Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips pÃ¥ bra hjälpfläktar?  (läst 34285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
Tips på bra hjälpfläktar?
« skrivet: 28 augusti 2006, 23:33:18 »
Har köpt en luftvärmepump men eftersom huset inte har någon särskilt öppen planlösning
så tänker jag köpa 2 sugfläktar som skall suga ut den varma luften från hallen där innerdelen
sitter genom väggen till köket och även en fläkt som suger ut till vardagsrummet.

Det behöver ju vara en tyst och effektiv fläkt antar jag.
Storlek m.m. vet jag inte vad som krävs.

Min fråga är om någon kan tipsa om bra fläktar just för detta ändamål
gärna länk till hemsida också.

Skulle också behöva tips på bra och smidig takfläkt som inte bygger så långt ner i rummet.
Den är tänkt att ha för att vispa ut värmen ur hallen och in i rummen som finns i ändarna av hallen.
« Senast ändrad: 28 augusti 2006, 23:35:21 av kalle2345 »

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2006, 07:29:59 »
Den sortens fläktar ( typ 100m/m Pax ) för mycket oväser och lite verkstad. Kan du inte hitta en bättre placering?

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2006, 09:29:51 »


 studs
Jag har installerat två stycken värmeförflyttare mellan två rum i övervåningen och två rum i källaren för att få till värmespridningen i båda våningarn fullt ut. Det finns en del alternativ på marknaden och jag fann det bästa alternativet vara PAX 250 som säljs som ett komplett värmeförflyttarpaket. På fläkten kan du ställa in önskat varvtal och vid vilken temperatur som den ska slå på respektive av. Denna fläkt är också väldigt tyst och jag fann inget annat fabrikat som var tystare. Om du dessutom justerar ner fläkthastigheten till 75-80% så kommer du knappt att höra den.

Jag är själv känslig för "oljud" och jag störs inte ett dugg av den. Själva värmeförflyttningen fungerar utmärkt. Bifogar ett produktdatablad som jag fann på nätet.

När det gäller takfläkt har jag inget tips att ge dig.


Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2006, 13:23:43 »
Clas Ohlsson mfl säljer ju Myson värmeförflyttare med termostat resp en utan termostat.
Har inte själv någon sådan, men specen verkar ju rätt bra ffa ljudnivån på 35,7 db.

PAX fläkten kanske är ännu tystare?
Jag får inte länken ovan att fungera.

Jula mfl. har en, i mitt tycke, snygg takfläkt. Den har vändbara blad med valet trä eller silver.
Den är hyfsat nätt jämfört med de traditionella "80 talssfläktarna"

Den har bra effekt och går att köra på 3 olika effektlägen.
Har själv en sådan i trappan för att skynda på värmen från kaminen på bottenvåningen.
Jag har inte "stången" utan har monterat motorn direkt på kåpan mot taket.
Detta gör att den inte bygger så mycket.


Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2006, 14:58:24 »
Ang. pdf dokumentet. Högerklicka och spara ner filen till ditt skrivbord. Därifrån kan du sedan öppna den.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2006, 23:52:47 »
Personligen tycker jag när det gäller flyttande av stora luftvolymer över lågt tryckfall(läs: grova/korta luftkanaler) med lågt ljud så går det nog inte att slå tangentialfläkten. Det är samma typ som sitter i L/L inneenheten. En sån där "Avlång skovel-fläkt", passar kanon i mellanväggarna

Man skall inte stirra sig blind på databladets siffror om antalet dB, man bör lyssna. Jag upplever att tangentialfläktens mer lågfrekventa "woosch" ljud mindre störande än axialfläkten("propellerfläkt") typiska ljusare "brus" och "vinande".
Dock, som en motpol, så säger forskningen att lågfrekventa buller gör oss generellt "mer trötta".

Axialfläkten går ju iofs att tysta ner, bara man sänker varvtalet tillräckligt. Bruset och vinandet genereras av allt för hög perifierihastighet(periferi= utkanten) på fläktbladet.

Skoveln i en tangentialfläkt är sällan högvarvig eller särskilt stor i diameter varpå dennes periferihastighet blir automatiskt låg = lågfrekvent buller (undantag kupe-värmare, dessa brukar faktiskt väsnas en hel del).
Eftersom örat är relativt okänsligt i de lägre frekvensregionerna så lägger man inte märke till det lika tydligt.

Därmed inte sagt att om man mixtrar med en hel radda(typ 4-8st) av lågvarviga 120mm fläktar kan man få till det riktigt bra beträffande lågt buller och stor luftvolym!
För händige hempularen ger nog den lösningen oslagbart pris/prestanda till rimligt låg ljudnivå. Man kan köpa billiga DC 12V 120mm datorfläktar för ca 50-100kr/st. Komplettera med ett ställbart aggregat 6-12V så blir det en spännande tid framför dig.
Skall du ha ställbart spänningsaggregat så köp fläktar med ett maxvarv på ca 2500rpm.
Tänkte du inte mixtra med ställbart så sikta på ca hälften 1200 rpm, dessa borde vara tysta nog.

Problemet för konsument är att hitta tangentialfläktar. Dom är inte direkt jättemånga jämfört med axialfläktar.
Finns ibland annat: kupé-värmare(för liten för inomhusbruk), luftridåer (sitter i ingång till butiker), och i vissa "sommar-svalka-fläktar".

Personligen så köpte jag golvstående tangentialfläktar för sommar-svalka, dessa tänker jag slakta ner och återanvända fläkt-delen som luftmassaförflyttare. (Lidl hade rea, kanonbilligt! kom med 3 olika farter och flera års garanti *host* ::) )
När det gäller fläktar, tänk stort med lågt varvtal, det blir tystat så oavsett fläkttyp du väljer.

Bekant till mig satte upp två st PAX fläktar(typ liknande 250:an) för att få lite rotation i huset, han upplevde ingen förbättring. DOCK så har han en tokig huslayout direkt missanpassad för L/L pump. Han har skorstenen/trappan/toan mitt i huset, alla andra rum byggda i en serie rum till dörrhål till rum i en fyrkant runtom skorsten/trappa/toan. Dock så finns det en hel vägg halv-vägs genom huset, där sattes dubbla PAXisar för att varmluften skulle fortsätta vidare i ett kretslopp. Det konceptet föll kanske inte enbart på för lite luftvolym, kanske även var några andra faktorer som samverkade.

Edit: Fördel med 12V fläktar är att vem som helst får experimentera med dom. 230V fläktar skall installeras av fackman!
« Senast ändrad: 30 augusti 2006, 00:15:57 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2006, 13:44:51 »
Hej

Jag har en ide om detta med att flytta luft.
Om man bygger om en innervägg så att ett fack mellan två stående reglar får bli en lufttrumma och man sätter in en sån där tangential-fläkt så kan man suga in varm luft uppe vid taket och blåsa ut nere vid golvet.
Själv tog jag en paxfläkt i ett rör och ställde bakom soffan som fick suga från taket ner till golvet, det fungerade bra men lät för jävligt.

Problemet att få tag i bra fläktar verkar kvarstå så alla tips är välkommna.

MVH
Messer

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2006, 19:36:42 »
Hej...

Jag har en ide om detta med att flytta luft.
Om man bygger om en innervägg så att ett fack mellan två stående reglar får bli en lufttrumma och man sätter in en sån där tangential-fläkt så kan man suga in varm luft uppe vid taket och blåsa ut nere vid golvet...
MVH
Messer
Precis så tänkte jag göra. Då kan man dessutom sätta in lämpligt ljud-dämpande material i "luft-trumman" för att ytterligare undertrycka brus-ljud.

Jag tycker även att estetiskt är det mer tilltalande med lite lång-smala slitsar på väggen än ett mer "fyrkantigt" hål/galler

Man kan givetvis sätta en radda av mindre (axial)fläktar i bredd för att "simulera" en stor fläkt.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad j0h4n4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2006, 20:32:21 »
Borde det inte kunna funka med den typ av fläkt som finns i datorer. Dessa fläktar klarar av att skicka mer luft än vad man kan tro plus att dom är väldigt tysta. Tror även att det finns såna fläktar med termostat.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #9 skrivet: 30 augusti 2006, 20:38:36 »
Borde det inte kunna funka med den typ av fläkt som finns i datorer.
Precis vad jag nämnde nyss högre upp i denna lista...

Tips! ClasOhlson
Friskluftfläkt "Honeywell" nr 36-2437  895,00
Fjärrkontroll, 3 hastigheter + oscillering(ähum, som man struntar i vårt fall)
Hyfsat slimline....

Inte jättebilligt dock. (Lidl sålde ut liknande fast lite klumpigare design, utan fjärr 249kr eller vad det nu va..)
 
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #10 skrivet: 31 augusti 2006, 19:32:15 »
Borde det inte kunna funka med den typ av fläkt som finns i datorer.
Precis vad jag nämnde nyss högre upp i denna lista...

Tips! ClasOhlson
Friskluftfläkt "Honeywell" nr 36-2437  895,00
Fjärrkontroll, 3 hastigheter + oscillering(ähum, som man struntar i vårt fall)
Hyfsat slimline....

Inte jättebilligt dock. (Lidl sålde ut liknande fast lite klumpigare design, utan fjärr 249kr eller vad det nu va..)
 

Datorfläkt i kanal funkar bra och är, i det närmaste, ljudlös.
Har en bekant som provat detta.

Den flyttar ju inga större mängder luft, men skillnad gör det absolut.
Att det sedan finns ett oaändligt antal bättre begagnade att byta till när den havererar, är ju inte heller fel.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #11 skrivet: 31 augusti 2006, 23:22:38 »
Datorfläkt i kanal funkar bra och är, i det närmaste, ljudlös.
Har en bekant som provat detta.
Det är ju en oändligt flexibel lösning som dessutom blir snyggare än vilken jäkla PAX fläkt som helst, jag tycket dom är groteskt fula.
Dölj fläkten, begrav den djupt så slipper man höra den se till att få en schysst avslutning på kanalen bara så har man en fiffig lösning.

En grej bara jag vill nämna: vare sig axialfläktar eller tangentialfläktar gillar "belastning" på sugande sidan. Ha det i åtanke när ni planerar/placerar fläkten.
Belastar man den sugande sidan så varvar dom upp hejdlöst, för mer irriterande oväsen (pga perifierihastigheten) och utför mindre vettigt arbete (dvs pumpa luft).
« Senast ändrad: 05 september 2006, 17:16:48 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #12 skrivet: 04 september 2006, 22:39:58 »
Tack för alla ideer och tips.
Skall gå igenom dem och testa när jag fått pumpen installerad.

Citera
Jag har installerat två stycken värmeförflyttare mellan två rum i övervåningen och två rum i källaren för att få till värmespridningen i båda våningarn fullt ut. Det finns en del alternativ på marknaden och jag fann det bästa alternativet vara PAX 250 som säljs som ett komplett värmeförflyttarpaket. På fläkten kan du ställa in önskat varvtal och vid vilken temperatur som den ska slå på respektive av. Denna fläkt är också väldigt tyst och jag fann inget annat fabrikat som var tystare. Om du dessutom justerar ner fläkthastigheten till 75-80% så kommer du knappt att höra den.
Detta verkar vara en bra lösning, har läst lite om den som hastigast, vad kostar hela detta värmeflyttarpaket?
« Senast ändrad: 04 september 2006, 23:20:42 av kalle2345 »

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #13 skrivet: 05 september 2006, 16:58:56 »
Runt en tusen lapp !

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Tips på bra hjälpfläktar?
« Svar #14 skrivet: 05 september 2006, 23:53:30 »
Såg en annons idag på just PAX250 den var sänkt från 1325 kr till 1095 kr.
Clas Ohlsson säljer en likvärdig Myson för ca 700 kr.

Skulle det också funka att byta ut det befintliga röret i denna sats mot ett längre ca 2,5 meter
och samtidigt ha ett utsläpp någonstans på mitten av detta 2,5 meters rör?

Jag tänkte nämligen flytta luft från hall till kök det är bara rätt igenom en vägg och där räcker röret som följer med.
Jag tänkte också försöka att flytta luft från hall till vardagsrum,. Här behövs en rörkanal på 2,5 meter som är avståndet mellan hallen och vardagsrummet. Denna långa rörkanal tänker jag dra uppe i hörnet/taket i det sovrum som ligger mellan hallen och vardagsrummet,
kanske kan jag passa på att släppa ut varm luft någonstans i mitten på detta långa rör så att även detta sovrum får del av värmen.

Jag syftar alltså på att köpa två värmeflyttarsatser där den ena skall ha ett 2,5 meter långt rör.

Kanske inte så lätt att förstå hur jag menar isåfall kan jag posta en skiss.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!