Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ändrar man värmekurvan?  (läst 5461 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adamtensta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ändrar man värmekurvan?
« skrivet: 16 januari 2021, 17:12:30 »
Hej, försöker ändra min värmekurva men finns inga knappar för det? Någon som har koll?
Se bifogade bilder

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2021, 05:31:11 »
Är det inte denna modell som ska ställa in denna automatiskt med hjälp av rumsgivaren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Adamtensta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2021, 08:40:15 »
Är det inte denna modell som ska ställa in denna automatiskt med hjälp av rumsgivaren?

Jaha. Är det bra eller dåligt? Externa displayen med rumsgivare är urkopplad och ansluter ej av någon anledning. Teknikern sa att det var bättre så?

Utloggad Kloge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2021, 09:50:27 »
Det sa han nog för att han inte klarade av att ansluta den trådlösa. Titta i manualen!
Värmepumpen räknar själv ut värmekurva med hjälp av den trådlösa och det fungerar riktigt bra.
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mån)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2021, 10:03:00 »
Har använt den trådlösa rumsgivaren flera år och har fungerat mycket bra med en jämn temperatur i huset.
För ett kort tag sedan fick jag något haveri på den och blev tvungen att gå över på kurva, märker nu ännu mer hur bra den trådlösa fungerade här då jag nu med mitt tröga golvvärmesystem och rätt hoppande utetemperatur får svårt att knäcka kurvan rätt och få till en bra förskjutning.

Måste snabbt som tusan få igång min rumsgivare  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2021, 10:21:32 »
Frågan var hur man ändrar kurvan. När du är ute i hemmenyn (startmenyn) så får du hålla in vänstra runda menyknappen lite längre så kommer du in i inställningsläget. Då får du fram knappar för att kunna ändra kurvan där du har varit  utan att se några inst.knappar.

Visst fungerar det bra att köra med den trådlösa rumsgivaren. I manualen står det dock att det är bäst att köra på kurvan höst och vår för att få lägre framl.temp. Det blir istället många start/stopp.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2021, 10:54:34 »
Har man en rumsgivare kan man även köra båda kombinerat, har inte testat så har dålig koll på hur det fungerar.
Har inte loggat min på vår/höst så kan varken bekräfta eller dementera om jag får fler start/stopp med rumsgivare kontra kurva eller via kombination, lär även skilja sig om man har golvvärme i betongen eller vanliga raddisar.

Då trådskaparen har en rumsgivare så skulle jag ansluta den och sen prova vilken variant som fungerar bäst.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Adamtensta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2021, 12:38:55 »
Frågan var hur man ändrar kurvan. När du är ute i hemmenyn (startmenyn) så får du hålla in vänstra runda menyknappen lite längre så kommer du in i inställningsläget. Då får du fram knappar för att kunna ändra kurvan där du har varit  utan att se några inst.knappar.

Visst fungerar det bra att köra med den trådlösa rumsgivaren. I manualen står det dock att det är bäst att köra på kurvan höst och vår för att få lägre framl.temp. Det blir istället många start/stopp.

Stort tack för hjälpen!! Detta funderade. Ska även testa att koppla in dosan själv. Mottagaren lyser inte längre så gissar att han inte kopplat in den igen

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2021, 13:27:35 »
Antar att du har senaste D tanken om det är en nyinstallation och kanske inte har samma  val på inställning som jag har med C tanken.

Då jag varit ”tvungen” att gå på kurva nu ett tag nu och om du har ingjuten golvvärme så har justering med -5 grader i displayen fungerat rätt ok för mig .
Har då kurvan ställd på 45 grader som högst framledning

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Adamtensta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2021, 13:35:39 »
Nu har jag kopplat in dosan igen och försökt para ihop den, även slagit på sw1-8 enligt manualen. Men får felmeddelande 4 på trådlösa dosan. Har även försökt rensa parningen men detta hjälper inte.. Någon som har koll?

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2021, 16:40:39 »
Bifogar bild med info, följ denna så kanske du lyckas
OBS! ej i drift under tiden

Utloggad Adamtensta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2021, 16:52:25 »
Bifogar bild med info, följ denna så kanske du lyckas
OBS! ej i drift under tiden
Tack för svaret.. Det är samma som det står i manuelen men funkar inte. Får detta meddelande. Testade att hålla in knappen på trådade mottagaren för att nollställa den men hjälpte inte heller, dvs steg 5

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2021, 17:15:13 »
Konstigt, det där ska ju vara klockrent rakt på.

När du stängt ner maskinen och gjort den spänningslös för att ändra switch 1-8 på kortet så ska den bara spänningsättas igen men inte startas upp.

Sen är det bara att följa rakt av.

Ta ur batterierna en stund och börja om från början en gång till


Utloggad Adamtensta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2021, 17:26:53 »
Konstigt, det där ska ju vara klockrent rakt på.

När du stängt ner maskinen och gjort den spänningslös för att ändra switch 1-8 på kortet så ska den bara spänningsättas igen men inte startas upp.

Sen är det bara att följa rakt av.

Ta ur batterierna en stund och börja om från början en gång till
När jag ändrade 1-8 så var den nedstängd via knappen på framsidan, men inte helt nedstängd, dvs strömbrytaren. Ska den vara det?

Utloggad Adamtensta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ändrar man värmekurvan?
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2021, 17:34:28 »
Hurra!! Det funkade efter en omstart av huvudbrytaren. Tack för hjälpen alla!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!