Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips pÃ¥ bra hjälpfläktar?  (läst 34373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #45 skrivet: 19 november 2006, 17:24:01 »
Har just monterat upp min Julafläkt.
Försökte ta bort förlängningsröret med det blev inte så bra.
Fästena stämmer inte riktigt överens och det finns väl en risk att det kanske inte håller som tänkt.
Är det samma fläkt vi har och hur gjorde du när du plockade av den lilla förlängningen?
Du måste ha förändrat konstruktionen för att överhuvudtaget få upp den i taket, eller?

Själva fläkten är ju "lös" i sin upphängning
d.v.s att den går att röra i sidled
skall det verkligen vara så?
Är det för att få bort obalansen?
Har aldrig sett det tidigare på andra fläktar.
« Senast ändrad: 19 november 2006, 17:26:22 av kalle2345 »

Utloggad Pelle.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #46 skrivet: 20 november 2006, 01:02:41 »
..Har kunnat sänkta temp på fjärren från 23 ºC till 18 ºC och har ändå ett snitt på 21ºC i hela huset, och det bästa av allt 19,5 ºC på golvet
Jovars, det scenariot känns igen. Jag lade åsså en fläkt på golvet riktad uppåt vid sidan av innerdelen. Dock så blev inte mina siffror så häftiga som dina. Sänkte 2º på pumpen fick ändå 1 grad varmare på sittplatserna.

...Det borde också gå att sätta en liten friskluftsventil vid innerdelen som justeras så att den både tar lite kallare luft utifrån samt sköter cirkulationen från den redan uppvärmda luften...
Det borde resultera i att man kan köra den på mindre grade i fjärren samt spara lite mera eller? Sc:,h
Det fungerar ENBART ifall husets totala luftomsättning är/förblir oförändrat.
Ifall det nya luftintaget ökar husets totala luftomsättning (vilket är i princip garanterat) så kommer det ändå bli en förlust, men du får friskare luft :)
Hej!

Läste häromveckan ett inlägg om att leda luften från golvet till insug på innedel.
Detta har jag meckat med några dar och fått mycket bra resultat:
Har fått en känsla av att det är lättare att flytta den kalla än den varma luften.
Man suger alltså upp den kalla luften i "systemet" och den varma måste vackert följa efter, och på så sätt spridas/lopas neråt i hela huset.
Har kunnat sänkta temp på fjärren från 23 ºC till 18 ºC och har ändå ett snitt på 21ºC i hela huset, och det bästa av allt 19,5 ºC på golvet, huset byggt på platta, så denna komfort har vi aldrig haft.
En helt ny vändning i denna tråd, men för mej funkar det kanon, nå'n annan som har liknande erfarenheter?

Pelle.


Hehe du har typ lika snygg installation som jag  ;D jag har ocksÃ¥ fÃ¥tt enormt bra resultat genom att leda kall luft till innerdelen.
Jag har nu provat utan fläkt och måste då höjja tempen ca 4-5 ºC på dosan för att få samma innertemp som med fläkt.

Orsaken till detta tror jag är att innerdelen oftare går upp i högre varvtal så spridningen av värmen bil bättre, sen påstås det ju även höjja verkningsgraden.

Jag håller på och testar och stämmer av förbrukning temp osv. fortfarande, och får jag bekräftat att det genom att tillföra kallare luft från golvet sänker min förbrukning och höjjer tempen så, kommer jag att bygga en permanent lösning där jag i innerväggen bygger ett fläkt system som leder in luft i innerdelen mer effektivt än vad en bordsfläkt liggandes på golvet gör, och som inte syns.

Jo det får nog bli en något mer elegant finnsh även för min del, om jag hittar besparing och ökad komfort i detta, och komforten har jag ju redan förbättrat som sagt.

Nytt projekt blev det i helgen oxå:
Man vill ju inte gärna släppa ut 20 ºC luft till kråkorna när man nu räknar decimaler på både termometern och kW/h mätarn.
Sagt o gjort: iväg till byggvarufirman, 6m spirorör 100 m.m + en rulle 95 m.m.
 isolering.
Har placerat min utedel på husgaveln/garagetaket och kan därmed ganska lätt :-\ leda ut ventilationen från duschkabin och gästtoa via detta välisolerade rör som mynnar ut lite ur centrum på utedelens baksida, (bäst sug där) och ta vara på värmen i frånluften, med risk för omåttlig kondensbildning här när det fryser på Sc:,h......ja vi får se......tog bara duschkabinen till att börja med.
Stängda duschdörrar och springa i tröskelskenan gör att luften tas från golvet och ut, (hur kan man placera alla ut-luftventiler i eller strax under taket? där temp håller ca: 23 ºC) vilket är gjort på mitt hus...byggår -66. Nå väl, tekniken har säkert utvecklats på denna front får man hoppas.

Hur som helst, ska bli spännande att se om denna investering kommer att löna sig,  900:- gick det pÃ¥ .....och hur ska man mäta skillnaden  huvuddunk
Kråkorna får iaf inget.

// Pelle.

gano

  • Gäst
gano
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #47 skrivet: 20 november 2006, 23:47:16 »
Detta med lägre insugstemperatur är väldigt viktigt för värmepumpens förmåga att avge värme. Frånsett effekten av att ha varmare längre bort från pumpen så kommer antalet timmar med stödel att minska (i alla fall i teorin). Dessutom ökar COP.

Själv har jag en innerenhet som sitter på en vägg i ett "fack" där den vändande trappan går upp (med väggar på båda sidor). Ibland när pumpen går hårt så har luften svårt att komma ut ur facket och det blir kallt på golvet i bottenvåningen. Värmen? Ja, den sticker uppåt såklart. Har redan snedställt luftriktarna för att försöka skicka ut luften längs ena väggen, men det hjälper inte riktigt. Kommer att låna två fläktar och köra lite försök.

Tänkte blåsa in luft på ena sidan "facket" och sedan skicka ut den uppvärmda luften så mycket det går snett neråt. Jag hör gärna av mej och berättar hur det gick.

MVH/Gano

Utloggad Dr. SiC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #48 skrivet: 21 november 2006, 11:16:17 »
Tack för tippsen om transformatorer. Jag återkommer med resultat när mitt fläktsystem är färdigt.

Men Pelle, att blåsa ut inneluften på ytterdelen har ju disskuterats i 100 trådar tidigare och ingen tycker väl det är en bra idé vad jag har förstått. Men samtidigt tror jag inte det är någon som har prövat, så du får gärna testa och återkomma med resultat.


Utloggad Pelle.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #49 skrivet: 21 november 2006, 19:18:46 »
Ursäkta min dåliga påläsning.
Är ganska ny här på forumet och har inte hunnit läsa alla 100-tals trådar i detta ämne, vilken rubrik ska jag leta under?
Så fel tycker jag ändå inte det kan vara,,,,huset måste ju "byta" luft, och att ta vara på värmen i ventilationsluften tycker jag känns vettigt, det är inga mängder det handlar om.
Har du en länk så ska jag läsa på b00k

Pelle.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #50 skrivet: 22 november 2006, 10:27:44 »
.. att blåsa ut inneluften på ytterdelen har ju disskuterats i 100 trådar tidigare och ingen tycker väl det är en bra idé vad jag har förstått...
Va? Jag tycker det är en strålande idé.
Enda nackdelen är att man tillför nog lite mer fukt. Så man bör övervaka första vintern att avfrostningarna sköter sig.
Har man liten mängd fesljummen luft så gör det nog inte världens skillnad, men har man samlat större delen av husets luftomsättning till en punkt så måste det ju bara göra en positiv skillnad!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #51 skrivet: 22 november 2006, 22:06:25 »
Citera
Jo det får nog bli en något mer elegant finnsh även för min del, om jag hittar besparing och ökad komfort i detta, och komforten har jag ju redan förbättrat som sagt.

Nytt projekt blev det i helgen oxå:
Man vill ju inte gärna släppa ut 20 ºC luft till kråkorna när man nu räknar decimaler på både termometern och kW/h mätarn.
Sagt o gjort: iväg till byggvarufirman, 6m spirorör 100 m.m + en rulle 95 m.m.
 isolering.
Har placerat min utedel på husgaveln/garagetaket och kan därmed ganska lätt :-\ leda ut ventilationen från duschkabin och gästtoa via detta välisolerade rör som mynnar ut lite ur centrum på utedelens baksida, (bäst sug där) och ta vara på värmen i frånluften, med risk för omåttlig kondensbildning här när det fryser på Sc:,h......ja vi får se......tog bara duschkabinen till att börja med.
Stängda duschdörrar och springa i tröskelskenan gör att luften tas från golvet och ut, (hur kan man placera alla ut-luftventiler i eller strax under taket? där temp håller ca: 23 ºC) vilket är gjort på mitt hus...byggår -66. Nå väl, tekniken har säkert utvecklats på denna front får man hoppas.

Hur som helst, ska bli spännande att se om denna investering kommer att löna sig,  900:- gick det pÃ¥ .....och hur ska man mäta skillnaden  huvuddunk
Kråkorna får iaf inget.

// Pelle.

Finns nog stor risk att din ute del kommer att isa igen ganska fort, pga kondens. Generelt gäller att när luft av ex. "rums-temperatur"
kyls så kommer vid en viss temperatur den relativa fuktigheten att öka eftersom varmluft kan innehålla mer vattenånga än kalluft. Om man har en yta som är kall kommer vattenånga att vid en viss temperatur kondenseras på dess yta ex. cellerna på utedelen.
« Senast ändrad: 22 november 2006, 22:09:28 av Lasse Ã¥ »
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #52 skrivet: 23 november 2006, 01:08:34 »
Har just kopplat in elen på min Julafläkt och testat den
och jösses vilket liv den för.
Jag har en del olika Cottexfläktar i huset och de är knäpptysta i
jämförelse med Julas fläkt.
Så här mycket skall inte en fläkt brumma.
Den åker tillbaks direkt.
Får bli en liten Cottex istället.

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #53 skrivet: 23 november 2006, 01:14:56 »
Har köpt en luftvärmepump men eftersom huset inte har någon särskilt öppen planlösning
så tänker jag köpa 2 sugfläktar som skall suga ut den varma luften från hallen där innerdelen
sitter genom väggen till köket och även en fläkt som suger ut till vardagsrummet.

Det behöver ju vara en tyst och effektiv fläkt antar jag.
Storlek m.m. vet jag inte vad som krävs.

Min fråga är om någon kan tipsa om bra fläktar just för detta ändamål
gärna länk till hemsida också.

Skulle också behöva tips på bra och smidig takfläkt som inte bygger så långt ner i rummet.
Den är tänkt att ha för att vispa ut värmen ur hallen och in i rummen som finns i ändarna av hallen.

Jag har en värmeflyttare för vedspisen, det är skit den räcker inte bara 60m3 i timmen och bullrar som fan.
Skaffa kanalfläkt med spirorör minst 125mm och riktiga don det är mitt tips. Ju mindre tempskillnad mellan rummen desto större luftmängd måste flyttas alltså större diameter rören.


Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #54 skrivet: 23 november 2006, 16:42:08 »
Hej Thumbsup här kommer en länk till lite annorlunda fläktar  :,v(

http://www.texadesign.se/kataloger/fans.pdf

/Bengt
Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #55 skrivet: 04 december 2006, 00:52:39 »
Har nu monterat min Cottex 105cm fläkt
och det blev skillnad ljudmässigt.
Den går ljudlöst och den har perfekt hastighet
på lägsta läget 35W.

Läste i en gammal monteringsanvisning över Cottex takfläktar
att det är nödvändigt med en väggströmbrytare före själva takfläktens
inkoppling i uttaget.
Stämmer detta verkligen, är det inte godkänt att koppla den rätt i ett
dosuttag som inte har brytare. Takfläkten har ju en egen dragbrytare.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #56 skrivet: 06 december 2006, 20:37:27 »
Har nu monterat min Cottex 105cm fläkt
och det blev skillnad ljudmässigt.
Den går ljudlöst och den har perfekt hastighet
på lägsta läget 35W.

Läste i en gammal monteringsanvisning över Cottex takfläktar
att det är nödvändigt med en väggströmbrytare före själva takfläktens
inkoppling i uttaget.
Stämmer detta verkligen, är det inte godkänt att koppla den rätt i ett
dosuttag som inte har brytare. Takfläkten har ju en egen dragbrytare.

Jag borde egentligen inte svara på detta efter som jag inte är helt säker, men jag tvivlar på att det finns någon sådan regel. jag hade en elektriker hos mig som drog om lite el i huset medan jag satt upp en av mina fläktar, han nämnde då inget om det.
Man kan ju oftast lägga sig på samma fas som ett uttag om man vill, finns oftast någon fas i en dosa som är kopplad till ett uttag, om nu så skulle vara fallet

men i alla fall sÃ¥ nÃ¥gon sÃ¥dan regel kan jag inte tänka mig att det finns....  Sc:,h

rätta mig om jag har fel.
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!