Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH  (läst 5719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R-A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« skrivet: 14 januari 2008, 10:55:39 »
Hej

Jag har tänkt och montera 2st MITSUBISHI MUZ FD25VAH, hur mycket kommer de värmepumparna att förburka om båda går 24 timmar?? varje pump är 6,3 kwh.

för nuvarande så har jag el_förbrukning ungfär 100kwh på dag. om jag monterar 2 st kommer jag kunna sänka el förbrukning? eller vad tror ni

MVH

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2008, 11:27:17 »
Berätta mera om ditt hus , Planlösning , Befintligt uppvärmningssystem osv...

     :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad R-A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2008, 11:45:02 »
Det är en sutteräng villa med nästan 186 kvm det ända öppet plan är vardagsrummet.. nuvande värme system är oljepanna men värmes endast med elpatron ej olja,

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2008, 12:25:53 »
Hej

Jag har tänkt och montera 2st MITSUBISHI MUZ FD25VAH, hur mycket kommer de värmepumparna att förburka om båda går 24 timmar?? varje pump är 6,3 kwh.

för nuvarande så har jag el_förbrukning ungfär 100kwh på dag. om jag monterar 2 st kommer jag kunna sänka el förbrukning? eller vad tror ni

MVH

100kw är då hushållselen oxå inräknad eller är det enbart värme och varmvatten?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad R-A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2008, 12:33:22 »
HEj krister

jo det är med hushÃ¥llselen ungefär +100kw-. men vi snÃ¥lar jätte mycket.  huvuddunk

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2008, 12:42:37 »
Var bor du??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2008, 12:54:33 »
Skulle kunna tänka mig att hushållselen är ca 15kw/dygn så då är uppvärmningen och varmvattnet ca 80kw/dygn.
Låt oss gissa att 2st luftvärmepumpar skulle snitta ca 2kw/timme tillsammans beroende på utetemp osv......det skulle då bli ca 48kw/dygn. Men hur skulle du värma varmvattnet då? Elberedare skulle nog vara att föredra framför oljepannan......eller kanske en Nordenberedare.....men säg att en elberedare drar ca 10kw/dygn beroende på hur många duschar osv.... då blir det totalt 15kw +48kw +10kw= 73kw/dygn totalt. Alltså en besparing med 27kw/dygn. Skulle gissa på en årsbesparing på ca 5000kw-8000kw. Men som sagt det är nästan omöjligt att veta hur stor besparingen skulle kunna bli.....
Föresten hur mkt ström förbrukar du varje år totalt?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2008, 15:01:06 »
Menar du att huset drar 100kWh/dygn nu i januari, eller är det nÃ¥got slags medelvärde för ett Ã¥r? Hur kallt är det just nu och var bor du ungefär? Har du nÃ¥gon idé om hur mycket el som gÃ¥tt Ã¥t totalt det gÃ¥ngna Ã¥ret? Huset ser familjen ut? Är det bara du eller tvÃ¥ fruar och fem tonÃ¥rsdöttrar?  >:D Det gör viss skillnad vad gäller varmvatten.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2008, 16:37:59 »
En tumregel är att man sänker sin totala elförbrukning med ca 30% vid installation av luftvärmepump.
I ditt fall med 2st pumpar som troligtvis täcker av hela huset borde det bli några % till.

Jag gissar att gamla pannan skall vara kvar för varmvatten och spetsvärme.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad R-A

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2008, 18:51:26 »
Skulle kunna tänka mig att hushållselen är ca 15kw/dygn så då är uppvärmningen och varmvattnet ca 80kw/dygn.
Låt oss gissa att 2st luftvärmepumpar skulle snitta ca 2kw/timme tillsammans beroende på utetemp osv......det skulle då bli ca 48kw/dygn. Men hur skulle du värma varmvattnet då? Elberedare skulle nog vara att föredra framför oljepannan......eller kanske en Nordenberedare.....men säg att en elberedare drar ca 10kw/dygn beroende på hur många duschar osv.... då blir det totalt 15kw +48kw +10kw= 73kw/dygn totalt. Alltså en besparing med 27kw/dygn. Skulle gissa på en årsbesparing på ca 5000kw-8000kw. Men som sagt det är nästan omöjligt att veta hur stor besparingen skulle kunna bli.....
Föresten hur mkt ström förbrukar du varje år totalt?

//Krister


Vi bor i södertälje söder om stockholm och vi har nyligen flyttat den därhär huset vi har bott här nästan mer än tre mÃ¥nader. TOTALA Ã¥rs förbrukning 27500 kwh enligt energi bolaget, men nu är det drykt över 100 kwh dygn. det 100 kr per dag x 30 dagar det 3000 kr. förutom mÃ¥nadsavgift.  vi är 5 st som bor, alla jobbar ingen hemma inte förs kl 15,00 ingen lampor är pÃ¥ under dagen förutom kyl och frys och värme är pÃ¥, det sjuk mycket pengar. >:(
« Senast ändrad: 14 januari 2008, 18:53:11 av R-A »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2008, 20:32:05 »
Skulle kunna tänka mig att hushållselen är ca 15kw/dygn så då är uppvärmningen och varmvattnet ca 80kw/dygn.
Låt oss gissa att 2st luftvärmepumpar skulle snitta ca 2kw/timme tillsammans beroende på utetemp osv......det skulle då bli ca 48kw/dygn. Men hur skulle du värma varmvattnet då? Elberedare skulle nog vara att föredra framför oljepannan......eller kanske en Nordenberedare.....men säg att en elberedare drar ca 10kw/dygn beroende på hur många duschar osv.... då blir det totalt 15kw +48kw +10kw= 73kw/dygn totalt. Alltså en besparing med 27kw/dygn. Skulle gissa på en årsbesparing på ca 5000kw-8000kw. Men som sagt det är nästan omöjligt att veta hur stor besparingen skulle kunna bli.....
Föresten hur mkt ström förbrukar du varje år totalt?

//Krister


Vi bor i södertälje söder om stockholm och vi har nyligen flyttat den därhär huset vi har bott här nästan mer än tre mÃ¥nader. TOTALA Ã¥rs förbrukning 27500 kwh enligt energi bolaget, men nu är det drykt över 100 kwh dygn. det 100 kr per dag x 30 dagar det 3000 kr. förutom mÃ¥nadsavgift.  vi är 5 st som bor, alla jobbar ingen hemma inte förs kl 15,00 ingen lampor är pÃ¥ under dagen förutom kyl och frys och värme är pÃ¥, det sjuk mycket pengar. >:(

Ok skulle tro att med 2st luft-vp så skulle du landa på ca 20000kw/år totalt.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2008, 21:03:07 »
Jag håller med!

TvÃ¥ pumpar Ã¥terbetalar sig ju ofta nÃ¥got lÃ¥ngsammare än en pga den högre investeringskostnaden, men ger bättre komfort och den andra pumpen ger ju ändÃ¥ en rejäl besparing jämfört med ren elvärme, om än inte lika stor som den första. Det är väl rimligt att tro att du tjänar 7500-10000kr per Ã¥r pÃ¥ installationen, vilket ger en pay off-tid pÃ¥ kanske 3-4 Ã¥r.  Thumbsup

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: FÖRBRUKNING MUZ FD25VAH
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2008, 00:47:58 »
Är det inte bättre att titta på en luft/vatten.

Det kommer flera nyheter och uppdateringar på befintliga modeller på luft/vatten på Nordbygg 1-4april

//Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!