Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen börjar kanske tappa effekt, kan man kontrollera på något vis?  (läst 2576 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tycker det ser normalt ut i bägge videoklippen. Har samma värmepump.
Ok, ingen ledtråd i dom klippen alltså. Gjorde även ren filter på kalla sidan igår, inga konstigheter. KB-pumpen går utan problem.

Någon som vet om hög kompressortemp och "symptomen" kan bero på expansionsventilen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
Det är helt normalt att det bubblar i synglaset någon minut efter start och i samband med att pumpen stannar.

Expansionsventilens temperatur ligger några grader under temperaturern på utgående köldbärare. Det kan alltså bli frost på expansionsventilen även när det är plusgrader på KBin. Sen är frågan om köldbärargivarna visar rätt. Det händer ofta de blir fuktskadade och visar för höga värden.

Hög hetgastemperatur kan bero på expansionsventilen. Gör den att köldmedietrycket i förångaren är för lågt måste kompressorn arbeta med ett högre kompressionsförhållande och det gör att hetgasen blir varmare. Köldbärarflödet har liten inverkan på pumpens effekt. Beläggningar i kondensorn gör också att hetgastemperaturen bli högre pga sämre värmeöverföring köldmedium/värmebärare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är helt normalt att det bubblar i synglaset någon minut efter start och i samband med att pumpen stannar.

Expansionsventilens temperatur ligger några grader under temperaturern på utgående köldbärare. Det kan alltså bli frost på expansionsventilen även när det är plusgrader på KBin. Sen är frågan om köldbärargivarna visar rätt. Det händer ofta de blir fuktskadade och visar för höga värden.

Hög hetgastemperatur kan bero på expansionsventilen. Gör den att köldmedietrycket i förångaren är för lågt måste kompressorn arbeta med ett högre kompressionsförhållande och det gör att hetgasen blir varmare. Köldbärarflödet har liten inverkan på pumpens effekt. Beläggningar i kondensorn gör också att hetgastemperaturen bli högre pga sämre värmeöverföring köldmedium/värmebärare.
Ok tack!

Vad hade du gjort i mitt läge för att försöka ta reda på orsaken till den höga temperaturen och för att undvika fler larm? Om man tittar på antalet drifttimmar på kompressorn, är det rimligt att det är dags för ett byte eller bör man istället försöka hitta andra orsaker till det?

Har försökt letat så mycket information jag kan här inne men börjar få slut på idéer nu. Det var just han killen som hade liknande problem som mig som löstes med hjälp av byte av expansionsventilen som fick mig att fundera i dom banorna. Kan man justera flödet av köldmediet själv i testsyfte eller är det något man bör ringa efter någon tekniker för att göra?

Kanske en hel del dumma frågor på vägen men jag försöker lära mig  tOOmten

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Hade en tekniker här som tittade på pumpen och bytte två givare (GT6 och GT8) Först såg det ut som att GT6-givaren visade helt fel och temperaturen såg ut att ligga runt 80 grader efter bytet och trodde då problemet var löst men nu ser jag att den krupit upp till ungefär samma temperaturer igen. Väntade väl för kort tid kanske när han var där.

Hade även fel på givaren för utgående värme som visade typ 7-10 grader fel, har alltid haft väldigt låg delta mellan inkommande/utgående men nu är den runt 8-9 grader som det bör vara med cirkpumpen på högsta fart.

Har därför kört cirkulationspumpen på lägsta hastigheten på grund av detta för att få högre delta och har då under ett bra tag tydligen haft värmebärardelta på 15-16 grader på utan att veta om det. (Givarna har visat en skillnad på 3-4 grader)

Har detta gjort så att kompressorn fått jobba väldigt hårt i onödan och kan göra att temperaturerna på hetgasen nu är så pass höga?

Nästa steg är väl att fundera på byte av expansionsventilen antar jag men det är ju rätt dyrt..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
Det är väldigt ovanligt att givarna för värmebäraren visar mycket fel. Stor felvisning brukar vara orsakad av att det kommer in fukt i givaren och det kan gärna inte hända på värmebärarsidan.

Tror inte byte av expansionsventil kommer att hjälpa. Försök mäta temperaturen efter expansionsventilen, den ska ligga några grader under temperaturen på utgående köldbärare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är väldigt ovanligt att givarna för värmebäraren visar mycket fel. Stor felvisning brukar vara orsakad av att det kommer in fukt i givaren och det kan gärna inte hända på värmebärarsidan.

Tror inte byte av expansionsventil kommer att hjälpa. Försök mäta temperaturen efter expansionsventilen, den ska ligga några grader under temperaturen på utgående köldbärare.
Tack för svar! Inga fler larm än så länge men det har nog att göra med att jag stängt av vv-spetsen tillfälligt. Nu när det varit jämnkallt ute och pumpen går nästan oavbrutet så ligger temperaturen på hetgasen mellan 110 och 116 grader oavsett om den gör värme eller varmvatten. Lite nya siffror här nu under körning:

-8.2 ute

VB ut 47.3
VB in 39.2

GT6 116.0

KB in 3.4
KB ut 0.2

Vad är det som gör att du inte tror på expansionsventilen? Finns det några fler felkällor att kolla upp förutom den och själva kompressorn som kan orsaka så höga temperaturer? Jag ska försöka mäta temperaturen efter ventilen, ska bara lista ut något bra sätt att få bra mätvärde med ir-termometern på det lilla röret.

I manualen står det angående kompressortemperaturen att vid drift så pendlar temperaturen normalt mellan 70 och 125 grader och det är just därför jag är lite nojig då jag ligger nära det övre värdet..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
En hetgastemperatur på 116 grader är en väldigt hög temperatur men hetgasgivare kan visa mycket fel. Kontrollera temperaturen genom att fästa ugnstermometern på hetgasröret och isolera runtom. Det är nog enklare att mäta hetgastemperaturen än temperaturen efter expansionsventilen. Det är svårt att få rätt värde med en IR-termometer när man mäter mot metall. Man måste tejpa röret och mäta mot tejpen. Är det frost på röret ska en IR-termometer fungera men jag har inte kontrollerat om det stämmer. 

Visar hetgasgivaren rätt värde är det troligt att kompressorn håller på att ta slut. Hade det varit problem med expansionsventilen borde lågtryckspressostaten ha stannat pumpen.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En hetgastemperatur på 116 grader är en väldigt hög temperatur men hetgasgivare kan visa mycket fel. Kontrollera temperaturen genom att fästa ugnstermometern på hetgasröret och isolera runtom. Det är nog enklare att mäta hetgastemperaturen än temperaturen efter expansionsventilen. Det är svårt att få rätt värde med en IR-termometer när man mäter mot metall. Man måste tejpa röret och mäta mot tejpen. Är det frost på röret ska en IR-termometer fungera men jag har inte kontrollerat om det stämmer. 

Visar hetgasgivaren rätt värde är det troligt att kompressorn håller på att ta slut. Hade det varit problem med expansionsventilen borde lågtryckspressostaten ha stannat pumpen.
Tack för svar.

Givaren till hetgasen är bytt och resultatet är detsamma tyvärr. Har även kontrollmätt med IR som visar liknande temp. Inatt när det var neråt -25 ute så visade GT6 121.3 grader  :-\

Expansionsventilen är förresten rejält nedisad/frostig nu. Rummet den står i är ganska varmt, typ 20 grader och torrt och när brinetemperaturen är så pass hög som +3.4 borde det väl inte bildas så mycket is? Det är därför jag började misstänka att expansionsventilen inte släpper igenom det den borde och att det därför det går så varmt men jag vet inte riktigt hur allt hänger ihop.. Jag mätte precis med IR-terometer på toppen av expansionsventilen och den är ungefär -6 grader (svårt att mäta men där någonstans).

Bifogar en bild på expansionsventilen (snöberget  :P).

Har fortfarande inte fått några fler larm dock (larmar på 125?), den tuffar på men man går ju runt och nästan väntar på något haveri bara. Den går utan tillskott ner till typ 15 minusgrader verkar det som så det känns ändå som att kompressorn orkar med hyfsat bra, det är bara det där med att hetgasteömperaturen är så pass varm. Känslan är liksom att den inte tar energi från borrhålet som den borde?

Har en inbokad tid på måndag med en tekniker som skulle kontrollmäta lite mer, får se om han hittar något mer som kan orsaka problemen men alltid intressant att höra med er kunnigt folk här inne för att få ett hum om vad det kan vara och för att försöka lära mig hur det hela hänger ihop..
« Senast ändrad: 06 januari 2024, 19:53:10 av berisen »

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kom på att jag har en rätt bra termometer för ändamålet, jag stoppade in givaren en bit in under isoleringen bakom expansionsventilen och den visar -8 grader. Samtidigt visar GT10/11 +3.4 & +0.4.

Låter det verkligen som att allt står rätt till med expansionsventilen och flödet av kylmedia?  dontknow




Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Ser inte rätt ut om om brinetemperaturen är på plusgrader - hur ser det ut på sugledningen ut från evaporatorn/värmeväxlare (röret som går till sugsidan på kompressorn och borde vara kall) - är det lika frostigt där om det har kontakt med luften i maskinen eller är dess temperatur nära brine-temperaturen (mät tempen där bulben för expansionsventilen sitter - dvs. bulben i ändan på smala kapillärröret som går till expansionsventilens 'hatt').

Normalt skall utloppet ur evaporatorn vara högst ett par grader varmare än utloppet någon dm eller två från expansionsventilens utlopp och köldmediet är typ R404A - lite högre om det är R407C (typ 4-5 grader pga R407C:s glide  om jag inte missminner mig helt, börja bli lite rostig att komma ihåg värdena)

Om det är 'varmt' ut på sugledningen mot kompressorn ur värmeväxlaren och kallt i utloppet på expansionsventilen så fungerar inte expansionsventilen och stryper köldmedie för mycket och då är en orsak till den höga hetgastemperaturen då kompressorn försöker göra frysskåp av värmeväxlaren  - om du knackar bestämt på expansionsventilen med skaftet på en mejsel - blir det någon ändring då ? - det kan bli grader och spår i ventilkäglan i expansionsventilen efter många års reglerande som den fastnar i och därför inte reglerar eller bara i stora hopp - därav 'knack' testet.

Om utloppet ur värmeväxlaren är nära lika kall som utloppet från expansionsventilen (typ 2 grader högre) så har du problem med cirkulationen av brinen genom värmeväxlaren eller att den blivit igensatt/fått beläggning på sina plattytor så att värmeöverföringen är dåligt.

Om cirkulationspumpe har svårt att få igenom brine så borde utloppet av brinen ur värmeväxlaren vara rejält kall - i samma nivå som utloppet på expansionsventilen/suglendningen till kompressorn

är in/utlopp av brinen enstaka kallare och expansionsventilens utlopp in i värmeväxlaren och sugledningen ur värmeväxlaren fortfarande mycket kallare än brinen, så kan man misstänka partiellt igensatta värmeväxlarytor eller biofilm på värmeväxlarytorna. Är det etanol-brine så finns det bakterier som kan leva på det om depån med bakteriedödande ämnen i brinen har tagit slut efter ett antal år. Samma sak om det är glykolbaserat - det finns bakterier för allt...

Då kanske det blir att spola igenom värmeväxlaren baklänges för att försöka få ut så mycket dret som det går - kanske även med stark lösning NaOH (natriumlut) om det är biologisk tillväxt då det har stark etsande verkan på typ bakterierfilmer mm. och bryter ned dem till olika tvåler - ja, så länge det är baserat på fett och proteiner vill säga...

Men konsultera först VVS-firma som kan VP med värmeväxlare i hur sådan skall spolas igenom på bästa sätt och sådana saker som syror (men kanske med citronsyrelösning) tar man till först efter att man vet att det som finns i den är något som syror biter på. Stark Akali som NaOH har fördelen att den ger sig inte på metaller som rostfritt.


Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ser inte rätt ut om om brinetemperaturen är på plusgrader - hur ser det ut på sugledningen ut från evaporatorn/värmeväxlare (röret som går till sugsidan på kompressorn och borde vara kall) - är det lika frostigt där om det har kontakt med luften i maskinen eller är dess temperatur nära brine-temperaturen (mät tempen där bulben för expansionsventilen sitter - dvs. bulben i ändan på smala kapillärröret som går till expansionsventilens 'hatt').

Normalt skall utloppet ur evaporatorn vara högst ett par grader varmare än utloppet någon dm eller två från expansionsventilens utlopp och köldmediet är typ R404A - lite högre om det är R407C (typ 4-5 grader pga R407C:s glide  om jag inte missminner mig helt, börja bli lite rostig att komma ihåg värdena)

Om det är 'varmt' ut på sugledningen mot kompressorn ur värmeväxlaren och kallt i utloppet på expansionsventilen så fungerar inte expansionsventilen och stryper köldmedie för mycket och då är en orsak till den höga hetgastemperaturen då kompressorn försöker göra frysskåp av värmeväxlaren  - om du knackar bestämt på expansionsventilen med skaftet på en mejsel - blir det någon ändring då ? - det kan bli grader och spår i ventilkäglan i expansionsventilen efter många års reglerande som den fastnar i och därför inte reglerar eller bara i stora hopp - därav 'knack' testet.

Om utloppet ur värmeväxlaren är nära lika kall som utloppet från expansionsventilen (typ 2 grader högre) så har du problem med cirkulationen av brinen genom värmeväxlaren eller att den blivit igensatt/fått beläggning på sina plattytor så att värmeöverföringen är dåligt.

Om cirkulationspumpe har svårt att få igenom brine så borde utloppet av brinen ur värmeväxlaren vara rejält kall - i samma nivå som utloppet på expansionsventilen/suglendningen till kompressorn

är in/utlopp av brinen enstaka kallare och expansionsventilens utlopp in i värmeväxlaren och sugledningen ur värmeväxlaren fortfarande mycket kallare än brinen, så kan man misstänka partiellt igensatta värmeväxlarytor eller biofilm på värmeväxlarytorna. Är det etanol-brine så finns det bakterier som kan leva på det om depån med bakteriedödande ämnen i brinen har tagit slut efter ett antal år. Samma sak om det är glykolbaserat - det finns bakterier för allt...

Då kanske det blir att spola igenom värmeväxlaren baklänges för att försöka få ut så mycket dret som det går - kanske även med stark lösning NaOH (natriumlut) om det är biologisk tillväxt då det har stark etsande verkan på typ bakterierfilmer mm. och bryter ned dem till olika tvåler - ja, så länge det är baserat på fett och proteiner vill säga...

Men konsultera först VVS-firma som kan VP med värmeväxlare i hur sådan skall spolas igenom på bästa sätt och sådana saker som syror (men kanske med citronsyrelösning) tar man till först efter att man vet att det som finns i den är något som syror biter på. Stark Akali som NaOH har fördelen att den ger sig inte på metaller som rostfritt.
Tusen tack för bra svar, mycket lärorikt!  :)

Jag är bara lite osäker var exakt jag ska kontrollmäta någonstans, skulle du möjligen kunna visa på min bild ovan eller förklara som att jag vore helt vilsen? (Vilket jag delvis är..  help)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Du har ju delvis redan börjat mäta - stick in sensorn i röret efter expansionsventilen som går rätt in och förmodligen till värmeväxlaren  och som är gummiklädd och mät tempen - du har redan mätt typ -8 grader C men expansionsventilhuset är lite varmare än en bit efter på utloppet efter expansionsventilen när det inte längre värms av den inkommande  varma kondensatet.

Den andra röret du skall leta efter är röret som går från värmeväxlaren till kompressorns sugledningsintag - även den röret bör vara kall, men frågan är hur kall den är...

och tipset är att följa den smala kapillärröret (utan att bryta på denna)  som sitter inlödd på expansionsventilens 'kineshatt' tills du når slutet av det, förmodligen gömd i svart gummi-isolering på röret ut från värmeväxlaren som sedan går till kompressorn - hittar du den så har du hittat rätt rör - då är den stora frågan - hur kall är den - är den lika kall som expansionsventilen + 2 grader varmare  eller så eller är den mycket varmare???

sedan har du också på värmeväxlaren vattenröranslutning för brine in och brine ut - där är det också intressant att veta temperaturerna 


Mycket bättre än så kan jag troligen inte förklara mer än att själv vara där och peka - typ ;-)


Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har ju delvis redan börjat mäta - stick in sensorn i röret efter expansionsventilen som går rätt in och förmodligen till värmeväxlaren  och som är gummiklädd och mät tempen - du har redan mätt typ -8 grader C men expansionsventilhuset är lite varmare än en bit efter på utloppet efter expansionsventilen när det inte längre värms av den inkommande  varma kondensatet.

Den andra röret du skall leta efter är röret som går från värmeväxlaren till kompressorns sugledningsintag - även den röret bör vara kall, men frågan är hur kall den är...

och tipset är att följa den smala kapillärröret (utan att bryta på denna)  som sitter inlödd på expansionsventilens 'kineshatt' tills du når slutet av det, förmodligen gömd i svart gummi-isolering på röret ut från värmeväxlaren som sedan går till kompressorn - hittar du den så har du hittat rätt rör - då är den stora frågan - hur kall är den - är den lika kall som expansionsventilen + 2 grader varmare  eller så eller är den mycket varmare???

sedan har du också på värmeväxlaren vattenröranslutning för brine in och brine ut - där är det också intressant att veta temperaturerna 


Mycket bättre än så kan jag troligen inte förklara mer än att själv vara där och peka - typ ;-)
Tack för beskrivningen men jag är nog lite för grön för att fatta var exakt jag bör mäta och vad det bör vara för temperaturer. Det är lite för många olika delar känner jag  Sc:,h Jag får hoppas att teknikern har koll på detta, tänker att om jag beskriver att expansionsventilen är så pass kall så kanske han har någon aning.  :)

Men den här ventilen går alltså att justera? Är det flödet av kylmedia som man isåfall justerar? Antar att man måste mäta trycket på något vis samtidigt som man gör detta så det är nog inget jag ska ge mig på själv som okunnig.

*edit*
Jag gjorde ett försök att mäta vad jag tror är det som går in i kompressorn, alltså det som sitter efter expansionsventilen en bit längre fram på samma slinga. Den är kall men inte alls lika kall som ventilen. Jag mäter den här till ungefär +6 grader men jag har ingen aning om stället jag valde är ett bra ställe att mäta på.. 

Den röda mätaren är alltså den jag stack in under isoleringen här på bilden.  Om jag läser ditt tidigare inlägg så låter det ju som detta?..

"Om det är 'varmt' ut på sugledningen mot kompressorn ur värmeväxlaren och kallt i utloppet på expansionsventilen så fungerar inte expansionsventilen och stryper köldmedie för mycket och då är en orsak till den höga hetgastemperaturen då kompressorn försöker göra frysskåp av värmeväxlaren"

För att flrtydliga:
Det är alltså strax innan "20" på den här sprängskissen jag har mätt upp ca +6. Och strax under -8 grader strax efter "35" på samma sprängskiss.
« Senast ändrad: 07 januari 2024, 00:01:03 av berisen »

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Rör nr 20 i sprängskissen är sugledningen till kompressorn och är ansluten till värmeväxlare 23 i den övre vänstra uttaget - det är den temperaturen på röret nära värmeväxlaren som är intressant och skall helst inte vara mer än 2-3 grader varmare än röret ut från expansionsventilen som matare in i värmeväxlare 23 nedre vänstra anslutning och bör ha ungefär samma temperatur som du redan har mätt

- är den istället  typ 0 och plusgrader istället för typ -6 - -8 grader C som du mätt innan och nära samma som brinetemperaturen så släpper expansionsventilen in för lite köldmedel och en förklaring varför den är så kall (och varför kompresssorn har hög hetgastemperatur).

är utgående rör nästan lika kall som röret på utgången av expansionsventilen så är problemet att det tas inte upp värme ut värmeväxlaren om brinetemperaturen som matas in i värmeväxlare 23 är i plusgradersområde. Och då kan man misstänka igensatta värmeväxlarlameller eller att det är dålig genomflöde (och då borde utgående brine vara nära lika iskall som expansionsventilen - dvs -5 - -6 grader C).


Rör 20 har också antingen sensorbulben för expansionsventilen (den som är kopplad till 'kineshatten' ) eller en tryckutjämningsrör  då det är vanligt att man använder en sådan rör när det förväntas vara högre tryckfall för köldmediet när den passerar värmeväxlaren - det är svårt att avgöra i sprängskissen hur sensorbulben för expansionsventilen egentligen är placerad då den inte är utritad - men bör vara någonstans längs efter rör 20 - helst nära vid anslutningen av värmeväxlare 23.  På rör 20 finns också anslutning/schraderventil med täckmutter för att koppla in mot manometerställ och är det oerhört svårt att komma åt att mäta temperaturen på sugröret 20  vid värmeväxlare 23 - försök mät vid den anslutningen eller sticka under dess isolering kring anslutningen.     

Om mellanröret från expansionsventilen för tryckutjämningen mot rör 20 (om den är ansluten) är lika frostig som expansionsventilen så är expansionsventilen definitivt trasig, men då borde hetgastemperaturen ha sjunkit då den kyls av genomläckande kondensat om det läcker mycket den vägen.   

- det skall inte flöda någon gas i tryckutjämningsröret utan bara känna trycket på sugsidan för regleringen skall fungera som tänkt



Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rör nr 20 i sprängskissen är sugledningen till kompressorn och är ansluten till värmeväxlare 23 i den övre vänstra uttaget - det är den temperaturen på röret nära värmeväxlaren som är intressant och skall helst inte vara mer än 2-3 grader varmare än röret ut från expansionsventilen som matare in i värmeväxlare 23 nedre vänstra anslutning och bör ha ungefär samma temperatur som du redan har mätt

- är den istället  typ 0 och plusgrader istället för typ -6 - -8 grader C som du mätt innan och nära samma som brinetemperaturen så släpper expansionsventilen in för lite köldmedel och en förklaring varför den är så kall (och varför kompresssorn har hög hetgastemperatur).

är utgående rör nästan lika kall som röret på utgången av expansionsventilen så är problemet att det tas inte upp värme ut värmeväxlaren om brinetemperaturen som matas in i värmeväxlare 23 är i plusgradersområde. Och då kan man misstänka igensatta värmeväxlarlameller eller att det är dålig genomflöde (och då borde utgående brine vara nära lika iskall som expansionsventilen - dvs -5 - -6 grader C).


Rör 20 har också antingen sensorbulben för expansionsventilen (den som är kopplad till 'kineshatten' ) eller en tryckutjämningsrör  då det är vanligt att man använder en sådan rör när det förväntas vara högre tryckfall för köldmediet när den passerar värmeväxlaren - det är svårt att avgöra i sprängskissen hur sensorbulben för expansionsventilen egentligen är placerad då den inte är utritad - men bör vara någonstans längs efter rör 20 - helst nära vid anslutningen av värmeväxlare 23.  På rör 20 finns också anslutning/schraderventil med täckmutter för att koppla in mot manometerställ och är det oerhört svårt att komma åt att mäta temperaturen på sugröret 20  vid värmeväxlare 23 - försök mät vid den anslutningen eller sticka under dess isolering kring anslutningen.     

Om mellanröret från expansionsventilen för tryckutjämningen mot rör 20 (om den är ansluten) är lika frostig som expansionsventilen så är expansionsventilen definitivt trasig, men då borde hetgastemperaturen ha sjunkit då den kyls av genomläckande kondensat om det läcker mycket den vägen.   

- det skall inte flöda någon gas i tryckutjämningsröret utan bara känna trycket på sugsidan för regleringen skall fungera som tänkt
Tusen tack än en gång för bra förklaringar  :)

Okej jag ska försöka förklara begripligt, svårt när man har dålig koll haha.. men jag har försökt mäta lite mer:

När jag mäter direkt vid övre vänstra röret på 23, ett par cm från själva värmeväxlaren får jag rätt höga temperaturer, svårt att få exakt men 10-12 plusgrader ungefär. Det var ju samma rör (20) som jag mätte ca 6 plusgrader på fast en bit längre bort närmare kompressorn nära den där ”nippeln” som sitter där.

Mellanröret från expansionsventilen upp till 20 är inte frostig eller speciellt kall.

Nedre vänstra på värmeväxlaren 23 är också frostig så den är säkert lika kall som direkt efter expansionsventilen där jag mätte -8.

Borde alltså rör 20 som går in i kompressorn vara betydligt kallare än vad jag mäter?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 300
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!