Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ersättare till IVT 495 Twin  (läst 16680 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
Ersättare till IVT 495 Twin
« skrivet: 05 juli 2020, 15:47:09 »
Hej,

Jag har som sagt problem med min 15år gamla IVT 495 Twin som är en kombinerad Berg/Frånluft VP. Om det mot förmodan inte skulle gå att reparera eller att det blir för dyrt så tänkte jag förbereda lite om den behövs bytas ut.

Huset är 1,5 plan på 212kvm byggt 2005, med Golvvärme i båda planen. Årsförbrukningen ligger på 16.000kwh. Bergvärme hålen är på ca 65m.

Vad skulle ni råda mig till att byta till för pump om det blir så ?

Mycket tacksam för hjälp.
« Senast ändrad: 05 juli 2020, 17:34:40 av M@ZE »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2020, 18:06:03 »
Jag tänker på en "klassiker" som funnits i flera år, NIBE F1245-8. Med golvvärme i hela huset uppskattar jag energitäckningen till nästan 100% och effekttäckningen till ca 80%. Borrhålet behöver vara ca 150 m aktivt djup. Man kan välja NIBE frånluftsmodul och eventuellt ta lite kortare borrhål eller så bara en kanalfläkt som ventilerar luften i huset. Total elförbrukning landar på runt 11 MWh/år med den. Möjligen behövs det en volymtank eftersom det är on/off värmepump. Vill man ha inverter varvtalsstyrd kompressor har t.ex. Daikin en 8 kW-modell och jag tror även Thermia har det(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2020, 22:00:25 »
Tack för tips Josth, frågan är om det finns alternativ som inte kräver att man behöver borra längre borrhål vilket såklart blir rätt kostsamt. Dagens värmepumpar borde ju blivit mer effektiva än för 15år sedan ?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2020, 09:43:14 »
Har man plats på tomten går det också att lägga jordvärme samtidigt som man återanvänder det befintliga borrhålet. Behövs då uppskattningsvis en knappt 300 m lång slinga som tar 300 kvm av tomten. COP har ökat en del med åren men numera dimensionerar man också med högre energitäckningsgrad än förr för att minska elförbrukningen. Vet fler som borrat helt nya hål.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2020, 09:59:03 »
Tack Josth,

Jordvärme och 300kvm skulle förvisso kunna fungera. Men då ska en fin anlagd gräsmatta rivas upp :(. Hur långt ner läggs kabeln och jobbigt när man vill gräva nånstans så ligger det kabel i gräsmattan. Är det antal kvadrat eller är det längden på kabel man räknar ?

En granne längre bort bytte sin pump i vintras då hans Nibe 310p gick sönder, liknande storlek på hus men endast GV på nedervåningen. Han bytte till en Nibe F370 och fick betala 53.000 installerat och klart efter ROT. Hade det inte varit så panik för honom så skulle han satsat på Luft/Vatten sa han (dock ungefär dubbelt så dyrt).

Ja det är inte lätt det här, men det kan ju hända att det är något enkelt som går att laga i min befintliga så den lever några år till. Dock kommer man stå inför samma dilemma om några år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2020, 10:24:23 »
Mmm, knepigt att lägga ut en massa pengar på att reparera en så pass gammal maskin.
Slangen som skall förläggas i gräsmattan ligger på ca 1 meters djup, så att man skall gräva av den för diverse småhål man vill göra är nog inte så troligt, men det gör det ju svårare att t.ex. bygga ett attefallshus, en pool eller liknande där slangen ligger.
Ytterligare ett borrhål på 65 meter skulle ju annars vara möjligt, visst, det blir dyrt, och kanske måste du nöja dig med en 1245-6.
Med extra borrhål kommer du nog över 100 000 kr, och så tillkommer förstås en ny lösning för ventilationen, antingen en ren frånluftsfläkt, eller en FLM-modul för ytterligare en bra slant.
https://www.rorprodukter.se/varmepumpar/nibe_bergvarmepumpar/nibe_bergvarmepump_f_1245/nibe_markvarmepump_bergvarme_f_1245-6--6247631

Möjligen skulle en Nibe 370 eller 750 kunna vara ett bättre alternativ, kanske i kombination med en luftvärmepump som hjälper till med jobbet att värma huset?
Då skulle du nog klara dig med en kostnad på mindre än 100 000 totalt, och du borde få minst samma besparing.
Jag skulle låta frånluftsvärmepumpen gå med normala inställningar och blockerad elpatron, och låta luftvärmepumpen skjuta till den extra effekt som behövs når frånluftsvärmepumpen kroknar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2020, 10:39:53 »
Ojj ok, 1 meter djupt det skulle se ut som ett slagfält här om man grävde upp sÃ¥ mycket  :-\. Nja det känns inte aktuellt. Det dummaste man gjort var att enbart borra 65m när man väl hade borrfirman här för 15Ã¥r sedan, idiotiskt men dÃ¥ visste man inte bättre och det fanns inte sÃ¥ mÃ¥nga rena BV pumpar pÃ¥ marknaden.

Jag skulle helst vilja slippa sätta upp Luft/luft innerdelar i huset, det känns lite konstigt då man har GV både på över och undervåningen. Men det kanske är den vägen man måste gå.

Vad är konstnaden idag för att borra ? det kanske inte går att säga någon generell kostnad men jag tänker att man kanske borde kunna borra i samma hål man har idag för att slippa första 65 meterna åtminstone om man väljer att borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2020, 10:46:01 »
Jag är dåligt uppdaterad på priserna för borrning, men kanske 700 kr ned till berg och sedan runt 500 kr/meter?
+ lite etableringskostnader.

Det är ovanligt att borrfirmorna borrar i befintliga hål, som jag förstått är det inte så ovanligt att man kör fast borren om det skett någon sättning eller sprickbildning i hålet efter att det borrats.
Men det går ju alltid fråga runt.
Vet du vilken diameter man borrade med?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2020, 14:40:22 »
Ja dyrt kommer det att bli oavsett, det blir att tag in offerter i ett senare skede.

Är inte Luft/vatten och sen med en FTX modul ett alternativ ? (nu har jag dålig koll på vad jag pratar om här dessvärre, ni får verkligen ursäkta).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #9 skrivet: 06 juli 2020, 14:53:58 »
Det blir nog tyvärr ungefär lika dyrt, och de är bergvärme ett bättre alternativ, om prisbilden blir liknande.
Även då måste du ju lösa ventilationen på något annat sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #10 skrivet: 06 juli 2020, 15:04:48 »
Jag förstår, tack Rickard.

Varför slutade dom med denna pump assÃ¥, det ställer ju bara till det oerhört mycket för dom som klev in pÃ¥ det spÃ¥ret när. Tänk vad lätt det skulle ha varit genom att bara byta ut den befintliga  :'(

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #11 skrivet: 06 juli 2020, 15:16:27 »
Den drar onödigt mycket el. Numera vill man ha lägre elförbrukning. Fanns några olika utvecklingsspår på frånluftsvärmepumpar och det var den väg som Comfortzone kom med som sedan blev lösningen som de andra tog efter. Alltså att ta ut mycket energi så att avluftstemperaturen kan bli ända ner till ca -15°C. NIBE rekommenderar dock inte frånluftsvärmepump om huset är större än 200 kvm. Då gäller bergvärme eller luftvattenvärmepump. Frånluftsvärmepumpen Comfortzone EX65 finns och klarar ett något större hus över 200 kvm om ventilationskanalerna klarar det höga luftflödet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #12 skrivet: 06 juli 2020, 15:25:45 »
Jag förstår Josth, dock har vi 16.000kwh på 212kvm hus så om man ska räkna in att man måste borra nya BV hål då den inte finns längre så blir besparingen ändå inte så mkt kan jag tycka (om man nu går på ren BV pump).

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #13 skrivet: 06 juli 2020, 15:53:40 »
Om man utgår från en 8 kW bergvärmepump uppskattar jag energibesparingen till närmare 18 MWh/år jämfört med en elpanna. Med ett elpris på 1,30 kr/kWh blir besparingen 23400 kr/år. Antag bergvärmeinstallationen sammanlagt kostar 150 tkr. Då blir återbetalningstiden ca 6,5 år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #14 skrivet: 06 juli 2020, 16:31:18 »
495 twin är ju en 4kW värmepump hopbyggd med en frånluftmodul. Den typen av hopbyggen finns ju inte längre.
Man skulle kunna få en liknande lösning med en frånluftsmodul (VBX) och minsta möjliga bergvärmepump.

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/bosch-compress-5000-lw/m?category_id=1374
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/bosch-ventilationsaggregat-el-280?category_id=1172

Skillnaden är att det blir en 6kW mot den gamla 4kW, frågan är om borrhålet tillsammans med ventilationsaggregatet räcker eller om det blir för kallt.

Det skulle ju bli rejält billigare om man slipper borra.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!