Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lösningen! - För kallt med NIBE 1330 + NIBE ELK 15  (läst 19189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
SV: För kallt med NIBE 1330 + NIBE ELK 15
« Svar #45 skrivet: 11 januari 2010, 22:50:21 »
Glömde meny 6.2.0 vissar antalet elsteg som vp valt in

Tack, jag kollar dessa menyer imorgon och kontaktar även NIBE, så får vi se hur vi går vidare.

Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
SV: För kallt med NIBE 1330 + NIBE ELK 15
« Svar #46 skrivet: 12 januari 2010, 08:36:51 »
VKG va . Varför går dom inte igenom anläggningarna med kunden .

Effekvakten skyddar huvudsäkringarna i fastigheten . 15 kwh ca25 ampere pÃ¥ elkasseten  6-7 kwh pÃ¥ kompressorn ca 10amper. = 35 amper sen har du all el pÃ¥ lgh belysning tvättstuga kanske nÃ¥gra motorvärmare m-m

80 amper i huvudsäkring ?
c-c

Gick upp 03.30 i natt för att se om VP kom upp i värme när det var minimalt med andra förbrukare i huset. Tanken var att VP kanske "spärrade" 10 kW steget i patronen om husets förbrukning låg nära huvudsäkringens kapacitet.

Jag konstaterade att framledningstemperaturen var 43,3o och börvärdet 48o
[/sup], alltså inte tillräkligt. Visserligen låg det högre än tidigare på kvällen men det tror jag mer beror på att ingen använt värmetappvatten på många timmar.

En gåta att inte andra steget drar och startar.
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
SV: För kallt med NIBE 1330 + NIBE ELK 15
« Svar #47 skrivet: 12 januari 2010, 09:06:45 »
Hittade denna kommentar på annan plats på forumet.

"Angående din värmepump: för mig låter det som el tillskottet inte går in då det blir riktigt kallt ute och din värmepump inte förmår att genera tillräckligt med värme längre.

I så fall spelar det ingen roll hur hög kurva du ställer ,eftersom el tillskottet inte går in och täcker upp.

Har du belastningsvakt ?
Om ja kan det vara så att denna är felinställd (skall ställas in på mätaresäkringarnas Ampere värde) .
Eller att du har för klena mätaresäkringar i förhållandet till El tillskottet.
I bägge ovan fall kommer belastningsvakten gå in och förhindra att för många el steg går in i el kassetten och gör att säkringarna utlöser.

Ett annat alternativ kan vara att ditt El-tillskott/elkassett´s gradminuter är för högt ställt (för högt minus värde) så det tar för lång tid innan el-tillskottet går in.
Vet ej vad för meny inställning nr det är på din VP men i mina SMO10 är det 9.2.1 där "startvärde tillsats" antal gradminuter ställs in ,prova ställ dem på -350"


Kan det ändå vara som jag misstänkte, att huvudsäkringen är för klen för vår NIBE 1330 + ELK 15. Vår säkring tror jag ligger på 63 A men det kan kanske ni bekräfta som kan detta, genom att titta på bilden jag tidigare skickade upp här i tråden.
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: För kallt med NIBE 1330 + NIBE ELK 15
« Svar #48 skrivet: 12 januari 2010, 09:37:16 »
Det verkar inte som om efektvakten är inkoplad då skulle du fått fram ett värde och inte låg i meny 8.3.3 -8.3.5 Mer troligt är att fel antal steg angets i instälning av tillskott eller att det är felkoplat på relä utgångarna alt trasigt relä i vp
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
SV: För kallt med NIBE 1330 + NIBE ELK 15
« Svar #49 skrivet: 14 januari 2010, 17:55:23 »
Uppdatetring av process.

I morgon kommer servicetekniker hit för att felsöka och åtgärda, jag återkommer efter det med resultat.
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
SV: Lösningen! - För kallt med NIBE 1330 + NIBE ELK 15
« Svar #50 skrivet: 16 januari 2010, 15:51:29 »
Hej.

Har fått hjälp tidigare på detta forum med vår bergvärmeinstallation och hoppas därför på er igen.

Vi får inte ut den värme på vattenradiatorerna som värmekurvan säger att det ska vara, vad kan detta bero på?
Min egen tes är att Elkassetten från NIBE ELK 15 slutat fungera men vill gärna höra om ni har andra tänkbara alternativ.

När jag går in på undermenyn för framledningstemperatur så pendlar värdet (till vänster) mellan 37-40 grader. Innom parentes står det 48 grader detta är väl Börvärdet, eller? Enligt värmekurvan så är det i alla fall ca 48 grader som borde gå ut i radiatorerna nu vid minus 13 grader.

Kurvan vi har inställd är 9 och ratten för minskad/ökad rumstemp är på -1. Huset är väl isolerat så tidigare har vi haft kurvan på 8 men i ett försök att få upp temperaturen så ökade jag kurvvärdet ett steg.

På pumpens display är ikonen för att eltillsats synlig men det betyder väl egentligen bara att värmepumpen NIBE 1330 har skickat en signal till elkassetten NIBE ELK15 att starta och om elkasseten är trasig så blir ju resultatet att framledningstemperaturen är för låg, eller? Jag har också läst någonstan att om elkassetten är trasig så utlöses inget larm heller på värmepumpen.

Första frågan är alltså om ni har alternativ till vad som kan vara felet. Andra frågan är hur jag kan "gå runt" och få upp värmen på elementen tills en servicetekniker kan komma. Pumpen prioriterar ju att producera varmvatten om jag förstått det hela rätt. Innebär det att jag kan sänka VV-tempen och på så sätt få mer kapacitet till produktion av värme till radiatorerna. Om dett är rätt , finns det någon risk med att sänka varmvattentempen? Vi har en extra varmvattenberedare installerad efter pumpen som skickar upp varmvattnet till 60 grader, så det enda som egentligen borde hända är väl att den elpatronen får jobba mer?

Tacksam för svar, ideer på lösningar och kommentarer om pumpen respektive Elkassetten.


Lösning kom när NIBE-service kom ut och tittade på pumpen. Elpatronen var felkopplad från början av VKG!
Nu fungerar allt och man kan börja trimma igen.

Emil på NIBE Service passade på att ställa våra flöden på köl/värmebärare så nu känns det helt okej.
Tack Emil!

Tack alla för era råd och felsökning. Jag återkommer med värden framöver.
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Lösningen! - För kallt med NIBE 1330 + NIBE ELK 15
« Svar #51 skrivet: 17 januari 2010, 13:49:43 »
De sa  jag den 10e jan. tjohooooooo   Thumbsup Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Nordostpassagen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • It's Hard Work, But Someone Has To Do It!
SV: Lösningen! - För kallt med NIBE 1330 + NIBE ELK 15
« Svar #52 skrivet: 17 januari 2010, 19:34:38 »
De sa  jag den 10e jan. tjohooooooo   Thumbsup Thumbsup
Jo, vi var inne på det med och hade inte NIBE.service kommit ut hade vi nog upptäkt det själva men man vill ju inte gärna tro att yrkesmän inte klarar att utföra en enkel installation efter bifogade tryckta anvisningar.
Jag förstår inte varför man väljer att arbeta som elektriker om man ändå inte kan något om el och eldragning. Kan man inte lika gärna då hålla på med något annat? Man slutar aldrig att förvånas.
Tack alla för ert engagemang. Nu är det dags att gå ner och logga våra nya värden!
Brf 13 lgh 821 kvm boyta, Bytt från olja till bergvärme maj 2008.
NIBE FIGHTER 1330 - 22 kW
---------------
Tidigare: 13 kbm olja + 18 000 kWh per år.
---------------
Beräknad ny förbrukning inkl elspets enligt prognos 55 000 kWh per år. 3 borrhål x 165 m

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!