Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmare vatten till solpanel än tillbaka  (läst 1905 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emfan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmare vatten till solpanel än tillbaka
« skrivet: 26 september 2018, 19:43:28 »
Hej!
Detta är mitt första inlägg här. Vi har precis flyttat till ett hus med solvärme kombinerat med en vedpanna. Jag har nu upptäckt att det skickas ca 40C vatten från ackumulatorn till solpanelen på taket men vattnet som kommer tillbaka till ackumulatorn är bara ca 20C.

Jag förlorar alltså varmvatten på solvärmen för tillfället, jag antar att det inte ska vara så? Vad ska jag kolla efter? Kan det finnas ett reglage någonstans där jag kan ställa in att jag vill skicka kallare vatten till solpanelen?

Tacksam för all hjälp och alla svar jag kan få.

/Emil

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Varmare vatten till solpanel än tillbaka
« Svar #1 skrivet: 26 september 2018, 21:00:35 »
Fungerar temperaturmätningen, är värdena riktiga?
Cirkulationspumpen skall bara gå då en viss temperatur diff. råder mellan paneler och tank (högre i panelerna).
Är det felkonstruerat (fel installerat) kan en självcirkulation uppstå.
I vissa styrutrustning kan man ställa på kylning då går pumpen utan tem. diff.
Tänkt att använda vid övertemperatur på högsommaren.
Har du till gång till manualen där bör finnas lite förklaringar.
« Senast ändrad: 27 september 2018, 08:31:48 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Emfan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmare vatten till solpanel än tillbaka
« Svar #2 skrivet: 27 september 2018, 09:32:09 »
Det är inte omöjligt att det faktiskt inte cirkulerar, jag har bara kollat på vad för tempratur som står på mätaren. Men jag tänker att det måste väl alltid vara lite cirkulation för att systemet inte ska frysa sen under vintern?

Jag tror nämligen att solvärmen ger ifrån sig värme just nu. På kvällen eldar jag så att det är varmt i ack-tankarna och drar ser till att det kommer värme till elementen men när jag vaknar så är det relativt kallt i elementen.

Jag har tyvärr inte tillgång till en manual, däremot har jag ett kontaktnummer till den som byggt hela systemet, men tänkte vänta lite med att kontakta honom och försöka lära mig själv hur systemet fungerar.


Tack så mycket för snabbt svar Larsmaja! Uppskattar det verkligen :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmare vatten till solpanel än tillbaka
« Svar #3 skrivet: 27 september 2018, 09:39:32 »
Systemet har väl glykol eller liknande för att förhindra frysning? Att värma flera kvadratmeter paneler utomhus på vintern för att förhindra frysning låter väldigt dumt rent ekonomiskt. Även andra tider på året är det dumt att i onödan kyla bort värmen man har producerat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: Varmare vatten till solpanel än tillbaka
« Svar #4 skrivet: 27 september 2018, 10:21:32 »
Inte omöjligt att du har självcirkulation i systemet, har hört nånstans att det uppstår när vattnet i tankarna går upp kring 65 grader. Det händer hos mej i radiatorkretsen, om termostaterna är öppna på värmeelementen blir dom varma trots att jag inte satt igång värmen om jag eldar i min vattenmantlade kamin så tempen blir hög. I solvärmesystemet ska dock finnas en backventil för att förhindra självcirkulation. Vid cirkulationspumpen finns säkert en ventil som du kan stänga manuellt, prova det o se om tempvärdena ändras, i så fall har du felet där....
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad trixareofixare

  • allmänt händig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad av teknik o energi
SV: Varmare vatten till solpanel än tillbaka
« Svar #5 skrivet: 27 september 2018, 13:02:43 »
Gå in på sidan https://www.nn-energy.se/solenergi-och-solvarme, där finns bra information om solfångare, bra att veta hur det funkar :)
Enplansvilla 116 kvadrat + källare, byggår -75. Vattenburen värme.
Daikin luft/luftpump 5,5kw strategiskt placerad i källaren står för mesta värmen, ner till minus 5 grader.
42 vacumrör solfångare o Nibe VVM 500 utan utedel producerar varmvatten.
Stödeldar c:a 1-1,5 kubikmeter ved i en Aquaflam vattenmantlad kamin, 14 kw till vatten o 3kw till rummet när det är kallt ute eller fuktigt med många avfrostningar på luft/luftpumpen.
8,7kwp solceller installerade 2018.
Årsförbrukning el, 7500- 8000kWh

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmare vatten till solpanel än tillbaka
« Svar #6 skrivet: 27 september 2018, 15:09:56 »
Beroende på hur rördragningen är gjord kan man få självcirkulation i systemet, en backventil kan lösa det. Jag fick sätta dit det i mitt förra system, nu har jag rören till att gå ner i en båge och vända vilket löser det utan backventil.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 702
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!