Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Arbetstemperatur för hetgas, CTC EcoAir 107  (läst 775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KallesPumpFunderingar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag är ny här på forumet, så jag hoppas att jag skriver på rätt ställe nu!

Jag har en värmepump från CTC, EcoAir 107, snart 13 år gammal. Jag hörde av en som servar dessa att kompressorn inte mår bra av att hetgasen går på för varma temperaturer. Den ska helst inte ligga över 110 grader. Det kunde vara okej om den tillfälligt låg högre när man t ex tar varmvatten, men annars ska den inte gå högre.

Nu har det varit kallt dom senaste dagarna, eller framför allt nätterna, och då har pumpen fått jobba hårt för att orka med. På nätterna har jag noterat att den har varit uppe på 125 grader, och att fläkten fortsatt gå efter det. Aldrig över 125 vad jag har sett, dock. Larmar gör det först vid 130, och det har aldrig hänt.

Jag blev nervös över att se sådana temperaturer, men när jag googlade lite så hittade jag det här forumet, där en användare i en annan tråd nämnde i förbifarten att hans pump gick på 125 grader när det var kallt, och att det var normalt.

Så nu skulle jag vilja veta, är det normalt?

Vad tål kompressorn?

Förlänger man livet på den om man sänker arbetstemperaturen? Är skillnaden betydande?

Vad reglerar den på egentligen? Kan jag ställa in något?

Alla kloka tankar och idéer tas tacksamt emot!
« Senast ändrad: 01 februari 2021, 11:36:09 av KallesPumpFunderingar »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 684
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!