Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f370  (läst 5267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe f370
« skrivet: 19 november 2020, 21:33:48 »
Hej!

Nybliven husägare och på köpet har vi fått en Nibe F370 och har lite frågor för jag försöker optimera driftsbudgeten för pumpen och huset och förstå hur det funkar.

Huset:

1 & 1/2 plans hus 135 kvm byggt 2017. Ligger i kungälv på västkusten. Ingjuten golvvärme från Uponor på BP inget ovanpå betongen, fördelat på 5 slingor och på ovanvåningen radiatorer.

Frågor:

Det sitter en extra CP i fördelar skåpet. Denna var urdragen när vi tillträdde. Jag är lite fundersam till varför och hur man skall hantera denna?

Strömkännarna är inte installerade utan ligger i sin påse ej heller jordningen till luftkanalerna. Det är heller inte inställt max effekt enligt BRRs regler. Känns som något som installatören borde komma hit och göra så jag sen kan säkra ner huset till 16 eller iaf 20 A huvudsäkring, trodde det ingick i installationen?!

Hur hade ni agerat?

Jag har fler fårgor men vi kan ju börja här.

Tack på förhand :)

Vänliga hälsningar,

Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f370
« Svar #1 skrivet: 19 november 2020, 23:00:15 »
Jag skulle akta mig för att ställa in grejerna efter BBR, man kan justera max effekten i meny 5.1.12 istället och denna är inte oåterkallelig.
Sänker du i 5.1.13 så går det inte att öka den sen, denna spärrar elpatron för all framtid.

Strömkännarna är bra, jag skulle kontakta en elektriker för att stoppa in dessa.
Sen kan man antagligen ha max huvudsäkringar på 20 A i alla fall.

Jordningen till luftkanalerna är nog bra att montera, jag skulle fixat detta själv.

Ta en bild på fördelarskåpet med cirkpumpen, den kanske måste kopplas in men med en bild så ser vi kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370
« Svar #2 skrivet: 19 november 2020, 23:41:58 »
Hej Carl!

Tack för svar!

Bra input med BRRs regler och mjukvaruinställning istället. Perfekt.

Skall koppla in jordningen själv imorgon.

Alltså cirkpumpen är ansluten till kretsen men kontakten är ej isatt. Tar en bild imorgon och lägger upp.

Skall se om installatören kan masa sig hit och installera strömkännarna, känns som en given del i installationen.

En följdfråga på det där med CP. Jag har väldigt lågt delta pånframledning och retur. Iofs ganska varmt just nu med 3-5 grader men mer än 1,5-2 grader borde man väl ha?

Gjorde iaf rent röret till kondensorn idag, det var igensatt, kändes som det kunde leda till mycket tråkigheter med elektronik placerad nedanför kondensorn. Enkelt sätt är att köra våtdamsugare på låg effekt och suga ut skiten som sitter i röret.

Ha en fin kväll och tack för bra tips!

/Jonas


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f370
« Svar #3 skrivet: 20 november 2020, 08:39:16 »
Bra det där att du upptäckte att dräneringen var igensatt.
Det händer att tråget svämmar över och orsakar elfel om man inte är uppmärksam på detta.
Deltat mellan fram och retur blir oftast rätt litet när framledning/retur är låga.
Gissar att du har en rätt låg kurva?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370
« Svar #4 skrivet: 20 november 2020, 08:53:59 »
Hej!

Ja det kändes bra. Kunde ju slutat tråkigt. Fick ju tips om det här på forumet. (Fantastiskt mycket bra info här)

Har kurva 5 nu med 0 i förskjutning. Det var kurva 9 med -5 när vi tillträdde. Får se hur det blir.

Se bilaga för bild på fördelningsskåpet :)

En fråga till, har tryck 0,6 på niben, dags att avlufta och få upp det till ca 1 bar? Vad är nackdelen med lite för lågt tryck?

/Jonas


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f370
« Svar #5 skrivet: 20 november 2020, 09:23:19 »
Trycket bör ligga på ca 0,8 - 1,0 bar. Om det är för lågt tryck kanske man inte får ut luften ur systemet när man luftat radiatorerna där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f370
« Svar #6 skrivet: 20 november 2020, 14:33:55 »
Om du bara har det där golvvärmesystemet och inget mer så kan du prova att öppna shunten (svarta ratten nere till vänster på bild) helt och köra med bara värmepumpens cirkpump.
Den kommer då trycka vattnet genom cirkpumpen i skåpet så den kanske inte behövs?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370
« Svar #7 skrivet: 21 november 2020, 10:07:02 »
God morgon!

Ja det är så det är nu, men känns lite som radiatorerna på ovanvåningen inte riktigt hänger med. Det är ca en grad kallare uppe (alla termostater fullt öppna). Frågan är om.det hänger ihop.

Känns inte som en optimal lösning att ha slingor och radiatorer blandat eller?

/ Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f370
« Svar #8 skrivet: 21 november 2020, 12:11:24 »
Aha, radiatorer uppe...
Jag läste väl inte första inlägget ordentligt...

Du måste nog ha igång cirkpumpen i skåpet och ratta in shunten.
Shunten (svarta ratten till vänster) styr hur mycket som fördelaren tar från primärsidan/sekundärsidan.
Ju mer du stänger shunten ju mer värme kommer gå till övervåningen och mindre till golvvärmen.
Börja med nått mellanläge och justera in dig mot när du upplever att fördelningen värme upp/nere känns OK.
Sen kan du ställa in termostaterna så de stänger vid övertemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370
« Svar #9 skrivet: 24 november 2020, 16:20:54 »
Hej igen!

Jag försöker förstå varför jag får så många start/stop på min kompressor.

Utifrån avluften kan jag se hur den kör. Kan någon hjälpa mig tolka detta diagram?

Borde den inte köra längre stunder med senaste fw (ökad hysteres) har vatten på ekonomi och start på 42 stopp på 48. Kurva 5 förskjutning 0. Ventilation 45. Inga avfrostningar registrerade i händelseloggen.

Den högre avluftstempen på sista körningen beror på forcerad ventilation.

Hjälp mig förstå.

Mvh,

Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f370
« Svar #10 skrivet: 24 november 2020, 17:22:34 »
Kolla tempgivare kompressor (BT18) respektive elpatron (BT19)?
BT19 ska visa lite högre temp om allt är OK.
Om elpatron inte skjuter till nått så går den nog on/off då värmebehovet inte är större.

Kolla även att pannan är luftad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370
« Svar #11 skrivet: 24 november 2020, 17:31:26 »
Hej!

Bt18: 32,5
Bt19: 35,3
Ute: 10

Känns som den kör igång igen så snabbt. Hade hellre sett att den körde på ordentligt för att sen vara stopp. Kanske öka varmvatten tempen ett par grader s den kör längre mot varmvatten? Ligger på ca 8-10 start stopp nu när det är varmt ute.

/Jonad
« Senast ändrad: 24 november 2020, 17:47:12 av jonas_da »

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370
« Svar #12 skrivet: 24 november 2020, 17:49:26 »
Luftade systemet igår. Ligger på 1 bar nu (var på 0,7 när jag började lufta och fylla på) och körde länge för att va säker på att all luft far ute. Var inte särskilt mycket luft dock.

/Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe f370
« Svar #13 skrivet: 25 november 2020, 00:58:42 »
Då är värmebehovet för lågt för att den ska gå längre tider, det blir bättre när det blir kallare ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f370
« Svar #14 skrivet: 25 november 2020, 01:02:37 »
Gångtiden på de korta körningarna är bara 20-25 minuter, det kan omöjligt vara bra för kompressorn. Styrsystemet till denna FLVPn känns verkligen suboptimalt. När jag följer temperaturerna ser det ut som kompressortempen sjunker väldigt snabbt från de 8+ mot beräknad framledning som den stoppar sin körning på. kan det vara något med skiktningen i tanken (för stor flöde på CP) som rör om i den och skapar detta problem?

// Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!