Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft\Luft v.pump, Samsung Samrt Exclusive 9, Bra eller inte?  (läst 3964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ali Salm

  • Gäst
Ali Salm
Luft\Luft v.pump, Samsung Samrt Exclusive 9, Bra eller inte?
« skrivet: 19 december 2017, 20:43:31 »
Hej alla,

Jag ska köpa Samsung Smart Exklusive 9 (17 000:-), ar den bra, vad rekommenderar du annat? Jag har bara 32 CM ovan ingång dörr.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Luft\Luft v.pump, Samsung Samrt Exclusive 9, Bra eller inte?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2017, 19:27:50 »
Hej
Har en Samsung Smart comfort, inte exakt samma som den du funderar på men utseendemässigt likvärdig vill jag minnas. Har också begränsat utrymme ca32cm ovanför dörren där den sitter och det fungerar bra. Installerad sedan ett år tillbaks och är hittills nöjd!
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Luft\Luft v.pump, Samsung Samrt Exclusive 9, Bra eller inte?
« Svar #2 skrivet: 29 december 2017, 19:46:00 »
Samsung är bra. Sen har ju panasonic sin nya lz25 som bara bygger ~25cm som ett alternativ beroende på vilken yta som ska värmas.

https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/panasonic-lz.pdf

Edit- klippte in länk.
« Senast ändrad: 29 december 2017, 19:48:20 av Thompa71 »

Utloggad Poontus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Julita
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
jag har 12an och är riktigt nöjd med den, skulle garanterat ha klarat mig med 9an också då ytan den värmer är begränsad.
jag kör den alltid i silent läge och då är den ljudlös (jag är ljudkänslig) enda ljudet som kommer kommer från den är när den rör flärpen till luftflödet vid avfrostning, och det sker inte ofta
Även utedelen är så gott som ljudlös, den står utanför sovrummet men hörs inte, jag var ute på baksidan i mörkret nyligen, trodde att pumpen inte gick just då, men så kände jag att fläkten blåste luft.
jag ser inget kondensvatten/is under utedelen, samtidigt så har jag ett stort berg med is under min gamla värmepump som avfrostar ofta

jag är så nöjd med min så jag kommer köpa en likadan till övervåningen.

WiFi styrningen var lite jobbig att komma igång med, lyckades inte med att få igång styrningen över internet före januari 2017, men antagligen tack vare att Samsung uppdaterade appen så har det sedan dess fungerat helt problemfritt med det.
Med standard inställning så kommer Check Filter upp alldeles för ofta (jag hade inte ett endast dammkorn på mitt filter när Check Filter kom upp första gången) men i appen så kan man höja tidsintervallet för denna varning/meddelande
1,5 plansvilla från 1945 120m² + 75m² källare
Anslut 416107 Luft/Vatten 6kW (elpatron aldrig inkopplad) - installerad 2014
Samsung Smart Exclusive 12 - vardagsrum nedervåning - installerad 2015
Panasonic Z35 golvmodell - övervåning - installerad 2020
Solpaneler 12st Solarwatt 60P 12 x 255W = 3060W - installerade 2015

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft\Luft v.pump, Samsung Samrt Exclusive 9, Bra eller inte?
« Svar #4 skrivet: 17 september 2018, 22:37:22 »
jag har 12an och är riktigt nöjd med den, skulle garanterat ha klarat mig med 9an också då ytan den värmer är begränsad.
jag kör den alltid i silent läge och då är den ljudlös (jag är ljudkänslig) enda ljudet som kommer kommer från den är när den rör flärpen till luftflödet vid avfrostning, och det sker inte ofta
Även utedelen är så gott som ljudlös, den står utanför sovrummet men hörs inte, jag var ute på baksidan i mörkret nyligen, trodde att pumpen inte gick just då, men så kände jag att fläkten blåste luft.
jag ser inget kondensvatten/is under utedelen, samtidigt så har jag ett stort berg med is under min gamla värmepump som avfrostar ofta

jag är så nöjd med min så jag kommer köpa en likadan till övervåningen.

WiFi styrningen var lite jobbig att komma igång med, lyckades inte med att få igång styrningen över internet före januari 2017, men antagligen tack vare att Samsung uppdaterade appen så har det sedan dess fungerat helt problemfritt med det.
Med standard inställning så kommer Check Filter upp alldeles för ofta (jag hade inte ett endast dammkorn på mitt filter när Check Filter kom upp första gången) men i appen så kan man höja tidsintervallet för denna varning/meddelande

Är du fortfarande nöjd med din Samsung?
Står i valet och kvalet att köpa en ny pump och då är denna eventuellt med som en kandidat.

Utloggad Poontus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Julita
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft\Luft v.pump, Samsung Samrt Exclusive 9, Bra eller inte?
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2018, 05:58:20 »
Är du fortfarande nöjd med din Samsung?
Står i valet och kvalet att köpa en ny pump och då är denna eventuellt med som en kandidat.
ja jag är fortfarande helnöjd.
sedan tidigare så har Samsung har uppdaterat appen ännu mer, har inte fått upp CF (Check Filter) på säkert ett år nu.
fjärrkontrollen lyckades jag förlägga längst in i ett skåp i närmare ett år, så skötte all styrning smidigt via appen. fint när jag är på jobbet och frugan mer mig sätta igång AC på sommaren eller något och det snabbt kan fixas många mil ifrån huset.

jag ändrade från silent till auto läge på fläkthastigheten så jag har insett att verkningsgraden höjs, och tack vare det så störs jag inte av något fläktljud (är ändå nästan alltid ljudlös)
både inne och utedel presterar lika bra nu som när den var ny med värme ljudnivå och utseende.

eftersom jag är så nöjd så hade jag planerat att köpa en likadan (eller 9an) till övervåningen men då övervåningen, men då det är ett ½plan så måste jag nog tyvärr välja en golvmodell
1,5 plansvilla från 1945 120m² + 75m² källare
Anslut 416107 Luft/Vatten 6kW (elpatron aldrig inkopplad) - installerad 2014
Samsung Smart Exclusive 12 - vardagsrum nedervåning - installerad 2015
Panasonic Z35 golvmodell - övervåning - installerad 2020
Solpaneler 12st Solarwatt 60P 12 x 255W = 3060W - installerade 2015

TaNoSh

  • Gäst
TaNoSh
SV: Luft\Luft v.pump, Samsung Samrt Exclusive 9, Bra eller inte?
« Svar #6 skrivet: 06 november 2018, 13:03:52 »
Kompressorn i utedelen låter mycket (65dbA) vid låg belastning, är OK enligt installatören.
Ljudnivån blir lägre när belastningen ökar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!