Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2  (läst 9351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyhusägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Huset i Vintermörkret!
Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« skrivet: 12 januari 2010, 21:43:19 »
Hej jag har tröttnat på att mina pengar rullar till Vattenfall!
Måste få en billigare kostnad med denna lilla pump.

Tänker börja stöd elda mot radiatorerna med gamla vedpannan   

Jag hade en sotare hos mig idag, inspekterade skorstenen. det var duglig med rekommendation av glid gjutning i snar framtiden. som han sa till mig "din inom snar framtid, kan vara 20 år!"
Allt beror på hur den ser ut dem kommande sotningarna .

Nu ska ved pannan kopplas in  via nÃ¥gon styrning mot radiatorena, sÃ¥ den fÃ¥r företräde vid stödeldning.
Skulle jag anslutning en kamin skulle skorstenen vara utdömt pga inre läckage.
Samt att det är hÃ¥rdare krav vid ny installation . nu var det bara en konditions-besiktning med rekommendationer   

Någon som gjort liknade och vet lämplig styrning?

Jag har suttit ock kollat runt på nätet i timmar nu.
Denna uppsättning tror jag kommer att funka.

En Dykrörstermostat  som ställs pÃ¥ inställda värdet ca 55-60grader. eller lägre om det skulle bli bättre effekt. kan vara bättre med ca 45grader,  för högre effektivitet
När vedpannan når den temperatur slår termostaten till brytaren.
Som sedan styr en Esab ARA 600 Ställldon i ändläge (den har ändläges brytare) så den jobbar i fulla lägen max till max.
Den kommer jag sätta på en 90graders 3vägs shunt
Så när vedpannan nu är varm kommer den att shunta över till Radiatorerna
Sitter en blandventil på panna som kan reglera framlednings temp lite gran också så den håller ca 55grader. om jag vill kosta på mera pengar kan jag montera en extra shunt ,maxa pannans
Och styra framledningen ifrÃ¥n pannan med tempreglering via en högre innetemp än VP inställning. med en högre framledning. (denna kostar ca 3000kr) 
Sen när veden brunnit ut och tempen sjunkit kopplar dykrörstermostaten om så ställdonet reglerar om till andra ändläget då går Vp in och styr framledningen. Då ska även ev styrdon för ved pannans framledning kopplas ur med.

Det som behövs är dÃ¥ följande  (detta ifrÃ¥n rinkaby rör)
 ESBE Shuntventil VRG 130  350-400kr beroende pÃ¥ storlek pÃ¥ anslutning
 ESBE ARA 600 Ställdon 925 kr
 Dykrörstermostat 205kr  Ev kan jag använda den befintliga som är till oljebrännaren!
Lite kopplingar och rör

Vad tror ni om detta !!
Sanyo 4,5Kw mont 07-2008 Huset markplan 54kvm källare 52kvm övervåning ca 25kvm byggt 1939
Ny utbyggnad 2015  75kvm 4sovrum +badrum
17350Kw-2009

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2010, 22:25:02 »
Innerdelen motsvarar väl CTC:s EcoEl.
i så fall så borde detta funka:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p47541/files/2_4_2_CTC_EcoHeat-CTC_EcoEl_och_fastbr_nslepanna.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nyhusägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Huset i Vintermörkret!
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2010, 22:43:23 »
Innerdelen motsvarar väl CTC:s EcoEl.
i så fall så borde detta funka:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p47541/files/2_4_2_CTC_EcoHeat-CTC_EcoEl_och_fastbr_nslepanna.pdf

Det skulle säker gå, kanske sitter uttag på sidan av tanken för det också.
Men börjar jag koppla nÃ¥got mot den tanken själv, faller garantin bort  pÃ¥ en gÃ¥ng.
Och det finns nog ingen sanyo installatör som vill docka deras grejer mot en gammal ved panna.

Så därför vill jag koppla det direkt mot radiatorerna , så kan dem inte säga något.
Då körs Vp som varmvatten beredare vid ved eldning Thumbsup .
Hoppas att den kör upp tank tempen fort sÃ¥ den inte gÃ¥r en massa  pÃ¥ tillskottsel  ändÃ¥ .
Sanyo 4,5Kw mont 07-2008 Huset markplan 54kvm källare 52kvm övervåning ca 25kvm byggt 1939
Ny utbyggnad 2015  75kvm 4sovrum +badrum
17350Kw-2009

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2010, 23:02:02 »
Innerdelen motsvarar väl CTC:s EcoEl.
i så fall så borde detta funka:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p47541/files/2_4_2_CTC_EcoHeat-CTC_EcoEl_och_fastbr_nslepanna.pdf

Det skulle säker gå, kanske sitter uttag på sidan av tanken för det också.
Men börjar jag koppla nÃ¥got mot den tanken själv, faller garantin bort  pÃ¥ en gÃ¥ng.
Och det finns nog ingen sanyo installatör som vill docka deras grejer mot en gammal ved panna.

Så därför vill jag koppla det direkt mot radiatorerna , så kan dem inte säga något.
Då körs Vp som varmvatten beredare vid ved eldning Thumbsup .
Hoppas att den kör upp tank tempen fort sÃ¥ den inte gÃ¥r en massa  pÃ¥ tillskottsel  Ã¤ndÃ¥ .

Dyr varmvattenberedare..... :(
Men din fundering är okej.  ;)
Du har väl en acktank till vedpannan? Så slipper du elda för ofta.

Om jag förstår det hela rätt bör du ha en cirkulationspump på framledning vedpanna.
Men det sitter säkert en sådan redan nu.
« Senast ändrad: 12 januari 2010, 23:04:28 av hulta »

Utloggad nyhusägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Huset i Vintermörkret!
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2010, 09:06:32 »
Innerdelen motsvarar väl CTC:s EcoEl.
i så fall så borde detta funka:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p47541/files/2_4_2_CTC_EcoHeat-CTC_EcoEl_och_fastbr_nslepanna.pdf

Det skulle säker gå, kanske sitter uttag på sidan av tanken för det också.
Men börjar jag koppla nÃ¥got mot den tanken själv, faller garantin bort  pÃ¥ en gÃ¥ng.
Och det finns nog ingen sanyo installatör som vill docka deras grejer mot en gammal ved panna.

Så därför vill jag koppla det direkt mot radiatorerna , så kan dem inte säga något.
Då körs Vp som varmvatten beredare vid ved eldning Thumbsup .
Hoppas att den kör upp tank tempen fort sÃ¥ den inte gÃ¥r en massa  pÃ¥ tillskottsel  Ã¤ndÃ¥ .

Dyr varmvattenberedare..... :(
Men din fundering är okej.  ;)
Du har väl en acktank till vedpannan? Så slipper du elda för ofta.

Om jag förstår det hela rätt bör du ha en cirkulationspump på framledning vedpanna.
Men det sitter säkert en sådan redan nu.

NÃ¥gon acc tank har jag inte tyvärr. men frÃ¥gan är hur lÃ¥ng tid det tar att elda upp värmen i en sÃ¥n huset verkar ju nästan ligga nära 8kw förbrukning vid - ºC18  6,25Kw snitt /tim 150/dygn
Panna är en gammal kombipanna ca 40år på 20Kw

Har inge bra ställe att ha acc tank nu . det ska var asedan när olje tanken ev är ur plockad!
Cirkulations pump har jag en gammal stor sak som sitter på ved panna. ska kolla om den fungerar.
Sanyo 4,5Kw mont 07-2008 Huset markplan 54kvm källare 52kvm övervåning ca 25kvm byggt 1939
Ny utbyggnad 2015  75kvm 4sovrum +badrum
17350Kw-2009

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2010, 09:52:17 »
Innerdelen motsvarar väl CTC:s EcoEl.
i så fall så borde detta funka:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p47541/files/2_4_2_CTC_EcoHeat-CTC_EcoEl_och_fastbr_nslepanna.pdf

Det skulle säker gå, kanske sitter uttag på sidan av tanken för det också.
Men börjar jag koppla nÃ¥got mot den tanken själv, faller garantin bort  pÃ¥ en gÃ¥ng.
Och det finns nog ingen sanyo installatör som vill docka deras grejer mot en gammal ved panna.

Så därför vill jag koppla det direkt mot radiatorerna , så kan dem inte säga något.
Då körs Vp som varmvatten beredare vid ved eldning Thumbsup .
Hoppas att den kör upp tank tempen fort sÃ¥ den inte gÃ¥r en massa  pÃ¥ tillskottsel  Ã¤ndÃ¥ .

Dyr varmvattenberedare..... :(
Men din fundering är okej.  ;)
Du har väl en acktank till vedpannan? Så slipper du elda för ofta.

Om jag förstår det hela rätt bör du ha en cirkulationspump på framledning vedpanna.
Men det sitter säkert en sådan redan nu.

NÃ¥gon acc tank har jag inte tyvärr. men frÃ¥gan är hur lÃ¥ng tid det tar att elda upp värmen i en sÃ¥n huset verkar ju nästan ligga nära 8kw förbrukning vid - ºC18  6,25Kw snitt /tim 150/dygn
Panna är en gammal kombipanna ca 40år på 20Kw

Har inge bra ställe att ha acc tank nu . det ska var asedan när olje tanken ev är ur plockad!
Cirkulations pump har jag en gammal stor sak som sitter på ved panna. ska kolla om den fungerar.

En kombipanna som eldas med olja eller ved är överlägsen en värmepump pga möjligheten att få upp hög temp. Det som är bra med din ide är ju att du får upp tempen i huset dvs värmer upp väggar och golv. Då klarar värmepumpen av lite lättare att hålla uppe värmen i huset.

Nackdelen med ved eldning utan acktank är springet ner för att fylla på mera ved men försiktigt försiktigt så inte skorstenen blir överhettad.
Sätt igång nu och koppla in det hela och njut av lite värme för det behöver säkert du nu. Thumbs
« Senast ändrad: 14 januari 2010, 10:02:51 av hulta »

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2010, 23:14:14 »
Citera
Skrivet av: nyhusägare

Det som behövs är dÃ¥ följande  (detta ifrÃ¥n rinkaby rör)
 ESBE Shuntventil VRG 130  350-400kr beroende pÃ¥ storlek pÃ¥ anslutning
 ESBE ARA 600 Ställdon 925 kr
 Dykrörstermostat 205kr  Ev kan jag använda den befintliga som är till oljebrännaren!
Lite kopplingar och rör

Vad tror ni om detta !!

Hejsan,

Bara en liten tanke kolla gamla termostat så den inte bara är enkel polig (bara bryter)
om jag inte har ffel så är det väl så det funckade på olje brännaren .

Hög temp brännare= stopp( kontakt bryten )
I ved pannan måste ju cirkpump gå hela tiden och shunt öppen när du eldar.

Kan mycket väl fattat fel men då kan nog dom kunniga på forumet rätta

Utloggad nyhusägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Huset i Vintermörkret!
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2010, 23:28:22 »
Jo jag har klurat lite på det också den ,termostatkontakten jag tänkte köpa växlar mellan dem två utgångarna. Så den går att koppla hur man vill. Kostade 205kr
Sen ska jag koppla vv slingan i ved pannan som för värmning av vv till sanyo tanken.då vid vv uttag värmer det redan varma vattnet nedre pannan:)
Sanyo 4,5Kw mont 07-2008 Huset markplan 54kvm källare 52kvm övervåning ca 25kvm byggt 1939
Ny utbyggnad 2015  75kvm 4sovrum +badrum
17350Kw-2009

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2010, 23:51:52 »
Det var bara en tanke  blev själv lite snopen när jag monterade in acktank till pannan
och skulle styra cirkpump med liknande termostat och upptäckte att den skulle ha stannat när det var som högst temp inte bra det, nä ,nä
 Men man lär sÃ¥ länge man lever och man lever sÃ¥ lange man lär

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2010, 08:26:23 »
Jag har funderat på en liknande lösning, dvs att låta värmepumpen göra vv och vedelda för värmen under någon vintermånad eller två...Men skall det funka någrlunda måste man väl ändå ha en acktank!
Hade sotaren här innan jul och min skorsten var kanon så nu gäller det bara att hitta en bättre begagnad vedpanna o ack tank...
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2010, 08:33:05 »
Är den befintliga kombipannan helt bortkopplad ifrån radiatorsystemet eller vad hnder om du eldar utan att göra några kopplingsändringar?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad nyhusägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Huset i Vintermörkret!
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2010, 10:14:07 »
Är den befintliga kombipannan helt bortkopplad ifrån radiatorsystemet eller vad hnder om du eldar utan att göra några kopplingsändringar?

Japp den är bortkopplad ifrån hela vatten systemet. man bör inte elda dem tomma har jag hört.
Kan vara att dem blir för varma när inte vatten delen är sval av vattnet (svalare än elden)
Kanse bränner hål isåfall utan vatten, det är bara vad jag har gissat mig till.
Blev iallfall starkt av råd ifrån att elda utan vatten inkopplad.
Sanyo 4,5Kw mont 07-2008 Huset markplan 54kvm källare 52kvm övervåning ca 25kvm byggt 1939
Ny utbyggnad 2015  75kvm 4sovrum +badrum
17350Kw-2009

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2010, 10:49:40 »
Är den befintliga kombipannan helt bortkopplad ifrån radiatorsystemet eller vad hnder om du eldar utan att göra några kopplingsändringar?

Japp den är bortkopplad ifrån hela vatten systemet. man bör inte elda dem tomma har jag hört.
Kan vara att dem blir för varma när inte vatten delen är sval av vattnet (svalare än elden)
Kanse bränner hål isåfall utan vatten, det är bara vad jag har gissat mig till.
Blev iallfall starkt av råd ifrån att elda utan vatten inkopplad.

Vad för vits med att elda i sådan utan vatten, eldar åt kråkorna i så fall och risk för överhettad rökgång.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2010, 17:01:58 »
Fundering:

Parallellkoppla din gamla panna in på systemet. Det bör funka.

Jag har gjort så med min lvp.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad nyhusägare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Huset i Vintermörkret!
SV: Inkoppling ved panna + Sanyo Co2
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2010, 19:17:31 »
Fundering:

Parallellkoppla din gamla panna in på systemet. Det bör funka.

Jag har gjort så med min lvp.


Med shunt kopplingen jag tänker göra kan jag manuellt sjustera allt ifrån full ved panna till full VP så jag kan ju ställa 50/50 om jag vill.
Men ändå ha styrning på shunten för elktronisk växling .(fördelnings funktion heter det då)
Styr jag shunten med baserat på framlednings temp så blir det blandnings styrning. men samma
komponeter med olika styr program .

Men jag kommer att köra med fördelningsfunktion på shuntet (värme källa väljare)
Sen kan jag sätta en till shunt med styrning för att få in en högre hus kurva som ved panna framledning jobbar på.

Då kan jag sätta tex 19 grader på Vp som inne temp
22 grader på ved pannan styrning. Gör inget om framledningen kommer ha en temp på 55grader.
Mycket billigare med det vid ved eldninge. skulle inte drömma om att sätta elpatronen idrift för sÃ¥nna  inetemperaturer




Sanyo 4,5Kw mont 07-2008 Huset markplan 54kvm källare 52kvm övervåning ca 25kvm byggt 1939
Ny utbyggnad 2015  75kvm 4sovrum +badrum
17350Kw-2009

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!