Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?  (läst 24474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« skrivet: 02 december 2010, 21:42:56 »
Hej!
Upplever att pumpen har fått sämre luftflöde i fläkten på sistone. Har rengjort alla filter men ser att själva flänsarna är helt igendekade av damm och det går inte damsuga bort. Kan detta påverka luftflödet eller beror det på nåt annat? Tips på rengöring mottages gärna. tryckluft?

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 22:01:44 »
jag brukar ta en blomspruta och duscha på rikligt med vatten på flänsarna.. det är absolut ingen fara för dom är gjorda för att det ska vara vatten på dom, det blir det vid AC-drift. vattnet droppar ner i ett tråg och leds ut via en slang genom väggen och ska droppa ut på utsidan om pumpen är rätt installerad, så kolla först om du har denna slangen ansluten. när du gjort åt minst en hel duschflaska med vatten (du kan med fördel ha lite spolarvätska i vattnet) så tar du och häller ett dicksglas med vatten ner i plasttråget (inte för snabbt så det svämmar över, men inte heller för sakta)
detta för att rensa tråget och avrinninggslangen från damm och gegga som lossnade från lamellerna.
vid utloppet bör du se hur myycket skit som runnit ur, ställ gärna en hink eller nåt där så du ser att det gjort nytta.

Utloggad Eraiser

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vilhelmina
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #2 skrivet: 03 december 2010, 01:22:48 »
@ Oskar P

när man har rengjort den,ska man köra pumpen i ett visst läge då en stund?
tex cold/Heat/dry eller liknande?
tänkte att man med fördel skulle köra på heat för att torka lamellerna?

eller de kanske inte spelar nån roll?

bra tips iaf,med vatten+spolarvätska! hade själv tänkt köra på nån dyr rengöringsvätska från ÅF
men fungerar det här är det ju great!  Thumbsup

Mvh/ Daniel
LL "MITSUBISHI ELECTRIC FD25 VABH"
Braskamin "OSKAR DE LUXE"
Fläktelement "VLD 8E"
Radhus,byggt 1977,4 ROK,ca 108 kvm

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #3 skrivet: 03 december 2010, 08:27:54 »
@ Oskar P

när man har rengjort den,ska man köra pumpen i ett visst läge då en stund?
tex cold/Heat/dry eller liknande?
tänkte att man med fördel skulle köra på heat för att torka lamellerna?

Mvh/ Daniel

Hei.

Du kan med fordel kjøre varmepumpen på Heat i 15 minutter for å tørke innedelen.

Mvh
varmepumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #4 skrivet: 03 december 2010, 08:46:47 »
Den här dräneringsslangen skall alltså hänga utanför utedelen nånstans eller? Den ska inte ledas in i utedelen utan hänga rakt ut genom väggen? isf verkar jag inte ha någon sån

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2010, 16:41:09 »
Hej Oskar.P...
Hittade slangen till slut, den låg gömd bakom två andra så jag såg den inte först.
Rengjorde efter din instruktion. Helt sjukt vad damm o skit det rann ut. Nu är pumpen i drift igen och jag upplever att den ger mer värme faktiskt plus att den fläktar ut luften mer....
Tack för det fina tipset...

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2010, 18:58:03 »
kul Thumbsup

Utloggad hafer24

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #7 skrivet: 24 december 2010, 10:51:35 »
@Oskar

Mina kylflänsar är också igenkorkade med damm, och ingen framgång med dammsugaren heller tyvärr.
SÃ¥ innan jag skrider till verket med vatten och spray flaska:

Ska inomhusdelen vara på eller av? (spelar de någon roll)

Om man vill montera av plastkÃ¥pan, (jag har en Panasonic CS-E9DKEW), är det de tvÃ¥ skruvarna längst ner (i nedre hörnen, dolda av ett platslock) eller finns det fler?  Sc:,h

Kan plastkåpan tas av (av en amatör) eller är det ett jobb för installatör?


Tack på förhand
 tomte::

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #8 skrivet: 25 december 2010, 16:25:02 »
Jag blandar 4 delar "Prick bort avfettning" med 1 del kalkosan allternativt fälgrengöring.(tar både fett OCH oxid)
sprutar på och låter det verka några minuter,sen tar jag helt enkelt en vattenslang som jag kopplar på varmvatten kranen i köket,sjusterar sedan till lämplig dusch(inte högre flöde än kondens evakueringen klara av att svälja,sedan låter jag innedelen torka en halv dag "UTAN" elen inkopplad..Det blir matfett på flänsarna som måste lösas upp och då anser jag att avfettning fungerar bäst
men man bör vara försiktig så att man inte sprutar på någon elektronik,eventuell elektostat filter eller dylikt måste man demontera först.

Detta är hur JAG gör och har fungerat perfekt för mig i många år.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #9 skrivet: 25 december 2010, 22:08:26 »
Det här tipset skulle jag vilja pröva på min 4 år gamla Sanyo 123.
Upplever att den ger sämre värme än tidigare och den ser lite skiten ut.

Den sitter lite taskigt till uppe på väggen i ett trapphus, men den går att komma åt.
Min fråga är om risken är stor att man får massa skitstänk på den fina tapeten?
Har undvikit detta med vatten på innerdelen för att jag e orolig att få fläckar på tapeten.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2011, 13:26:28 »
Hej

Har nu gjort rent båda mina maskiner (gör det varje år). Körde grannens i samma veva. Märkligt hur lika maskinerna är byggda. 2 skruv i underkant, sedan 2 hakar i överkanten; sedan är främre delen av plasthöljet loss.

Ibland kan det vara svårt att få den bakre värmeväxlardelen ren. Plasthöljet kan i vissa maskiner sträcka sig över denna del så man inte kommer åt att dammsuga. Jag har därför klippt bort allt plastgaller förutom de två hakarna som håller ihop de båda delarna av ytterhöljet. Det märks klar skillnad om man inte gör rent denna del, man tappar ju typ 25% av ytan....

Jag kör med Biltemas datorrengöringskit för dammsugare först. Bäst är det lilla vinklade munstycket, fram och tillbaka i lamellernas längsled. Sedan vatten utblandat med lite spolarvätska från en tryckspruta, riktigt ordentliga mängder. Sedan varmvatten i samma spruta. Låt det ta lite tid. Jag körde nog 5 liter vatten/ maskin. Ingen av mina maskiner sitter utsatt för fett från matlagning, i så fall krävs nog avfettning precis som några tips i tidigare inlägg.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Daniel81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Utanför VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2011, 17:48:34 »
Gjorde enligt vad vissa skriver ang göra rent flänsarna på innedelen..

Spolarvätska/vatten Ã¥ sen skölja av med varmvatten !  Fungerade Kanon !  Hade innan jag gjorde rent den, ca 18-19 grader inne när pumpen stod pÃ¥ 26 Grader... Efter jag gjort rent den är de nu 25-26 grader när man kommer hem :) Ska tillläggas att de blÃ¥ser ganska duktigt ute Ã¥ dÃ¥ brukar värmen inte stanna kvar inne i vÃ¥rat hus :) SÃ¥ nu blir de nog Ã¥ göra rent den lite oftare än vanligt ! hehe    Thumbsup

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2011, 18:27:28 »
Spolarvätska är väl några droppar yes eller liknade i ett par liter vatten + t_sprit beroende på frysgrad.. eller hur.
Kanske lite färgämne och något luktämne..

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2011, 21:12:13 »
Hej

Angående att göra rent den bakre delen av värmeväxlaren i innerdelen. Jag fick ta avbitaren och klippa lite för att komma åt det bakre värmeväxlarpaketet. Så här ser min Hitachi RAK25NH4 ut numera.

EDIT:Tillägg: Tog bilden utan filter, det blev tydligare så. Jag fick klippa 2 längsgående "spröjs".

MVH/Gano

« Senast ändrad: 10 januari 2011, 21:16:03 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Karint

  • Gäst
Karint
SV: Hur rengöra innerdelens flänsar osv?
« Svar #14 skrivet: 21 november 2023, 13:30:28 »
Hittade denna gamla tråd….
Ang rengöra med spolarvätska- vÃ¥gar ni göra det pÃ¥ värmepumpen? PÃ¥ Ã¥tminstone min spolarvätska stÃ¥r det att den är brand o värmekänsliga… 😅🙈

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!