha mycket liten kompensation för att inte framledningstemperaturen skall dras ner för mycket och rummen blir kalla.
Har själv en llvp som jag inte använder för att det påverkar innomhusklimatet negativt då alla rum längst bort blir kalla.
Innegivaren bör i varje fall vars inställd att göra små justeringar så fokus ligger i vart fall på att få in kurva och lutning och då är inte givare absolut nödvändigt.
men det är bra.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Kamin + Nibe Split Hur får jag bäst effekt?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2014, 22:52:15 »
Jag har innegivaren i rummet längst bort på andra våningen där kaminvärmen inte når och termostaterna aktiverade på nedervåningen,förutom badrummet. Funkar bra.
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kamin + Nibe Split Hur får jag bäst effekt?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2014, 06:43:49 »
Vad menar du med aktiva termostater?

Att termostaterna på radiatorrna är inställda att reglera mot den innetemp du vill ha.
Normlat så brukar man ställa upp dessa till max eller ta bort dom när man har värmepump och låta värmepumpen helt sköta värmen själv, vilket är bäst och mest ekonomiskt i vanliga fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Kamin + Nibe Split Hur får jag bäst effekt?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2014, 09:58:51 »
Kan du göra som kloge och hitta ett för övriga huset representativt rum så är det i särklass bästa alternativet.
Kan dock vara lite svårt att hitta ett rum som inte är varmare eller kallare än övriga huset.
Detta är iofs mer ett problem om man bytt från eldning med äldre radiatorer med minst 55 graders framledningstemp.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Kamin + Nibe Split Hur får jag bäst effekt?
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2014, 21:44:06 »
Hej, först - din installatör verkar yra å det värre!
Jag har en Split med innegivare och en braskamin. Det har inte fram tills för två veckor sedan fungerat värst bra efter som värmen från kamin inte spridit sig till alla rum, dock har innegivaren tyckt att den skall reglera ner (väldigt kallt i vissa rum). Har nu installerat ett bra kanalvärmeförflyttningssystem till alla rum (det var ingen enkel sak dock) och har fått ett fantastiskt klimat när jag eldar, det blir inte allt för otäckt varmt i rummet med kaminen, det blir varmt i alla övriga rum, och rumsgivaren reglerar ner precis lagom.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!